Permalänk
Medlem

jag har läst 1 år på informationstekniksutbildning med en macbook pro 13" med touchbar. Det har än så länge fungerat utan problem. Det har hittills bara varit ett program som fungerat dåligt på mac och körde en Windows Vm utan problem.

Jag har däremot som andra nämnt tryckt på med 16GB ram och 512 SSD. Ska du öka macbooksens prestanda så sticker tusenlapparna snabbt iväg.

Jag velade länge precis som dig. Jag kollade länge på Lenovo X1 Carbon som några i klassen senare köpt. Nackdelen med de som använde windows var att läraren istället pushade på linux. Vi med MacOS behövde inte den övergången, kunde istället fokusera på kursen i fråga.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@Christley: Vad för donglar menar du jag behöver?
Har 5TB molnlagring via skolan så där lär det mesta sparas.

Det som lockar mig till Macbook är batteritiden och byggkvalitén men precis som du säger kanske det är lättare att programmera på pc samt ett mer utvecklat office paket

Får sova på saken

Den nya macbooken har bara en enda usb typ-c port. Så vill du använda headset, mus, usbminne eller vad det nu skulle kunna vara måste du skaffa en dongel som kostar typ 600kr hos apple.
Alternativt kan du skaffa en usb typ-a till typ-c adapter men då kan du inte ladda datorn samtidigt.

Lättare skulle jag inte säga att det är att programmera på windows. Jag föredrar det bara. Tycker att många kortkommandon är onödigt bökiga på macbooken och vissa är inte ens listade på tangentbordet (tex |).
En sak som störde mig med macen är all konfigurering man får göra själv. Tex min vanliga logitech m500 så fungerade inte bak och fram knapparna som det, utan det var att klicka ned mushjulet.

Och gällande att många säger att mac datorn lever längre. Jag har haft laptops som jag använt iaf 4 dagar i veckan som hållt i 4-5 år utan problem. Så länge man inte misshandlar datorn går den inte sönder. Plus att dagens macbooks och de flesta pcs har samma insida gör att det endast är du som dödar dom snabbare.

Det jag märkte med min 2015 macbook är dock att minnet tar slut hela tiden (sitter med firefox, chrome, outlook, skype, skitch, sublime och några till program uppe) och jag behöver starta om datorn iaf en gång i veckan för att cleara ramminne. Forcestopping appar hjälper inte. Har 16GB på min modell

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Anledningen till att jag är så macbook intresserad är för att jag under min gymnasietid ägde en Dell XPS 13 (2013). Var en fantatiskt laptop i 2 år....
Inför sista året halverades batteritiden, fläktarna gick igång hela tiden och jag blev allt mer missnöjd.
Har ännu inte hört något dåligt om macbook från vänner och de flesta som använder dessa datorerer säger att det är helt fantatiska. Man får helt enkelt vad man betalar för.

MacBooks är inte heller benådade från problem. Grafikchipp som ger upp, ssder som dör och andra värmerelaterade skador är ganska vanligt. Louis Rossman pratar mycket om det på sin youtubekanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

MacBooks är inte heller benådade från problem. Grafikchipp som ger upp, ssder som dör och andra värmerelaterade skador är ganska vanligt. Louis Rossman pratar mycket om det på sin youtubekanal.

Och vad innebär "ganska vanligt"? Lite som "some people say" på FOX

Alla problem du tagit upp förekommer dock, men sett till antalet sålda enheter är väl det viktiga hur vanligt förekommande det är. Dock har väl Apple haft några "extended warranty" för vissa saker så absolut förekommer det problem även på Macar precis som på alla annan hårdvara.

Här finns intressant statistik, Apple har toppat senaste åren men har nu åkt ner till 5:e plats. Man bör väl dock titta även på detaljerna för att avgöra vad som är väsentligt för en själv, t.ex. för egen del bryr jag mig ytterst lite om pris ifall det ger något reelt i praktiken.

https://www.laptopmag.com/articles/laptop-brand-ratings

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Afrasbaba:

Tycker valet är väldigt enkelt. Datorn ska räcka i 3+ år. En Macbook Pro kommer utan tvekan att räcka i tre år och säkert minst två år till därefter. Finns garanterat Windows PC-datorer som håller motsvarande längd också, men sannolikheten att Macbooken fortfarande står och tuggar när Windows PC:n kastar in handduken är desto högre.

Varför betala 9450:- för en defekt dator?

Problemet är att den har två portar och du behöver dongle till allt möjligt. De är dyra och tappas bort hela tiden. Varje konferens jag varit på har det alltid varit problem med apple användare och brist på rätt adapter. Behöver man inte ansluta sig till något annat någonsin och wifi räcker då är det kanske inte ett dåligt val men för flexibilitet är PC långt bättre.

I slut ändan är thinkpad det bästa valet IMHO. Bra byggkvalité, bästa tangentbord när det kommer till laptops, och vettigt med portar, sist men inte minst matta skärmar så att det går att se något annat än sitt fula nylle. Ända nackdelen är priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Länge sedan jag läste, men ytterst få programvaror inom datateknik i de vanliga utbildningarna kräver en mac.
Om IT-utbildningarna i sverige skulle hålla lite högre kvalité så skulle de typ underkänna alla som installerar all dritt på en fysiska dator och inte kör det virtuellt. Men nu handlar det om att utbilda en stor skara ej it-intresserade personer.

Nå poängen är att om det är PC eller mac i grunden borde ej spela någon roll, se dock till så att du ej köper en dator som ej enkelt kan ha 16GB ram.
Visst första året har duger denna dator garanterat. Men har du en mac och ska köra Windows virtuellt så blir ramminnet begränsat, då är dualboat bra, men då blir det tajt med en 256GB ssd om man vill kunna köra Windows både dualboat och virtuellt.

Mitt generella råd kring IT-utbildningar på högskolan är, avvakta då ni ej behöver ha en laptop i början om det ej står detta. Se sedan vad dina kamrater köper, kanske är denna klasskamrater macfanatiker, ja varför ej skaffa en mac då där ni tillsammans löser problem på macen?
Kanske är dina klasskamrater det motsatta, ja dumt att sitta ensam med en mac.

Har man bara pengar så tar det ej många minuter att skaffa en dator om man bor i en större stad.

Hade jag personligen börjat läsa idag så hade jag frågat vilka möjligheter till fjärrstyrning av egna datorer skolan erbjöd, sedan hade jag köpt en dyr stationär hemma som jag hade fjärrstyrt när behovet finns. (med möjlighet, har de teamviewer etc, eller får man skapa vpn, finns rdpklient, sist så går det köra vpnklient i webbläsaren genom html5)

Orsaken till att köra stationärt, billigare, smidigare än att släppa på en klump som man ej ofta använder och man måste vakta denna hela tiden på skolan i 3 år. Men det beror på flera saker som utbud av datorer på skolan.

*edit*
Med fjärrstyra, när ni jobbar i Word så behöver man ej fjärrstyra sin personliga dator hemma om det redan finns Word på skolans dator, samma sak gäller bruk av webbläsare etc.
Utan det är enbart när skolans maskiner ej räcker till, troligen p.g.a att man ej får installera programvaran.

Håller med. Bättre att vänta nu också, nu vill alla datortillverkarna ha ut sina laptops lagom till skolstarten.

Själv hade jag rekommenderat något kinesiskt, betalar sådana fruktansvärda överpriser i detta landet. Typ Xiaomi Air eller något liknande. Jumper ska ha en del hyfsade grejer, väntar själv på denna: http://www.gearbest.com/laptops/pp_654248.html?lkid=10963398

Använder inte laptopen särskilt mycket dock, föredrar mekaniskt tangentbord, tre skärmar, gigabit ethernet, skön kontorsstol framför en jätteliten 13", kasst tangentbord och touchpad, uselt wifi och hård pinnstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den har två portar och du behöver dongle till allt möjligt. De är dyra och tappas bort hela tiden. Varje konferens jag varit på har det alltid varit problem med apple användare och brist på rätt adapter. Behöver man inte ansluta sig till något annat någonsin och wifi räcker då är det kanske inte ett dåligt val men för flexibilitet är PC långt bättre.

I slut ändan är thinkpad det bästa valet IMHO. Bra byggkvalité, bästa tangentbord när det kommer till laptops, och vettigt med portar, sist men inte minst matta skärmar så att det går att se något annat än sitt fula nylle. Ända nackdelen är priset

En 15" MBP har 4 TB3 portar (riktiga också, till skillnad mot den enda på min XPS15), 13" har dock bara 2. En trend som dock kan ses på fler laptops än Apple, t.ex. måste jag ha en adapter för att koppla in ethernet eller DP/mDP på min XPS15. I vilken mån man tappar bort sina adaptrar eller inte säger nog mer om innehavaren än adaptrarna, själv har jag nog aldrig tappat bort någon.

Men ThinkPads är absolut inte fel, bland det bästa man kan köpa. Tyvärr har Lenovo fuskat med LCD panelerna länge även på dessa modeller,men det verkar finnas tecken på att det är bättre i de senaste modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Håller med. Bättre att vänta nu också, nu vill alla datortillverkarna ha ut sina laptops lagom till skolstarten.

Du tror på fullt allvar att världens datortillverkare låter sina lanseringar styras av när svenska barn går i skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att den har två portar och du behöver dongle till allt möjligt. De är dyra och tappas bort hela tiden. Varje konferens jag varit på har det alltid varit problem med apple användare och brist på rätt adapter. Behöver man inte ansluta sig till något annat någonsin och wifi räcker då är det kanske inte ett dåligt val men för flexibilitet är PC långt bättre.

I slut ändan är thinkpad det bästa valet IMHO. Bra byggkvalité, bästa tangentbord när det kommer till laptops, och vettigt med portar, sist men inte minst matta skärmar så att det går att se något annat än sitt fula nylle. Ända nackdelen är priset

Slår ett slag för ThinkPads jag med. Otroligt välbyggda maskiner och väldigt lätta att laga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Du har verkligen fel uppfattning av bootcamp. En Hackintosh är en fullösning som inte har något officiellt stöd ALLS och kräver specifik hårdvara medan som bootcamp utvecklas och stöds av Apple. Har kört bootcamp för att testa och hade inga som helst problem med det, fick det toll och med att funka med Apples alla funktioner för deras mousepad.

TS, detta är extremt subjektivt och rekommenderar att du slutar lyssna på människor och istället testar själv. Jag var extremt kritisk mot Mac tidigare, köpte en MBP 2012 och har helt släppt min Windowsdator för JAG tycker att det är så mycket smidigare. Inget klår en macs touchbar. Jag börjar mitt fjärde år på datateknik t hösten och har kört med Mac hela tiden, funkar utmärkt. Vad som är rätt Nice är att du kan göra i princip alla unix övningar på din Mac medan som med en windowsdator måste du installera Linux. För den datorkunnige är det ju inga problem men alla vill inte pilla med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska åka in till en Apple butik imorgon och testa själv
Var i kontakt med en kille som har gått det första året nu, han själv hade en windows laptop men det fanns många i klassen som körde med mac. Han sa att de använde, iallfall under första året QT samt Visual Studio. Dessa program finns för både Windows och MAC Os.
Vidare sa han även att någon enstaka gång hade vissa fått dual boota, men ingen hade klagat på några problem.
Lärarna skickar även med extra info för de personer som kör med Mac.

Hans rekommendation var mer eller mindre att jag skulle ta vad som kändes bäst för mig då båda funkar lika bra samt att det fanns minst 8gb ram då han hade 4gb vilket stundtals blev för lite enligt honom

Men som sagt tidigare jag är öppen för Windows fortfarande, ska in och känna lite på macbooks/windows laptops imorgon och sen kan jag avgöra vad som känns bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Ska åka in till en Apple butik imorgon och testa själv
Var i kontakt med en kille som har gått det första året nu, han själv hade en windows laptop men det fanns många i klassen som körde med mac. Han sa att de använde, iallfall under första året QT samt Visual Studio. Dessa program finns för både Windows och MAC Os.

Personligen skulle jag dock inte försöka köra Mac-versionen av Visual Studio, den funkar men är rätt så begränsad jämfört med IDEn i Windowsmiljön. Men så är jag rätt konservativ också och föredrar ett verktyg som kan rätt mkt framför 400 olika småprogram som ska hållas uppdaterasde och som bara går att styra via CLI

Permalänk
Medlem

Ska börja mitt tredje år som Civilingenjör inom datateknik nu till hösten. Köpte för 3 år sedan en Macbook pro Retina och skillnaden på den gentemot vad mina klasskamrater har är att min, på något sätt, fortfarande känns ny. Kvalitén på datorn är så hög att den håller för det konstanta fläng och slänget som den har fått utsättas för. Finns säkert Lenovo, HP eller Asus datorer som håller bra med, men detta är vad jag själv har märkt.

Jag har dock behövt installera Windows, (som man får gratis av nästan alla stora universitet i landet), för att kunna köra alla programvaror jag behöver. Snabbt exempel: Visual Studio. Det kan skilja sig lite beroende på vad det är du läser men det är också lätt löst.

Batteritiden är fortfarande bra på min dator och jag har enligt coconutbattery 86% av ursprungskapiciteten kvar.

Eftersom att du vill ha en dator som ska räcka länga rekommenderar jag en Macbook pro utifrån egna erfarenheter som student.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ska börja mitt tredje år som Civilingenjör inom datateknik nu till hösten. Köpte för 3 år sedan en Macbook pro Retina och skillnaden på den gentemot vad mina klasskamrater har är att min, på något sätt, fortfarande känns ny. Kvalitén på datorn är så hög att den håller för det konstanta fläng och slänget som den har fått utsättas för. Finns säkert Lenovo, HP eller Asus datorer som håller bra med, men detta är vad jag själv har märkt.

Jag har dock behövt installera Windows, (som man får gratis av nästan alla stora universitet i landet), för att kunna köra alla programvaror jag behöver. Snabbt exempel: Visual Studio. Det kan skilja sig lite beroende på vad det är du läser men det är också lätt löst.

Batteritiden är fortfarande bra på min dator och jag har enligt coconutbattery 86% av ursprungskapiciteten kvar.

Eftersom att du vill ha en dator som ska räcka länga rekommenderar jag en Macbook pro utifrån egna erfarenheter som student.

Ska man köpa en laptop för att bruka länge är Macbook pro ett bra val. Tjejen köpte en pro ny 2009 och det enda vi gjort med den är att stoppa i en SSD, den ser helt ny ut fortfarande inte en skråma.

Jag har gått igenom minst 4st highend windowsmaskiner under samma tid.

Nu senast köpte jag mig en beg macbook pro retina istället och gud vad nöjd jag är.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av anon276229:

Tack för alla svar! Intressant att läsa.

Har beslutat att jag får åka in till elgiganten/mediamarkt och titta på olika laptops, här även en Apple-butik i närheten så där finns alla möjliga modeller.

Anledningen till att jag är så macbook intresserad är för att jag under min gymnasietid ägde en Dell XPS 13 (2013). Var en fantatiskt laptop i 2 år....
Inför sista året halverades batteritiden, fläktarna gick igång hela tiden och jag blev allt mer missnöjd.
Har ännu inte hört något dåligt om macbook från vänner och de flesta som använder dessa datorerer säger att det är helt fantatiska. Man får helt enkelt vad man betalar för.

Men samtidigt vill jag inte låsa in mig i ett hörn med Mac OS även om jag kan dualboota så verkar många här vara negativa till de.

Kom gärna med förslag på laptops som kör Windows och håller kvalité!

Länk till XPS:
https://www.cnet.com/products/dell-xps-13-january-2013/review...

Jag vet inte hur studierna till högskoleingenjör ser ut, när jag pluggade till sjuksköterska för några år sedan så använde jag en Surface Pro 2 laptop. OneNote tillsammans med en penna tog bort allt behov utav papper och penna, jag hade inte med mig annat än datorn.

För mig personligen så är det guld värt att kunna plocka fram en "sida/flik" i onenote från en specifik dag, gå till ett visst stycke av mina anteckningar och kunna sätta igång ljudinspelningen av vad läraren sa precis när jag skrev just det stycket. Att jag sedan gjort en fin pil/teckning med pennan till medföljande PDF-kopia gjorde att tentorna var som en dans på rosor.

Min Surface Pro 2 är väl från 2014 och fungerar fortfarande utan problem, nu tänkte jag börja plugga igen och skulle aldrig vilja ha något annat än OneNote och en elektronisk penna. Tyvärr så är trackpad'en till Surface Pro 2 fruktansvärd så jag tänkte uppgradera till en Surface Pro (2017), annars är det inget "fel" på Surface Pro 2. Så jag gissar att årets modell kommer hålla många år framöver.

Det är mina åsikter om dator till "studier"

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet varför det står "Compatibility Alert" på alla Dell XPS 13 via deras hemsida?

http://www.dell.com/p/xps-13-9360-laptop/pd?c=se&cs=sedhs1&l=...

Sett på en del youtube reviews men är tveksam pga mina tidigare erfarenheter med xps

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Någon som vet varför det står "Compatibility Alert" på alla Dell XPS 13 via deras hemsida?

http://www.dell.com/p/xps-13-9360-laptop/pd?c=se&cs=sedhs1&l=...

Sett på en del youtube reviews men är tveksam pga mina tidigare erfarenheter med xps

Vadå, det står ju på sidan?

Compatibility Instructions
Errors
Konfigurationsfel #GRR#2IN1#TAB#ENT#

Dells hemsida i Sverige är ju lite av en skrattfest, även om den, tro det eller ej, är mycket bättre nu än tidigare. I detta fall är det nog snarare själva konfigurationsverktyget som det gäller, typ 2 val som inte går att kombinera eller något sånt.

Permalänk
Inaktiv

@improwise: Ja jo, men har inte konfiguerat ordern eller datorn på något sett så förstod inte varför det ens står där för första början

Permalänk
Inaktiv

Mycket diskussioner kring virtuellt och risker, jag skulle snarare säga att det går idag går emot det motsatta att det är säkrare att jobba virtuellt. Detta av så många anledningar så det inte är klokt.
Förnuftiga datoranvändare använder ej en och samma operativsystem till att installera alla programvaror på. Argumentet min att ens mormor på 112 år gör så och det fungerar för henne är ej giltigt då hon troligen kör enklare applikationer. Med virtuellt så är det enklare att göra backuper och ni kan tillsammans dela på en VM, alltså det räcker med att en i klassen sätter upp en vm för ett jobb, sedan kan ni alla dela på den. Skulle det strula, be att få en ny kopia.

Jag tycker Apple laptops med 16GB ram och 500GB ssd är bra maskiner att jobba ifrån, men vad jag förstår så har mecenatdatorer från Apple 8GB ram och 240GB ssd. Och det blir problem att jobba lite mer professionellt på dem.
Alltså ska man i skolan jobba med cad, programmera en plc, display, mikrokontroller, operatörspaneler etc, så installerar ingen bättre student denna skit direkt på sin egen dator. Det är fel på så många sätt som det ej är klokt och det är förvånade att personer som har en it-utbildning ens tillåts jobba så? -Lycka till i arbetslivet säger jag bara.
- Det är väldigt ofta man behöver använda x antal program som allergiska emot varandra och ej tål att finnas i samma windowsinstans.

Nå i detta läge med att Apple datorerna har så lite ram och SSD så hade jag personligen valt en pc, då man inte lika ofta behöver jobba virtuellt. Typ köpa en sådan här:
https://www.dustinhome.se/product/5011022407/vivobook-pro-15-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mycket diskussioner kring virtuellt och risker, jag skulle snarare säga att det går idag går emot det motsatta att det är säkrare att jobba virtuellt. Detta av så många anledningar så det inte är klokt.
Förnuftiga datoranvändare använder ej en och samma operativsystem till att installera alla programvaror på. Argumentet min att ens mormor på 112 år gör så och det fungerar för henne är ej giltigt då hon troligen kör enklare applikationer. Med virtuellt så är det enklare att göra backuper och ni kan tillsammans dela på en VM, alltså det räcker med att en i klassen sätter upp en vm för ett jobb, sedan kan ni alla dela på den. Skulle det strula, be att få en ny kopia.

Jag tycker Apple laptops med 16GB ram och 500GB ssd är bra maskiner att jobba ifrån, men vad jag förstår så har mecenatdatorer från Apple 8GB ram och 240GB ssd. Och det blir problem att jobba lite mer professionellt på dem.
Alltså ska man i skolan jobba med cad, programmera en plc, display, mikrokontroller, operatörspaneler etc, så installerar ingen bättre student denna skit på sin egen dator. Det är fel på så många sätt som det ej är klokt och det är förvånade att personer som har en it-utbildning tillåts jobba så.

Nå i detta läge med att Apple datorerna har så lite ram och SSD så hade jag personligen valt en pc, då man inte lika ofta behöver jobba virtuellt. Typ köpa en sådan här:
https://www.dustinhome.se/product/5011022407/vivobook-pro-15-...

Vet inte om folk sagt så mycket negativt om VMs? Är väl dock kanske inte en diskussion för denna tråd. VMs är främsta skälet till att jag skippade MBP i år, iom begränsningen på 16 GB RAM. Det som kan vara lite jobbigt med VMs är typ om man jobbar mycket i dom dagligdags och då behöver switcha fram och tillbaka t.ex. för att man har mail och skype på host-os:et. Sen kan det vara lite jobbigt om man t.ex. måste köra nån form av Remote Desktops från VMen eller VPNs eller liknande. Men håller helt med om att virtuellt är framtiden, i synnerhet för en datastudent. Sen är väl inte spel nån höjdare i VMs heller men det är väl inte alla som kör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker Apple laptops med 16GB ram och 500GB ssd är bra maskiner att jobba ifrån, men vad jag förstår så har mecenatdatorer från Apple 8GB ram och 240GB ssd. Och det blir problem att jobba lite mer professionellt på dem.

Det är inga problem att konfigurera en Macbook Pro 13" nTB med 512GB SSD och 16GB RAM via Mecenat. Går på strax över 20k.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Vet inte om folk sagt så mycket negativt om VMs? Är väl dock kanske inte en diskussion för denna tråd. VMs är främsta skälet till att jag skippade MBP i år, iom begränsningen på 16 GB RAM. Det som kan vara lite jobbigt med VMs är typ om man jobbar mycket i dom dagligdags och då behöver switcha fram och tillbaka t.ex. för att man har mail och skype på host-os:et. Sen kan det vara lite jobbigt om man t.ex. måste köra nån form av Remote Desktops från VMen eller VPNs eller liknande. Men håller helt med om att virtuellt är framtiden, i synnerhet för en datastudent. Sen är väl inte spel nån höjdare i VMs heller men det är väl inte alla som kör det.

Det pratas i tråden, folk grälade lite fram och tillbaka.

Begränsningen på 16GB ram ser jag tror jag ej är så farligt,, när jag kollade efter noggrannare med studentrabatt så får man välja själv eller? Men en Mac med 16GB ram och 500GB ssd blir svindyr.
Och som jag sa, kör man mac så blir man i många fall oftare tvingad till virtualisera mer och då ökas kravet på stor ssd, likaså ram.

Att jobba med vm och switcha fram och tillbaka är inga problem, många jobbar så hela tiden. Det enda problemet jag ser är att det tar längre tid att starta, fast hur ofta behöver man starta vmet? Liksom officepaket, webbläsaren etc ska man ju använda från sin värdoperativsystem.

Skrivet av Afrasbaba:

Det är inga problem att konfigurera en Macbook Pro 13" nTB med 512GB SSD och 16GB RAM via Mecenat. Går på strax över 20k.

Ok, jag trodde att man bara kunde köpa en bestämd modell.
Som sagt denna dator är grymt bra, men även väldigt dyr. Inget som jag hade haft råd med som student.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har tagit bort ett sidospår som hade passat bättre i en egen tråd.
Det är självklart tillåtet att diskutera men diskutera då gärna med trådens bästa som prio.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

@anon159643 @Afrasbaba: Kommer undan något billigare med en Dell XPS 13 (9360)
Skulle kunna vara ett alternativ

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93615&mo...

Permalänk
Testpilot

Antingen letar du reda på en äldre modell av MacBook Pro (som inte har Touchbar eller är tunnare än papper), eller så kikar du på någon Workstation klassad laptop från HP/Dell.

Farsan har en gammal HP laptop med första generationens mobila i7.a som tuffar på än idag och är bättre än många mid-tier laptops i butik. Den kostade visserligen lite över 20k vid lansering (jobbet stod för det) - Men det är som många säger, man får vad man betalar för

Mor min har en HP Spectre i sitt fotoarbete som hon är supernöjd med. Själv äger jag en Lenovo Y700 som uppfyller mina behov och som jag anser är riktigt sjyst byggd för sitt pris (har även skrivit en review på den äldre Y50-70 som jag ägde innan). I mellan Y50-70 och Y700'an så ägde jag en MacBook Pro 2012, personligen tyckte jag den var segare än sirap.. Enda positiva var batteritiden egentligen.

Men i slutändan kommer det ner till dina behov och användningsområden. Personligen skulle jag aldrig köpa en MacBook om jag visste att det kommer program som bara finns till Windows. Detta då det skulle kännas poänglöst att köpa en dator om jag ändå lär gå till en datorsal - Dualboot på en MacBook är heller inte speciellt kul, du kan testa att köra Linux med WineHQ för att få en uppfattning

Men en lista med datorer att kolla in:

  • Lenovo ThinkPad

  • HP Spectre

  • Dell XPS

  • MacBook Pro (äldre modell, likvärdig prestanda men skönare tangentbord och bättre pris)

  • HP/Dell Workstation (Min personliga rekommendation för hur länge du planerar att ha datorn och i den miljön du kommer vara)

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@Johan86c @Afrasbaba: Kommer undan något billigare med en Dell XPS 13 (9360)
Skulle kunna vara ett alternativ

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93615&mo...

Är du redo att betala sådana summor (pc eller mac) skulle jag helt klart övervägt en lenovo thinkpad. Då är det främst x och t-serien jag tänker på. Det sagt är xps 13 en väldigt bra dator, men rent kvalitetsmässigt håller thinkpads en annan nivå även jämfört med macs. Dessutom löjligt lång batteritid på maskinerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon276229:

@Johan86c @Afrasbaba: Kommer undan något billigare med en Dell XPS 13 (9360)
Skulle kunna vara ett alternativ

http://www.dell.com/se/p/xps-13-9360-laptop/pd?oc=cnx93615&mo...

Jag hade valt Dell Xps före macen. Ta och googla på den och leta recensioner som denna:
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

Annars som jag skrev i mitt första inlägg så kommer du troligen ej använda datorn direkt och då kan man se varandra gör. Sitter du ensam bland dina kamrater och ska bråka med Virtuella maskiner på en mac så kan du få problem. Är ni dock en gäng macfaniker som delar vm fram och tillbaka så är det ej fel att tillhöra denna, sannolikheten för att såna gäng bildas är dock marginal.

När jag läste datateknik så dröjde det ändå tills 4:e året innan jag ens hade behov av en egen laptop, men det har kanske förändrats idag? (min poäng är att ej ha en laptop första veckan är ej så farligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att jobba med vm och switcha fram och tillbaka är inga problem, många jobbar så hela tiden. Det enda problemet jag ser är att det tar längre tid att starta, fast hur ofta behöver man starta vmet? Liksom officepaket, webbläsaren etc ska man ju använda från sin värdoperativsystem.

Det är väl en subjektiv åsikt i kombination med hur man jobbar men för egen del tyckte jag det blev irriterande rätt snabbt men visst går det. Det är väl dock en diskussion som lämpar sig bättre i en annan tråd.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@anon276229:
Antar att det gäller Coil Whine? Det fick iaf mig att gå på Thinkpad ist för Dell

Permalänk
Inaktiv

@McEdvin: Japp exakt, men är väl som med allt annat gällande coilwhine. 50/50 om man får det eller ej.

Testade Macbooks nya tangentbord idag. Ett ord: fruktansvärt
Så den blir det inte