OneDrive slutar stödja icke-NTFS hårddiskar

Permalänk

OneDrive slutar stödja icke-NTFS hårddiskar

Nyhetstips till redaktionen:

MS har uppdaterat OneDrive så nu funkar det inte längre om du inte kör NTFS på hårddiskarna.
Upptäckte detta efter en omstart och OneDrive vägrade vilja vara med. Jag kör ReFS, vilket ju så vitt jag vet är ett system från MS själva, och modernare än NTFS. Känns som att dom bara glömt bort sitt eget system?

Nu får man hitta på nån yxig lösning och köra OneDrive på bootpartitionen istället eller nåt annat tråkigt.

[Stor ledsen/arg smiley]

Permalänk
Medlem

Perfekt tidpunkt för folk att sluta använda OneDrive. Vill de inte ha kvar en som kund så får man byta till någon som vill.
Jag körde dock aldrig onedrive för när jag bestämmde mig vad jag skulle köra primärt så var oneDrive en riktig skithög (typ 5 år sedan) och idag orkar jag inte byta från Google Drive. Mitt universitet använder onedrive för viss lagring och det är verkligen inte kul att navigera i (webbsidan) så jag undviker det så mycket jag kan

Jäkligt skumt att de fullständigt skiter i deras kunder som kör ReFS.
Kan man köra det som bootOS på windows server eller har det inte stöd för det än?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@MatrimVidz: Verkar helt klart lite trångsynt av dem att inte supporta ReFS då det är deras egen produkt samt nyare än NTFS.
Dock handlar det väl om versioner och att ReFS inte betraktas som ett "vanligt förekommande" filsystem ännu då det inte är avsett för consumerplattformen -dit OneDrive riktar sig-, utan mer för servrar och lagring.

Finns dock belägg för att de begränsat OneDrives support på andra filsystem, nämligen att de upptäckt buggar relaterade till varningsmeddelanden som skulle ha uppmanat användare till att formatera disken med NTFS för att OneDrive skall fungera och supportas. Dessa meddelanden har tydligen aldrig fungerat särskilt väl... -vilket de numera har åtgärdat.

https://arstechnica.com/information-technology/2017/07/onedrive-has-stopped-working-on-non-ntfs-drives/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.