Media Markt vägrar reklamera min telefon

Permalänk
Medlem

Media Markt vägrar reklamera min telefon

Hej allihopa!
Första gången jag startar en tråd här på SweC. Ska försöka svara i tråden så gott jag kan. Kommer dock inte kunna uppdatera tråden i realtid, då problemet är just att jag är utan mobiltelefon.

Hade förbeställt en ZTE Axon 7 (ion gold) under november 2016. Väntade en hel månad och fick tag på den till slut efter första veckan i december. Var taggad och glad över en telefon med grymma komponenter för endast 4990 kr. Slapp då spendera över 8000 kr för konkurrerande märken. Meeeen så kom problemen ett par månader senare.

Sammanfattning av händelserna:
- Telefonen började koppla ner bluetooth, nätverk och Wifi under januari/februari 2017.
- Telefonen påstods vara falsk (!!!) av säkerhetspersonal hos två stycken flygplatser (Skavsta och Arlanda).
När jag reste till Spanien under februari så fick jag vänta 10 minuter vid säkerhetskontrollen. En vakt kom fram med telefonen och sa att man visade speciellt intresse för den i röntgenmaskinen, och kom fram till slutsatsen att den var falsk, men att jag fick resa med den. Jag viftade bort ärendet och tyckte bara att vakterna inte visste vad de snackade om. Sedan hände det igen på Arlanda flygplats under April. Dock så fick jag inte ta med mig telefonen alls denna gång.
- Dammkorn upptäcks inuti själva linsen som då förorsakade fläckade bilder med svaga svarta prickar.
- Telefonens "två-dygnsbatteri" höll i endast två-tre timmar, standby.
- Allmän dålig byggkvalité med vingliga knappar, varav en knapp flög av.
- Kokhet telefon

Jag gick till Media Markt (MM) och gick igenom ovanstående punkter i mitten av Maj. MM skickade in varan till deras verkstad i södra Sverige. Det tog nästan fyra veckor! Då händer följande:
- MM Barkarby lämnar ut samma telefon, icke åtgärdad med SAMTLIGA kvarstående fel. "Bytt backcover" står det i verkstadens rapport. Lämnade inte in den för att byta skal? Den åkte tillbaka över disk direkt! Inget svar har heller givits om varför man kallat min telefon falsk alt. farlig för flyg?
- MM Barkarby tar tid på sig igen och lämnar ut en telefon med KVARSTÅENDE FEL, dåligt putsad kameralins samt ett nytt fel... min telefon var nu lilafärgad krossad när man satte på telefonen. Telefonen åkte tillbaka igen över disk. Nu hemställde jag konsumentköplagen och sa att jag förvägrar en reparation. Jag ville reklamera telefonen. MM sa att den ska tillbaka för bedömning innan en reklamation.
- Telefonen kom tillbaka efter nästan två veckor, reparerad enligt personalen. Jag sa att jag inte ville reparera telefonen, utan krävde en reklamation med ersättning för resor etc. Då hänvisar man till en av sina tre ansvariga i butiken, som skulle återkomma under nästkommande vecka.
- MM ringer inte upp då jag sökt butiken genom kundtjänst. Jag mailar till butiken, då jag fick en mailadress till chefernas gruppmail genom service disken. Inget svar. Här blir jag arg och anmäler butiken via konsumentverkets och ARNs webbplats.

Jag besöker MM Barkarby under fredagen den 7 juli. Ingen ansvarig chef fanns ännu på plats. Även idag den 13 juli vägrar personalen att reklamera telefonen och ersätta mina utgifter, utan man hänvisar mig till deras chef som inte är på plats. Nonchalanta personalen ber mig att gå hem och vänta på ARNs rekommendation om jag inte är nöjd.

Jag har haft tre registrerade ärenden hos MM.
Under dessa ärenden har man inte bara undvikit med att svara på mina frågor angående telefonen, utan man har förorsakat mer skada och förhalat ärendena.
Min hemställan av konsumentköplagen har nonchalerats av MM och man har ännu inte reklamerat telefonen, senast efter två besök idag.

Vad ska jag göra??? Jag kan inte vara mobillös i ett halvår, då ARN kan ta så lång tid på sig i sina utredningar.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig upplevelse och riktigt dålig service från MM sida men om dom vägrar så måste du nog vänta på ARN men från att anmälan inkommit till dom så är dom ganska snabba på att skicka ut anmälan till butiken i fråga och då har butiken 2 veckor på sig att svara hur dom ställer sig mot anmälan och svarar dom inte så beslutar dom utifrån uppgifterna som finns och butiken riskerar att bli svartlistad.

Tänk dock på att ARNs beslut inte är tvingande utan bara en rekommendation och följer man inte deras rekommendationer så blir man svartlistad, vet dock inte hur man går tillväga om butiken inte följer dras rekommendationer.

Permalänk
Medlem

@Kelzzor: Hej tack för svar! Fick ett svar från ARN för 12 minuter sedan!!!! Där kan man se MMs svaromål. Tror du jag bryter några regler med att kopiera texten och lägga ut den här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monneq:

@Kelzzor: Hej tack för svar! Fick ett svar från ARN för 12 minuter sedan!!!! Där kan man se MMs svaromål. Tror du jag bryter några regler med att kopiera texten och lägga ut den här?

Inga problem. Jag tror inte du bryter några regler men jag är inte helt säker så det kanske någon annan kan svara.

Permalänk
Medlem

@Kelzzor: Ok jag censurerar ärende- och kvittonummer och klistrar in.

Permalänk
Medlem

Har själv slutat köpa telefoner från MM, de vägrade först ta emot min S6a. Displayen dog efter ca: en månads användande, de hävdade att det var mitt eget fel. Efter mycket om och men gnällde jag till mig ett tillgodokvitto iaf.

Permalänk
Medlem

Svaromål från media markt:

2016-12-08 Kund kommer in till Media Markt och köper en telefon av märke ZTE modell AXON 7 ION GOLD.
Bifogar kvitto ********.
Kunden har lämnat in sin telefon vid tre tillfällen för olika fel, bifogar samtliga verkstadsrapporter gällande kundens telefon. Då det varit olika fel varje gång och aldrig samma del/komponent två gånger som varit defekt varpå vi inte finner att kundens krav på hävning eller omleverans skall bifallas.

En säljare har alltid rätt att erbjuda avhjälpande av fel istället för t.ex. omleverans (ny vara) eller hävning av köp, vilket vi har tillämpat i detta fall.
En köpare ska dock inte behöva finna sig i upprepade försök att avhjälpa samma fel men det har aldrig rört sig om samma fel utan hela tiden olika fel vilket styrks av verkstadsrapporterna. Detta menar vi menar på ha gjort det skäligt att ett avhjälpande av felet varit det mest ekonomiska och lämpliga i detta ärende snarare än ett utbyte.

Angående kundens notering om att Media Markt sålt en falsk produkt så nekar vi kundens påstående då vi köper in våra produkter från leverantörer som följer svensk lagstiftning vid inköp. Skulle enheten ha varit en falsk produkt hade auktoriserad verkstaden inte hanterat enheten. Vi har inte hört något liknande trots att vi sålt många exemplar av denna telefon. Det finns inget som styrker kundens påstående och det är rent av omöjligt att telefonen inte skulle vara äkta. Funktion och även verkstadsingripanden hade inte fungerat om varan inte var äkta. Detta är en äkta telefon precis som de övriga telefoner vi säljer, inget står ut med denna modell, märke eller telefon.
Till sist kräver kunden kompensation för sina telefonräkningar, detta motsätter vi oss å det starkaste! Dröjsmålavgift och avgift för pappersfaktura, dessa poster åligger kunden och är inget som säljaren ansvarar för. Trafik är ju något som är baserat på användande så det är heller ingen kostnad som uppstått över att abonnemanget stått still. Så det enda kunden skulle kunna begära ansvar för enligt oss är den fasta månadskostnaden och det kravet slår vi också ifrån oss då kunden har haft sitt simkort under varje reparation. Hon hade bara kunnat sätta in det i en annan telefon, finns ingen anledning över huvud taget att köpa/låna ett nytt simkort då simkort aldrig skickas med telefonen vid en reparation. Så kunden har varit fullt fri att använda sitt simkort i vilken annan telefon som helst. Det går också att frysa (pausa) sitt abonnemang hos operatören om man så vill under en reparation.
Milersättning och trängselskatt avslår vi då kunden inte hållit ner sina kostnader, det är fullt möjligt att lämna in telefonen i vårt varuhus i Gallerian för att slippa trängselskatt. Man kan både till Gallerian och Barkarby ta sig med kollektivtrafik vilket är en mycket lägre kostnad. Därför bestrider vi även milersättning och trängselskatt, det har helt enkelt inte varit nödvändigt att ta bilen, under tider trängselskatt gäller, till platser som ligger längre ifrån närmaste platsen från avhjälpande.
Sammanfattningsvis:
Vi avslår kravet på hävning/omleverans då det bara rört sig om tre reparationer och varje gång varit olika fel.
Vi avfärdar påståendet att telefonen skulle vara ”falsk”. Det är för osannolikt och styrks inte via någon bevisning. Det skulle också ha upptäckts hos en auktoriserad verkstad om en telefon inte var original.
Påståendet att butiken/verkstad orsakar fler skador på telefonen är inget hon nämner eller påvisar, mot vår bevisning om skick på telefon och att hon inte nämner det mer än i felet så anser vi detta vara ett falsk påstående. Vi hanterar alltid kundernas produkter med största försiktighet.
Eftersom kunden inte haft en ”osäker” produkt så kommer inte heller detta kompenseras.
Resorna har varit onödigt dyra. Det finns närmare platser att lämna in telefonen (MediaMarkt Gallerian). Det finns tider där det inte tas ut trängselavgift (helger t.ex.) det finns även tåg och tunnelbana att ta sig till oss, man behöver inte åka bil i city. Eftersom kunden inte har hållit ner sina kostnader så avslår vi kraven på ersättning för detta.
Gällande ersättning för abonnemang så är huvuddelen att kunden alltid haft sitt simkort och varit fri att sätta det i en annan telefon för att använda sig av under tiden reparation pågår. Vi har aldrig tagit in kundens simkort utan hon har alltid haft det i sin ägo. Hon har även kunnat frysa abonnemanget hos operatören. Flera av kostnaderna är kopplade till förseningar, pappersfakturor eller faktiskt utnyttjande (hos Telenor, som hon anser att hon inte kunnat använda) nej vi avser inte att ersätta någon av hennes abonnemangskostnader då hon både kunnat använda och frysa abonnemanget och aldrig varit i behov av att låna ett annat abonnemang.
Detta gör att vi står fast vid att samtliga kundens krav skall avslås. Vi bestrider dem till fullo och i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Inte bara en kontroll utan två säger att det är en falsk mobil telefon, hur händer det ens?
*mind blown*

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Hur lång tid tog det för dig? Hur många lögner drog de?

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Fattar inte heller. Snackade med Swedavia och de sa att man är riktigt strikt när det gäller batterier. Så det är troligtvis något runt batteriet som oroade vakterna

Permalänk
Medlem

@monneq: Fick besöka butiken i Luleå två gånger och hota med ARN etc. Till sist gav de med sig.

Permalänk
Medlem

Angående MMs svaromål kan jag svara så här kort:
- Telefonen har lämnats in samtliga gånger för samma fel. Sist så la man till den lila skärmen som ytterligare fel. Detta finns fotograferat. (i svaromålet kallar man mig lögnare)
- MM ska ersätta milersättning. Varför måste jag ha SL kort?
- Jag bor i stan med åkte till MM utanför stan för att de hade telefonen. Den kom aldrig in i City. Jag fick inte heller lämna tillbaka min förbokning utanför stan, utan var tvungen att göra det i city för att slutföra köpet utanför stan.
- MM i city hänvisade mig till annan butik för reparationen
- Jag frös aldrig abonnemanget för att MM gav mig förhoppning hela tiden om att telefonen skulle vara klar om en vecka
- MM hade ingen lånetelefon vid något tillfälle. Jag har ingen annan jag kan låna telefon ifrån!

Permalänk
Medlem

Tror du får vänta på ARNs beslut då dom bestrider allt så tyvärr tror jag inte att det finns nått att göra.

Gällande kontrollerna på flygplatserna så undrar jag hur dom kan avgöra att en telefon är falsk

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Good for you men tusan vad jobbigt. Hoppas du handlar någon annanstans idag

Permalänk
Medlem

Om batteriet inte faktiskt är sin fulla storlek och två externa parter som inte ens är elektronikexperter ser det på röntgen så skulle jag fortsätta driva att det är något lurt.
Då främst genom att försöka kontakta någon på högre ort på ZTE.

Jag skulle akta mig för att skicka iväg den till okänd utan hålla is i magen

Permalänk
Medlem

@Kelzzor: Swedavia sa att man är riktigt sträng med batterier. Måste vara något med det. Litar på vakterna i och med att de jobbar i skyddsobjekt

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Nu var jag dum och lät MMs verkstad ha den ovanligt länge första gången. Gud vet vad man bytte ut i den. Känns som illuminati konspiration det här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av monneq:

@Spiffman: Nu var jag dum och lät MMs verkstad ha den ovanligt länge första gången. Gud vet vad man bytte ut i den. Känns som illuminati konspiration det här!

Något med batteriet verkar inte vara tillräckligt för att påstå att en telefon är falsk, sen har dom ju blivit strängare med batterier efter hela Samsung Note 7 fiaskot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Något med batteriet verkar inte vara tillräckligt för att påstå att en telefon är falsk, sen har dom ju blivit strängare med batterier efter hela Samsung Note 7 fiaskot.

Det stämmer. Vet inte om jag ska plocka ut telefonen och sedan låta någon undersöka den?

Permalänk
Medlem

Men, telefonen har ju aldrig fungerat ok efter deras "reperation". Dom har fixat o trixxat med andra saker, bytt backcover hallå. Ne nu går du ner igen och lämna in den om den inte fungerar, och så testar du den över disk om den fungerar annars lämnar du in den igen, igen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men, telefonen har ju aldrig fungerat ok efter deras "reperation". Dom har fixat o trixxat med andra saker, bytt backcover hallå. Ne nu går du ner igen och lämna in den om den inte fungerar, och så testar du den över disk om den fungerar annars lämnar du in den igen, igen igen.

Precis så känns det att man gjort. Testat den över disk och lämnat in den på minuten.
Deras så kallade reparation har bara förorsakat fler problem som också behövde åtgärdas, men de åtgärdade inte heller de ursprungliga problemen. MM försöker komma undan med att påstå att bara nya fel inte är en tillräcklig anledning för reklamation, även om dessa upptäcks över disken!

Permalänk
Medlem

Fortsätt lämna in telefon för reparation till dom ger med sig. Om fel kvarstår vill säga.

Permalänk
Medlem

@Jocke86: Får göra det. Känns som att det kommer gå snabbare än att vänta på ARN

Permalänk
Medlem
Skrivet av monneq:

@Jocke86: Får göra det. Känns som att det kommer gå snabbare än att vänta på ARN

Där finns ju också en gräns för hur många ggr man behöver lämna in den för olika fel, mig veterligen är det praxis på 3 reparations försök vid olika fel därefter behöver du inte godkänna ytterligare reparation. Stå på dig så löser det sig säkert.

Permalänk
Skrivet av monneq:

Angående MMs svaromål kan jag svara så här kort:
- Telefonen har lämnats in samtliga gånger för samma fel. Sist så la man till den lila skärmen som ytterligare fel. Detta finns fotograferat. (i svaromålet kallar man mig lögnare)

Du fick inlämningskvitto varje gång hoppas jag?

Citat:

- MM ska ersätta milersättning. Varför måste jag ha SL kort?

Enligt vem då?

Citat:

- Jag bor i stan med åkte till MM utanför stan för att de hade telefonen. Den kom aldrig in i City. Jag fick inte heller lämna tillbaka min förbokning utanför stan, utan var tvungen att göra det i city för att slutföra köpet utanför stan.
- MM i city hänvisade mig till annan butik för reparationen
- Jag frös aldrig abonnemanget för att MM gav mig förhoppning hela tiden om att telefonen skulle vara klar om en vecka
- MM hade ingen lånetelefon vid något tillfälle. Jag har ingen annan jag kan låna telefon ifrån!

Tyvärr, men du borde ha förstått att det ofta tar lång tid med returer och personalen slutar inte bete sig som säljare bara för att det är ett returärende. De har som vana att ljuga och försköna.
När det tog lång tid första gången så kan man tycka att du borde ha insett att det mycket väl kunde ta mer än någon enstaka vecka nästa gång...
Att du håller på och tjafsar om "lånetelefon" gör ju inte direkt att personalen tar dig mer seriöst.
Har de någonsin pratat om att de erbjuder lånetelefoner vid serviceärenden? Såg du någon sådan reklam i varuhuset när du var därinne i höstas?

Att du inte har sparat någon endaste gammal telefon eller har en endaste person du kan fråga ifall den har någon gammal telefon liggandes är ju väldigt tråkigt för dig, men kan verkligen inte se varför Mediamarkt ska hamna i skottgluggen för det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Du fick inlämningskvitto varje gång hoppas jag?

Enligt vem då?

Tyvärr, men du borde ha förstått att det ofta tar lång tid med returer och personalen slutar inte bete sig som säljare bara för att det är ett returärende. De har som vana att ljuga och försköna.
När det tog lång tid första gången så kan man tycka att du borde ha insett att det mycket väl kunde ta mer än någon enstaka vecka nästa gång...
Att du håller på och tjafsar om "lånetelefon" gör ju inte direkt att personalen tar dig mer seriöst.
Har de någonsin pratat om att de erbjuder lånetelefoner vid serviceärenden? Såg du någon sådan reklam i varuhuset när du var därinne i höstas?

Att du inte har sparat någon endaste gammal telefon eller har en endaste person du kan fråga ifall den har någon gammal telefon liggandes är ju väldigt tråkigt för dig, men kan verkligen inte se varför Mediamarkt ska hamna i skottgluggen för det.

Man har rätt ersättning för resekostnader men man ersätter då med billigaste färdmedlet. Arbetar själv med serviceärenden och jag brukar ersätta med kostnad för taxi men det är ren goodwill från min sida då jag anser att mitt jobb är att underlätta så mycket som möjligt för kunden vid problem med deras produkt.

Service underlag bör finnas och är det så att dom styrker det ts säger att det varit samma fel vid samtliga service tillfällen så gör MM fel men om det stämmer eller inte låter jag vara osagt

Permalänk
Medlem

I din beskrivning ser jag bara två, möjligen tre faktiska fel med telefonen. Att den kopplar ned wifi/nätverk/bluetooth och att den bara har en standbytid på 2-3h (vilket låter extremt lågt, stämmer detta verkligen?). Det tredje möjliga felet är "kokhet telefon", men det behöver inte vara ett faktiskt fel på telefonen.

Har du verkligen konstaterat dessa fel vid varje tillfälle? Att telefonen skulle vara falsk finns det inte mycket som stödjer, ZTE är ett ovanligt märke och har en historia av att spara in på allt som faktiskt går, så att det ser konstigt ut vid röntgen behöver inte betyda något.

Om du inte konstaterat alla dessa fel vid varje tillfälle så har du ett klart svagare case, att det är damm på linsen kan anses vara handhavande fel och "allmänt dålig byggkvalitet" är inget fel alls.

I övrigt tog du i alldeles för mycket i dina krav och jag är rädd att MM kommer driva det hårt mot dig just på grund av detta.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

@monneq: hade varit väldigt intressant med dom där röntgenbilderna, sen menade vakten att telefonen var falsk/dummy telefon eller kopia ?
låter väldigt märkligt varför han släppte dig vidare om han tyckte det var något skumt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara den första som fastnat på flygplats med den telefonen https://www.reddit.com/r/Axon7/comments/5e7xic/airport_securi...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

(1) De har tre gånger på sig att reparera telefonen. Du kan inte kräva omleverans innan det. Vad jag kan utläsa av texten har de reparerat telefonen två gånger.
(2) Varför skulle de betala dig milersättning, kostnader etc?