Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Klart att jag skall om jag skall kunna spela de spelen som inte är linux nativ.
Har fått igång det på några av spelen men vissa jäklas.

Play on Linux som @NoWin skriver är kanon om du vill köra Windows Steam.
Som du säger är det många spel som fortfarande saknas i Linuxversionen av Steam.
Play on Linux gör det simpelt att välja vilken Wine version samt inställningar du vill köra för respektive spel.
Windows Steam via Play on Linux(Wine) fungerar dessutom jättebra med Open Source drivrutiner -åtminstone om man kör med AMD-kort.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara rekommendera ett säkerhets program, vilket kommer vara det ända du behöver för ditt Linux.
Tripwire.

Programmet Tripwire är en slags database som du installerar på datorn, vilken ger alla dina existerande filer på Linux systemet en unik nyckel nummer. Sedan om du gör någon ändring i systemet så kommer värdet på nyckeln att ändras och Tripwire kommer visa vart och när förändringen skedde. Så om du inte gjort några förändringar och Tripwire databased är nollställd och du skulle få ett intrång. Då kommer värdet på den eller dom filerna som hackaren modifierar att ändras och visa dig vart och när intrånget skedde. Detta utan att hackaren kan dölja sitt intrång, för själva kartan med nycklar eller blue print till Tripwire databasen har du sparat på en USB nyckel och den är fysiskt undan lagd tills du väljer att ta fram den och kolla ditt system. Eftersom hackaren inte har fysisk tillgång till Tripwire kartan så kan han/hon inte modifiera tillbaks nycklarnas värde summa och på så sätt dölja sitt intrång, det är inte möjligt.

Tripwire förhindrar inte ett intrång utan visar om ett har skett ett intrång, så varje gång du kör Tripwire för att kolla ditt system och värden står på 0, då vet du att inget har skett.
Men det krävs lite speciellt förfarande för att inte riskera intrång i samband med dina nedladdningar och tillägg av program.
T.ex. om du laddar ned ett program, så använder du checksum MD5 eller liknande och kollar tiden då du väljer installera programmet.
Du bör då kolla att Tripwire database värden står på 0 innan du installerar nya program för att sedan se att det skett förändringar i systemet när du installerat och får då nollställa tripwire igen genom ett enkelt commando.
Samma process vid uppdateringar.

Det är en jävligt skön känsla att köra Tripwire med Ubuntu, för då vet man att ingen kan göra ett intrång eller lägga till rootkits eller på något annat sätt modifiera ditt system utan att man får reda på det.
Tripwire programmet har inte uppdaterat på länge, men det beror på att det inte har några kända säkerhetshål.

Jag har skrivit en utförlig HOWTO för hur man installerar Tripwire och ska posta den på forumet.

MVH

Permalänk
Medlem

Lutris är ett annat bra program för simplare installation och start av spel med Wine.
Dessutom finns det Runners för emulerade spel

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

just nu kör jag via ren wine installation.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Linux är ju ett skämt på grund av all tearing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Linux är ju ett skämt på grund av all tearing.

Man vänjer sig.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

Linux är ju ett skämt på grund av all tearing.

Har inga problem med tearing.

Permalänk
Medlem

@Lafa:
Hade sjuk tearing när jag körde ubuntu mate men i Fedora 25 och ubuntu gnome (båda på gnome 3) så har jag inga problem med tearing

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@infigo: samma här har kört Fedora i flera år nu, det ända är när en ny Fedora kommer å nya uppdateringen inte stöder den aktuella GPU drivaren.. då får jag lite spunk, men det har blivit bättre sista 2 åren tycker jag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av pompado:

Jag vill bara rekommendera ett säkerhets program, vilket kommer vara det ända du behöver för ditt Linux.
Tripwire.

Programmet Tripwire är en slags database som du installerar på datorn, vilken ger alla dina existerande filer på Linux systemet en unik nyckel nummer. Sedan om du gör någon ändring i systemet så kommer värdet på nyckeln att ändras och Tripwire kommer visa vart och när förändringen skedde. Så om du inte gjort några förändringar och Tripwire databased är nollställd och du skulle få ett intrång. Då kommer värdet på den eller dom filerna som hackaren modifierar att ändras och visa dig vart och när intrånget skedde. Detta utan att hackaren kan dölja sitt intrång, för själva kartan med nycklar eller blue print till Tripwire databasen har du sparat på en USB nyckel och den är fysiskt undan lagd tills du väljer att ta fram den och kolla ditt system. Eftersom hackaren inte har fysisk tillgång till Tripwire kartan så kan han/hon inte modifiera tillbaks nycklarnas värde summa och på så sätt dölja sitt intrång, det är inte möjligt.

Tripwire förhindrar inte ett intrång utan visar om ett har skett ett intrång, så varje gång du kör Tripwire för att kolla ditt system och värden står på 0, då vet du att inget har skett.
Men det krävs lite speciellt förfarande för att inte riskera intrång i samband med dina nedladdningar och tillägg av program.
T.ex. om du laddar ned ett program, så använder du checksum MD5 eller liknande och kollar tiden då du väljer installera programmet.
Du bör då kolla att Tripwire database värden står på 0 innan du installerar nya program för att sedan se att det skett förändringar i systemet när du installerat och får då nollställa tripwire igen genom ett enkelt commando.
Samma process vid uppdateringar.

Det är en jävligt skön känsla att köra Tripwire med Ubuntu, för då vet man att ingen kan göra ett intrång eller lägga till rootkits eller på något annat sätt modifiera ditt system utan att man får reda på det.
Tripwire programmet har inte uppdaterat på länge, men det beror på att det inte har några kända säkerhetshål.

Jag har skrivit en utförlig HOWTO för hur man installerar Tripwire och ska posta den på forumet.

MVH

Annars är Pax ett mycket bra skydd för Linux.

Permalänk
Medlem

Du får gärna skriva och berätta lite mer om Pax och vilken inlärningströskel den har hos en användare.
Tog en titt på Pax och det finns en annan lösning med grafiskt gränssnitt och mindre kunskap.

FIREJAIL är ett program som kör dina internet program mot yttervärlden i en isolerad miljö, så inget program kan hackas mot internet som du använder och på så sätt få tillgång till information eller på annat sätt trixa med din dators filer.
Det fungerar på följande sätt, du har en isolerad miljö (programmet firejail) varifrån du kör dina internet program, så om någon skulle hitta en svaghet hos något av dom programmen du kör mot internet, så skulle dom bara få tillgång till den isolerade miljön hos programmet firejail och inte den övriga dator och dess filer.

Det kallar jag en smart lösning.
Men återigen så får du aldrig reda på om du har skett intrång eller att du fått ett rootkit eller annan form av hack.
Därför skrev jag om Tripwire, det programmet kan inte hackas och dölja spår efter ett intrång skett, eftersom Tripwire sparar på en fysisk enhet som inte är kopplad till datorn, förrän du vill göra en säkerhetskontroll (se min howto) ...

Jag förmodar att Kernel lösningar och program som Pax och Firejail visar inte vad som sker om det sker och du är utan vetskap om ditt system har eller inte har hackats - men det händer inte om du installerar Tripwire.

MVH

Permalänk
Skrivet av pompado:

Du får gärna skriva och berätta lite mer om Pax och vilken inlärningströskel den har hos en användare.
Tog en titt på Pax och det finns en annan lösning med grafiskt gränssnitt och mindre kunskap.

FIREJAIL är ett program som kör dina internet program mot yttervärlden i en isolerad miljö, så inget program kan hackas mot internet som du använder och på så sätt få tillgång till information eller på annat sätt trixa med din dators filer.
Det fungerar på följande sätt, du har en isolerad miljö (programmet firejail) varifrån du kör dina internet program, så om någon skulle hitta en svaghet hos något av dom programmen du kör mot internet, så skulle dom bara få tillgång till den isolerade miljön hos programmet firejail och inte den övriga dator och dess filer.

Det kallar jag en smart lösning.
Men återigen så får du aldrig reda på om du har skett intrång eller att du fått ett rootkit eller annan form av hack.
Därför skrev jag om Tripwire, det programmet kan inte hackas och dölja spår efter ett intrång skett, eftersom Tripwire sparar på en fysisk enhet som inte är kopplad till datorn, förrän du vill göra en säkerhetskontroll (se min howto) ...

Jag förmodar att Kernel lösningar och program som Pax och Firejail visar inte vad som sker om det sker och du är utan vetskap om ditt system har eller inte har hackats - men det händer inte om du installerar Tripwire.

MVH

Firejail är definitivt mer användarvänligt än Pax. Den senare kräver en hög inlärningströskel i form av kompilering av kärna och många inställningar som måste göras och så vidare och en hel del felsökningar då program kanske slutar att fungera korrekt. Och när en ny kernel släpps måste du göra allt igen! Jag har själv aldrig gjort det men säkerhetsmässigt är den oslagbar.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom ett gång sidor i denna tråden men hittar inte vilken Linuxdist som rekommenderas för nybörjare. Helt färsk är jag inte utan har gått någon kurs för längesedan och har petat lite på pie & cygwin. Jag kommer att använda datorn till surf och programmering, spel kommer att ligga på en annan disk med Windows på som jag får boota när jag ska spela eller om det är något annat jag måste göra där inte Linux fungerar.

Har 2 SSD-diskar en på 128 & en på 512 vilken bör jag köra Linux på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Har skummat igenom ett gång sidor i denna tråden men hittar inte vilken Linuxdist som rekommenderas för nybörjare. Helt färsk är jag inte utan har gått någon kurs för längesedan och har petat lite på pie & cygwin. Jag kommer att använda datorn till surf och programmering, spel kommer att ligga på en annan disk med Windows på som jag får boota när jag ska spela eller om det är något annat jag måste göra där inte Linux fungerar.

Har 2 SSD-diskar en på 128 & en på 512 vilken bör jag köra Linux på?

Det är så jäkla olika vad som anses vara nybörjarvänligt, jag började med Ubuntu/Linux mint, men kände att det stjälper mer än hjälper. Visst, lätt att installera och att komma igång, men man förstår ändå inte vad som händer och hur det fungerar. Är man intresserad och vill lära sig lite grundläggande hur det fungerar så är min rekommendation alltid att läsa Arch Wiki någon timme och installera Arch. Får man lite koll på hur systemet är uppbyggt och är mycket mer tillfredsställande.

Vill du bara surfa och att det ska vara lätt att installera: Suse, Fedora, Debian/Ubuntu, spelar ingen roll, bara boota från usb installera grafiskt och din webbläsare finns redan när du loggar in så allt är 'klart'. (Slack/Gentoo Kan vi lämna långt utanför, rekommenderas bara om du har en diagnos).

Sen har du ju 30000 personer som gjort varianter av dom jag skrivit ovan, men dom 4 stora är ju Deb/Arch/Fedora/Suse.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu är lättast att "bara komma igång" med. Vad man föredrar för distro är högst personligt, vi pratar dock sällan om så stora skillnader som det kan vara mellan Windows-versioner.

Vet flera Linux-geeks som kör Ubuntu på sin "egen" dator men andra distros för andra grejer, t.ex. server, säkerhet osv. Jag har testat lite olika varianter och gillar mest Ubuntu & CentOS. Du kan göra allt på alla Linux-versioner i princip, det som skiljer sig är vad det bundlas med samt config-filer i systemet som kan vara placerade på olika ställen.

Det fina med Linux är just alla olika versioner, t.ex. om du ska bygga en dator för mining så finns det färidga distros för det. Eller om du vill leka med säkerhet så finns Kali, etc.

Permalänk
Medlem

Då blir det Arch. Jag läser just nu till dataingenjör och tänkte att det kan vara vettigt att ha kunskap om Linux när jag är färdigutbildad. Vilken desktop rekommenderar du?

Kanske borde skriva att jag har ett nVidia 1070 och en Intel 6600k med något mellanklass moderkort från Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Vilken desktop rekommenderar du?

i3wm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Då blir det Arch. Jag läser just nu till dataingenjör och tänkte att det kan vara vettigt att ha kunskap om Linux när jag är färdigutbildad. Vilken desktop rekommenderar du?

Kanske borde skriva att jag har ett nVidia 1070 och en Intel 6600k med något mellanklass moderkort från Asus.

Om du är van vid klassiska windows så är kanske KDE att föredra.
Det är dumt att använda en DE/VM som ändrar hur allt fungerar när du är ny, och du bör använda en hel DE istället för VM i början.
När du är lite mer van så kan du testa massa olika DE/VM men det är bättre att använda något lättanvänt med stöd för det mesta som nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Då blir det Arch. Jag läser just nu till dataingenjör och tänkte att det kan vara vettigt att ha kunskap om Linux när jag är färdigutbildad. Vilken desktop rekommenderar du?

Kanske borde skriva att jag har ett nVidia 1070 och en Intel 6600k med något mellanklass moderkort från Asus.

Alla och ingen, alla finns att installera under Arch. Du fixar en DM (Desktop Manager) som sköter din inloggning, det är dit du hamnar när du bootar, vid inloggning kan du välja vilken desktop du ska logga in till.

Du kan installera flera samtidigt dessutom, men finns vissa krockar. Det är bara att testa dig fram, det som är kul med Arch, kan välja vad man vill. Det är liksom två kommandon för att byta miljö helt, ett för att avinstallera den nuvarande, ett för att installera en ny, sen logga ut/in och du har ny desktop. Gnome är väl lite åt mac hållet, Kde/plasma är mer traditionellt desktop, sen finns ju mate, cinnamon, lxde, lxqt, enlightenment, budgie och massvis av andra alla tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Då blir det Arch. Jag läser just nu till dataingenjör och tänkte att det kan vara vettigt att ha kunskap om Linux när jag är färdigutbildad. Vilken desktop rekommenderar du?

Kanske borde skriva att jag har ett nVidia 1070 och en Intel 6600k med något mellanklass moderkort från Asus.

Med den hårdvaran behöver du inte oroa dig, Jag har liknade komponenter.
Kubuntu är ganska tungdrivet men med en hip (Win10) design, dina komponenter kommer klara det galant.
Även under Kubuntu kommer du kunna spela spel (SuperTuxKart 3D racingspel)+spela upp 1080p filmer+webbläsare med 50-100 flikar öppna samtidigt.

Fast när jag provade Kubuntu senast så fick jag inte igång mitt flera år gamla USB-nätadapter och retade mig på designen.
Installerade gamla trogna Linux Mint 18.1 som passar mitt tycke bättre och som klarar USB-nätadaptern utan problem.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Jag har provat vanliga ubuntu men kände att det var för mycket bloat, så jag provade att installera ubuntu-server och sedan unity utan recommends därifrån men blev ändå inte riktigt nöjd, vet dock inte vad det är jag saknar. Vill bara ha ett cleant os med så bra batteritid och så bra prestanda som möjligt. Funderar på att börja om och slänga in ubuntu server och bara köra openbox på det.
Har ni några rekommendationer?

Permalänk
Skrivet av klisk:

Jag har provat vanliga ubuntu men kände att det var för mycket bloat, så jag provade att installera ubuntu-server och sedan unity utan recommends därifrån men blev ändå inte riktigt nöjd, vet dock inte vad det är jag saknar. Vill bara ha ett cleant os med så bra batteritid och så bra prestanda som möjligt. Funderar på att börja om och slänga in ubuntu server och bara köra openbox på det.
Har ni några rekommendationer?

Om du vill ha lightweight så rekommenderar jag att du installerar ubuntu-mini.iso (40mb) och bygger upp ditt eget med bara det du behöver, tar inte så lång tid och sjukt skönt att veta exakt vad som är installerat och inget onödigt.

Permalänk
Medlem

@BennyStarfighter:
Försökte tidigare men upptäckte att man måste ha legacy bios då, min dator har UEFI. Oklart om jag kan ändra till legacy bios men ska kolla när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

@BennyStarfighter:
Försökte tidigare men upptäckte att man måste ha legacy bios då, min dator har UEFI. Oklart om jag kan ändra till legacy bios men ska kolla när jag kommer hem!

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD#mini...

"mini system in UEFI mode

While the minimal iso image is handy, it isn't useful for installing on UEFI-based systems that you want to run in UEFI mode. The mini iso lacks the proper files for booting the computer in UEFI mode. Thus, the computer will boot in BIOS compatibility mode, and the installation will be in BIOS mode.

You can use an Ubuntu Server amd64 iso file (64-bit) for 'mini installations' in UEFI mode. There is a compressed image file dd_text_16.04-UEFI-n-BIOS-4-pendrive-7.8GB.img.xz of such an installed system, that can be used as a start of a custom installation."

See this link: Installation/UEFI-and-BIOS/stable-alternative.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Ville bara föreslp Deepin, en riktigt nice dist baserad på Debian, lätt att installera mm.

https://www.deepin.org/en/

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Ville bara föreslp Deepin, en riktigt nice dist baserad på Debian, lätt att installera mm.

https://www.deepin.org/en/

En utav få kinesiska distros, debian baserad med kinesisk skrivbords miljö baserad på Qt5. Inte testat distron men deepin desktop finns att installera under Arch och där fungerar det ok.. Det är snyggt och polerat, det måste man säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av klisk:

Jag har provat vanliga ubuntu men kände att det var för mycket bloat, så jag provade att installera ubuntu-server och sedan unity utan recommends därifrån men blev ändå inte riktigt nöjd, vet dock inte vad det är jag saknar. Vill bara ha ett cleant os med så bra batteritid och så bra prestanda som möjligt. Funderar på att börja om och slänga in ubuntu server och bara köra openbox på det.
Har ni några rekommendationer?

Själv kör jag slackware med xfce. Men vill man ha det riktigt rent så finns ju linux-from-scratch, vilket tar några dagar att installera så inget man gör så ofta :->

Permalänk
Medlem

Fick igång minimal installern igenom att köra bios istället för uefi men tydligen så går det inte att installera utan trådat nätverk, och jag har inget nätverkskort i datorn, bara wifi :/ Får hitta på något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad finns det för motsvarigheter för dessa två program för Linux Mint Cinnamon?

CCleaner + CCenhancer
Privazer

Sen undrar hur man gör backup och återställningspunkter när man uppdaterar Linux Mint ifall man måste gå bakåt?

Permalänk
Medlem

bleachbit finns, vet inte hu den är i jämförelse med CCleaner än mindre Privazer

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W