Permalänk
Medlem

Duger fläkten?

Hallå där Sweclockers!

Jag har en aningen utdaterat dator men jag tänkte att om man ska ha det utdaterat så ska man ha det utdaterat rätt. Så jag tänkte uppgradera från en 2012s Intel pentium G2120 till en tredje generations i7-3770 Socket 1155. (Inte för att det har med saken att göra egentligen men eftersom någon lära fråga VARFÖR, så tänkte jag att då slipper jag byta moderkort, för det är rätt socket... Har jag tänkt rätt?) Hursomhelst, det jag funderar är om jag måste byta fläkt? Fläkten är då "stock"fläkten till pentium processorn(?) en Intel E97379-001...

...och eftersom att svaret troligen är ja så hade varit fint om någon kunde rekommendera en fläkt att köpa som passar, gör jobbet och kanske inte är så högljudd på samma gång.´

Klart slut

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Hedersmedlem

Först och främst; du menar kylaren inte bara fläkten. Det är som när folk säger däck men menar hela hjulet (däck+fälg).

Kylaren bör funka, men du bör byta kylpasta på den i samband med processorbytet. Och har du inte det hemma så måste ju det inhandlas, och när du ändå är i ute och handlar så kan det ju ändå vara en idé att skaffa en effektivare samt tystare modell samtidigt, finns helt ok för ett par hundralappar. T.ex. Cooler Master Hyper 212 Evo som är en populär budgetmodell är fortfarande listad som "Dreamhackerbjudande" hos Elgiganten för 199:-

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn passar men tänk på att du kan behöva uppdatera BIOS för att den ska fungera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Processorn passar men tänk på att du kan behöva uppdatera BIOS för att den ska fungera.

Enligt ASUS hemsida så ska den stödjas av BIOS version 0802, vilket de kallar "First release Bios" i supperten till hans moderkort, så jag tror inte att det ska vara något problem. Men det finns även nyare BIOS så det kan alltid vara bra att se till så att man har det senaste.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta några officiella Intel-siffror på kylaren, men denna sida säger att kylaren är specad för 75W TDP. 3770/3770K ligger på 77W, så strax över. Det kan gå, men det är på gränsen så räkna med en hög ljudnivå. Kylaren du har är ju en lågprofilskylare som Intel skickar med klenare CPUer, stockkylaren till 3770 är betydligt större.

En CM Hyper 212 Evo som tipsades om ovan är starkt att rekommendera.

Tillägg: Verkar som att jag hade lite fel när jag sa att stockkylaren till 3770 är större, den verkar komma med E97378-001 som är ungefär lika stor men innehåller mer koppar och är specad för 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Först och främst; du menar kylaren inte bara fläkten. Det är som när folk säger däck men menar hela hjulet (däck+fälg).

Kylaren bör funka, men du bör byta kylpasta på den i samband med processorbytet. Och har du inte det hemma så måste ju det inhandlas, och när du ändå är i ute och handlar så kan det ju ändå vara en idé att skaffa en effektivare samt tystare modell samtidigt, finns helt ok för ett par hundralappar. T.ex. Cooler Master Hyper 212 Evo som är en populär budgetmodell är fortfarande listad som "Dreamhackerbjudande" hos Elgiganten för 199:-

Jag menar kylaren, fan, jag slarvade!
Kylpasta har jag beställt hem redan Arctic Silver 5 så det ska inte vara något problem... Så du tror det duger med kylaren jag har?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lain3n:

Jag menar kylaren, fan, jag slarvade!
Kylpasta har jag beställt hem redan Arctic Silver 5 så det ska inte vara något problem... Så du tror det duger med kylaren jag har?

Den lär få jobbet gjort, men som perost nämnde så är det kanske på gränsen vilket kan leda till att kylaren får jobba hårdare och således föra mer oväsen, så om du vill ha det tyst är ett kylarbyte att rekommendera.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Jag menar kylaren, fan, jag slarvade!
Kylpasta har jag beställt hem redan Arctic Silver 5 så det ska inte vara något problem... Så du tror det duger med kylaren jag har?

Det kommer fungera med den kylaren, men ljudnivån kommer inte vara låg.
Kör på och blir du inte nöjd köper du ex https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Kör själv med en sådan på min I5 750 klockad till strax under 4ghz och har en bra ljudnivå (bytt till nocuta fläkt)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tja, det gick sådär... Stod 98 celcius och fick ett American megatrends meddelande om för hög CPU temperatur, kan vara pga kylpastan, hur ska man applicera det ordentligt? Internet verkar ha delade meningar om den saken... Man ska ett tunt lager över hela eller?

Eller kan jag öka kylarens varvtal manuellt till max typ? Hur gör jag det?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lain3n:

Tja, det gick sådär... Stod 98 celcius och fick ett American megatrends meddelande om för hög CPU temperatur, kan vara pga kylpastan, hur ska man applicera det ordentligt? Internet verkar ha delade meningar om den saken... Man ska ett tunt lager över hela eller?

Eller kan jag öka kylarens varvtal manuellt till max typ? Hur gör jag det?

Det ska vara ett tunt lager ja, så tunt som möjligt. Meningen med pastan är att den ska fylla ut mikroskopiska ojämnheter samt luftfyllda tomrum mellan CPU och kylare, eftersom pastan leder värme bättre än luft. Enklaste sättet när man har en kylare med plan botten är att bara applicera en liten klick pasta mitt på CPU, i storlek med ett riskorn, och sedan gör trycket mellan kylaren och CPU'n så att det pressas ut till en fin cirkel. Se klippet som SweC lade upp häromdagen för en visuell representation: https://www.youtube.com/watch?v=5blW7pMBhdc&t=11m20s

Viktigt är att all gammal pasta torkats bort först, både från kylare samt CPU, det ska bara finnas ny pasta mellan dem.

Om du skaffar CM Hyper 212 så är det värt att tänka på att den inte har en helt plan botten, så där kan andra appliceringsmetoder vara att föredra.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Tja, det gick sådär... Stod 98 celcius och fick ett American megatrends meddelande om för hög CPU temperatur, kan vara pga kylpastan, hur ska man applicera det ordentligt? Internet verkar ha delade meningar om den saken... Man ska ett tunt lager över hela eller?

Eller kan jag öka kylarens varvtal manuellt till max typ? Hur gör jag det?

I bios kan du troligtvis välja hur fläkten på kylaren ska arbeta. Kraschar det innan du laddat operativsystemet pga värme brukar det vara felmonterad kylare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Man ska ett tunt lager över hela eller?

Det finns många tekniker, men ungefär ett riskorn pasta mitt på processorn är svårt att misslyckas med.

Skrivet av Lain3n:

Eller kan jag öka kylarens varvtal manuellt till max typ? Hur gör jag det?

BIOS borde redan göra det om den blir så varm, men kolla vad du hittar för inställningar i BIOS.

Permalänk
Medlem

Hm, nu verkar temperaturen vara OK. Jag tog lös kylaren och applicerade pasta på nytt och det kanske var det då? Verkar iallafall fungera OK nu men jag tar nog och beställer en ny kylare. Tack för hjälpen allihop, ni är guld värda!

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad