Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

1000 inlägg på reddit har fel alltså? Jag har vart medlem i 15 år så ni ska ha respekt för dom som är old school.

Har svårt för att inte skratta åt ditt inlägg, inte minst för att du har fått för dig att registreringsdatum på ett forum betyder att man ska få respekt från andra medlemmar.

OnT hade jag nog kört på intel, då du slipper krångla med retur av moderkortet. Jag är iaf nöjd med min 7700k, tuggar på bra med ett gtx 1070.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min cpu från 4790K -> Ryzen 7 1700.
Jag är mer än nöjd med mitt Ryzen system.
Tidigare upplevde jag stutter i vissa spel och även fps-dippar.

Nu flyter allt på utan några konstigheter. CPU jobbar inte ens i närheten av vad min 4790k gjorde och den presterar mycket bättre.

Jag kan inget annat än att rekommendera Ryzen.

Att tänka på: Det är en ny platform och det finns mycket buggar kring bios/ram. Men med lite pill & tålamod så funkar allt.

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

En annan sak att ha i åtanke, som kan förklara microstuttering... De flesta spel idag är optimerade för 4 trådar. Det betyder ju att spelet OCH hela det övriga systemet får samsas om trådarna och kärnorna, medans Ryzen har kärnor och trådar "över" så det behöver inte bli konflikt. Om du t. ex streamar när du spelar så blir en 6700K eller 7700K totalt uppkäkad av Ryzen 1600 eller högre

Och som sagt... Fler än 4 kärnor har framtiden för sig

Ja fler kärnor blir bättre i framtiden men inte dagens Ryzen men sina många slöa kärnor.
Intel är bättre med snabbare kärnor.

Så lura inte stackarn att köpa en CPU som presterar dåligt.

Kommer säkert processorer med fler och snabbare kärnor i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Vad har du för budget?
Har du tänkt o klocka?
Va spelar du för spel?
1600 är ett bättre val jämfört med 1600x
1600 så får du en kylare på köpet som är bra.
1600x har ingen kylare, likaså ingår ingen till 7700k eller 6700k.

Runt 5000-6000:-
Lite klockning tänkte jag göra.
Mest RTS, Total war serien, Warhammer, Skyrim, Starcraft 2,Witcher 3, FPS ibland, inget online dock.
Har en Cooler master EVO 212 som jag återanvänder.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ohem:

@hakd: Det var typ det argumentet jag också körde med men som vanligt, precis som i IRL, blev jag ignorerad

Några tryckte på <Bra inlägg>.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja fler kärnor blir bättre i framtiden men inte dagens Ryzen men sina många slöa kärnor.
Intel är bättre med snabbare kärnor.

Så lura inte stackarn att köpa en CPU som presterar dåligt.

Kommer säkert processorer med fler och snabbare kärnor i framtiden

Men skärp dig va? Om något så är det att luras att påstå att Ryzen är Slö. Visst, intel har bättre enkeltrådad IPC men att Ryzen skulle vara en slö processor är ju en ren och skär lögn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men skärp dig va? Om något så är det att luras att påstå att Ryzen är Slö. Visst, intel har bättre enkeltrådad IPC men att Ryzen skulle vara en slö processor är ju en ren och skär lögn.

Jag menade att den är slöare än 6700k/7700k i spel, det vet nog du med

Permalänk
Medlem

<-- byggt datorer sen 1995. Jag skulle kört på R1500x och lagt mellanskillnaden på ett bättre moderkort med X370. Men eftersom du redan har ett Z270 mobo så skulle jag rekommendera i7 (för enkelhetens skull)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan är R5-1600/1600X omöjligen mer "framtidssäker" än i7-7700K då den senare är minst lika snabb på precis allt, det är jämnt skägg mellan dessa i fall som skalar helt perfekt med CPU-kärnor annars är i7-7700K snabbare. Men nu har AMD inte satt R5-serien mot i7 utan mot i5 så den jämförelsen bör halta. Normalt sett är i7 dyrare än R5, men nu verkar TS fått någon form av deal på sitt moderkort som gör skillnaden väldigt liten.

Ställer man i stället i7-7700K mot Ryzen R7 måste man ha lite mer koll på hur de program man jobbar med är befattade.

Om du främst spelar ger i7-7700K bäst spelprestanda medan i5-7600K ger bäst spelprestanda/krona (men Ryzen 1600 är väldigt nära i5 på spelprestanda/krona).

Vad det gäller framtida spel: tänk på att S-serien (t.ex. i7-7700K) är den serie som har en cache-design som bäst lämpar sig för den typ av last spel lägger på CPU-delen. Ryzen och numera även Skylake X (egentligen server Skylake) har en cache-design som bättre lämpar sig för de fall som skalar nära nog perfekt med CPU-kärnor (cache-designen i S-serien får uppenbara skalbarhetsproblem vid 8-10 kärnor).

Detta ska jag fan spara någonstans och klistra in i varje jävla tråd som dyker upp om vilken CPU man ska ha för spelande. Helt jävla sjukt hur många på forumet som försöker rekommendera AMD Ryzen istället för 7700K, på basis av att ryzen har fler kärnor.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag menade att den är slöare än 6700k/7700k i spel, det vet nog du med

Fast du skev att den presterar "dåligt". Jag får det inte till att du menar något annat.

Lägre FPS i dagens spel med 1080P-upplösning eller lägre, absolut. Men som jag länkade så behöver inte högre FPS nödvändigtvis betyda en trevligare spelupplevelse då intel's processorer har mer problem med microstuttering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Spela spel med absolut max fps (låg upplösning & låga inställningar) kör på 67/7700k, allt annat kör ryzen, men eftersom moderkort redan finns för intel så kör på det.
Många här verkar vara av uppfattningen att Ryzen skulle vara någon slags flaskhals i spel idag och det kan den vara men endast under mycket specifika förhållanden precis som en 7700k också kan bli en flaskhals under mycket specifika förhållanden. För normalt bruk är endera plattform helt ok för många kommer ligga på 99-100% gpu användning i en överväldigande majoritet av alla dagens spel och detta kommer så förbli inom en överskådlig framtid i takt med att spel blir tyngre att driva rent grafiskt (se ghost recon wildlands.). Jag kör själv en 2600k med ett överklockat 1080 hitintills har jag hittat mindre än fem spel som cpu är en flaskhals i, två av dessa var kasst optimerade MMO's som praktiskt taget var enkeltrådade och mycket enkla rent grafiskt. Nu kör jag för det mesta ultra inställningar vid 2560x1080 och sänker man till 1080p eller mindre och sänker gpu intensiva inställningar så kan man såklart tvinga fram en cpu flaskhals till slut.

Min poäng är helt enkelt att processorns roll i spelprestanda är idag en smula överdriven och jag misstänker att detta beror till stor del på spelkonsoller och deras generellt klena processorer, spelen utvecklas till att fungera på alla plattformar och då kommer man sikta in sig med Ai och fysik och andra beräkningar som kommer fungera på den klenaste av dom, detta gör att även om PC kan leverera mer FPS så förblir cpu behoven ändå rätt låga. Tittar man på senaste Xbox One X så ser det ut att fortsätta med klena processorer även kommande generationer och tills den dag vi ser kraftigare don i konsoller så kommer kraven på processorer på PC sidan förbli låga.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ska man lita på den där videon? Det är alltid jämna tal typ 70, 75 i 5 fps steg, aldrig 63 eller nåt liknande

Man får ju ta allt med en nypa salt, finns massor liknande klipp på youtube så man får kolla på flera och skapa sig en uppfattning.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Ni har så fel, skillnaden märks i 2560x1440 på höga inställningar med ett 1080Ti. Era argument är från fanboy håll som aldrig testat båda och aldrig spelat på högre upplösningar. Ryzen presterar sämre i alla upplösningar under 4K, vid 4K är GPUn en så stor flaskhals att det jämnas ut.

Har man en 60Hz panel och inte jagar efter de där 144 FPSen för en 144Hz panel javisst, en Ryzen är billig och bra. Inte bäst prestanda, inte framtidsäker(det är moderkortet som är framtidsäkert för uppgraderingar inom ett par år), men mycket för pengarna.

I TS situation är det dumheter att köra på Ryzen systemet då prislappen blir detsamma och Intel systemet har och kommer fortsätta ha högre prestanda i framtiden. Även en stabilare plattform där Ryzen har mycket problem med minnen, speciellt med billigare moderkort och B350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@tellus82:
Ni har så fel, skillnaden märks i 2560x1440 på höga inställningar med ett 1080Ti. Era argument är från fanboy håll som aldrig testat båda och aldrig spelat på högre upplösningar. Ryzen presterar sämre i alla upplösningar under 4K, vid 4K är GPUn en så stor flaskhals att det jämnas ut.

Har man en 60Hz panel och inte jagar efter de där 144 FPSen för en 144Hz panel javisst, en Ryzen är billig och bra. Inte bäst prestanda, inte framtidsäker(det är moderkortet som är framtidsäkert för uppgraderingar inom ett par år), men mycket för pengarna.

I TS situation är det dumheter att köra på Ryzen systemet då prislappen blir detsamma och Intel systemet har och kommer fortsätta ha högre prestanda i framtiden. Även en stabilare plattform där Ryzen har mycket problem med minnen, speciellt med billigare moderkort och B350.

Så när flera spelutvecklare säger att de kommer utveckla för fler än 4 kärnor på kommande spel så är det fanboysnack från deras sida?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Hur många år sedan sade de att Vulkan skulle implementeras i alla spel och ge så mycket högre prestanda?
Hur många år sedan sade de att DX12 skulle implementeras i alla spel och ge så mycket högre prestanda?

Nu funderar de på att börja optimera för upp till fyra kärnor, om 4-5 år kan vi se spel optimerade för 6 kärnor. Det är en vägg vid 4 kärnor som är svår att gå över, ett problem som väntar på en lösning. Så nej vi kommer se att spel blir bättre optimerade för PC framöver, inte att de får fler trådar.

Intel vs Ryzen i den här tråden kan kortas ned till:

Ryzen : lägre prestanda till samma pris, ostabilitet med minnen och andra minnesproblem, omogen plattform.
Intel : högre prestanda till samma pris, stabil och mogen plattform.

Vad finns det att argumentera om ens? Drömmen att om en dag kommer en superpatch till alla spel som finns som låser upp alla kärnor! Hype som lever kvar även fast alla kort ligger på bordet.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@tellus82:

I TS situation är det dumheter att köra på Ryzen systemet då prislappen blir detsamma och Intel systemet har och kommer fortsätta ha högre prestanda i framtiden. Även en stabilare plattform där Ryzen har mycket problem med minnen, speciellt med billigare moderkort och B350.

Problem med minnen kan du få om du tänkt överklocka minnena, annars inte. Sen har B350 inget med saken att göra.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@anon200632: Min 1700 spöade min 7700 i alla spel som jag spelar utom Csgo .
Har aldrig varit så nöjd med min Ryzen 1700.
Så att den är slöare vet jag inget om. Får max 165 fps i bf1 på alla inställningar till max och renderscale på 150 144hz,
Hamnar som mest mellan 100-135 i strider . Fick inte det med min 7700 "non k ",som hade turbo på 4.2 och min 1700 går stock med 3200 Mhz minnen. Samma grafikkort som jag hade innan. Så att den är långsammare beror på vem man frågar och vem som säger det

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@SectionX2:
Du är en riktigt gammaldags extrem fanboy ja, total nonsens är vad du postar. Eller är det buyers remorse du lider av? i7 6700K orsakar inget microstutter av någon form, det är en bra CPU med mycket överklockningsutrymme och den går svalt även överklockad. Och den har toppen prestanda.

För spel är det ingen tävling mellan r5 1600 och i7 6700K, i7 6700K kommer alltid ut på toppen med god marginal. Handlar det om i7 6700K + 1060 eller R5 1600 + 1070 jämförelse etc är det senare värt att tänka på. Är det samma prislapp så i7 6700K alla dagar i veckan, nu är prisskillnaden ett par hundra med, Ryzen alternativet kostar alldeles för mycket då TS måste köpa ett moderkort med.

Det är bara att kika igenom resultaten på http://www.sweclockers.com/test/23613-amd-ryzen-5-1600x-och-5... bland annat. En R5 1600 är inte mer framtidssäker än en i7 och presterar sämre, och den kommer alltid att prestera sämre, optimeringar för CPU ökar prestandan för båda lagen lika mycket. Vi kommer inte att se fler trådar i spel förrns alla våra system är så utdaterade att det krävs uppgraderingar för att spela nya spel. Men om ca 10 år kan en R7 1700 prestera bättre än en i7 6700K i spel.

Hur kan du möjligtvis säga att R5 1600 inte är mer framtidssäker än en i7-6700k? Har du missat nyheterna om Intels nya processorer med 6-18 kärnor?

Anledningen till att spelen tidigare endast har optimerats för 2-4 kärnor är för att Intel, från 2009-2017, inte lanserade processorer med fler kärnor till ett rimligt pris. Nu när konkurrensen är på plats och då både AMD och Intel satsar på fler kärnor i sina processorer så kommer speltillverkarna utan tvekan optimera sina spel för just fler kärnor och säkerligen fler trådar.

Sedan så är det helt fel att stirra sig blind på alla speltester. Att testa spelen och mäta värdena utan att ha andra program körandes i bakgrunden visar inte hur "den vanliga användaren" spelar. Ingen av mina vänner stänger av alla bakgrundsprogram när de spelar och fler än 50% har en andra eller tredje skärm där de samtidigt har en stream igång.

Jag använder själv en i7-4790k och jag kan direkt säga att jag kände på en stor skillnad när jag testade min kompis dator som kör en R7 1800. Att spela ett spel och samtidigt köra Discord, Twitch, Antivirus och andra program påverkar spelprestandan en hel del och där hjälper de extra kärnorna och trådarna till otroligt mycket

Högsta FPS är ren och skär BS. Stutter, FPS-drops och stabilitet är det man bör kika på. Jag offrar gärna 20-30 FPS för att få en jämn och stabil spelupplevelse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Jag går efter egen data på egen burk, att du hävdar att jag har fel blir lite komiskt..

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Då är det något fel med din burk helt enkelt, om du inte märker en trend så är de största bullshittarna för båda sidorna "i mitt fall". De övervägde inte ens att något skulle kunna vara fel med sina byggen, de är ju perfekta, de har ju byggt dem.

Det är skillnad i alla upplösningar utom 4K eller med sämre grafikkort. Så i ditt fall är det snarare något annat som drar ned prestandan eller gör att skillnaden jämnas ut.

@Brekker Ryzen förlorar i striden om lägsta FPSen med, i5 7600K sopar mattan med hela Ryzen lineupen när det kommer till det. i7 6700K och i7 7700K ligger en bit över i5 7600K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@tellus82:
Då är det något fel med din burk helt enkelt, om du inte märker en trend så är de största bullshittarna för båda sidorna "i mitt fall". De övervägde inte ens att något skulle kunna vara fel med sina byggen, de är ju perfekta, de har ju byggt dem.

Det är skillnad i alla upplösningar utom 4K eller med sämre grafikkort. Så i ditt fall är det snarare något annat som drar ned prestandan eller gör att skillnaden jämnas ut.

@Brekker Ryzen förlorar i striden om lägsta FPSen med, i5 7600K sopar mattan med hela Ryzen lineupen när det kommer till det. i7 6700K och i7 7700K ligger en bit över i5 7600K.

Allvarligt talat om det är någon här som framstår som en fanboy lär det väl ändå vara du själv eller? Jag har rätt bra koll på mina grejer och det faktum att jag inte är cpu limiterad i 99% av alla spel jag äger är inte bullshit, det har testats mer timmar än du kan ana, min 2600k presterar väldigt lika som en 4790k och hur ofta hör du någon som tycker att sin 4790k är en flaskhals...

Läs på lite mer och uttala dig en aning mer sansat i det hela så kanske folk tar dig på mer allvar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Jag skulle chansa på att inte få ett måndags exemplar av 7700K för dess högre bas frekvens och högre turbo- frekvens.

Jag skulle chansa på att inte få ett måndags exemplar av 7700K för dess högre bas frekvens och högre turbo- frekvens.
Att skippa överklocka och en då få en hög klock-frekvens och klara det med en tyst standard kylare.
Du har fått tag i ett bra moderkort till ett bra pris och med 8 trådar bör du klara dig bra 3 till 6 år.
(När det bara är spel som gäller ger Intel lite mer prestanda utvecklingen går mot fler trådar, men när det bara spel så går det förnärvarande Intel som gäller för att klämma ut det mesta ur grafik-korten.
AMD ger mer pris prestanda om man gör mer än bara spela, men när det är spel för hela slanten så är Intel som gäller, vad som gäller för morgon dagen, men skillnaden går mot AMD favör men du köper nu så det är nu som gäller!)

Lycka till!
/Håkan

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB

Modell Core i7, 7700K Core i7, 6700K
Kodnamn Kaby Lake Sky Lake
Hastighet 4.2 GHz, (Turbo upp till 4.5 GHz) 4 GHz, Max turbo 4.2 GHz
Antal kärnor 4st 4st
Antal trådar 8 st 8 st

L3 cache 8 MB 8 MB
Tillverkningsprocess 14nm 14nm
TDP 91 W 95 W
Integrerad grafik Ja, Intel HD Graphics 630 Ja, Intel HD Graphics 530

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Så du har aldrig haft en nyare intel CPU än en i7 2600K som du jämför med Ryzen och tycker att i7 6700/7700K inte är bättre än din i7 2600K? Så du skriver om delar du aldrig använt eller haft? Grattis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Hur många år sedan sade de att Vulkan skulle implementeras i alla spel och ge så mycket högre prestanda?
Hur många år sedan sade de att DX12 skulle implementeras i alla spel och ge så mycket högre prestanda?

Nu funderar de på att börja optimera för upp till fyra kärnor, om 4-5 år kan vi se spel optimerade för 6 kärnor. Det är en vägg vid 4 kärnor som är svår att gå över, ett problem som väntar på en lösning. Så nej vi kommer se att spel blir bättre optimerade för PC framöver, inte att de får fler trådar.

Intel vs Ryzen i den här tråden kan kortas ned till:

Ryzen : lägre prestanda till samma pris, ostabilitet med minnen och andra minnesproblem, omogen plattform.
Intel : högre prestanda till samma pris, stabil och mogen plattform.

Vad finns det att argumentera om ens? Drömmen att om en dag kommer en superpatch till alla spel som finns som låser upp alla kärnor! Hype som lever kvar även fast alla kort ligger på bordet.

Det som du refererar till är ju hur det var innan ryzen släpptes. Nu är det en realitet att Ryzen sitter i miljontals datorer och spelutvecklarna vill ju såklart att deras spel ska fungera så bra som möjligt oabsett plattform.

Om det var så att Ryzen var dåligt för spel så fattar man ju att spelutvecklarna helt enkelt hade gått ut och sagt att Ryzen är dåligt för spel, men istället säger t. ex Bethesda att de jobbar med AMD för att optimera sina spel för mer än 4 kärnor. Detta är liksom inget löst snack utan det är fakta som ligger på bordet idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@tellus82:
Så du har aldrig haft en nyare intel CPU än en i7 2600K som du jämför med Ryzen och tycker att i7 6700/7700K inte är bättre än din i7 2600K? Så du skriver om delar du aldrig använt eller haft? Grattis...

Men vänta här nu, vart fick du det ifrån? Kanske ska sluta anta saker som råkar passar din egen uppfattning...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Det är också en realitet att tiotals miljoner datorer är helt kompatibla med Vulkan och DX12, långt fler än Ryzen system som existerar. Hur tänker ni egentligen? Var är logiken?

Ska man ignorera prestandatester och verkligheten och köpa saker i hopp om att en dag, en dag kommer det förbättras minsann! Det har snart gått ett halvår sen Ryzen kom, för ett halvår sedan sade folk att nu kommer alla spel bli super-optimerade med patchar, om en vecka så, om en vecka så.

Spel vars manuskript fortfarande skrivs där de inte ens valt grafikmotor, de spelen kan få bättre stöd för flera trådar. Om 4-5 år vilket är optimistiskt för spelmotorerna måste uppgraderas först och sedan måste utvecklarna lägga ned värdefull utvecklingstid från första dagen. Men om 4-5 år prestandan är så låg att man måste uppgradera för att hänga med ändå. Och det är ett kanske, vad ska du göra under tiden? Gräva ned datorn i en tidskapsel för att spara den?

Permalänk
Avstängd

Oavsett val..TS kommer att bli nöjd.

Jag hade tagit en Ryzen ialf..intel verkar överge 1151-plattformen nu, AMD ska hålla sig fast vid AM4 ett tag, och de blir fan bara bättre och bättre..

Ryzen presterar äckligt bra för dess pris och antal kärnor man får..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Det är också en realitet att tiotals miljoner datorer är helt kompatibla med Vulkan och DX12, långt fler än Ryzen system som existerar. Hur tänker ni egentligen? Var är logiken?

Ska man ignorera prestandatester och verkligheten och köpa saker i hopp om att en dag, en dag kommer det förbättras minsann! Det har snart gått ett halvår sen Ryzen kom, för ett halvår sedan sade folk att nu kommer alla spel bli super-optimerade med patchar, om en vecka så, om en vecka så.

Spel vars manuskript fortfarande skrivs där de inte ens valt grafikmotor, de spelen kan få bättre stöd för flera trådar. Om 4-5 år vilket är optimistiskt, då prestandan är så låg att man måste uppgradera för att hänga med ändå, och det är ett kanske. Vad ska du göra under tiden? Gräva ned datorn i en tidskapsel för att spara den?

Vad är det du egentligen vill ha sagt? Ingen här i tråden har väl försökt säga att Ryzen i dagsläget har högst FPS?

Om TS enbart bryr sig om högst genomsnittlig FPS och inget annat så visst, då är det bättre med Intel.

Men Det är ju inte så att Ryzen presterar på ett dåligt sätt över huvud taget. I blindtester går det oftast inte ens att se någon skillnad mellan systemen, förutom att Intels processorer kan ha mer problem med Microstuttering, som jag tydligt länkade en video till.

Vad är det du försöker med egentligen? Jag får känslan att du försöker säga att Ryzen skulle vara ett dåligt val vilket helt objektivt helt enkelt är fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Det är ett dåligt val för TS, ni postar som att det är det enda valet som finns och det är dumt att köpa en i7a. Och raka lögner som att en i7 6700K orsakar microstutter, att Ryzen har "bättre lows"(dyker alltid upp) när det är tvärtom. För TS är det samma prislapp på båda systemen. Då är Ryzen alternativet ett uselt val, sämre prestanda och fortfarande omogen plattform med minnesproblem.

Varför ska man välja något sämre när man kan köpa något bättre till samma prislapp? Försök nu utan "men i framtiden kanske", och tester där de med flit använder grafikkort som är flaskhalsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Ozzed:
Det är ett dåligt val för TS, ni postar som att det är det enda valet som finns och det är dumt att köpa en i7a. Och raka lögner som att en i7 6700K orsakar microstutter, att Ryzen har "bättre lows"(dyker alltid upp) när det är tvärtom. För TS är det samma prislapp på båda systemen. Då är Ryzen alternativet ett uselt val, sämre prestanda och fortfarande omogen plattform med minnesproblem.

Varför ska man välja något sämre när man kan köpa något bättre till samma prislapp? Försök nu utan "men i framtiden kanske", och tester där de med flit använder grafikkort som är flaskhalsar.

Den videon jag länkade är knappast en lögn. Det är däremot lögn att säga att Ryzen är ett dåligt val för TS.

Om det är så att TS tänkt sig att bara spela dagens spel med nuvarande upplösning och grafikkort och inte överhuvud taget bryr sig om möjligheten att uppgradera processorn i framtiden, så visst, då är intel ett bättre val, men att säga att Ryzen skulle vara ett dåligt val är ogrundat trams helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.