Hur rädd ska man vara gällande LCC (load cycle count) ?

Permalänk
Medlem

Hur rädd ska man vara gällande LCC (load cycle count) ?

Har en 1tb wd10eads som började användas i januari och via smart i Everest står det nu på 143129 i load/unload cycle count med värde 153

Är det dags att oroa sig för att den inom den närmaste framtiden (dvs närmaste 10 månaderna) kommer fallera eller är det inget att bry sig om?

Kan LCC öka mer om man använder temperaturavkännande mjukvara, som HWmonitor, dvs kan det programmet vara orsaken?

Kan ju sägas att det låter rätt mycket från disken när exempelvis norton kör sin fullscan vid idle användning, om det nu påverkar lcc dvs.

funderar därmed på att köpa en ny disk, som ex en f4 samsung som jag antar inte har de problemen, alternativt en wd green till som man förhoppningsvis kan formatera om med ny firmware som stoppar deras head parking skit

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Finns inget entydigt svar, WD säger i sina specar att de skall klara 300 000, diskussioner finns i amerikanska forum som rekommenderas för den som orkar fördjupa sig - Googla

Permalänk
Medlem

jo jag läste ett par sådana artiklar, men frågar här mer för att höra om någon har någon praktisk erfarenhet av hur det påverkar, ex någon som har en hdd med LCC på 500k-1mille som fungerar än eller upplevt att deras diskar har fallerat pga högt lcc värde

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

jo jag läste ett par sådana artiklar, men frågar här mer för att höra om någon har någon praktisk erfarenhet av hur det påverkar, ex någon som har en hdd med LCC på 500k-1mille som fungerar än eller upplevt att deras diskar har fallerat pga högt lcc värde

Tveksamt om någon swecare kan svara - dock vill jag minnas efter en dags studie i amerikanska forum att folk där hade erfarenheter. Själv kör jag EARS där man kan sätta upp tiden innan parkering sker med WDIDLE3, kanske funkar även för EADS?!

Permalänk
Medlem

Hur gör man bäst det då, går det att genomföra direkt via windows 7 eller krävs det lite trixande? Vore nice med en enkel guide, om du nu kommer ihåg hur du gjorde

btw kan min höga lcc count bero på att jag använt hwmonitor som kontrollerar som bland annat kollar temps på disken?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Det är bara googla på WDIDLE3 så får du upp en guide på hur du skall gå till väga för att fixa det.

Du behöver ett USB-minne, W98 boot-filer att ha till HP USB Tool som gör USB-disken bootbar.

Jag disablade läget helt med /0 flaggan i programmet. Dvs jag stängde av att den parkerar läshuvudet. Jag hade 94000 Load cycle counts på typ 4-5 månader under Linux. På tok för mkt, så vore jag du skulle jag absolut se till att lösa det.

Jag stötte inte på några som helst problem under proceduren, har inte heller stött på något problem efteråt.

Eftersom programvaran (dvs firmwaren i disken på min WG Green) parkerar läshuvudet var 7e sekund (vill jag minnas), läser du då nånting var 10e sekund så kommer den hinna parkera huvudet emellan och därmed bli sjukt många load cycle counts.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Eller så får man köpa en ny tystgående disk, ex samsung, och enbart använda skiten till extern lagring, sådan där man aktiverar disken när backup ska göras.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Eller så får man köpa en ny tystgående disk, ex samsung, och enbart använda skiten till extern lagring, sådan där man aktiverar disken när backup ska göras.

Rätt onödigt när det finns en enkel lösning på problemet och man redan har disken?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

LCC Vilka märken och diskar gäller det?

Är just på gång att skaffa mig en hembyggd server och hade tänkt köra med WD diskar när jag fick se detta om LCC. Är det bara WD diskar i 5400RPM det gäller, eller finns det även andra modeller och märken som har detta problem.
Jag sökte på WD20EARX 6Gb och hittade bara svar på EARS och när jag kollar mina gamla WD1001FALS 3Gb i Everest och Crystal Disc Info så har jag bara 548 LCC på 3272 timmar. Om jag förstår det hela rätt så verkar det som den aldrig slår av under tiden den har ström.

Tacksam för info.

Permalänk
Medlem

Heh, jag hittade hit eftersom jag sökte på det..

Trodde jag kanske hade disableat i Linux eller så någon gång, programmen fanns väl inte längre på WDs sida eller om de inte fungerade i Windows eller så, så jag har iaf inte ändrat något.

Hur som helst Piriform Defraggler säger 627 611 för min disk (WD Green 3 TB.)

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte oroa mig för detta - har flera ' WD green-diskar' som är uppemot 3 miljoner LLC.

har sett inlägg i HDD-relaterade internationella forum att personal i 'HDD-tillverkningsbranchen' säger att fel beroende på antalet LLC och dess ramp är så sällsynta att det hör till avdelningen 'aldrig hört talas om hittills'

Har en disk med bara några hundra matningar och en disk med ca 3 miljoner dito - tänkte vid tillfälle ta och fotografera dem tillsammans och se om de är någon synbar skillnad alls - problemet är att man behöver mikroskop och kamerafattning för dito..

mikroskop finns på jobbet men inte det senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

jo jag läste ett par sådana artiklar, men frågar här mer för att höra om någon har någon praktisk erfarenhet av hur det påverkar, ex någon som har en hdd med LCC på 500k-1mille som fungerar än eller upplevt att deras diskar har fallerat pga högt lcc värde

Mina WD20EARS kom upp i över 320 000 LCC innan jag blev varse problemet och det bara på några månader. Så jag stängde av funktionen. De sitter i en raid-5 på en linuxmaskin och kör dem fortfarande utan problem. Drifttiden närmar sig 60 000 timmar nu.

Använde wdidle3.exe som gick under DOS.