Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

@myllerman fin bild! Vad för kamera, objektiv och inställningar har du använt där?

Tack, det krävs ingen speciellt kamera för denna typ av foto förutom att man kan ändra exponeringstiden som var 2 sekunder om jag minns rätt. Kameran är en Panasonic GH5 med makro objektiv.

Det man ser är ljusbågen från en flyback transformator som ger ut ungefär 25000V. Det blir inte riktigt den typ av elektricitet bilder jag är ute efter dock. Vad jag sett är det nog en Cockcroft-Walton voltage multiplier jag får köpa/bygga men det får bli efter sommarn.

@Pelegrino:

Tycker du tog fina bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@Pelegrino:

Tycker du tog fina bilder

Tack, uppskattas! Tappar lite kvalité också när jag själv ser på dem då jag använder min gamla MBP med 1366xwhatever så väldigt låg upplösning så ser kanske annorlunda ut där också. Har du några synpunkter så är det alltid välkommet, varit i en gammal kinesisk stad i helgen så ska se om jag kan ladda upp något ikväll/imorgon

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Två nyligen tagna bilder.

22062017-DSC_2734

18062017-DSC_2646

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

Den ser ut att ha hela munnen full med mat (pollen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Snygga bilder. Jag gillar hur de förmedlar rena motsatsen till hur jag ser på cross som nöje/sport. För mig är det fart- och adrenalinfyllt med en gnutta fara inblandad. Dina bilder är alldeles mjuka och varma, men vill inget annat är att ge sig ut i backarna.

Blir så fruktansvärt deprimerad av hur duktiga människor är i denna tråden medan som ens egna bilder är så fruktansvärda haha. Var nyligen i Inre Mongoliet och tog några bilder så tänkte ni får ge ris eller ros.
https://c1.staticflickr.com/5/4209/34675992834_d69cd45389_c.jpg
Ej redigerad. DSC_0076 by Ludvig Eriksson, on Flickr

https://c1.staticflickr.com/5/4217/35386548241_5ec54f8b8e_c.jpg
auto i lightroomDSC_0117 by Ludvig Eriksson, on Flickr
https://c1.staticflickr.com/5/4284/35386545361_ef72519b9a_c.jpgEj redigerad DSC_0152 by Ludvig Eriksson on Flickr
https://c1.staticflickr.com/5/4211/35386544081_9544d31295_c.jpg
Auto i lightroom DSC_0225 by Ludvig Eriksson, on Flickr

Alla 4 är tagna handhållna med Nikon d5100 och ett AF-s Nikkor 18-200m f/3.5-5.6

Kommer fler bilder senare, dessa var de jag fick fram nu då jag är på resande fot

Fina bilder och i det stora hela tycker i alla fall jag att de är ganska bra tagna. Den första bilden tilltalar mig visserligen ingenting, jag förstår att det måste varit häftigt att få uppleva det men för mig som bara ser bilden är det lite tråkigt med bara en rygg och sand.

Den andra bilden gillar jag mycket. Något man kan tänka på vid fotografering är "rule of thirds" vilket i kort betyder att framhävande element på t.ex. ett fotografi ofta upplevs finare om det befinner sig precis vid någon linje om du delar upp fotografiet i tre lika delar.
I det här fallet hade jag försökt få horisonten till den övre tredjedelen och om möjligt även fått den horisontella sanddynan ni står på till den undre tredjedelen.
"Rule of thirds" fungerar förstås inte alltid och ibland vill man gå sin egen väg, men i många fall kan det vara värt att testa.

Den tredje bilden gillar jag också. Om jag hade tagit bilden hade jag dock tagit den så att det inte finns något tomrum från högerkanten till kamelen. Kanske till och med tagit så att kamelen blir något beskuren. Då hade vi fått se mer utav vad mannen tittar på. Det ger intrycket av att det finns något stort därborta, något spännande som händer. Nu är det mer en bild på ett par kameler och en man. Inget fel i det men det saknar det där lilla extra.

Sista bilden är också fin, tyvärr så blir det dock ganska snabbt gammalt med solnedgångar, man har ju sett ett par i sina dar

Permalänk
Medlem

En sista. Magiska röken går ur ramminet !

Råka röra till underlägget så blev oskärpa men tycker den ändå blev rätt bra.
Blev för mycket rökutveckling sen så fick lägga av efter det ;D

Verkar inte som jpg klarar mörkt till ljust, blev galet med artefakter i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fina bilder och i det stora hela tycker i alla fall jag att de är ganska bra tagna. Den första bilden tilltalar mig visserligen ingenting, jag förstår att det måste varit häftigt att få uppleva det men för mig som bara ser bilden är det lite tråkigt med bara en rygg och sand.

Den andra bilden gillar jag mycket. Något man kan tänka på vid fotografering är "rule of thirds" vilket i kort betyder att framhävande element på t.ex. ett fotografi ofta upplevs finare om det befinner sig precis vid någon linje om du delar upp fotografiet i tre lika delar.
I det här fallet hade jag försökt få horisonten till den övre tredjedelen och om möjligt även fått den horisontella sanddynan ni står på till den undre tredjedelen.
"Rule of thirds" fungerar förstås inte alltid och ibland vill man gå sin egen väg, men i många fall kan det vara värt att testa.

Den tredje bilden gillar jag också. Om jag hade tagit bilden hade jag dock tagit den så att det inte finns något tomrum från högerkanten till kamelen. Kanske till och med tagit så att kamelen blir något beskuren. Då hade vi fått se mer utav vad mannen tittar på. Det ger intrycket av att det finns något stort därborta, något spännande som händer. Nu är det mer en bild på ett par kameler och en man. Inget fel i det men det saknar det där lilla extra.

Sista bilden är också fin, tyvärr så blir det dock ganska snabbt gammalt med solnedgångar, man har ju sett ett par i sina dar

Du citerar som en kratta!

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Inget speciellt för de flesta. Ett stadigt stativ och en manuell kamera (RX100V i mitt fall) är allt man behöver, utöver en hyfsat mörk plats. Jag fotade på 24mm, f/1.8, ISO1600 och en slutartid på 15-25 sekunder. Helst hade jag velat ha slutartiden nere på 10 sekunder för att undvika rörelse i stjärnorna, men jag ville hålla mig på relativt lågt ISO-tal. På 24mm märks det inte så mycket ändå.
Den sista bilden är flera sammansatta bilder, för 24mm räckte inte. Kommer inte ihåg exakt hur många, men 9-12 någonstans.
För bilden som är vinklad rakt upp mot galaxen tog jag 10 exakt likadana bilder och kombinerade dem i Photoshop för att filtrera ut bruset. Sedan separerade jag färgerna och detaljerna i svartvitt så jag kunde kontrollera dem var för sig. Det var ett experiment jag ville prova efter att ha sett en tutorial på YouTube. Egentligen ska man ta dubbelt så många bilder, men jag hade ont om tid så 10 fick räcka.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Rastade 940in en sväng, man fick lite blickar hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av thethieme:

Gick ner till vattnet efter jobbet idag för att fånga solnedgången samt försöka fota natthimlen för första gången. Hyfsat nöjd med resultatet trots lite light pollution från stan tvärs över vattnet.

https://www.dropbox.com/s/312bbah7kqdyynq/AUS01283-HDR.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/eiem2mxkuvgkyfq/AUS01305-Edit.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/zxti8oyayatpf1l/AUS01336.jpg?raw=1

https://www.dropbox.com/s/w1hr8k3v0aiv7ox/AUS01375-Pano-Edit-Edit.jpg?raw=1

Hur fångar man dessa bilder? Jag har provat ett par gånger för några år sedan men de blev inte så bra

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Hur fångar man dessa bilder? Jag har provat ett par gånger för några år sedan men de blev inte så bra

Hen har ju redan beskrivit tillvägagångssättet lite kortfattat...
I grund och botten behöver man en kamera med ett realtivt ljusstarkt objektiv och det är bäst om den även har hyfsat lågt brus på höga ISO-tal.
Sedan tar man sig till ett ställe som är hyggligt mörkt, dvs gärna ett bra bit ifrån (större) städer, och sedan kör man igång.
Slutartiden bör man hålla kortare än 500/brännvidden i 35mm-ekvivalent (tumregel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En sista. Magiska röken går ur ramminet !

Råka röra till underlägget så blev oskärpa men tycker den ändå blev rätt bra.
Blev för mycket rökutveckling sen så fick lägga av efter det ;D

Verkar inte som jpg klarar mörkt till ljust, blev galet med artefakter i bakgrunden.

http://i.imgur.com/m6iRGlP.jpg

Om nån är intresserad av hur det ser ut "IRL" så gjorde jag två videos.
Tänkte ta mer bilder men det var tydligen inge smart att "elda" datorkomponenter med flamskyddsmedel på. Blir inga nyttiga gaser av det

Översta är tyvärr filmad med gammal kompakt då jag inte ville riskera fina kameran pg.a elektromagnetiska fältet.
Man kan nog ta ende intressanta bilder på saker som blir elektrifierade, får komma på vad bara.

Permalänk
Medlem

Är det ingen här som fotar analogt?

Var ute och luftade min Hasselblad här om dagen, spegeln(?) behövde ett foto för att lossna helt tydligen, vilket skapade en effekt som jag tycker blev rätt cool.

Permalänk
Medlem

Var på Oscar II Fort idag. Hade ganska begränsat med tid så jag hade eg varken tid att riktigt gå runt och leta motiv eller att trixa med stativ, så det blev lite mer av en blixtvisit där jag förlitade mig på hög-ISO och bildstabilisering. Kanske får bli ett till besök vid ett senare tillfälle...
Finns några till på flickr.

_DSC5510 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5573 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5550 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Sunset by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@slp: Yes, med hjälp av tre fotografier.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Spenderade en regnig helg men att göra lite re-edits. Älskar fan filmformatet.

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusiga fotografier! Vad för kamera använder du och vad är formatet?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Riktigt tjusiga fotografier! Vad för kamera använder du och vad är formatet?

Tack snälla! Den första är på film (HP5+), de andra är en blandning av Fuji X70, Fuji X-Pro 1 och Canon 550D. Numera kör jag Fuji XT-2 och film.

Samtliga är crops till 21:9.

Permalänk
Proffsmobbare

Foto på foto, fräschade upp GM1 med nytt läder.

Panasonic GM1 - Aki Asahi by Laine, on Flickr

(Har vi ingen tråd om prylar för fotonördar?)

Permalänk

Två bilder från igår. Fotograferade lite analogt också, får hoppas att dom bilderna blir lite roligare, måste bara fylla ut rullen så jag kan framkalla.

05072017-DSC_3089-2

05072017-DSC_3066

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

(Har vi ingen tråd om prylar för fotonördar?)

Skapa en!

Permalänk
Medlem

Close Up by Joakim Olsson, on Flickr

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

Var till Varberg och Bua en sväng i torsdags. Lite småtist ljus mesta tiden men tryckte på avtryckaren några gånger iaf.

_DSC5692 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5636 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC5645 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Orkade bara klona bort två av tre stängseltrådar. Inget kul jobb med bara touchpad att tillgå, haha.

Permalänk
Medlem

Bästa makro-fotot på en insekt jag tagit vad jag kan minnas. Rackarn satt stilla och rörde sig inte på flera minuter, men precis när jag skulle börja ta några foton att stacka så försvann modellen så att säga. Är hyfsat nöjd ändå.

Insect in macro by Tommy Flankert, on Flickr

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att komma med efter att ha lusat igenom tråden. Är relativt ny med kameran och lär mig fortfarande sakta men säkert.
Tog däremot en bild på bilen i solnedgången som jag blev ganska nöjd med. Lite mycket "naturlig lens flare" i mitt tycke.
Sen huruvida ni tycker efterbehandlingen är överdriven eller inte är väl individuellt

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"