Nätverk via telekabel eller homeplug(elnätet)? [LÖST]

Permalänk
Medlem

Nätverk via telekabel eller homeplug(elnätet)? [LÖST]

Har precis flyttat in hos min syster och hennes kille, i en fyra med ganska ordentliga betongväggar. Just nu har dom fiber från bredbandsbolaget med jack i köket, som väl är det mest centrala rummet om man inte räknar med badrummet. Dessvärre är täckningen i mitt rum riktigt kass, samt att jag gärna skulle vilja kunna spela CS:GO utan allt för dålig latens. Dom har routern i en låda på golvet och har väldigt svårt att föreställa sig att den skulle sitta på väggen av estetiska skäl. Samma sak med att dra kablar.

Efter lite efterforskning har jag förstått att homeplug (via elnätet) är lite hit and miss. Såklart vi kan köpa och testa, men borde rimligtvis inte vara samma fas i köket och mitt rum vilket tydligen kan påverka. Ett annat alternativ som jag såg var att den står precis bredvid ett telefonjack och det finns ett annat telefonjack precis i rummet bredvid mitt. Är ganska säker på att dom inte har fast telefoni och jag tänkte att man kanske kan använda de kablarna som nätverkskablar istället. Läste en annan tråd här där dom snacka om att det inte är twisted och att det skulle kunna ha mer eller mindre påverkan. Dessutom kanske det är svårt att veta vilka kablar som går vart och hur (dom går i väggen).

Så min fråga. Vad tror ni ger bäst resultat av mina icke optimala alternativ? Homeplug eller telekabel? Om telekabel, vad behöver jag göra för att koppla om kablarna så att de blir nätvärkskablar? Fattar att jag behöver sätta dit andra uttag, men vad behöver jag veta för att koppla allt rätt?

Med vänlig hälsning,
Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Köp homeplug på öppet köp och testa först.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i rummet bredvid. Ska ta en bild av jacket vid routern senare.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Här är huvuduttaget.

Verkar ganska simpelt.
Bara koppla in https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverksuttag/infallt-ftp-natverksuttag-cat-6-2-port-p78176 på huvuduttaget.

Tänkte borra igenom väggen vid andra uttaget och sätta https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/natverksuttag/utanpaliggande-utp-natverksuttag-cat-6-1-port-p68894 på min vägg.

Borde funka för 100mb eller hur?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Det kanske skulle vara värt att fråga syrran om du får byta ut telekabeln mellan rummen mot cat6. Borde vara lätt gjort om det inte sitter något uttag mellan. Är dessutom inte jättesvårt att koppla cat6 som telekabel (för att återställa) om det önskas när du flyttar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ska du köra ethernet över teletråd måste du ha en sån här i varje ände.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/wan-lan-till-l...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Ska du köra ethernet över teletråd måste du ha en sån här i varje ände.
https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/wan-lan-till-l...

Som tur är måste han inte i detta fallet då han har tillgång till 4trådig telekabel.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Det kanske skulle vara värt att fråga syrran om du får byta ut telekabeln mellan rummen mot cat6. Borde vara lätt gjort om det inte sitter något uttag mellan. Är dessutom inte jättesvårt att koppla cat6 som telekabel (för att återställa) om det önskas när du flyttar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Måste jag dra två kablar om jag ska ha två uttag? Det verkar vara ganska smala rör. Hur drar man dom lättast? Fäster dom i ett av nuvarande kablarna och drar i den? Är rädd att jag skulle sabba något.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Japp, fäst cat6-kabel i den befintliga telekabel (rejält så den inte kan lossna) sedan drar du i telekabel genom det andra uttaget tills du får fram din cat6. Skulle det blir problem så kan du kila iväg och skaffa en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Dragfjader...

Notera också att du bör använda cat6-kabel med solida ledare.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tack för svaret. Måste jag dra två kablar om jag ska ha två uttag? Det verkar vara ganska smala rör. Hur drar man dom lättast? Fäster dom i ett av nuvarande kablarna och drar i den? Är rädd att jag skulle sabba något.

Jag hade gjort på det sätt som @opatagio nämner.
Två kablar är inte ett måste, går att sätta en switch i andra änden för att få två uttag där.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Som tur är måste han inte i detta fallet då han har tillgång till 4trådig telekabel.

Du menar att han ska köra ethernet på telekabel? hur tänkte du nu?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du menar att han ska köra ethernet på telekabel? hur tänkte du nu?

Kanske han menar att man bara behöver 2 par för 100mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du menar att han ska köra ethernet på telekabel? hur tänkte du nu?

Jag tänkte precis som @myllerman skrev, att enbart 4 ledare krävs för 100mbit. Visst, vi har inga garantier på att telekabeln är snurrad så det är långt ifrån optimalt men lär fungera och det blir betydligt billigare än lite drygt 6tkr för att konvertera till och från DSL-teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du menar att han ska köra ethernet på telekabel? hur tänkte du nu?

Det är ju det som det står i första förslaget. Du borde kanske läsa tråden? De är inte lika tvinnade som cat-kablar men borde funka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Om det är ett relativ nytt hus så borde det ligga rör <30år gammalt och då skulle jag nog också ta en funderare på att dra i en CAT6 direkt. Tänk på att om det är hyresrätt så kanske det kan räknas som "åverkan" om man går lös på tele-installationen.

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

Då det kommer dras genom rör för telekabel kommer det vara trångt med CAT6-kablar. CAT5e är tunnare och klarar också 1Gbps.

Litet tips...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Då det kommer dras genom rör för telekabel kommer det vara trångt med CAT6-kablar. CAT5e är tunnare och klarar också 1Gbps.

Litet tips...

Tack. Och tack till alla som svarar i tråden.

Tänkte testa med telekabeln först, om inte annat för att få igång det ikväll redan, då jag inte har nätverkskablar här.

Jo, alltså. för mig går det bra med både 100mb och 1Gbps. Verkar vara delade meningar om telekablarna. Vad är det som skulle kunna vara dumt med dom? Ostabilt? Tappa kontakten? Dålig latens?

Med vänlig hälsning,
Tullen

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag tänkte precis som @myllerman skrev, att enbart 4 ledare krävs för 100mbit. Visst, vi har inga garantier på att telekabeln är snurrad så det är långt ifrån optimalt men lär fungera och det blir betydligt billigare än lite drygt 6tkr för att konvertera till och från DSL-teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Pelegrino:

Det är ju det som det står i första förslaget. Du borde kanske läsa tråden? De är inte lika tvinnade som cat-kablar men borde funka.

Min fetning ovan. Om vi reviderar detta till att det "kanske kan fungera", så är vi närmare sanningen. Att köra ethernet över telekabel ("o-twistad"/untwisted) fungerar endast på mycket korta avstånd. O det kan vara förbaskat ostabilt. Om det är <5-10m vi pratar om finns det kanske en chans.

Skrivet av Tullen:

Tack. Och tack till alla som svarar i tråden.

Tänkte testa med telekabeln först, om inte annat för att få igång det ikväll redan, då jag inte har nätverkskablar här.

Jo, alltså. för mig går det bra med både 100mb och 1Gbps. Verkar vara delade meningar om telekablarna. Vad är det som skulle kunna vara dumt med dom? Ostabilt? Tappa kontakten? Dålig latens?

Med vänlig hälsning,
Tullen

Personligen hade jag aldrig lagt tid på det. Som tidigare sagt - om hyresrätt, kontakta värden o be om tillstånd att dra Cat5e/Cat6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullen:

Tack. Och tack till alla som svarar i tråden.

Tänkte testa med telekabeln först, om inte annat för att få igång det ikväll redan, då jag inte har nätverkskablar här.

Jo, alltså. för mig går det bra med både 100mb och 1Gbps. Verkar vara delade meningar om telekablarna. Vad är det som skulle kunna vara dumt med dom? Ostabilt? Tappa kontakten? Dålig latens?

Med vänlig hälsning,
Tullen

Kommer antagligen vara väldigt ostabilt om det överhuvudtaget ens fungerar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Att köra data (ethernet) över teletrådarna är inget att rekommendera. Men har sett fall där det fungerar godkänt. Skulle som länkats rekommendera två punkt till punkt VDSL-modem. Om inte kan man testa homeplugs från en butik som lämnar öppet köp.

Dessa är lite billigare, krävs två st. https://www.dustinhome.se/product/5010750504/prestige-871m?ss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det är ju det som det står i första förslaget. Du borde kanske läsa tråden? De är inte lika tvinnade som cat-kablar men borde funka.

Inte lika tvinnade? Dom på bilden är inte ens partvinnade för fem öre. Liknar en EKKX 1x4x0,5 eller dess lågkapacitiva släkting som Televerket brukade använda. D.v.s. ej partvinnad.

Men visst, det går att köra 230VAC över EKKX 1x4x0,5 också för att tända en lågenergilampa @ 230VAC.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så vill jag påpeka att jag inte skulle rekommendera att man använder OPs kabel för ethernet, men jag känner inte att modem för ≈5tkr känns som en rimlig lösning heller i detta fallet. Fungerar det inte med telekabeln så är det på sin höjd 200kr som gått åt pipan och då finns fortfarande rätt många kronor att slänga på en elektriker för att byta kabel om man inte vågar göra det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Då det kommer dras genom rör för telekabel kommer det vara trångt med CAT6-kablar. CAT5e är tunnare och klarar också 1Gbps.

Litet tips...

Hittade en 20 m category 5 cable, så antar att den inte är cat5e. Skulle det funka eller är det bara dumt att köra på något sämre än cat5e?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Jag hade gjort på det sätt som @opatagio nämner.
Två kablar är inte ett måste, går att sätta en switch i andra änden för att få två uttag där.

Eller så slänger man på en splitter i båda ändarna, då det ändå bara är 4 trådar som används.
Likt denna https://appuals-jvwu8xgofzysz.netdna-ssl.com/wp-content/uploa...
Eller så kontakterar man två uttag på kabeln

Skrivet av Tullen:

Hittade en 20 m category 5 cable, så antar att den inte är cat5e. Skulle det funka eller är det bara dumt att köra på något sämre än cat5e?

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som att du hittat en patchkabel? Alltså en kabel som är kontakterad i båda ändarna? Skulle helst inte dra det i väggen då den är så pass mycket mjukare och lättare att skada.

Då meterpriset för cat6 är så lågt skulle jag hellre satsa på cat6 när man engång håller på. https://www.elbutik.se/product.html/cat6-kabel-utp-oskarmad

Men det fungerar med cat5, ja, möjligtvis lite lägre hastighet. Men det borde inte påverka något då avståndet inte är så långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Då det kommer dras genom rör för telekabel kommer det vara trångt med CAT6-kablar. CAT5e är tunnare och klarar också 1Gbps.

Litet tips...

Att dra igenom en kabel är inte några problem Men det blir smått omöjligt att få igenom två kablar i ett 16mm rör.
Går två 5e in i ett 16mm rör utan problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Eller så slänger man på en splitter i båda ändarna, då det ändå bara är 4 trådar som används.
Likt denna https://appuals-jvwu8xgofzysz.netdna-ssl.com/wp-content/uploa...
Eller så kontakterar man två uttag på kabeln

Låter som att du hittat en patchkabel? Alltså en kabel som är kontakterad i båda ändarna? Skulle helst inte dra det i väggen då den är så pass mycket mjukare och lättare att skada.

Då meterpriset för cat6 är så lågt skulle jag hellre satsa på cat6 när man engång håller på. https://www.elbutik.se/product.html/cat6-kabel-utp-oskarmad

Men det fungerar med cat5, ja, möjligtvis lite lägre hastighet. Men det borde inte påverka något då avståndet inte är så långt.

Jo det står patch cable på den, men tycker inte den verkar särskilt mjuk. Dock tycker jag kablarna i kabeln verkar fjuttiga. Känns inte direkt som en uppgradering mot telekabeln, men det kanske är något annat som skiljer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Att dra igenom en kabel är inte några problem Men det blir smått omöjligt att få igenom två kablar i ett 16mm rör.
Går två 5e in i ett 16mm rör utan problem?

Tyckte hållet såg ut att vara runt 10mm bara,men kan försöka mäta bättre imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Ok.

Köp cat 5e kabel. INTE PATCH KABEL, det är en annan sorts ledare (flera kardeler) och är gjorda att vara mer flexibla. Du kan givetvis köpa det, men dom funkar inte så bra i permanenta vägginstallationer då LSA plintar är gjorda för SOLIDA ledare.

Iaf. Köp en dragfjäder. Be någon sitta på andra sidan väggen och se om kabel rör sig om du drar i den. Utag i lägenheter sitter i regel i serie (in-a-b-c-d) och då är det egentligen bara en fråga om att hitta vilken ordning dom är i.

När du lyckas få en dragfjäder från A till B, försök först med din ethernet kabel. Går det inte (för tight, motstånd) dra igenom och avlägsna den gamla telelinjen.

Förr eller senare kommer du få igenom kabeln. Det är här dragfjädern är hjälpsam, om du råkar tappa kabeln nånstans mitt emellan så har du större chans att pröva igen. Att knyta ihop gamla kabeln med nya funkar ofta, men fastnar den och sliter loss så kan det bli ett projekt.

Hursom, när du väl har kabeln sätt ett uttag på varje sida (sån där ethernet väggkontakt).

I framtiden när du flyttar, ta bort vägg kontakten och klipp av ethernet tråden och anslut dom till telekontakten igen. Ethernet funkar lika bra som tele-slinga som dom gamla grejerna, det är i regel bara två trådar mellan varje par telekontakter.

----

Edit: som sagt, om ingen använder fasta telefonen så kan du låta dom vara urkopplade och bara återställa sen när du flyttar.
Alternativt kan du splitta ethernet kabeln men då får du bara 100mbps, då gigabitt kräver alla 8 ledarna.

Ett diagram du kan kolla på om du inte får plats med en färdigjord splitter: http://www.peakelec.co.uk/art/econ.gif

Permalänk
Medlem

Glöm inte glidmedel. Underlättar en hel del.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.