Hastighets problem med router och fiber

Permalänk
Medlem

Hastighets problem med router och fiber

Hej!

Har precis skaffat fiber och har kopplat in min router (Asus RT-N56U) och har det problemet att vid min dator får jag bara 10/10 medan jag får 100/100 om jag har den i fiberomvandlaren med samma kabel. Det andra är att när jag kopplar in en annan dator får jag 100/100. Det känns ju som ett form av kabel fel, men eftersom det fungerade förut så vet jag inte. Någon som har någon idé om vad som felet är? Uppskattar alla som har någon att komma med.

Permalänk

Känns ju inte som kabelfel heller när det är just exakt 100/100 och 10/10. Kan det kanske finnas någon inställning i routern som spökar med just din dator?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad visar datorn för länkhastighet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Simon.w: Det framgår inte var/hur du kopplat in den "andra datorn" och vilka förutsättningar "förut" innebär. Så, utifrån den begränsade mängden fakta kan jag bara spekulera.
Det kan vara inkompatibilitet mellan NIC på din dator och router. Sällsynt men då fungerar inte auto-sensing. Lösning: Anslut via switch.
Kan även vara defekt/felaktigt pressad kabeln som förhindrar auto-sensing och/eller Auto MDI-X som tvingar anslutningen till 10/10. Lösning: Byt till en ny maskinellt pressad Cat6-kabel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Routern klarar att natta ca 900MBit ,det är inget fel på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd