Permalänk
Medlem

Telefon anomali

Nånting konstigt hände just nu...

Jag ringde min morsa som är utomlands nu (fast telefon till fast telefon) och efter 3-4 minuter hörde jag henne säga "hej" igen och börja prata som om hon pratar med någon i telefon. Jag tänkte att någon kanske ringde henne på mobilen så jag väntade medan hon pratade men efter 30 sekunder insåg jag att hon pratar samma saker dvs det är inte att jag lyssnar henne prata med någon utan jag lyssnar på vad hon pratade med mig 5 minuter tidigare, som om jag lyssnar på en inspelning av samtalet.

Min fråga är - ... wtf? Hur är det även möjligt?

Permalänk
Medlem

Vilket land? USA?

Permalänk
Sötast

Säkert nåt random datafel.

skulle man vara avlyssnad så lär man inte märka det.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Märkte samma sak när jag ringde min pappa och farmor när dem var i Serbien, sjukt konstigt, allt upprepade sig precis som du berättade.

EDIT: Det var också fast till fast.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Samtalet buffras säkerligen både här och där om det ska skickas långt. Inte orimlgit alls att det slår snett någonstans och du får lite gamla bitar.

5 minuter tror jag dock inte på utan bevis

Permalänk
Medlem

På gamla analog-telefontiden och med PCM-länkar så skulle det aldrig ha skett - men idag med IP-telefoni i någon mellanled och någon FIFO-buffer i någon dator så skulle det mycket väl kunna hända - förr i tiden var att lagra och fördröja ljud väldigt komplicerat och krävde mankraft i form av bandspelare etc. för att ordna till det

Idag är sådant enkelt och kan göras automatiskt i datorer med mycket RAM-minne medans realtid inom antal millisekund-nivå (som PCM enkelt klarade) börja allt mer vara en ouppnåelig dröm trots den moderna digitala åldern... vi betalar andra fördelar med olika kommunikationtekniker genom att tillåta allt mer fördröjningar...

Nära realtid krävdes i äldre anläggningar för att ekot av sin egen röst inte skulle bli besvärande vid samtal - detta innan echo-canceling och andra metoder började bli överkomliga i pris (i början användes det bara vid samtal över satellit - så dyrt var det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Vilket land? USA?

Skrivet av Vzano:

Märkte samma sak när jag ringde min pappa och farmor när dem var i Serbien, sjukt konstigt, allt upprepade sig precis som du berättade.

EDIT: Det var också fast till fast.

Det var också Serbien som jag ringde till!

Skrivet av xxargs:

På gamla analog-telefontiden och med PCM-länkar så skulle det aldrig ha skett - men idag med IP-telefoni i någon mellanled och någon FIFO-buffer i någon dator så skulle det mycket väl kunna hända - förr i tiden var att lagra och fördröja ljud väldigt komplicerat och krävde mankraft i form av bandspelare etc. för att ordna till det

Idag är sådant enkelt och kan göras automatiskt i datorer med mycket RAM-minne medans realtid inom antal millisekund-nivå (som PCM enkelt klarade) börja allt mer vara en ouppnåelig dröm trots den moderna digitala åldern... vi betalar andra fördelar med olika kommunikationtekniker genom att tillåta allt mer fördröjningar...

Nära realtid krävdes i äldre anläggningar för att ekot av sin egen röst inte skulle bli besvärande vid samtal - detta innan echo-canceling och andra metoder började bli överkomliga i pris (i början användes det bara vid samtal över satellit - så dyrt var det)

Jag förstår dig inte helt, säger du att det är mer fördröjning nuförtiden eftersom istället att prata i realtid finns det datorer som spelar in och samtidigt spelar upp vara ord under samtalet? Det låter som ett onödigt extra steg.

Permalänk
Medlem

I IP-telefoni så kan informationen gå flera vägar parallellt och man kanske måste buffra för att en paket saknas eller det stallar i transporten för att det köar (paketorienterade protokollens förbannelse - tänk trafikköer vid rusning, det är samma regler bakom...) och väntar in den innan den kan skicka vidare medans samtidigt når en kopia av datat fram en annan väg - men den enheter som väntar får aldrig reda på att kopplet har slingrat sig fram en annan väg och datapaketen levererats utan väntar och till sist kommer de saknade paketen eller viss tidslimit uppnåtts och paketera rinner iväg.

Detta är inget avsiktligt, snarare högst oönskat av teleoperatörerna men det händer - innan Internet tog över så var telesystemet världens största 'maskin' och den har alla möjliga tekniker från anno datzumal till det senaste och integrationen är inte perfekt överallt - det är väldigt komplext faktiskt.