AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Problemet är väl att utmärkelser och betyg ofta grundas på priset, om kortet är prisvärt eller ej.

Ska man enbart gå efter prestanda och helt bortse från pris när man betygsätter något så är ju allt nedanför toppkortet värdelöst.

Du säger det så, men allt jämförs ju alltid mot toppkortet. Du kan släppa en kanon bra produkt, men om din konkurrent har släppt en snabbare 1 vecka innan så "dras betyget ner" per automatik av era tester, något man sett ske mer och mer ofta faktiskt. Om det verkligen vore rättvist och vettigt borde det jämföras mot sin egen tillverkares tidigare, samt pris/prestanda... inte vf som lanserades förra veckan.

Jag håller dock mer att självklart ska priset vara en del av utmärkelsen, men samtidigt så bör man då även sätta det som kritik för toppkortet. Mao.. ett toppkort som kostar hutlöst mycket ska inte kunna få utmärkt oavsett hur bra det är, om det inte är prisvärt, mer än ett kort i mitten. Prestanda/pris är väl det som du själv syftar på här, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att AMD inte varit ärliga i sin kommunikation och höjt priset är inga "misstankar". Flera butiker har gått ut med att det handlade om en begränsad kampanj och det står klart att AMD subventionerade de första leveranserna av RX Vega 64. Det är klart att vi är beredda att dra tillbaka utmärkelsen om AMD ljugit om priset även för RX Vega 56, prislappen väger tungt varje gång vi sätter betyg på en produkt.

Fast nu tala du ju inte hela sanningen. Ni säger att AMD har höjd priserna fast de har ju inte gjord det.
Grejen är väl att just nu erbjudas bara packet pris inkl. 2 spel. Sen kan man tycket om dessa packet vad man vill.

Sen tycker jag det är märkligt att ni tar skott rakt mot AMD men inte ÅF:na när dem drog upp priserna i samband med miningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu tala du ju inte hela sanningen. Ni säger att AMD har höjd priserna fast de har ju inte gjord det.
Grejen är väl att just nu erbjudas bara packet pris inkl. 2 spel. Sen kan man tycket om dessa packet vad man vill.

Sen tycker jag det är märkligt att ni tar skott rakt mot AMD men inte ÅF:na när dem drog upp priserna i samband med miningen.

Jo, AMD har höjt sina rekommenderade priser internationellt. Från 499 till 599 dollar, från 499 till 599 euro, från 449 till 549 pund, från strax över 5 000 till 6 000 kronor. Våra kollegor på NordicHardware och Tek.no rapporterar om samma sak, du behöver inte leta länge hos engelskspråkiga medier och återförsäljare i andra länder för att se samma sak.

Det har ingenting att göra med att återförsäljare på grund av hög efterfrågan höjt priserna på grafikkort innan lanseringen av Radeon RX Vega 64.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av magma86:

Förutom dx12 och vulkan.

Och minimi fps.
Och att det är en ny arkitektur som bör svara fint mot nya drivrutiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Känns som att ett par dussin huvuden bör rulla efter en sådan här blunder, sjukt jäkla ruttet.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Jag håller med dig, det är dags att AMD helt lämnar det högre segmentet och satsar på kort för 2000-5000 kr högst, som presterar bra i vilken upplösning som för tillfället är mainstream.

Det är inget självändamål att ta fram dyra kretsar för att tävla om prestandakronan, särskilt inte om det blir en förlustaffär. Dessutom tror jag att det saknar betydelse om AMD är lika snabba som Nvidia, dom måste vara betydligt snabbare, och absolut inte dyrare, för att en Nvidia ägare ska köpa deras kort istället, det räcker inte med bara bättre prestanda eller bara bättre pris, kunderna vill både äta kakan och behålla den.

Bästa vore att bara satsa på företagslösningar och CPU utveckling, så får konsumenterna hålla tillgodo med Nvidia om dom vill ha kraftfullare grafikkort i framtiden.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jo, AMD har höjt sina rekommenderade priser internationellt. Från 499 till 599 dollar, från 499 till 599 euro, från 449 till 549 pund, från strax över 5 000 till 6 000 kronor. Våra kollegor på NordicHardware och Tek.no rapporterar om samma sak, du behöver inte leta länge hos engelskspråkiga medier och återförsäljare i andra länder för att se samma sak.

Det har ingenting att göra med att återförsäljare på grund av hög efterfrågan höjt priserna på grafikkort innan lanseringen av Radeon RX Vega 64.

Nej AMD har inte gjort detta, det är direkt fel. Vad man har gjort är att leverera ett annat paket med två bundlade spel och det är det packet som kostar mer, rena kort har fortfarande samma msrp. Blanda inte äpplen och päron.

Sen kan man diskutera hur ärligt det är att på papper ha rena ensamma kort för ett visst pris men samtidigt inte leverera dessa i någon reell kvantitet utan man pushar för olika bundles med priser som då inte alls reflekterar värdet som ett rent obundlat kort har i tester.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Detta är helt korrekt, och något som borde förtydligas, det är inte rättvist att säga att dom endast har höjt priserna då spelen ingår, och dom är värda minst 1000 kr på Steam.

Alla gamers samt recensenter var rädda för att miners skulle köpa alla kort, och då är bundles ett sätt att förebygga detta, nu är det trots detta fullt av näthat mot AMD för att dom åtminstone har försökt göra något åt saken, damned if you do, damned if you don't.

6090 kr är fortfarande bra pris för ett Vega 64, Prey och Wolfenstein 2.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Och minimi fps.
Och att det är en ny arkitektur som bör svara fint mot nya drivrutiner.

Möjligt. Det är en spekulation jag inte skulle köpa ett kort efter dock.

Det som dock oroar mig och gjort i några månader är vad skall de vidareutveckla Vega med. De har redan kört kretsen över Max. Det känns som de kommer få vända papper och börja om från början redan till nästa lansering.
Detta är ju värre än när Intel släppte sin nerburst teknologi som de fick leva med under några generationer medans man utvecklade cd2. Där kunde de med de efterföljande uppdaterade versioner norrwood och prescott fortfarande kläma ut rejält med prestanda förbättringar. Även om mycket av den mest var MHz relaterad så klarade deras kisel av det.
Vad skall AMD med Vega göra? Sänka storleken på produktionsnoden kommer inte generera varken tillräckligt med mer MHz eller få ner strömförbrukningen nämnvärt.
Små optimeringar kommer de inte komma långt med.
Det blir att börja om. Ganska säker på att det kommer bli just så. Reboot med förhoppning om att Ryzen dragit in kapital att göra en rejäl satsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Paddanx:

Du säger det så, men allt jämförs ju alltid mot toppkortet. Du kan släppa en kanon bra produkt, men om din konkurrent har släppt en snabbare 1 vecka innan så "dras betyget ner" per automatik av era tester, något man sett ske mer och mer ofta faktiskt. Om det verkligen vore rättvist och vettigt borde det jämföras mot sin egen tillverkares tidigare, samt pris/prestanda... inte vf som lanserades förra veckan.

Jag håller dock mer att självklart ska priset vara en del av utmärkelsen, men samtidigt så bör man då även sätta det som kritik för toppkortet. Mao.. ett toppkort som kostar hutlöst mycket ska inte kunna få utmärkt oavsett hur bra det är, om det inte är prisvärt, mer än ett kort i mitten. Prestanda/pris är väl det som du själv syftar på här, eller hur?

Vill förtydliga att jag skriver mina privata åsikter, jag har inget med redaktionens betygsättning eller bedömning att göra. Jag angav en anledning till varför det skulle kunna vara befogat att dra ner betyg och tillbaka utmärkelser, rent allmänt alltså.

Om ett superkort är absolut bäst, säg dubbelt så bra som närmaste under så tycker jag det är helt rimligt att det kan få ett dåligt totalbetyg om det kostar en miljon, precis som du säger prestandan/pris. Om man släpper en kanonbra produkt som ändå är sämre än konkurrentens produkt från förra veckan och kostar lika mycket så är den väl inte så kanonbra?

Man kan ju som läsare oftast utläsa ur recensionen vad anledningen till ett dåligt betyg är och avgöra om man kan bortse från det personligen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Nej AMD har inte gjort detta, det är direkt fel. Vad man har gjort är att leverera ett annat paket med två bundlade spel och det är det packet som kostar mer, rena kort har fortfarande samma msrp. Blanda inte äpplen och päron.

Sen kan man diskutera hur ärligt det är att på papper ha rena ensamma kort för ett visst pris men samtidigt inte leverera dessa i någon reell kvantitet utan man pushar för olika bundles med priser som då inte alls reflekterar värdet som ett rent obundlat kort har i tester.

Då vet du mer än mig och mina branschkollegor som i dagar försökt få klarhet i situationen. Vad vi fått höra är att priset 5 090 kronor och motsvarande i andra valutor inte kommer tillbaka.

Skrivet av Aeig:

@tellus82: Detta är helt korrekt, och något som borde förtydligas, det är inte rättvist att säga att dom endast har höjt priserna då spelen ingår, och dom är värda minst 1000 kr på Steam.

Alla gamers samt recensenter var rädda för att miners skulle köpa alla kort, och då är bundles ett sätt att förebygga detta, nu är det trots detta fullt av näthat mot AMD för att dom åtminstone har försökt göra något åt saken, damned if you do, damned if you don't.

6090 kr är fortfarande bra pris för ett Vega 64, Prey och Wolfenstein 2.

Mvh

Ja, spelpaketen nämns i artikeln. Det ändrar ändå inte att AMD hade ett tillfälligt lanseringspris på Radeon RX Vega 64, där flera tillverkare världen över talar om att det priset inte kommer tillbaka.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Du fattade rätt uppenbarligen inte vad jag skrev om man tittar på det du svarade Aeig. MSRP kvarstår på rena kort, sen att AMD kanske inte kommer leverera dessa i någon direkt utsträckning är en annan sak. Att sedan skeppa en helt annan bundle till ett helt annat pris är inte samma som att prishöja det rena kortet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@tellus82 Jo, du menar att MSRP för grafikkort utan spelpaket består och ligger kvar på utlovade nivåer. Jag svarade att så inte är fallet i praktiken när man frågar runt hos återförsäljare, inklusive AMD:s lanseringspartner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Förutom dx12 och vulkan.

Finns det något spel än så länge där inte DX11 fortfarande slår DX12? Nu har jag kanske inte lusläst senaste recensionerna, men av vad jag tidigare sett, så är det ju inte så att AMD piskar Nvidia i DX12 direkt. Men jag kan självklart se en viss fördel vintertid om man har kallt i datorrummet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@tellus82 Jo, du menar att MSRP för grafikkort utan spelpaket består och ligger kvar på utlovade nivåer. Jag svarade att så inte är fallet i praktiken när man frågar runt hos återförsäljare, inklusive AMD:s lanseringspartner.

Att effekten i slutändan blir ett högre pris med bundlade spel är inte samma sak som att dom skulle höjt priset på det rena kortet, djävulen ligger i detaljerna...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Jacob: Ja, och det är bra, däremot instämmer jag till 100% att AMD borde varit tydligare med att det var ett lanseringspris, och att dom därefter endast skulle erbjuda bundles för 100$ mer, detta hade varit OK och antagligen inte ägnats någon större uppmärksamhet förutom att det hade ökat intresset vid släpp då många hade känt till detta och försökt köpa ett direkt. Så på sätt och vis gjorde dom ett PR misstag som hade kunnat vara något väldigt kul, ex. "Vi älskar våra fans, därför är Vega 64 tillgängligt för 499$ från 14/8 till 21/8 världen över!".

Problemet är inte priset i sig egentligen, utan beteendet och tystnaden efteråt, och känslan av att ha blivit vilseledd som jag antar att flera recensenter världen över delar just nu.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Digital fyndjägare

Varför väljer de att göra sådär?
De kan jue försöka gå +/- 0 istället annars blir det ett riktigt hårt slag mot dem.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Bra idé, och dom har ju inget att förlora på detta, ett sålt kort är åtminstone en marknadsandel, även om det går +-0 kr, att inte sälja några kort alls är meningslöst.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Att effekten i slutändan blir ett högre pris med bundlade spel är inte samma sak som att dom skulle höjt priset på det rena kortet, djävulen ligger i detaljerna...

Det jag säger är dock att de faktiskt har höjt priserna på det du kallar "rena kort". Det handlar inte om något missförstånd mellan dig och mig, sen behöver du så klart inte hålla med eller tro vad vi eller andra medier rapporterar om saken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@tellus82: Detta är helt korrekt, och något som borde förtydligas, det är inte rättvist att säga att dom endast har höjt priserna då spelen ingår, och dom är värda minst 1000 kr på Steam.

Alla gamers samt recensenter var rädda för att miners skulle köpa alla kort, och då är bundles ett sätt att förebygga detta, nu är det trots detta fullt av näthat mot AMD för att dom åtminstone har försökt göra något åt saken, damned if you do, damned if you don't.

6090 kr är fortfarande bra pris för ett Vega 64, Prey och Wolfenstein 2.

Mvh

Det är helt subjektivt om man vill ha spelen. Vill man inte ha dom... noll värde, bara tusen kronor dyrare pris. Kostnaden för AMD är säkert nån 50-lapp per nyckel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det jag säger är dock att de faktiskt har höjt priserna på det du kallar "rena kort". Det handlar inte om något missförstånd mellan dig och mig, sen behöver du så klart inte hålla med eller tro vad vi eller andra medier rapporterar om saken.

Ok, och det höjda priset på rena kort utan bundles är bekräftat av AMD då? Eller är det leverantörer som sagt att dom är rädda för att inte få in några fler rena kort alls?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Jacob: Ja, och det är bra, däremot instämmer jag till 100% att AMD borde varit tydligare med att det var ett lanseringspris, och att dom därefter endast skulle erbjuda bundles för 100$ mer, detta hade varit OK och antagligen inte ägnats någon större uppmärksamhet förutom att det hade ökat intresset vid släpp då många hade känt till detta och försökt köpa ett direkt. Så på sätt och vis gjorde dom ett PR misstag som hade kunnat vara något väldigt kul, ex. "Vi älskar våra fans, därför är Vega 64 tillgängligt för 499$ från 14/8 till 21/8 världen över!".

Problemet är inte priset i sig egentligen, utan beteendet och tystnaden efteråt, och känslan av att ha blivit vilseledd som jag antar att flera recensenter världen över delar just nu.

Mvh

EXAKT!
Om det är som så att partnertillverkrna och ÅF inte tjänar en krona med prissättningen om 399 resp 499$ och att AMD därför subventionerat ett antal lanserings-ex och varit tydliga med det hade det inte varit några problem alls.
Hoppas detta debacle får konsekvenser för ansvarig chef (vem det nu är).

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fult av Amd. Kanske avhöll sig folk från att köpa nvida då de fick veta vad kortet skulle kosta. Dessutom utgick alla 0-day recensenter från att korten skulle kosta typ som aviserat.

Permalänk
Medlem

Dålig stil, känner en bitter smak av det här:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vill förtydliga att jag skriver mina privata åsikter, jag har inget med redaktionens betygsättning eller bedömning att göra. Jag angav en anledning till varför det skulle kunna vara befogat att dra ner betyg och tillbaka utmärkelser, rent allmänt alltså.

Lugnt, förstod det.

Skrivet av hunden:

Om ett superkort är absolut bäst, säg dubbelt så bra som närmaste under så tycker jag det är helt rimligt att det kan få ett dåligt totalbetyg om det kostar en miljon, precis som du säger prestandan/pris. Om man släpper en kanonbra produkt som ändå är sämre än konkurrentens produkt från förra veckan och kostar lika mycket så är den väl inte så kanonbra?

Om man frågar så här... om det kortet som släppts förra veckan hade släppts 2 veckor senare?
Hade då:
Kortet som var sämre till samma pris, fått en utmärkelse? (då det var först och bäst)
Kortet som var bättre till samma pris, fått samma utmärkelse? (då det nu bara var bättre till samma pris, istället för bättre än allt annat)

Problemet är ju att en vecka är... ingenting. Skulle tom säga att samma kvartal är ingenting, då det tar några månader både för produkter att komma till ÅF och priset att stabilisera sig.

Mao.. imho borde inte produkten som recenserades en vecka senare få sämre än den skulle fått 2 veckor innan. Annars blir ju recensionen påverkade av papperslanseringar och hype från PR.

Sen förstår jag att ingen är tankeläsare, och därför bör recensioner kanske inte sätta betyg innan de hunnit testa de sakerna fullt ut under båda veckorna? Alt kunna revidera dem därefter, under säg 2-3 månader iaf.

I detta fallet så har ju AMD gjort något fult, och ska helt klart revideras för det. Men du jämför trots allt mot 1070 och 1080, som också har fått ändrade priser, och kanske om 1 månad, får höjda priser igen. Mao... priset för AMD korten kanske blir i bättre förhållande om 1 månad... så hur gör man det annars rättvist?

Skrivet av hunden:

Man kan ju som läsare oftast utläsa ur recensionen vad anledningen till ett dåligt betyg är och avgöra om man kan bortse från det personligen.

Sant, men du precis som jag vet att en stämpel väger mer hos okunniga än något annat, vilket gör att man sen själv måste sitta och förklara för andra varför det inte var så bra som de trodde.

Permalänk
Medlem

Det enda AMD varit tydliga med vid lanseringen var att aluminiumvarianten (LE-versionen) endast skulle gå att köpa i bundlepack och att antalet på dessa var begränsad och skulle fasas ut.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aeig:

@Jacob: Ja, och det är bra, däremot instämmer jag till 100% att AMD borde varit tydligare med att det var ett lanseringspris, och att dom därefter endast skulle erbjuda bundles för 100$ mer, detta hade varit OK och antagligen inte ägnats någon större uppmärksamhet förutom att det hade ökat intresset vid släpp då många hade känt till detta och försökt köpa ett direkt. Så på sätt och vis gjorde dom ett PR misstag som hade kunnat vara något väldigt kul, ex. "Vi älskar våra fans, därför är Vega 64 tillgängligt för 499$ från 14/8 till 21/8 världen över!".

Problemet är inte priset i sig egentligen, utan beteendet och tystnaden efteråt, och känslan av att ha blivit vilseledd som jag antar att flera recensenter världen över delar just nu.

Mvh

Precis, hade AMD varit tydliga från början hade det här inte blivit en grej. Nu tryckte de verkligen hårt på at Radeon RX Vega 64 skulle ha ett visst pris, som i praktiken endast gällde de första leveranserna och upphörde efter knappt ett dygn.

Det viktiga är inte heller att recensenter känner sig vilseledda, vi får hör överdrifter och osanningar dagligen och vårt jobb är att filtrera detta. Kärnan i problemet ligger i alla omdömen som över en natt inte längre var motiverade.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tellus82:

Ok, och det höjda priset på rena kort utan bundles är bekräftat av AMD då? Eller är det leverantörer som sagt att dom är rädda för att inte få in några fler rena kort alls?

Vad jag vet är det alla återförsäljare som uttalat sig hittills som sagt att det där "lanseringspriset" är historia. Sedan tänker jag inte nämna några namn, men känner till flera på AMD som också undrar vad som pågår och helt enkelt inte får några svar från huvudkvarteret. Kort svar är alltså att AMD vägrar bekräfta eller dementera någonting.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Master of Overkill

AMD och PR finns det?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jaha då blir det 1070 ändå.

Jag uppgradera från ett 970 till 1070 för 3990:- i början av året och är supernöjd. Kände på mig efter fiaskot med Capsaicin & Cream-eventet (där de bara talade om att Vega heter RX Vega) att det inte var värt att vänta. Surt bara för alla som väntat och väntat på Vega helt i onödan när de kunnat haft bättre spelprestanda till lägre pris för länge sen med Nvidia.

Visst om du sitter beredd med fingret på "Köp"-knappen kanske du kan lyckas tinga ett Vega 56 för ca. 4000:- när det släpps, men missar du de ~200 kort som släpps för det priset så åker du på att betala 5000 - 5500:- istället, när du kan få ett 1070 för en tusenlapp mindre eller ett 1080 för ungefär samma pris.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD