Apple TV eller Chromecast ultra?

Permalänk
Medlem

Apple TV eller Chromecast ultra?

Vill ha något att titta på youtube och film med, är dem extra hundralapparna kanske till och med tusenlappen värd att lägga på för att få Steve jobs produkt eller är Chromecasten mer prisvärd i dagens läge?

Permalänk

Chromecast går det val bara att strema med? Medan apple tv är en liten dator med eget os som inte är beroende av din mobil. Sen tror jag det är lite minne på apple tv så man kan spara ner saker.

Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk

Jag skulle köpt chromecast alla dagar i veckan före Apple TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Beror på vad du har i övriga hemmet:
Android, PC -> Chromecast
Iphone osv -> Apple TV

Själv kör jag Chromecast till Plex, Youtube, Twitch och ibland någon randomsida med stream.
Är väldigt nöjd med hur väl det funkar med att styra Chromecast med Chrome eller Android. Men som någon tidigare skrev så är den endast för streaming.
Nu har jag ett väldigt bra Wifi i mitt hem, men jag skulle nog rekommendera ändå att fixa trådad nät åt den. Speciellt om du ska se 4K!

Permalänk
Medlem

Jag tycker de är svåra att jämföra kan så olika saker.
Men ska man bara streama tycker jag chrome cast gör jobbet perfekt.

Men vill du eventuellt spela, installera appar och inte vara beroende av något som streamer till chrome casten så tycker jag apple tv är bättre val.

Sen är jag väldigt osäker på om en android telefon kan streama till apple tv?
På andra hållet fungerar i många appar på iphone.

Permalänk
Medlem

Föredrar chromecast. Känns som det fungerar mer pålitligt. Dessutom går den att använda med både iphone/ipad/android till skillnad från ATV som bara funkar med IOS.

Permalänk
Medlem

Som sagt beror på vad du är ute efter för funktioner. Varifrån kollar du filmer? Är det från appar på mobilen så går det oftast att casta till Chromecast .
En Apple tv är en mediaenhet som är mycket mer än att casta därav prisskillnaden. Kanske mer motiverat med en Apple tv om du har fler Apple produkter i ditt hem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Det där är per definition en dålig recension. Gnäller på att uppspelningen laggar i Chromecast när det står "använd ethernet för 4K".. Sen det där eviga fjortis-snacket om appar.
Apple TVn är helt klart bäst om man vill ha en minidator-ish maskin. Men den är nästan 2 till 3ggr så dyr dessutom.