Permalänk

Bra tenkeyless mekaniska tangentbord?

Tja!
Är för tillfället ute efter nytt tangentbord och skulle gärna få in lite tips på vilket jag ska skaffa. Det ska vara tenkeyless (saknar numpad), och helst blåa eller bruna switchar. Det ska för det mesta användas till gaming (FPS för det mesta men det ska liksom vara ett "all around gaming tangentbord"). Tacksam för tips!

Ha det!

Permalänk
Permalänk

Fan va snyggt det var då

Permalänk
Medlem

Kört själv med två Quickfire tk och kan rekommendera, dock när jag köpte det för antal år sen så kostade det ~600kr, lite synd att priset gått upp så.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag har ett corsair tkl, det är grymt, dock känns det lite väl högt.

Permalänk
Medlem

Filco TKL Ninja

Permalänk
Medlem

@CaptainTammeh:

Jag har ett sådant med bruna brytare på jobbet. Fungerar utmärkt, så när som på att Alt Gr-tangenten strular ibland - men det kan bero på en olycka som involverade en kaffekopp som helt plötsligt inte innehöll kaffe längre.

Man kanske vill köpa dämpare till det - trycker man inte så hårt så låter det ganska lite, men jag bottnar nästan alltid ur när jag skriver så det för ett satans oväsen...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig 60% isätllet för TKL är Pok3r ett alternativ. Mycket bräda för pengarna. PBT tangenter, aluminium chassi. Tror Ebay är enklaste sätter för oss nordbor att få tag på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Om du kan tänka dig 60% isätllet för TKL är Pok3r ett alternativ. Mycket bräda för pengarna. PBT tangenter, aluminium chassi. Tror Ebay är enklaste sätter för oss nordbor att få tag på den.

Det går även att köpa härifrån: https://corus-kb.com/en/search?controller=search&orderby=posi...

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815187

Är i samma situation. Tror dock det blir K65 RGB

Permalänk
Skrivet av Anglaborg:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815187

Är i samma situation. Tror dock det blir K65 RGB

Har också kollat på det, verkar helt lysande faktiskt. Har en polare som kör på K65 och han älskar det!

Permalänk
Skrivet av imo:

Om du kan tänka dig 60% isätllet för TKL är Pok3r ett alternativ. Mycket bräda för pengarna. PBT tangenter, aluminium chassi. Tror Ebay är enklaste sätter för oss nordbor att få tag på den.

Skrivet av twk:

Nä det ska vara tkl, inte mindre och inte större Men tack ändå!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Kört själv med två Quickfire tk och kan rekommendera, dock när jag köpte det för antal år sen så kostade det ~600kr, lite synd att priset gått upp så.

Skrivet av zyberzero:

@CaptainTammeh:
Jag har ett sådant med bruna brytare på jobbet. Fungerar utmärkt, så när som på att Alt Gr-tangenten strular ibland - men det kan bero på en olycka som involverade en kaffekopp som helt plötsligt inte innehöll kaffe längre.

Man kanske vill köpa dämpare till det - trycker man inte så hårt så låter det ganska lite, men jag bottnar nästan alltid ur när jag skriver så det för ett satans oväsen...

Tack så mycket! Har kollat på detta och ett Corsair K65 RGB. Hur är det ljudmässigt? Låter det mycket och så? För jag bor i ett ganska lyhört hus så alla här i huset kommer höra varenda klick om det är som Razers grejer hehe.

Permalänk
Skrivet av BarreU:

Jag har ett corsair tkl, det är grymt, dock känns det lite väl högt.

Är det störigt högt eller? För jag gillar höga tangenter, men man vänjer väl sig om inte annat, eller?

Permalänk

Måste bara passa på att fråga. Jag har alltid vänt ryggen åt Razers grejer men nu det senaste har jag kollat på deras Blackwidow Tournament Edition Chroma. Är det någon som har det eller som vet något om det och som kan ge mig en ärlig bedömning på det? Razer har ju fått mycket skit för deras tangentbord men detta har fått mestadels bra vad jag fattat?

Edit: Med skit menar jag att deras grejer är overprized, dålig kvalitet osv osv.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera CM Rapid TKL tangentbordet, känns betydligt gedignare än Corsairs.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

@CaptainTammeh: Om du ska lägga en större mängd pengar tycker jag du ska köra på ett custom. Som till exempel:
https://www.massdrop.com/buy/the-whitefox-keyboard

Då får du ordentlig kvalité och betydligt större möjligheter som att kunna programmera det, byta layout och byta stems.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

@CaptainTammeh: Om du ska lägga en större mängd pengar tycker jag du ska köra på ett custom. Som till exempel:
https://www.massdrop.com/buy/the-whitefox-keyboard

Då får du ordentlig kvalité och betydligt större möjligheter som att kunna programmera det, byta layout och byta stems.

Jag är också på jakt efter ett tenkeyless, tyvärr har det du länkar till inga F-tangenter, något som jag har insett att jag behöver. Native, utan FN.

Permalänk
Skrivet av Anglaborg:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2815187

Är i samma situation. Tror dock det blir K65 RGB

sitter med ett själv och är jätte nöjd

Skrivet av CaptainTammeh:

Har också kollat på det, verkar helt lysande faktiskt. Har en polare som kör på K65 och han älskar det!

samma här...

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Skrivet av CaptainTammeh:

Tack så mycket! Har kollat på detta och ett Corsair K65 RGB. Hur är det ljudmässigt? Låter det mycket och så? För jag bor i ett ganska lyhört hus så alla här i huset kommer höra varenda klick om det är som Razers grejer hehe.

det brås på hur hår du slår på det.. xD
ne men de går å skriva tyst, inget klick om du inte bottnar

Visa signatur

finns det inte ... skapa det!!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med K65 är att deras bottenrad inte är standard. Om du skulle få för dig att du vill byta knappar blir det genast svårare att hitta något som passar.
Jag själv har ett Filco Majestouch TKL hemma som jag är nöjd med. Inte massa LEDs i olika färger som blinkar o har sig utan ett vanligt tangentbord. Dessutom har Filco bra kvalitet på sina tangentbord.
Finns svensk layout att köpa på www.keyboardco.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Tesoro Tizona med blåa (Kailh) brytare. Förvånad över hur kvalitet känns för priset av 350kr. Funderar på att köpa ett till fast med bruna brytare som man kan ta fram när bruden blir förbannad på ljudet.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/209592-t...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har varit inne och provskrivit på alla de vanliga mx varianterna flera gånger, på jakt efter en taktil brytare, utan att fastna för vare sig brun eller blå. Sista hoppet var clears tänkte jag. Men så beställde jag ett novatouch på vinst och förlust när det droppade i pris, fastnade direkt. Helt klart värt att prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainTammeh:

Är det störigt högt eller? För jag gillar höga tangenter, men man vänjer väl sig om inte annat, eller?

Nää det tycker jag inte, men om man inte är van med ordentligt tgtbord, och kört typ slim eller något i den stilen innan så kan det uppfattas som högt. Jag har små händer och tycker det är fett.

Permalänk

Nu väcker jag en tråd från sin död, men jag är ute efter ett TKL-bord, mekaniska brytare men även trådlöst. Någon sitter inne och gottar sig med information som jag vill ta del av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Nu väcker jag en tråd från sin död, men jag är ute efter ett TKL-bord, mekaniska brytare men även trådlöst. Någon sitter inne och gottar sig med information som jag vill ta del av?

Kolla in Varmilo VB87M

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Skrivet av Clibben:

Kolla in Varmilo VB87M

Hittar inte i nordisk layout tyvärr, men det finns kanske inte?

Permalänk
Inaktiv

@olovskiij:
Nordisk (i.e. ISO) heter VB88M

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@olovskiij:
Nordisk (i.e. ISO) heter VB88M

Tyvärr tror jag inte att Varmilo släppt någon blåtandsversion av 88 ISO ännu. Men jag hoppas att jag har fel.

Permalänk
Medlem

Fick precis hem Razer sitt senaste tillskott: Blackwidow Tournament Edition Chroma V2 med deras helt nya gula switchar.
Sitter bara och gapar och undrar varför inte fler tangentbord görs på dettta vis. Bortimot halv slaglängd mot vanliga switchar. MYCKET tystare än vanliga bruna switchar. Bara kört ett par rundor PUBG men de känns klart rappare än de andra bord jag har. Tesoro med Bruna, Razer Blackwidow Chroma 2014 med taktila switchar. Kort slaglängd och aktivering är saker! Skönt magnetiskt handledstöd i skinn ger extra plus i kanten för min del.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz