Google riskerar nya rekordböter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Android, inte lika öppet som fanboysen hävdar?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Android som grund är väl rätt öppet ändå. Vem som helst får forka och köra sitt eget race eller bara släppa android utan Alphabets apputbud. Amazon har ju exempelvis gjort detta och många alternativa roms som exempelvis Linage-OS är ju egna avstickare baserade på Android. Detta är helt OK.
Vad är det man inte får göra då? Jo ska man ha med en del av Alphabets abbutbud så måste allt med. Går inte att bara ta med play store och hoppa över gmail och liknande utan det är allt eller inget som gäller.
Man kan väl säga att androidmobiler utan playstore känns tämligen gimpade idag så det är väl i det närmsta ett krav att lägga med googles hela apputbud.

Vill man prata problem kring öppenheten i android så är drivrutinsfrågan den del som känns mest brokig tycker jag. Tillverkarna släpper inte koden för drivrutierna till sin hårdvara så att verkligen köra ett öppet OS är... ja möjligt men vanligen begränsande när det kommer till stabilitet och funktionalitet.
Det i sig förstår man väl kanske, men det blir ju också en mer låst plattform av denna anledning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om du ser på EU som ett företag kanske ;). Men så enkelt är det inte här surru.
Domstolen i EU har inte som uppdrag att driva in pengar och har heller inte någon vinning att göra så. EUdomstolens uppdrag ser helt annorlunda ut (liksom alla domstolar). De ska istället upprätthålla lagen som gäller i EU. Det är deras uppdrag och det blir varken bättre eller sämre för domstolen om de utdelar böter eller ej.

Okej, tack förklaringen.

Permalänk
Medlem

Borde inte isånnafall samma regler gälla Apple med deras IOS?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi: Nej, eftersom Apple tillverkar alla telefoner med iOS själva.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Tycker EU kan tvinga Apple att erbjuda Android på sina mobiler, kanske man köper dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jygge:

Alternativ man får gå över till linux 😊

Nog för att android är Linux efterblivna lillebror vore det ett trevligt alternativ med mobiler som hade ett riktig Linux och jag gillade iden på ubuntu phone men var inte så mycket drag på den även om det som ide kändes bra och skulle vara trevlig till desktop med vilket dagens telefoner skulle prestera rätt bra som i det mesta så Linux hade varit trevligt men människor är så jävla insnöade på android/osx

Linux version på telefoner kommer nog inte bli någon hit då inte ens ubuntu phone kunde slå igenom som kändes som bästa chansen för det skulle bli verklighet men kanske är något på gång jag inte vet om och det hade varit trevligt och är positive till det men skeptisk att det händer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av test0r:

@muSashi: Nej, eftersom Apple tillverkar alla telefoner med iOS själva.

Jag tänkte först skriva typ som dig. Det är skillnad, fast så insåg att allt är en rätt rörig soppa.
Det hela är intressant, och aningen godtyckligt i vissa aspekter.
Microsoft åkte dit för att de integrerat explorer i windows när det fanns möjliga konkurrenter på marknaden för webläsare.
Eeeexakt samma sak borde appla kunna ha åkt dit för. Nu är väl inte iphonen ledande i marknadsandelar och då minskar trycket på ansvar i frågan men det var väl en tid när apple hade en majoritet av smartphones på marknaden och då tillät de väl inte ens konkurrerande mjukvara på sin plattform. "Du skall inga andra tangentbord/webläsare hava jämte mig". Det om något var konkurrenshämmande som riktlinje, haha!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

For tillfället står det 1+ på min mobil så jag är glad att jag inte låste mina appar in på Samsung store med min gamla Galaxy S4. Om min nästa mobil blir en Sony eller HTC vill jag fortfarnde gärna kunna använda Google Play utan först att skulle installera det via recovery från en Zip fil.

En Android mobil utan Google Play är är för mig som en kanelbulla utan kanel.

Men Chrome och andra förinstallerade appar ser jag mig gärna fri från. Jag användar Chrome men bättre om man själv kan installera den så den gamla fabriksversion inte alltid finns kvar på NAND.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

När jag läste artikeln insåg jag att jag vill tillverka en tel med android och utan google play. Nu känner jag mig orättvist behandlad av Google så jag undrar var jag kan hämta pengarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

For tillfället står det 1+ på min mobil så jag är glad att jag inte låste mina appar in på Samsung store med min gamla Galaxy S4. Om min nästa mobil blir en Sony eller HTC vill jag fortfarnde gärna kunna använda Google Play utan först att skulle installera det via recovery från en Zip fil.

En Android mobil utan Google Play är är för mig som en kanelbulla utan kanel.

Men Chrome och andra förinstallerade appar ser jag mig gärna fri från. Jag användar Chrome men bättre om man själv kan installera den så den gamla fabriksversion inte alltid finns kvar på NAND.

Använder du TiB kan du du avinstallera allt och inget, inte så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Tänkte nämna Microsoft i mitt inlägg först, hade skrivit en paragraf om det innan jag ångrade mig och tog bort det.

Det är som du nämner en enorm skillnad i marknadsandelar. Det är nog även en viss skillnad i och med att Windows är mer likt Android än iOS sett till affärdmodell.
Tror nog att hade Apple haft 90% av marknaden för smartphones så hade de åkt dit eller minst blivit varnade att de behövde tillåta konsumenter att ändra default appar och att sluta strypa alternativa webbläsares prestanda tidigare än de gjorde det själva.

Så höll mig till att endast förklara varför Apple för nuvarande kommer undan med att vara så pass restriktiva som de är.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Sötast

Då har man alltså synat MS (IE) och Google (GAPPS), men var tog Apple vägen?
Köper du en mac-produkt så "behöver" du inga andra appar? Finns allt ifrån att skriva kompatibla dokument till att skapa film.

Deras svit är större än alla andra företags sviter tillsammans... Eller har jag missat något?
Applista nedan:

Photos
Imovie
Garageband
Pages
Numbers
Keynote
Itunes
Appstore
Mail (+ egen mailadress)
Messages (Slår ut sms, kik och dyl)
Facetime
Calendar
Contacts
Notes
Safari
Maps
Ibooks

Dold text

Har säkert missat något, anses detta vara bra för konkurrensen tro? Eller är apple plötsligt "för små"?

Att man tillverkar hårdaran själv tycker jag inte verkar som en bra motivering till att man skulle undgå att behöva ha ett mer öppet system för konkurrensens skull.
Annars borde ju samma sak gälla även med 99% marknadsandel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då har man alltså synat MS (IE) och Google (GAPPS), men var tog Apple vägen?
Köper du en mac-produkt så "behöver" du inga andra appar? Finns allt ifrån att skriva kompatibla dokument till att skapa film.

Deras svit är större än alla andra företags sviter tillsammans... Eller har jag missat något?
Applista nedan:

Photos
Imovie
Garageband
Pages
Numbers
Keynote
Itunes
Appstore
Mail (+ egen mailadress)
Messages (Slår ut sms, kik och dyl)
Facetime
Calendar
Contacts
Notes
Safari
Maps
Ibooks

Dold text

Har säkert missat något, anses detta vara bra för konkurrensen tro? Eller är apple plötsligt "för små"?

Som sagt, de tvingar inga andra mobiltillverkare/datortillverkare att använda sina appar. Problemet är OS tillverkare som licenserar ut sina OS, det blir lätt en snöbollseffekt och OS:et tar över majoriteten av marknaden, se Android och Windows.

Det hade varit ett problem om Apple hade 99% av marknaden, men det kommer dem aldrig få, dels för att de nischar in sig, dels för att de inte licensierar ut sina OS. Googles affärside är beroende på att de roffar åt sig majoriteten av marknaden då det behöver stora kundgrupper för sina reklamförsäljningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

God tanke, men jag tror inte de lyckas med att få till fler licenser till andra tillverkare, VIA Technologies har också licens för x86 CPUer men de konkurrerar inte riktigt inom samma segment som Intel och AMD.

Ge Samsung den licensen och du hade dock verkligen fått en till konkurrent som hade pressat både Intel och AMD. (I teorin).

Sen om det är "rätt"... vete katten.

Skrivet av Pepsin:

Så länge det finns konkurrens fungerar det ganska bra utan att någon lägger sig i.
Problemet med "ren" kapitalism är att det blir en nästan ostoppbar snöbollseffekt som till slut leder till monopol eller karteller mellan 2-3 jättar. De mäktigaste företagen kan köpa upp patent och hela företag tills de blir ensamma på marknaden och sedan bestämma villkoren helt själva. Därför finns det idag ingen "ren" kapitalism ens i USA, utan en massa lagar som reglerar konkurrensen.

Och sen oljebolag och tobaksföretag som står över denna makt med lobbypengar... så inte direkt så bra reglerat heller.

Filmindustrin påverkar ju tom vårt land mer än våra egna politiker och problem kan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Använder du TiB kan du du avinstallera allt och inget, inte så svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet men den kräver root och det är inte alla som kan roota sin mobil lika enkelt som vi andra.
Jag skulle inte häller rekommendera alla att använda root grundat all risk som följer med.

Root är för os som vet vad vi håller på med eller i all fall förstår vad vi inte ska göra.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Nya bot?

Skickades från m.sweclockers.com

Ny böter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Alternativ man får gå över till linux 😊

Hur menar du nu..? Android är redan linux/unix-baserat.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

nej, apple tillverkar sina egna telefoner och OS

Här använder andra tillverkare googles Android OS

Vilket är sjukt, då alla tillverkare fortfarande får skräddarsy de dom vill, och de gör ett aktivt val med att välja Android. Snarare Apple som borde få åka på böter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Alternativ man får gå över till linux 😊

Android är ju baserat på unix?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av stenharl:

Om detta leder till mindre bloatware så ger jag iaf en tumme upp!

Det är INTE Google/Android som skapar bloatware, de är Samsung, Asus, Huawei, Sony etc. i Grunden har ju Android i stortsett inge bloatware alls.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Mer bloatware har jag svårt att se. Problemet nu är ju att man tvingas ha tillverkarens saker + googles. Du kan välja ena, men inte andra.

Håller dock med om att det helt klart blir en fragmentering om detta går igenom.

Både ja och nej.

Missbrukande av maktposition är väl det som EU mest går efter här skulle jag tro, då Apple har sitt i sitt eget OS, Microsoft har sitt i sitt eget OS. MS blev ju dömda för att IE inte gick att plocka bort, så vad skiljer mot detta... egentligen? Gapps är ju "IE"... mer eller mindre.

Skulle kunna se att man tvingas kunna välja bort Gapps som användare, men att det får inkluderas som avtal i Android. Då får ju användare som inte vill ha det, möjligheten att ta en konkurrents alternativ, men samtidigt så kan google fortsätta lägga in den.

Jag har dock själv delad åsikt inför detta. På ett sätt vill jag gärna se Android bli av med gapps, men jag tror att de då måste börja sälja Android istället, vilket inte blir en lyckad lösning. Så... Androids framtid ligger nog lite i detta beslut. Android må ha enormt med fel i sig, men det är banne mig en mer flexibel lösning än tex iOS.

Problemet är ju att Google, precis som Apple har ju resurserna och ekosystemet att stötta deras produkter, ingen jävel använder sig av "Samsung talk" eller "Sony App group" allt som inte har fullt Android stöd är onödigt shit.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

Inget konstigt alls. Bara för att ett företag äger rätten till en plattform så får de inte bestämma huruvida de som "tillverkar" den färdiga produkten använder den ena eller andra "delen" för att skapa en färdig produkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

GO EU GO EU !!

Dock tycker jag nog att böterna borde beräknas lite mer som man gör med dagsböter idag. Då kanske dessa enorma företag håller sig utanför de gråa zonerna lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte vad du försökte skriva där sista meningen,
men jag förstår inte ens att EU Ska kolla om det är OK. Det borde vara klart som fan att Google får sätta sina egna villkor på sina egna produkter.

Men men, vi får väl se vad som händer

Det är inte självklart (även om jag håller med dig), Microsoft fick väl dryga böter för att de "tvingade" på folk IE?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Lite skumt tycker man ju att det är, att Google inte själva får bestämma villkoren för att använda deras OS. "Ni får använda vår Android, så länge ni installerar Google Play Store med det" känns ju som ett rimligt villkor från Google som de facto äger Android?

Skrivet av aragon:

visst bra för oss konsumenter, dock är det jävligt sjukt att Eu ska bestämma vilka krav man ställer för att använda mjukvaran.

Det fick inte Microsoft heller.

Annars så håller jag med.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är vanligtvis inga problem, men det kan bli tveksamheter när ett företag har en dominerande ställning på marknaden. Då kan Google utnyttja sin position på mobile OS-marknaden för att tvinga sig in på andra marknader och slå ut konkurrenter som egentligen är helt orelaterade till mobila operativsystem.

Det var ungefär samma sak när Microsoft tvingade folk att installera Internet Explorer med Windows. Hade det varit något nischat operativsystem med 0,1% av marknaden hade ingen brytt sig, men nu var det världens mest använda OS som i princip alla använde, och Microsoft utnyttjade det för att slå ut Netscape (som var en webbläsare, inte ett operativsystem).

Exakt.

Fast nu i backspegeln så är det ju rätt sjukt att man inte får skeppa med en egen webbläsare i sitt egna system.

I dag så tror jag inte Microsoft hade fällts för det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tänk om Google blir sura och säger: "Ok, fint då behåller vi Android och gör bara Pixel telefoner istället" Gud, paniken på mobilmarknaden skulle få en skenande hjord bufflar att se ut som en nordkoreansk militärparad.
Inte för att det kommer att hända men.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonetan:

Om Google döms går pengarna till EU då? Vilka är det då som utreder om Google brutit mot några lagar? För EU själva blir ju helt klart jäviga i fallet om de är dom som får bötesbeloppet.

Jo. Fast samma sak för om USA eller Kina dömer västerländska bolag till böter. Eller när våra myndigheter dömer till böter.

Ser ingen principiell skillnad ur den synvinkeln.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Android, inte lika öppet som fanboysen hävdar?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer.

Mer och mer nya API och funktioner läggs inte in i AOSP (öppna Android), men bara i Googles stängda variant.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Android som grund är väl rätt öppet ändå. Vem som helst får forka och köra sitt eget race eller bara släppa android utan Alphabets apputbud. Amazon har ju exempelvis gjort detta och många alternativa roms som exempelvis Linage-OS är ju egna avstickare baserade på Android. Detta är helt OK.
Vad är det man inte får göra då? Jo ska man ha med en del av Alphabets abbutbud så måste allt med. Går inte att bara ta med play store och hoppa över gmail och liknande utan det är allt eller inget som gäller.
Man kan väl säga att androidmobiler utan playstore känns tämligen gimpade idag så det är väl i det närmsta ett krav att lägga med googles hela apputbud.

Vill man prata problem kring öppenheten i android så är drivrutinsfrågan den del som känns mest brokig tycker jag. Tillverkarna släpper inte koden för drivrutierna till sin hårdvara så att verkligen köra ett öppet OS är... ja möjligt men vanligen begränsande när det kommer till stabilitet och funktionalitet.
Det i sig förstår man väl kanske, men det blir ju också en mer låst plattform av denna anledning.

Nackdelen med "fria" system som Amazons och andra som bygger på AOSP är inte bara att de inte kan använda PlayStore, men att det även är många moderna appar som inte fungerar då Google släpper nya API och funktioner endast tills deras stängda proprietära Android. Använder apparna sig av dessa, och inte bygger in alternativ att köras utan dessa API och funktioner så blir det problem på AOSP-derivat som Amazons (och det är ju medvetet gjort av Google för att öka sin kontroll allt mer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/