Permalänk

Resa till Bali och Japan (tokyo)

Tjenare första gången man far till Asien överhuvudtaget och tänkte på tips och saker man borde göra i både Bali och Tokyo!
Känner folk som varit i Bali men deras ställe man skall fara till är oftast monkey forest men det lockar icket så andra ställen/saker??Kommer vara på surf camp första veckan.
Även i Tokyo ska man bo i Shibuya området så arkader och Pokemon center är något för planerat men annat intressant?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du tar färgan från bali till Lombok (~4h) och spenderar några dagar i antingen Kuta Lombok (lite mer chill, bra surf) eller Gili-öarna (bra dykning, mer turistigt).
Lombok är lite mer "äventyr" än Bali, mindre bebyggt och mindre samhällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Rekommenderar att du tar färgan från bali till Lombok (~4h) och spenderar några dagar i antingen Kuta Lombok (lite mer chill, bra surf) eller Gili-öarna (bra dykning, mer turistigt).
Lombok är lite mer "äventyr" än Bali, mindre bebyggt och mindre samhällen.

Kan också rekommendera Lombok. Men färjan är bara ett slöseri med tid, lättare att flyga med Garuda direkt från Denpasar istället för ~600kr T/R.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Rekommenderar att du tar färgan från bali till Lombok (~4h) och spenderar några dagar i antingen Kuta Lombok (lite mer chill, bra surf) eller Gili-öarna (bra dykning, mer turistigt).
Lombok är lite mer "äventyr" än Bali, mindre bebyggt och mindre samhällen.

Skrivet av Afrasbaba:

Kan också rekommendera Lombok. Men färjan är bara ett slöseri med tid, lättare att flyga med Garuda direkt från Denpasar istället för ~600kr T/R.

Har hört att det ska vara bra surf där så definitivt något vi ska fara till! Ska kolla in både flyget och färjan tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av turtlefiesta:

Har hört att det ska vara bra surf där så definitivt något vi ska fara till! Ska kolla in både flyget och färjan tack för tipsen!

Rekommenderar detta också, gillieöarna är riktigt sevärda!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

Om jag får komma med lite råd skulle jag första dagarna åka till Dreamland på Bali. Brukade vara rätt en så okänd liten pärla dit 'lokals' åkte. Lite byggt där nu men fortfarande väl värt någon timme att ta sig till från Kuta/Legian. Finns surf där med. Vill du ha lite mer revsurf har du Uluwatu 'runt hörnet'. Sedan så är väl Gili öarna ok, men samma där.., var bättre förr. Dykningen är ok på Gili Trawangan. Finns lite haj att kika på och ganska coolt driftdyk där.

MEN:
Det jag skulle göra är att ta i lite mer och satsa på Komodoöarna. Ett unikt ställe som det numera går att ta sig till hyfsat lätt.

Jag har bott i Indonesien i 15år varav 5 på Bali och aldrig orkat ta mig till Komodo. Dock, mången berättelser har fått mig att förstå att det är riktigt unikt. ..vilket det de facto är..
Som så mycket annat är det snart förstört.., passa på.

Monkey forest är skit. Enda bra med Ubud och byarna där uppe är att det är svalt.
Lovina och dolphin cirkusen är också skit. Däremot finns det lite bra dykning på den sidan ön. Tulamben (vrak) och Ahmed (djup/drift).
Batur är också skit. Ok, en sjö inne i en vulkan. Moving on..

Permalänk
Inaktiv

Gilliöarna är otroliga Gillade Gilli Air mest när jag var där.

Permalänk

I Tokyo behöver du knappt "göra" något, att bara gå runt och kolla på stan, åka tunnelbana/tåg och turista räcker Det är så annorlunda i Japan, människorna, seder och bruk - jag blev helt tagen när jag var där för 2 år sedan.

Trevlig resa

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Kan också rekommendera Lombok. Men färjan är bara ett slöseri med tid, lättare att flyga med Garuda direkt från Denpasar istället för ~600kr T/R.

Dessutom är de där vraken inte direkt säkra att åka med, har ju hänt att de fått för sig att leka u-båt..

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Om jag får komma med lite råd skulle jag första dagarna åka till Dreamland på Bali. Brukade vara rätt en så okänd liten pärla dit 'lokals' åkte. Lite byggt där nu men fortfarande väl värt någon timme att ta sig till från Kuta/Legian. Finns surf där med. Vill du ha lite mer revsurf har du Uluwatu 'runt hörnet'. Sedan så är väl Gili öarna ok, men samma där.., var bättre förr. Dykningen är ok på Gili Trawangan. Finns lite haj att kika på och ganska coolt driftdyk där.

MEN:
Det jag skulle göra är att ta i lite mer och satsa på Komodoöarna. Ett unikt ställe som det numera går att ta sig till hyfsat lätt.

Jag har bott i Indonesien i 15år varav 5 på Bali och aldrig orkat ta mig till Komodo. Dock, mången berättelser har fått mig att förstå att det är riktigt unikt. ..vilket det de facto är..
Som så mycket annat är det snart förstört.., passa på.

Monkey forest är skit. Enda bra med Ubud och byarna där uppe är att det är svalt.
Lovina och dolphin cirkusen är också skit. Däremot finns det lite bra dykning på den sidan ön. Tulamben (vrak) och Ahmed (djup/drift).
Batur är också skit. Ok, en sjö inne i en vulkan. Moving on..

Skrivet av anon196866:

Gilliöarna är otroliga Gillade Gilli Air mest när jag var där.

Skrivet av EsoxLucius:

I Tokyo behöver du knappt "göra" något, att bara gå runt och kolla på stan, åka tunnelbana/tåg och turista räcker Det är så annorlunda i Japan, människorna, seder och bruk - jag blev helt tagen när jag var där för 2 år sedan.

Trevlig resa

Jag har kollat in komodo lite och såg se värdigt ut och blir nog kanske en trip dit!

något speciellt du rekommendera att göra på Gili?:D

Låter grymt något du blev riktigt tagen av där?

Permalänk
Inaktiv

@turtlefiesta: Gilli Air är mest "chill". Bra mat, lugnt och skönt Grymt att snorkla där!

Permalänk
Medlem

Var i Tokyo i två veckor i fjolas. En rekommendation är att dra till Nikko Nationalpark, nån timme norr om stan med tåg. Annars så ska jag också rekommendera att käka lite grade A Wagyu.
Och missa för guds skull inte Karashibi Ramen! En matupplevelse som nästan gjorde en religiös! https://g.co/kgs/awrvdZ
Utöver det så avråder jag från Roppongi helt. Sunkigt område, turistigt af, mycket sketchigt. Men men, my two cents.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Skrivet av turtlefiesta:

Jag har kollat in komodo lite och såg se värdigt ut och blir nog kanske en trip dit!

något speciellt du rekommendera att göra på Gili?:D

Låter grymt något du blev riktigt tagen av där?

Blev tagen av såna enkla saker som:
Ingen gick mot röd gubbe, inget skräp (tugummi, papper, fimpar etc) på gator el andra offentliga ytor, ingen vandalisering lr graffiti. I tunnelbanan funkade det som i en myrstack typ, hur mycket människor som helt, men allt flöt på utan krockar/krångel 👍 Håll till vänster bara då japaner gör det. Frågade vår guide om nedskräpning och vandalisering generellt: hon sade helt lugnt -förekommer sällan, det är ju förbjudet 😎

Permalänk
Medlem

Tokyo:
Kan rekommendera att en dag åka till Kamakura och vandra runt. Sen kan ni hyra elcyklar i Yokohama och se er omkring där. Mer i centrala Tokyo skulle jag inte missa Tokyo Sky Tree. Om ni gillar manga/anime/spel så besök Akihabara. Finns ett Ghibli-museum att besöka om ni gillar deras filmer.
Ha en härlig resa!

Permalänk

Håller med alla ovanstående om Gili-öarna. Gili Air är bara avslappnat och gött, medans Gili Trawangan är mer party, som dock går att undvika. Älskade Gili T, fast att Air har bättre stränder. Ska du ta dykcert kan jag rekommendera Gili divers, svensk-balinesiskt center.

Sen vill jag även slå ett slag för Nusa Lembongan, hann inte åka dit själv, men alla kompisar säger att det grymt bra, bra surfning och frän miljö.

Ubud var coolt att ha sett, var inte alls som resten av Bali utan mer beväxt. Finns massa tempel, som man visserligen tröttnat på rätt fort, men vattentemplet kan jag rekommendera. Finns även kaffeplantage och risodlingar att kika på.

GL&HF

Permalänk

Ah, kan tillägga G-Land på Java sidan om surfartarmen trycker på.. Klassat bland en av de bästa. Dock inget för novisen.. Numera går det flyg direkt till Banuywangi och sedan går det att fixa landtransport hyfsat billigt därifrån. Har själv bott i Banyuwangi ett tag och har kompisar där som kan hjälpa till om det krisar..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av olovskiij:

Håller med alla ovanstående om Gili-öarna. Gili Air är bara avslappnat och gött, medans Gili Trawangan är mer party, som dock går att undvika. Älskade Gili T, fast att Air har bättre stränder. Ska du ta dykcert kan jag rekommendera Gili divers, svensk-balinesiskt center.

Sen vill jag även slå ett slag för Nusa Lembongan, hann inte åka dit själv, men alla kompisar säger att det grymt bra, bra surfning och frän miljö.

Ubud var coolt att ha sett, var inte alls som resten av Bali utan mer beväxt. Finns massa tempel, som man visserligen tröttnat på rätt fort, men vattentemplet kan jag rekommendera. Finns även kaffeplantage och risodlingar att kika på.

GL&HF

Ja, desvärre så blir det så att de öar som var lugna förr blir party och man söker sig längre ut för att hitta 'chill'. Bodde ett tag på Koh Samui wayyyy back och då var det lungt värre. På den tiden så var Koh Phangan helt öde utan el och man åkte över för 'riktiga' full moon parties över natten. Numera har de väl mer eller mindre en skyliner ut..

Återigen; åk till Komodo. Snart är det förstört även där.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Ja, desvärre så blir det så att de öar som var lugna förr blir party och man söker sig längre ut för att hitta 'chill'. Bodde ett tag på Koh Samui wayyyy back och då var det lungt värre. På den tiden så var Koh Phangan helt öde utan el och man åkte över för 'riktiga' full moon parties över natten. Numera har de väl mer eller mindre en skyliner ut..

Återigen; åk till Komodo. Snart är det förstört även där.

Var det någon snabbtur till komodo du tog eller var det någon dykresa genom Flores? Är ruggigt taggad på just det sistnämda, som sägs ha väldens bästa dykning. F, varför är man inte loaded?

Permalänk
Skrivet av olovskiij:

Var det någon snabbtur till komodo du tog eller var det någon dykresa genom Flores? Är ruggigt taggad på just det sistnämda, som sägs ha väldens bästa dykning. F, varför är man inte loaded?

Som tidigare sagt, aldrig tagit mig dit trots alla år jag bott i Indo..

Permalänk

Just ja, gillar man snorkling är Menjangan ett (fortfarande) guldställe. En nationalpark som ligger på västra sidan av Bali. Ett av få ställen som har fisk som är totalt orädd för människor.. Går också att åka med fördel till från Java sidan. Balifolket (egentligen javaneser) åker dit med motorbåtar dagligen men att åka med en traditionell fiskebåt från Javasidan (Banyuwangi) för en bråkdel av priset är mer 'genuint' i min mening.

Javasidans båtar styrs av Madureser som är det genuina fiskefolket i Indonesien. Hårdare än flinta och skarp tunga men med ett riktigt hjärta.

Permalänk
Medlem

Kom hem från Bali samt Lombok för bara en vecka sedan, fantastiskt resa.

Det absolut bästa är om du själv vet vad du är intresserad av innan du åker. Beroende på vad man gillar finns det olika saker att göra. Är du festkungen eller äventyraren, kanske vill du bara ta det lugnt, chilla på stranden, äta på restauranger och gå på lite turist attraktioner? Om du inte riktigt vet vad du vill rikta in dig på så testa allt och avgör vad som var din grej.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Även jag kan rekommendera Gili Divers på Gili T. Var där för ungefär en månad sedan och hade en jätteduktig svensk dykinstruktör som heter Malin. Såg enorma havssköldpaddor och det var väldigt fin miljö att dyka i. Rekommenderar att ha dykcertifikat men inget måste.

Tog även en restur till Komodo Island och det var också superfint, det var parningssäsong så vi såg bara två stycken varav den ena vägde ca 100kg enligt guiden. Vi hade en hel dagstur den dagen då det ingick snorkling, komodo island, bestiga ett högt berg på en ö och titta på Manta Rays (helt hopplöst, bara skuggor i vattnet). Det var verkligen superfint även om jag i efterhand troligen hade hoppat över Manta Rays.

I Tokyo behöver man egentligen ingen större plan, finns bra turistkartor med flera fina tempel, Tokyo tower etc. Bara gå runt är i Tokyo är super trevligt

Trevlig resa!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

Även jag kan rekommendera Gili Divers på Gili T. Var där för ungefär en månad sedan och hade en jätteduktig svensk dykinstruktör som heter Malin. Såg enorma havssköldpaddor och det var väldigt fin miljö att dyka i. Rekommenderar att ha dykcertifikat men inget måste.

Tog även en restur till Komodo Island och det var också superfint, det var parningssäsong så vi såg bara två stycken varav den ena vägde ca 100kg enligt guiden. Vi hade en hel dagstur den dagen då det ingick snorkling, komodo island, bestiga ett högt berg på en ö och titta på Manta Rays (helt hopplöst, bara skuggor i vattnet). Det var verkligen superfint även om jag i efterhand troligen hade hoppat över Manta Rays.

I Tokyo behöver man egentligen ingen större plan, finns bra turistkartor med flera fina tempel, Tokyo tower etc. Bara gå runt är i Tokyo är super trevligt

Trevlig resa!

Ang. Malin; Hur gammal var hon? Hade hon möjligtvis rastaflätor?

Permalänk
Medlem

När du är i Japan rekommenderar jag Mt.Fuji och "vulkangrottorna" runt omkring, väldigt fin natur. Tar inte så lång tid från Tokyo, en heldagsutflykt.

Permalänk

@Clint Eastwood: Hon var runt 25 utan rastaflätor

Tredje från vänster

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

@Clint Eastwood: Hon var runt 25 utan rastaflätor

http://i.imgur.com/psAOQSx.jpg

Tredje från vänster

Aha, samma namn men inte samma tjej då.

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Var i Tokyo i två veckor i fjolas. En rekommendation är att dra till Nikko Nationalpark, nån timme norr om stan med tåg. Annars så ska jag också rekommendera att käka lite grade A Wagyu.
Och missa för guds skull inte Karashibi Ramen! En matupplevelse som nästan gjorde en religiös! https://g.co/kgs/awrvdZ
Utöver det så avråder jag från Roppongi helt. Sunkigt område, turistigt af, mycket sketchigt. Men men, my two cents.

Har försökt kolla priserna för att åka tåg men railcare pass kostar ju skjortan hur gjorde ni??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har vart i Japan flera gånger, senast i mars månad.
Har du bokat boende?
Bodde både vid Akihabara stationen och Shinjuku.
Vad vill du göra och se, hur länge ska du vara i Tokyo?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

@turtlefiesta: Köpte en tur och returbiljett i en automat av något slag för den resan, annars körde jag på reskassa (motsvarande).

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE