Permalänk
Medlem

Overkill pfSense router + VPN

Hej,

Behövde en snabbare router för att hantera AES-256 VPN trafik i nivå med min inkommande hastighet (100/100 Mbit), varför inte överdriva lite?

En missuppfattning många har är att om man har VPN på routernivån så skulle all trafik bli krypterad, detta är helt fel och är något man kan konfigurera hur man vill. Så jag vill passa på att visa hur jag har tänkt och hur jag vill att mitt nätverk ska fungera.

Grundtanken:
* Ett godtyckligt antal värdar i nätverket ska ha all sin trafik över VPN och ENDAST VPN med en "kill-switch" om VPN-tunneln går ner.
* Ett godtyckligt antal värdar ska endast ha HTTP och HTTPS trafik över VPN så att man t.ex. kan spela spel obehindrat av extra latens i form av extra hopp och kryptering/avkryptering.
* Ett godtyckligt antal värdar ska inte ha trafik över VPN alls, utan bara köra okrypterat.

Val av delar:
Jag tittade länge på lite olika lösningar med mini-itx kort med dual nics men det var "relativt slöa" integrerade cpus. Intel AES-NI var ett måste kände jag.

* Fractal Design Node 202 med tillhörande 450W SFX nätagg
* Intel Skylake G4400, billigaste jag kunde hitta som var tillräckligt modernt för AES-NI.
* MSI H110I Pro mITX
* Noctua NH-L9i för minimal ljudnivå och begränsad höjd på kylare
* Intel Pro/1000GT för LAN-NIC
* Äldre SSD 120 GB jag hade liggandes hemma
* Billigaste DDR4 2133Mhz jag kunde hitta (4GB).
Totalpris ca 4000:-

Svarar gärna på frågor så gott jag kan!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Hej!
Intressant att jag precis sökte på Pfsense här på Sweclockers och så har du lagt upp denna för några minuter sedan bara.
Har nämligen tänkt bygga en själv nu så man kan köra VPN precis som du.
Var det enkelt att sätta upp?
Är det värt att kopiera din set-up rakt upp och ner eller något du märkt under loppets gång?
Några tips eller kommentarer?
~TrueType

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Kul!
Ja det var enkelt.
Node 202 var ganska trång att jobba med men jag var nöjd på slutet.
Än så länge kan jag inte klaga på något och jag är riktigt glad att jag gick från planering till handling.
Lycka till med ditt!

Permalänk
Medlem

Detta är precis vad jag har funderat på att göra någon vacker dag, kul att se att det var så lätt.
Snyggt jobbat!

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Ett tips för din överblivna Alix - installera någon typ av CF-card ubuntu, t.ex. Voyage Linux, och installera piHole på den. En DNS-adblocker. Kör en sån installation på min gamla Alix och det fungerar klockrent.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

@KingsX: Eller/också köra WiFi access punkt på den

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Ett tips för din överblivna Alix - installera någon typ av CF-card ubuntu, t.ex. Voyage Linux, och installera piHole på den. En DNS-adblocker. Kör en sån installation på min gamla Alix och det fungerar klockrent.

Kan han inte köra det på sin Pfsense också?
Jag funderar på hur det blir i mitt fall om jag bygger en sån här. Måste man ha en extern dator för pihole? Isåfall borde jag väl kunna köra den i min unraid server om inte annat. Eller på min RT-N66U kanske?

Edit: efter lite googlande verkar det som att pfBlockerNG kan göra allt som pihole kan och ännu mer. Samt att det körs direkt i routern istället för att använda ytterligare en grej.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingsX:

Ett tips för din överblivna Alix - installera någon typ av CF-card ubuntu, t.ex. Voyage Linux, och installera piHole på den. En DNS-adblocker. Kör en sån installation på min gamla Alix och det fungerar klockrent.

Har inget behov just nu av en extra burk just nu. piHole körde jag på en pi tidigare. Får se om jag slänger in det på nytt.

Skrivet av nick-li:

@KingsX: Eller/också köra WiFi access punkt på den

Har faktiskt en separat AP för WiFi, får se om jag ersätter den med Alixen men tror inte det.
WiFi är inte så högprioriterat för mig

Skrivet av TrueType:

Kan han inte köra det på sin Pfsense också?
Jag funderar på hur det blir i mitt fall om jag bygger en sån här. Måste man ha en extern dator för pihole? Isåfall borde jag väl kunna köra den i min unraid server om inte annat. Eller på min RT-N66U kanske?

Edit: efter lite googlande verkar det som att pfBlockerNG kan göra allt som pihole kan och ännu mer. Samt att det körs direkt i routern istället för att använda ytterligare en grej.

Ska kolla upp det där pfBlockerNG, lät smidigt att ha det i routern direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ska kolla upp det där pfBlockerNG, lät smidigt att ha det i routern direkt.

Hej,

Hur har det gått med pfBlockerNG? Fungerar routern bra i övrigt nu när du har testat den under lite längre tid?

~TrueType

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@TrueType:
Har inte installerat just pfBlockerNG än, inte direkt sett något större behov av det. Ska kanske eventuellt ta en titt till på det.
Routern fungerar hur bra som helst, inga problem att maxa min 100/100 lina med OpenVPN. Supernöjd att jag genomförde detta, men man ska ju ha lite intresse och behov av att pilla med nätverk också.

Permalänk
Medlem

@TrueType:
Vad har du för gott att säga om pfBlockerNG föresten?
Något dåligt för den delen också?

Permalänk
Medlem

@Undie:

Jag har inga erfarenheter alls av pfsense eller pfblocker. Har varit på resa i USA nu i en månad och tänkte dra igång mitt pfsense-projekt nu när jag kommit hem och kom att tänka på denna tråden. Jag är sugen på att bara kopiera din setup rakt upp och ner, dels för enkelhetens skull men också för att du valt ett prestandapaket som kommer hålla länge.

Samtidigt så kör jag en Unraid-server idag med 2600K processor som behöver uppdateras, och då funderar jag på om jag ska köra den som en Pfsense-router istället och bygga en helt nu serverdator istället. Men då blir den pfsenseroutern jättestor eftersom det är ett vanligt ATX-moderkort samtidigt så funderar jag på prestandan som blir med 2600K processorn om det är lönt att ha den som router... Många frågor, få svar.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@TrueType:
Ja det är mycket att ta hänsyn till. Angående prestanda ligger jag på ca 6% cpu-användning när jag maxar 100Mbit i ena riktningen
Känner inte till någon bra metod att simulera maxlast i full duplex.

Permalänk
Medlem

@Undie:

Bra ju, finns nog mycket kvar att ge då.
Förresten funderar jag på hur du klarar dig med bara 1 NIC i nätverksadaptern? Eller använder du moderkortets också? Jag själv börjar funderar på om jag klarar mig med bara 2 NIC's

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@TrueType: Korrekt, jag använder moderkortets också. I den bästa av världar skulle man köpt en nätverksadapter med dubbla portar men då stack prislappen iväg. Eftersom jag "bara" har 100/100 på WAN och 1 Gbit på LAN har jag kört Intel-kortet som LAN.

Jag har än inte sprungit på något som gjort att jag behövt en tredje port

EDIT: Man kan teoretiskt klara sig med bara 1 port också genom att använda VLAN, men det tycker jag inte är en lösning man ska satsa på. Då "halverar" man också den fysiska hastigheten på porten.

Permalänk
Medlem

@Undie:
Ja, igår köpte jag en nätadapter med 2 portar så kan man köra ena porten som LAN och andra som Opt1. Jag har en accesspunkt att koppla in i Opt1. WAN är väl rekommenderat att köra i moderkortet i ditt fall. (Kommer även bli mitt fall). Kollade på denna videon som var rätt bra tyckte jag.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av Undie:

Behövde en snabbare router för att hantera AES-256 VPN trafik i nivå med min inkommande hastighet (100/100 Mbit), varför inte överdriva lite?

Hej, snygg set up! Gick i samma tankar, då hyresvärden insett att Com Hem-cable är rätt unket (och dyrt!), och GbE-fiber drogs in. Givetvis valde jag Bahnhof, och 250/100, som är mer än jag har användning för.

Tittade länge på diverse mini-ITX, servers från Supermicro - nu med Intel Atom C3000 (Mullet.se), m.m. Tillslut beställde jag en liten Qotom (Thin Client Q355G4), från Kina, via AliExpress. (Tog ca två veckor för leverans, kostade runt 3 500 kr inkl. moms och frakt. Ingen tull när det går igenom UPS.)

Intel i7-4500U @ 1.8 GHz, turbo up to 3.0 GHz (2 cores, 4 threads), AES-NI
8 GB RAM (DDR3)
128 GB SSD
4 x GbE Intel (Obs! Portarna sitter så här 1, 3, 4, 2)

Inga rörliga delar.

Nu rullar pfSense 2.4.2p1 fint på den. (Kommer med pfS förinstallerat, men givetvis ska du tanka ner disten själv och kolla av hash innan installation.) Snort och Squid ska köras. Gott om plats för cache. pfBlockerNG ska jag kika på.

------>>> Dock behöver jag hjälp med att få igång OpenVPN (Integrity.st). Har följt en instruktion från NordVPN, samt kollat settings i filerna från Integrity, men det vill sig ändå inte. <<<------

Help, anyone?

https://www.aliexpress.com/item/Pfsense-Hardware-Qotom-Barebo...

https://integrity.st

https://pfsense.org

https://mullet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Test_Flight:

Hej, snygg set up! Gick i samma tankar, då hyresvärden insett att Com Hem-cable är rätt unket (och dyrt!), och GbE-fiber drogs in. Givetvis valde jag Bahnhof, och 250/100, som är mer än jag har användning för.

Tittade länge på diverse mini-ITX, servers från Supermicro - nu med Intel Atom C3000 (Mullet.se), m.m. Tillslut beställde jag en liten Qotom (Thin Client Q355G4), från Kina, via AliExpress. (Tog ca två veckor för leverans, kostade runt 3 500 kr inkl. moms och frakt. Ingen tull när det går igenom UPS.)

Intel i7-4500U @ 1.8 GHz, turbo up to 3.0 GHz (2 cores, 4 threads), AES-NI
8 GB RAM (DDR3)
128 GB SSD
4 x GbE Intel (Obs! Portarna sitter så här 1, 3, 4, 2)

Inga rörliga delar.

Nu rullar pfSense 2.4.2p1 fint på den. (Kommer med pfS förinstallerat, men givetvis ska du tanka ner disten själv och kolla av hash innan installation.) Snort och Squid ska köras. Gott om plats för cache. pfBlockerNG ska jag kika på.

------>>> Dock behöver jag hjälp med att få igång OpenVPN (Integrity.st). Har följt en instruktion från NordVPN, samt kollat settings i filerna från Integrity, men det vill sig ändå inte. <<<------

Help, anyone?

https://aliexpress.com/snapshot/0.html?orderId=88757467800903...

https://integrity.st

https://pfsense.org

https://mullet.se

Denna följde jag:
https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/6edsav/how_to_prope...

Permalänk
Medlem

Jag följde denna guide ( https://nguvu.org/pfsense/pfsense-baseline-setup/ ) som visar en bra grundkonfig för några VLAN, openVPN etc.

mvh
Mikael

Permalänk
Medlem

Jag kör all trafik via openVPN, med en I3 gen 4 med AES-NI och vid bredbandskollen okomprimerat 250Mbit up/100Mbit ner så ligger jag på ca 14% last och kommer up i 230Mbit. Med ett intel I350 kort så kommer jag ner kring 7-8% i processorlast. Har 4GB minne.
Väldigt viktigt att sätta MTU rätt, det ger stora konsekvenser på hastigheten... kör 1470 om jag inte minns fel och så finns det möjlighet att sätta bufferstorlek, vilket när man valt rätt MTU ger lite mindre påverkan men i alla fall.

/Mikael

Permalänk
Medlem

Billiga smart-switchar för ca 400kr finns på dustin, men de har problemet att endast kunna manageras via VLAN 1 samt om man kan IP:numret till dem och inte ha gjort adekvata hinder kan man komma åt konfigureringen Tips på bra switch mottages gärna) samt så har ubiquity AC pro möjligheten att kunna dela ut olika VLAN på WIFI vilket gör det möjligt att ha ett gästnät osv. dock har jag inte fått detta att funka tillfredställande eftersom man även här endast kan ha VLAN1 för konfigurering.
Om någon sitter i samma båt som mig så hör av er.
Om någon har problem med att få igång Bahnhof VPN så kan jag hjälpa med konfig eller guide som jag har någonstans.

ang. killswitch, det behövs ingen eftersom om VPN:en går ner så ligger länken som pfsense skall skicka all trafik via nere och man kommer ingenstans...det är testat

/M

Permalänk
Medlem

Om någon funderar på att bygga något liknande vill jag tipsa om supermicro serverkort med massa SATA portar och en C3558 cpu för ca 3300kr. Finns även ett med Xeon-D och 2x10Gbe portar för ca 5500kr
https://www.supermicro.com/products/motherboard/Atom/A2SDi-4C...