Permalänk
Medlem

Uppgradera processor Asus G11CD-k

Jag funderar på att uppgradera cpu:n i min dator.
Datormodell enligt rubriken. Det som sitter i nu är en i5 7400 3,0ghz
Asus är väl lite kinkiga på det här med att byta ut komponenter, men är det möjligt utan att byta moderkort?

Om det nu går så vilken cpu rekommenderas?
I övrigt: Gtx 1080, 2X8Gb RAM
Kan kolla exakt vilket moderkort som sitter i när jag kommer hem.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Swebeer:
Hittade ingen med "-k" utan bara "G11CD"
Den stödjer i5/i7 Specifications.
Nytt BIOS till den modellen är släppt 24/7.
"Update BIOS version: 0701 (For Kabylake) Improve System Stability".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Swebeer:
Hittade ingen med "-k" utan bara "G11CD"
Den stödjer i5/i7 Specifications.
Nytt BIOS till den modellen är släppt 24/7.
"Update BIOS version: 0701 (For Kabylake) Improve System Stability".

Tack för svar!
Det borde inte ha någon större betydelse ang - k.
Vilken processor rekommenderas för att få en prisvärd märkbar uppgradering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

i7 7700.

Eftersom det förmodligen inte går att klocka med det moderkortet så skulle jag nog kikat på en i7 7700. Köpa en i5 på några MHz högre känns inte som någon större uppgradering i min mening.

Permalänk
Medlem

@Swebeer: Enda rimliga är en 7700 (ej k). Men tror inte det kommer vara någon jätte boost i spel prestandan. Säg 5-15% beroende på spelet. Kommer kosta dig ~3000kr.

Moderkortet stödjer inte överklockning så en K modell är lite överflödigt.

Mitt tips är att låta bli om du inte har något super problem med CPU användning. Det kostar mer än de smakar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Swebeer:
Är inte direkt hemma på Intel, så kan bara ge en gemförelse (om du funderar på en i7).
i5 vs i7.
Dock så vet jag av erfarenhet att större cache kan vara som natt & dag (speciellt när det kommer till respons att öppna program etc.).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Syftet med att boosta är att få bättre flyt i vr (oculus). Grafikkortet borde inte vara gränssättande, utan det jag lyckats läsa mig till är att vissa vr spel är mer cpu-beroende (ex DCS och andra flygsimulatorer).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swebeer: Är ju lätt att kolla. Skaffa MSI afterburner och välja att visa CPU användning in game (på alla kärnor). Slå dom i 98-100% så är det CPU begränsning. Ligger de dock mycket lägre så är det mera sannolikt att flasken är på grafikkortet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har testat att kolla gpu och cpu användning i ex DCS. Där ligger båda runt 40-50% och enligt folk på forum som verkar förstå det där så beror det på att spelmotorn är dåligt optimerad för flera kärnor och använder 1-2 kärnor. Därav att en bra cpu är vägen till bättre flyt där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Swebeer: Är det så enkeltrådat och du verkligen vill få det att flyta bra så bör du byta moderkort till z270 och en 7700k istället. Den kan du vrida upp till närmare 5ghz med överklockning.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro