Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Enligt din routers manual kan du ha både korskopplad eller rak kabel:
http://setuprouter.com/router/asus/rt-ac66u/manual-1094.pdf

Kanske är din router trasig på den punkten att den inte kan vända kopplingen rätt själv. Gissar igen...

Men har jag rätt att reklamera den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Prövat uppdatera mjukvaran?

Har det senaste..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Men har jag rätt att reklamera den då?

Skickades från m.sweclockers.com

Den frågan får du nog ställa till den butik där du köpte routern. Routern ska i alla fall klara vilken nätverkskabel som helst. du har 3 års reklamationsrätt, men då ligger bevisbördan på dig att hävda felet. Vet inte när du köpte den, men är det nyligen kanske du kan använda garantin istället.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Den frågan får du nog ställa till den butik där du köpte routern. Routern ska i alla fall klara vilken nätverkskabel som helst. du har 3 års reklamationsrätt, men då ligger bevisbördan på dig att hävda felet. Vet inte när du köpte den, men är det nyligen kanske du kan använda garantin istället.

Oj, märkte det när jag köpte den var precis innan nyår. Men jag sket i att reklamera eftersom den korta kabeln fungerade o jag var nöjd. Men nu vill jag verkligen ha routern i mitt rum och då måste jag ha den långa kabeln som då inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Oj, märkte det när jag köpte den var precis innan nyår. Men jag sket i att reklamera eftersom den korta kabeln fungerade o jag var nöjd. Men nu vill jag verkligen ha routern i mitt rum och då måste jag ha den långa kabeln som då inte fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en sån här
Skarva ihop en av de långa nätverkskablarna du köpt med den korta som fungerar. Det kanske funkar.
Det är stora gissningsdagen idag ifall du undrar... men i teorin borde det lösa ditt problem.
Men jag hade nog använt garantin (om de erbjuder en sådan) alternativt använt din reklamationsrätt. De behöver ju inte veta om att du upptäckt felet för ett halvår sedan. Det man inte vet har man inte ont av

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en sån här
Skarva ihop en av de långa nätverkskablarna du köpt med den korta som fungerar. Det kanske funkar.
Det är stora gissningsdagen idag ifall du undrar... men i teorin borde det lösa ditt problem.
Men jag hade nog använt garantin (om de erbjuder en sådan) alternativt använt din reklamationsrätt. De behöver ju inte veta om att du upptäckt felet för ett halvår sedan. Det man inte vet har man inte ont av

Men de lär väl undra varför jag inte reklamerat routern när jag upptäckt felet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Men de lär väl undra varför jag inte reklamerat routern när jag upptäckt felet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Säg att du skulle byta till längre kabel idag eftersom ni flyttat. Inte svårare än så! Dessutom behöver du ju inte ens svara om du inte vill det, kan ju vara så att du inte använt routern förrän idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Men de lär väl undra varför jag inte reklamerat routern när jag upptäckt felet ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver väl inte nämna när du upptäckte felet? Du kanske skulle testat att flytta routern först idag. Jag själv ljuger aldrig om sånt utan säger alltid som det är, så det är upp till dig. Har för mig att man har 3 månader på sig från det att man upptäckt felet tills att man reklamera (osäker på detta). Där jag jobbar (inte inom elektronikranchen) löser vi det alltid som en goodwill åt kunden om vi inte får igenom reklamationen från leverantören då produkten har ett ursprungsfel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av onezerotwo:

Mellan routern o datorn Fungerar alla kablar jag testat. När det kommer mellan fiber uttager o routern så fungerar bara den korta...

Skickades från m.sweclockers.com

Fiberuttaget? Har du cpe eller en kabel från källaren till din lägenhet?

Teoretiskt sett kan det vara kabeln till din lägenhet som är på gränsen antingen i längd eller något annat (skadad kabel/dåligt kontakterat). Där den korta kabeln inte adderar lika mycket dämpning som den längre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Fiberuttaget? Har du cpe eller en kabel från källaren till din lägenhet?

Teoretiskt sett kan det vara kabeln till din lägenhet som är på gränsen antingen i längd eller något annat (skadad kabel/dåligt kontakterat). Där den korta kabeln inte adderar lika mycket dämpning som den längre

Jag ser bara ett fiberuttag.

Men alla kablar funkar ju mellan fiberuttaget och datorn direkt. Dock inte när det kommer till routern

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig varit med något om sådant här skumt som detta.

Jag kontaktade CDON och lämnade in routern "som inte fungerade"

CDON skickade till mig en helt splitterny router , och vad händer? Samma sak !!!!!

Jag kopplar in den nya routern med den långa kabeln eftersom jag vill ha routern i mitt rum men ingen anslutning.

Sen testar jag kabeln som kom med routern och ingen anslutning där heller.

Sen testar jag den korta gula kabeln som fungerade innan och då hoppar internet igång igen.

Ha i åtanke att den kabeln som kom med nu är samma som den som fungerar med internet, bara en annan färg då.

Sen kopplar jag bort routern och kör med en gång via fiberuttag och datorn, och då testar jag med alla kablar och INGEN fungerar, vilket det gjort förut !

Så något måste väl vara fel på fiberuttaget?

Vad fan gör jag nu?

Permalänk
Hedersmedlem

@onezerotwo: Lägg upp tydliga bilder på hur allt är kopplat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Nu blir detta intressant.

Jag testade den långa kabeln som inte fungerade och kopplade in den i routern. Inget händer. Jag rör på kabeln jätte mycket och då hoppar internet igång i cirka 5 minuter och sen ger den sig av. Så jag går och rör på kabeln igen och det hoppar igång igen.

Samma sak med alla kablar jag testar.

Då måste det ju vara någon glapp i fiberuttaget eller nåt ?

Permalänk
Avstängd

Snälla hjälp mig jag håller på o gå galen !!!!!

Jag kontaktade min leverantör (bredband2) och det sa att internet fungerade som det skulle därifrån.

Jag testar alla kablar jag har mellan fiberuttag och router och ingen fungerar. När jag till slut kommer till den sista gula korta kabeln så börjar det fungera. Detta är den kabeln som kom med den gamla router som jag då har skickat in.

Den kabeln som kom med denna routern är fungerar inte, dock är det samma kabel som den gula korta som fungerar fast en annan färg, denna är svart.

Nu till det sjuka...

Jag testar alla kablar mellan fiberuttag och datorn direkt, då fungerar alla kablar FÖRUTOM den lilla gula korta som enbart fungerade mellan fiberuttaget och routern.

Vad fan är det som händer alltså? Snälla någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Enklast vore väl om du kunde låna och prova med en annan router. Annars är det väl bara att ringa en servicetekniker som kommer ut och mäter ditt fiberuttag på plats, kan ju vara felkopplat i uttaget. Värre saker har ju hänt förr.

Har du kollat kontakterna på dina kablar så att alla inklusive den "lilla gula" ser likadana ut när det gäller färgerna på kopplingen.
Måste ju vara nånting som skiljer dom åt om det nu är kabeln som spökar och att du verkligen har rätt kablar.

Färgschemat skall vara identiskt om du håller upp kontakterna och tittar på dom. Om inte så är det där felet ligger.

Permalänk
Rekordmedlem

När du säger att du inte får kontakt får du ingen länk eller får du länk men får inget ip och /eller kommer inte ut på internet, det är nödvändigtvis inte samma sak och om tex kabeln är ok men du råkat ut för ett maclås eller att dhcpservern har nån spärr så kan dina omkopplingar kräva att du väntar för att du ska få internetåtkomst.

Hur väl fungerar kablarna i sig om du bara testar genom att ansluta dem mellan tex 2 datorer ? kan du kolla vad du får för länkhastighet och kanske även prova att mäta farten med en filöverföring mellan datorerna ?
Har du provat kablarna direkt mot internetanslutningen utan router, tänk på att du kan få länk men inte internetåtkomst innan en ev timer öppnar låset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@onezerotwo:
Försök räta ut några frågetecken.
Gå igenom kablarna och se om någon är korsad (gula?), lägg båda ändarna på kabeln bredvid varandra åt samm håll och kontrollera om färgerna i kontakten ligger i samma ordning eller inte. Skulle det visa sig att den gula avviker kan du gå till butik och köpa en likadan fast längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 57josa:

Enklast vore väl om du kunde låna och prova med en annan router. Annars är det väl bara att ringa en servicetekniker som kommer ut och mäter ditt fiberuttag på plats, kan ju vara felkopplat i uttaget. Värre saker har ju hänt förr.

Har du kollat kontakterna på dina kablar så att alla inklusive den "lilla gula" ser likadana ut när det gäller färgerna på kopplingen.
Måste ju vara nånting som skiljer dom åt om det nu är kabeln som spökar och att du verkligen har rätt kablar.

Färgschemat skall vara identiskt om du håller upp kontakterna och tittar på dom. Om inte så är det där felet ligger.

Här kommer några bilder

Detta är den gula korta kabeln som enbart fungerar mellan fiberuttag och routern men som inte fungerar mellan fiberuttaget och datorn
http://imgur.com/a/jkMup

Här en av de som inte fungerar och det är denna som kom med den nya routern. Dock fungerar den mellan fiberuttag och datorn.

http://imgur.com/a/BzaLp

Här är en till lång grå kabel som jag köpte på ÖOB och det är den längsta som är 15 meter, denna vill jag ha eftersom den räcker till mitt rum, denna fungerar inte mellan fibberuttag och routern men fungerar mellan fiberuttag och datorn.

http://imgur.com/a/cNTpT

Här är en bild på dosan eller vad den nu kallas som man får internet ifrån

http://imgur.com/a/yo6mD

Och jag blev så arg så att jag tog av locket som var på väggen och det är ett stort hål nu, kollar man noga ser man att kabeln går ner till tvättstugan som vi har under oss

http://imgur.com/a/4qR0E

Permalänk
Medlem

defekt router?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

defekt router?

Nej! Det trodde jag och skickade routern tillbaka. Jag reklamerade den och fick en helt splitter ny. Samma modell

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@onezerotwo: Kanske inte har betydelse, men det ser ut som att det bara är 4 ledare i de kablarna som inte fungerar, dvs 100Mbit max? Kan det vara så att din router och "andra sidan" (fiberdosa?) syncar olika hastigheter?

Permalänk

@onezerotwo:
Kan du ta en bild på båda ändarna på den gula respektive någon av de långa kablarna? Är också inne på om endast fyra av ledarna är kopplade/fungerande i fiberuttaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

@onezerotwo:
Kan du ta en bild på båda ändarna på den gula respektive någon av de långa kablarna? Är också inne på om endast fyra av ledarna är kopplade/fungerande i fiberuttaget.

Hur kommer det sig att de kablarna fungerar mellan uttaget och direkt till datorn? Dock inte den korta gula som ENBART fungerar mellan uttaget och routern !

Tar bilder strax och postar här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min fundering är om inte autosense fungerar p.g.a. hur det är kopplat i uttaget.
Om vi antar att autosense inte fungerar av någon anledning då behöver du (om jag minns rätt) en korsad kabel mellan fiberuttaget och routern men en rak om du kopplar fiberuttaget direkt till datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

Min fundering är om inte autosense fungerar p.g.a. hur det är kopplat i uttaget.
Om vi antar att autosense inte fungerar av någon anledning då behöver du (om jag minns rätt) en korsad kabel mellan fiberuttaget och routern men en rak om du kopplar fiberuttaget direkt till datorn.

Om jag säljer ASUS routern och typ köper TpLink. Kommer det vara samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@onezerotwo: Kanske...
Men om du har en kabel som fungerar till routern bör du kunna hitta en lösning som fungerar med din nuvarande router.
Har du en lös switch liggande kan du testa att koppla in den med den gula kabeln till fiberuttaget och sedan dra den långa kabeln mellan switchen och routern, kanske inte så snygg lösning men _kanske_ en möjlig lösning.
Vad skall du ha för hastighet på fibern?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ByteBitten:

@onezerotwo: Kanske...
Men om du har en kabel som fungerar till routern bör du kunna hitta en lösning som fungerar med din nuvarande router.
Har du en lös switch liggande kan du testa att koppla in den med den gula kabeln till fiberuttaget och sedan dra den långa kabeln mellan switchen och routern, kanske inte så snygg lösning men _kanske_ en möjlig lösning.
Vad skall du ha för hastighet på fibern?

Ja och det är bara en kabel som funkar. Den är den gula kortaste som jag inte vill ha.

Jag har ingen switch hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Alltså jag har aldrig haft detta problem innan.

Jag har haft många routrar och alla har funkat med alla kablar. Förutom nu denna -.-

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle nog be hyresvärden ta dit någon som kontrollmäter uttaget till din lägenhet. Sitter det dessutom löst som det ser ut som på bilden kan de passa på att sätta ett nytt helt uttag. Kablar för fast installation mår inte bra av att man vrider och rockar på dem dagligen.

Tänk på att när du kopplar dig i routern och felsöker att du pingar routerns adress (som troligen är 192.168.1.1). Då vet du om du verkligen har kontakt med routern eller om det är routern som har problem med att få kontakt med internet.

Permalänk

Om du lägger upp bilderna på båda ändarna på den gula resp. den långa kabeln så kanske vi kan en gång för alla verifiera/avfärda om det har med korskopplad/rak kabel att göra.