Vilka använder fortfarande Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7 på alla datorer hemma (2 stationära och 2 bärbara) fungerar perfekt och ser ingen som helst anledning att byta så länge Microsoft släpper säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jobbdatorn (ZBook G3) kör fortfarande Windows 7 men det ska snart bytas till Windows 10 har jag hört och jag längtar till den dagen, mest för att få aktivitetsfältet från Windows 10 (dvs att det syns på alla skärmar) och kunna scrolla i alla fönster oavsett vilket som är aktivt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Windows 7 då en full retail som blev liggandes i bokhyllan i 3 år inte blev installerad förrän 2016 då det blev ny dator.

Tycker W7 fungerar bra forfarande så det blir väl kvar tills dom slutar med säkerhets uppdateringarna.

Inget strul med W7 än så länge.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |

Permalänk
Medlem

Jag har ibland funderat att installera Windows 7 då jag saknar Aero men nu ser jag fram emot Windows 10 Fall Update istället (Aero stil). Dagens Windows 10 är ful.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av superegg:

Ibland är det bättre att lyssna på sig själv än andra.

Ibland är det svårt med grupptryck.

Har du helt rätt i! Dom retas väl mer på skoj men känns onödigt att fixa något som fungerar bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sturesson:

Har du helt rätt i! Dom retas väl mer på skoj men känns onödigt att fixa något som fungerar bra!

Känner mer som Apple och Samsung.

Så låter det i skolan nu för tiden.
"Har du inte Apple då får du inte vara med oss."

Även om dom skämta om det så är det en grupptryck även om man säger jag ska byta till Windows 10 så säger dom vi bara skoja med dig men det gör dom inte det är så dom kommer undan.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Du skrev inget om OS:et som tråden handlar om

Nä men prova att extrapolera informationen i mitt inlägg med trådens namn "Vilka använder fortfarande Windows 7"...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nä men prova att extrapolera informationen i mitt inlägg med trådens namn "Vilka använder fortfarande Windows 7"...

Finns dom som skriver att dom använder Windows 10 också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Win 7 på huvuddatorn och Win 10 på 3 andra, kommer fortsätta med 7'an så länge det går.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cooling23:

Om jag minns rätt så sa Microsoft att Windows 10 kommer finnas hela tiden. De kommer inte göra "Windows 11". De kommer ge uppdateringar till Windows 10 precis som Apple gör med MacOS.

Det är nog en bra satsning, för Apple har det ändå gått bra under alla år OS X varit aktuell. Så länge Microsoft inte får någon seriös konkurrens vad gäller OS på PC så lär de nog kunna fortsätta med Apples variant av OS-uppdateringar men i Windows 10-skrud.

Själv trivs jag väldigt bra med Windows 10, kör det på alla mina datorer hemma utom en Lumia-surfplatta som fick stanna på Windows 8.1. Jobbdatorn kör även den Windows 10. Fungerar riktigt fint, finns inget med 7an jag saknar i dagsläget, lite mer kluvet när Windows 8 var aktuellt.

Permalänk

Gillar 7:an men har gått över till 8.1. Det sköna med 7:an är att man slipper allehanda onödiga applikationer och trams. Även om jag använder 8.1 nu så använder jag aldrig applikationer utan kör med program. Startskärmen får man ju enkelt bort med Classic Shell som är gratis. Men 7:an är fortfarande ett skönt operativsystem. Senaste 10:an lockar mig inte det minsta. För mycket mög invävt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Rolig historia. Skulle formatera en gammal hårddisk med massa skit på idag, men så råkade man formatera boot driven så det va bara att installera om. Windows 7 såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

Win10 på jobbdatorn, Win7 på min egna bärbara. Pysslar med att plocka ihop min första stationära på länge, blir nog tvungen att slänga in Win10 på den.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Jobbdatorn (ZBook G3) kör fortfarande Windows 7 men det ska snart bytas till Windows 10 har jag hört och jag längtar till den dagen, mest för att få aktivitetsfältet från Windows 10 (dvs att det syns på alla skärmar) och kunna scrolla i alla fönster oavsett vilket som är aktivt.

Inga banbrytande nyheter preceis. Jag har haft det du nämner i W7 i många år. Visst det krävs två små 3:e parts program men funkar kalas.

Skrivet av Cooling23:

Om jag minns rätt så sa Microsoft att Windows 10 kommer finnas hela tiden. De kommer inte göra "Windows 11". De kommer ge uppdateringar till Windows 10 precis som Apple gör med MacOS.

Helt oväsentligt vad de döper det till.

Även om de inte kallar det Windows 11 så kör de ju redan idag med tillägs namn för att särskilja versionerna precis som Apple gör så MS kör "följa John" även här

Permalänk
Medlem

Använder Windows 7 på jobbet och hade även det som primärt OS hemma fram till nu i våras.

Jag har haft Windows 10 på 1-3 maskiner sedan slutet på 2014 med Technical Preview. Har dock sakta gått i från det mer och mer med varje version och problem jag hittar. Jag vill ha ett OS som bara fungerar... jag vill inte installera om, få udda fel, slumpmässiga omstarter/updates, eller ha Bing/Cortana gå igenom allt jag äger. Detta knappt att styra med Windows 10 :=/

Hemma kör jag nu primärt Win 8.1 med Classic Shell, då detta fungerar kanon. Har mer moderna möjligheter än Win 7 (inbyggt NVMe och USB3.0 tex), men samtidigt inte Windows 10s problem (WU, reklam, tvång-install saker). Så lite bästa av båda världar imho, som @septembro säger ovan. Har detta på 3 maskiner för nu, kanske blir på 4:e också. Så jag har nu 2 st Win 7 Ultimate Retail licenser som är lite meningslösa, men de har tjänat mig väl genom åren

Har en maskin kvar med Windows 10, men vet inte hur länge jag behåller den. Just nu är den låst till AU med WU helt dödad tills CU hunnit mogna, och jag funderar på att försöka skaffa en Enterprise version istället. Pro är meningslöst på Windows 10. Med detta hoppas jag kunna lösa de största problemen jag ser med Windows 10, men problemet är ju att du inte kan äga Enterprise som privatperson... lagligt.

Win 7 duger till mycket än, och underskattas av många, vilket är tråkigt. Ja det börjar bli gammalt, helt klart. Men även gamla saker kan ha sin nytta och fördel, så länge de fungerar. Jag har en del äldre bekanta som fortfarande kör det, och vill göra det iaf till 2020, så jag hjälper dem med det.

Skrivet av superegg:

Ibland är det bättre att lyssna på sig själv än andra.

Ibland är det svårt med grupptryck.

Verkligen. Det verkar som Windows 10 nästan blivit nån sabla religion. Antingen har man det eller så är det en 386:a med Win 3.1 man kör i folks ögon. Trams.

@Sturesson Förstår hur det känns. Det är dock din maskin, och ditt val. Enda tipset jag kan ge är att när du "tvingas" byta 2020, titta på 8.1 med Classic Shell. Är inte "perfekt", men om inte Windows 10 bättrats till dessa så är det ett alternativ för några år till iaf.

Permalänk
Medlem

Tvingas köra Windows 7 på jobbet och kör 8.1 hemma. Vår IT kommer kanske uppgradera till 10:an i vinter. Men hemma blir det nog att fortsätta med 8.1. Vill gärna att dessa ska kunna uppdateras efter 2018 och 8.1 ska vara supporterat till 2023.

https://arstechnica.com/information-technology/2017/07/window...

Permalänk
Medlem

Det kliar det i fingrarna att byta ut 1 av 2 kvarvarande Win7 datorerna (den i TV-bänken) mot en Playstation och en Chromebook.

Kommer fortsätta köra Win7 efter 2020 men bara för spel och bara Win7 kompatibla spel på Win7 kompatibel hårdvara.
Dom som tycker att man inte ska använda Windowsversioner som Microsoft inte supportar, kan ju börja tala om att alla WinPhone ägare (80% av Microsoft mobil kunder) att sluta använda sina mobiler.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Kör Windows 7, det kom med datorn när jag köpte den och har inte haft någon anledning att byta. Finns det någon anledning att byta? Det kanske är dax...

Permalänk

Jag ser ingen anledning att byta.

Om din dator inte har support för DirectX12 så är det inget fel med att stanna kvar på W7 så länge Microsoft släpper säkerhetsuppdateringar, och såklart du är nöjd med det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Om din dator inte har support för DirectX12 så är det inget fel med att stanna kvar på W7 så länge Microsoft släpper säkerhetsuppdateringar, och såklart du är nöjd med det...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur kommer det sig att det varnas om att inte använda Win7 efter att Microsoft dödar supporten för Win7 2020.

Fast jag har inte hört något om att Winphone användare ska sluta använda mobiler med Winphone, nu när MS dödat supporten på sista versionen av WP?

Har sedan 2015 alltid stängt av Microsoft Antivirus, Back-up, brandvägg och uppdatering. Innan jag installerat drivare till Nätverks adaptern och kopplat upp mig för att registrera Win7 licensen.
3:e parts skydd litar jag mer på en Microsofts egna.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebez:

Har kvar min Windows 7 installation som dual boot tillsammans med 10:an. Men har inte bootat till den på över ett år minst.

Samma här.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kör windows 7 för jag gillar inte att win10 automatiskt avbryter ens arbete och uppdaterar. hände ett par gånger , tror dom kan ha fixat det nu?
win 7 funkar utmärkt med ryzen och 1080gtx.
det enda störiga är att dom försöker få en att byta genom uppdateringar som slänger upp en popup att systemet inte stöder ryzen och vill att man köper 10an. men det är lätt att fixa bort. kör ryzen sedan släppet med 7an och inte upplevt några stabiltets problem. haft den igång i 3 veckor nu 24/7 utan omstart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande Win7 på spelburken, netbooken och på frugans burk

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Efter 2020 så är du mer utsatt med Windows 7

@Kronvrak: Efter den 13 Januari 2020 så kommer du att vara mer utsatt för virus, hackare och annat skit som kan smita in i din dator. Det är för att när Microsoft slutar att släppa Säkerhetsuppdateringar så kommer hackare att få det mycket lättare att fixa virus och annat skit, eftersom att Microsoft aldrig kommer "patcha" eller "göra det svårare att fixa skit". Och då så kommer dem som "som gillar att göra Virus" att tycka det blir lätt när Microsoft aldrig patchar någonting längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enda tipset jag kan ge är att när du "tvingas" byta 2020, titta på 8.1 med Classic Shell. Är inte "perfekt", men om inte Windows 10 bättrats till dessa så är det ett alternativ för några år till iaf.

Kan bara hålla med. Tycker Windows 8.1 Update 1 har allt, utom en fungerande Windows Store (vissa lär dock se det som en fördel).

Hade det inte varit för att en dator vägrade fungera med 8.1 (en Windows 10-platta), så hade jag nog fortfarande kört 8.1. Nu har jag dock lärt mig leva med bristerna i Windows 10 och Creators Update är ett stort lyft från tidigare utgåvor av 10:an.

Självklart kör jag Classic Shell på alla Windows 10-maskiner

Den stora nackdelen med Windows 10 är dock att varje feature release har begränsad livslängd. Därför hoppade jag direkt till Creators Update trots att det inte är en CBB (Current Branch for Business) än. LTSB-utgåvan fungerar säkert för vissa, men den är absolut inte gjord för hemanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

@Kronvrak: Efter den 13 Januari 2020 så kommer du att vara mer utsatt för virus, hackare och annat skit som kan smita in i din dator. Det är för att när Microsoft slutar att släppa Säkerhetsuppdateringar så kommer hackare att få det mycket lättare att fixa virus och annat skit, eftersom att Microsoft aldrig kommer "patcha" eller "göra det svårare att fixa skit". Och då så kommer dem som "som gillar att göra Virus" att tycka det blir lätt när Microsoft aldrig patchar någonting längre...

Ironiska delen, som jag gärna skulle vilja testa...
Vilket kommer få något problem först?

1. En XP maskin som kör sitt, där du med lite knep kan få embedded patchar än.
2. Win 7 med de sista patcharna efter 2020...
3. Win 10... med problem var 6:e månad för många, och buggar utan helskotta.

Är villig att säga på att det hänger 99% på användaren. En klok användare kan nog klara sig flera år efter 2020 och även med gammalt XP om det verkligen fyller funktionen och de mjukvaror man har datorn för fungerar (man har ju inte en dator för att ha OSet och stirra på skrivbordets bakgrundsbild 24/7). Folk tror att säkerhetspatchar är största hotet mot din dator... det är det inte, "du är".

Och det skulle inte för mig förvånas om den som kommer få något problem först, är just den "bättre" Windows 10 maskinen... nästan så jag är beredd på att slå vad om det.

@walkir Jag har lite mix-match hemma och så länge det fungerar så är jag nöjd. Många säger att CU är ett lyft, men samtidigt är det också lite bråkigt och problem med allt från drivare till spel till annat. Så jag är ointresserad av det tills dessa fel rättats till.

@Aka_The_Barf Intresserad på hur du har fixat Windows 10 "processorn stöde inte", är det via det modifieringen av filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

@Kronvrak: Efter den 13 Januari 2020 så kommer du att vara mer utsatt för virus, hackare och annat skit som kan smita in i din dator. Det är för att när Microsoft slutar att släppa Säkerhetsuppdateringar så kommer hackare att få det mycket lättare att fixa virus och annat skit, eftersom att Microsoft aldrig kommer "patcha" eller "göra det svårare att fixa skit". Och då så kommer dem som "som gillar att göra Virus" att tycka det blir lätt när Microsoft aldrig patchar någonting längre...

Varför talar du om för mig att Win7 är osäkert 2020, när det redan gäller för Winphone mobiler?
Varna Winphone användarna istället.

Jag kommer att använda Win7, så länge jag har Win7-hårdvara och Win7-mjukvara, oberoende av vad Microsoft och Microsoft fanboys tycker.
Du kan ju iallafall glädja dig att jag inte använder det osäkra Winphone.

Migration från Microsoft Windows pågår här hemma.
1. Använder inte de två(tre) senaste Win-versionerna (W8.x och W10).
2 Kastat ut 2 av 5 PC datorer denna vår/sommar.
3 Android mobil och surfplatta har sedan flera år tillbaka gjort att PC-datorerna står oanvända.
4. En Playstation spelkonsol kommer tillsammans med en Chromebook ersätta en tredje PC/Windowsdator i höst.

Tanken är att om man inte har Microsoftprodukter hemma, så störs man inte av Microsofts fanboys på forum.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är villig att säga på att det hänger 99% på användaren. En klok användare kan nog klara sig flera år efter 2020 och även med gammalt XP om det verkligen fyller funktionen och de mjukvaror man har datorn för fungerar (man har ju inte en dator för att ha OSet och stirra på skrivbordets bakgrundsbild 24/7). Folk tror att säkerhetspatchar är största hotet mot din dator... det är det inte, "du är".

Och det skulle inte för mig förvånas om den som kommer få något problem först, är just den "bättre" Windows 10 maskinen... nästan så jag är beredd på att slå vad om det.

Håller med till 100%!

Är inte ute efter någon medalj men vill bara nämna att det är möjligt. Kör fortfarande XP - av olika skäl - på en maskin dagligen utan AV, endast ett urval av uppdateringar samt några tweaks. Har inte haft något some helst problem de senaste 5-6 åren och de få gånger jag fick något skit tidigare berodde på att jag medvetet snurrat runt på suspekta sidor. Enkelt fixat genom att återställa backup image som görs regelbundet...if it ain't broken don't fix it.

Missförstå mig inte. Uppdateringar är bra men inte så kritiskt nödvändiga som vissa påstår om du använder sunt förnuft och är medveten om vad du gör. Säger inte att detta är för alla, de flesta användare bör ha uppdateringar påslaget. I mitt fall började detta som ett experiment för att se hur "riskfyllt" det är att köra utan AV, utan automatiska uppdateringar, inloggad som admin etc.

PS: De som frågar sig hur jag vet att jag inte är infekterad får fundera ett tag....om någon är intresserad berättar jag gärna

Permalänk
Medlem

Tydligen många andra som väljer att stanna kvar på W7 trots MS desperata försök att få dem att uppdatera.

Enligt artikeln kör 53,6% av alla Windows datorer vidare på W7.

https://www.idg.se/2.1085/1.685777/windows-7-pc-datorer-jarng...

Permalänk

Hallå, ni behöver inte börja tjafsa om rätt och fel haha. Jag vet mycket väl att man kan köra en "unsupported" version av Microsoft Windows. Men det jag menar med osäkert är för dem som surfar runt och inte bryr sig im vad de laddar ner. För dem e det riskfyllt utan säkerhetsuppdateringar.

Jag ser många som kör Windows XP (jag hade det som dual boot på min spelrig i vintras för äldre spel.) och de har absolut inga problem med virus eller något...

Skickades från m.sweclockers.com