Lenovo Y720 laggar och skärmen fryser. Helt ny

Permalänk
Medlem

Lenovo Y720 laggar och skärmen fryser. Helt ny

Idag köpte jag en Lenovo Y720 men när jag startar den så laggar det och sedan fryser hela datorn. Jag försöker ladda ner drivrutiner till grafikkortet men hinner inte eftersom den fryser. Någon annan som stött på detta problemet och isåfall vad gjorde du för att lösa det? Jag åker på semester imorgon bitti, vill gärna ha fixat detta ikväll.. :/

*EDIT*
[Jag märkte nu att jag skrev tråden i fel forum, den ska vara på bärbara datorer]

Update:

Nu fick jag en bluescreen med koden "driver_irql_not_less_or_equal"

Permalänk
Avstängd

Köpte med en idag och den klarar inte ens att köra bf1 på low settings (ca 40 fps..) har suttit nästan hela dagen men får infen ordning på det. Ett gtx 1060 och en i7 7700 bör väll klara bf1 på minst high 60+ fps?

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Fick min igår med köpt på Elgiganten växlingsbar grafik

@Dumli: Hej fick hem min insåg att det sitter ett intel graphics 630 i datorn med. Kolla så att du kör med rätt grafikkort.
du kan växla mellan dom eller ha på auto.

Denna köpte jag. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Jag har däremot ett surrande brummande vibrerande ljud i min känns om jag tar i den. lyfter jag den från skrivbordet så bli det tyst
men surrar l händerna. Blir någon sorts förstärkning när den är på bordet. och då surfar jag bara. fläktarna hörs knappt.

Jag vet inte vad jag ska göra..

Hoppas det hjälpte dig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kolla så att den inte throttlar (blir för varm) Då klockar dom ner sig och därav laggar som fan. Har för mig lenovo blir jävligt varma då dom (enligt min erfarenhet) har halvkass kylning.

Sen blir ju ALLA bärbara varma. Många klockar ner processorn för att kunna spela utan throttle.

Kolla Datagnuttens tips. Kan vara där problemet ligger också.

Permalänk
Medlem

Till TS. Reklamera.

Angående throttling.
Det är oftast inte CPU som är boven. Eftersom de oftast "delar" heatsink med GPU så bör man börja med att undervolta GPU då detta oftast ger bäst resultat.

Själv har jag undervoltat både GPU och CPU, men behåller fortfarande samma klockfrekvens CPU.
Däremot så har jag en underklock på GPU och kraftig undervoltning på den.
Resultatet blev 15-20 grader mindre i stresstest i AIDA, ingen throttling under 4 timmars test med 28 graders rumstemperatur.

Jag har dock en ASUS Strix GL502VM med GTX1060.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

DEt problemet hade tydlgien gl702vm med, men asus var vänliga nog att släppa en biosuppdatering till oss som fixade det!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb