Permalänk

AMD ryzen 1600 desktop freeze

Tjo sweclockers!

Har nyligen inköpt ett system med ryzen 1600 och asus prime plus b350 samt Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 minnen och har ett problem med att desktop fryser var tioende sekund.

Har testat att uppdatera bios och chipset drivers till dem senaste. Det enda resultat jag fick då var att 16 gig ram var tillgänglig i windows och bios istället för 8 gig ram. Har testat att ominstallera windows 10 till den nyaste updaten m.m. Har testat att dra ned minnena till 2133 och lägre frekvenser utan resultat och håller nu mer på att bli galen. Har testat att köra memtest 86 i några timmar utan några fel....Har även testat att köra minnena var och för sig utan några resultat.

Är väldigt tacksam för hjälp och ider

Mvh Taxi

Permalänk
Medlem

@taximustafa: Pröva att stäng av C6 och Cool n Quiet i BIOS. Har du aktiverat Ryzen Power Plan i Windows?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

@Aeig:

Har razen power plan settings. Finns dessa options i asus bios? hittar dem i vilket fall inte.. är lite noob :#

Men problemet är att det blir som ett lagg i ett spel. När det väl blir en freeze så kan jag inte röra tex muspekaren och sedan när det väl "hoppar igång" så händer allt på engång. Kan tillägga att detta även händer i Bios samt att cpu temps ser Ok ut. :S

Permalänk
Medlem

@taximustafa:
I windows, öppna startmenyn och skriv energischema så bör det dyka upp. Däremot ska energischemat inte få ditt system att krascha.

Permalänk
Medlem

Om du har taskmanager uppe och kollar när problemet händer, ser du att ngt går till 100% typ som disk, eller CPU eller liknande? Stiger CPU tempen när detta händer?

Provat med bara 1 minnessticka i?
Kan du prova att köra en annan HD eller SSD? (inte troligt då detta även händer i bios)

Låter tyvärr som du då får riva ned hela datorn och sätta ihop den från scratch. Typ sätta om CPU + kylare, sätta om RAM etc.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Testade att stänga av RBG Kontrollern på mobot och flytta musen till en usb 3 och detta verkar ha löst problemet

Permalänk
Medlem

jag som precis tänkte föreslå det!
All hail RGB

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taximustafa:

@Aeig:

Har razen power plan settings. Finns dessa options i asus bios? hittar dem i vilket fall inte.. är lite noob :#

Men problemet är att det blir som ett lagg i ett spel. När det väl blir en freeze så kan jag inte röra tex muspekaren och sedan när det väl "hoppar igång" så händer allt på engång. Kan tillägga att detta även händer i Bios samt att cpu temps ser Ok ut. :S

har också ryzen och detta händer mig ENBART i uber tristram på diablo 2, vet helt sjukt och enbart där aldrig någon annanstans.
precis som du beskriver det fryser och sen hoppar det igång och allt går jätte snabbt för att "komma ikapp".

kanske har du något fel på nån komponent? i mitt fall tror jag att gamla diablo 2 helt enkelt är rätt gammalt och inte hängt med den tekniska utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Emrik: Det är helt sjukt att RBG kan ge freeze i desktop o bios :S

Permalänk

@Aka_The_Barf: Vet inte har inte haft något problem med freeze efter att jag stängde av RBG belysningen och bytte all utrustning till USB 3.0 portar. Har dock haft några bluescreens.

Permalänk
Medlem

konstigt men tur att den verkar ha löst sig om man bortser från bluescreens. du får nog pilla runt lite till.

har sett USB saker för ställa till det, en kompis hade en mus som fick datorn att vägra komma in i windows. efter han bytte den så fungerade den utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.