Önskar tips på det "perfekta" nätagget

Permalänk

Önskar tips på det "perfekta" nätagget

Hej.

Efter en del efterforskningar blev det till slut att jag bestämde mig för en DAN Cases A4-SFX v2 låda.
Det tar ju ett tag innan lådan kommer hit men jag vill ändå va ute i god tid med att planera och köpa på mig allt som ska i lådan till slut.

Det jag är ute efter är ett nätagg som ska va så absolut tyst som möjligt, ha tillräckligt med ström för ett 1080 kort och helst inte kosta en förmögenhet. Ofta så är inte alltid de dyraste delarna de bästa.

Tips på ett riktigt bra och tyst SFX / SFX-L aggregat önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Hej.

Efter en del efterforskningar blev det till slut att jag bestämde mig för en DAN Cases A4-SFX v2 låda.
Det tar ju ett tag innan lådan kommer hit men jag vill ändå va ute i god tid med att planera och köpa på mig allt som ska i lådan till slut.

Det jag är ute efter är ett nätagg som ska va så absolut tyst som möjligt, ha tillräckligt med ström för ett 1080 kort och helst inte kosta en förmögenhet. Ofta så är inte alltid de dyraste delarna de bästa.

Tips på ett riktigt bra och tyst SFX / SFX-L aggregat önskas

Definiera "förmögenhet"

Jag har ett Corsair AX860i för en tvåtusing ungefär. Billigt och tyst. Jag är nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland Skulle gissa på att atx-agg inte får plats i den lådan.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

@Dockland Skulle gissa på att atx-agg inte får plats i den lådan.

Ah, nu ser jag. Tack för rättelsen. Ignorera mitt inlägg ovan.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

SF450 fick toppklass och är ett bra agg men om du vill ha mer effekt så är SF600 ett bra val. Jag har inte jättekoll på SFX marknaden i övrigt men de två är bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Hur många Watts nätagg behöver man egentligen då?

Kommer köra ett litet mini-ITX moderkort med ett 1080 grafikkort.
M.2 diskar och ev. någon vanlig SSD.

Permalänk
Medlem

@tajtingen:
Johnny Gurus review på silverstone sfx agg

"Det smarta forumet skulle flytta alla nätaggregat frågor till johnny guru" 😉

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Hur många Watts nätagg behöver man egentligen då?

Kommer köra ett litet mini-ITX moderkort med ett 1080 grafikkort.
M.2 diskar och ev. någon vanlig SSD.

I swecs test av 1080 FTW3 så drog systemet 355W och standard 1080ti drog 410W så SF450 skulle kunna gå men. Corsair SF600 eller silverstone SX600 är två bra val men jag hade nog valt SF600

@Wyver swec gör rätt bra tester på nätagg så man behöver inte ens lämna sajten. Även om johnny är väldig petig och går verkligen in på detaljer vilket är bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

I swecs test av 1080 FTW3 så drog systemet 355W och standard 1080ti drog 410W så SF450 skulle kunna gå men. Corsair SF600 eller silverstone SX600 är två bra val men jag hade nog valt SF600

@Wyver swec gör rätt bra tester på nätagg så man behöver inte ens lämna sajten. Även om johnny är väldig petig och går verkligen in på detaljer vilket är bra

Vad är det som skiljer tex Corsair mot billigare aggregat sol tex beQuiet?
Vad är det dom gör att det är värt nästan dubbla priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Vad är det som skiljer tex Corsair mot billigare aggregat sol tex beQuiet?
Vad är det dom gör att det är värt nästan dubbla priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tittat på be quietaggen och de har splittade i 2 12V linor och det är inte så kul när de är för små för att klara ett grafikkort självt och det 12V eps är på en och 6pin är på en (fanns bara en). Så det är inte så lämplig när man har ett kraftfullt 1080.
Tyckte inte det var lämpligt att bara dra ett 660TI utan system

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag har tittat på be quietaggen och de har splittade i 2 12V linor

Så ett sånt agg använder egentligen bara halva sin styrka, säg 300w på ett 600w agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Så ett sånt agg använder egentligen bara halva sin styrka, säg 300w på ett 600w agg?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar bara ett 300 och ett 400W agg. På 300 låg varje lina på ca 145W så totalt 300 men svårt att använda ibland när linorna är så små

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det viktiga för att få ett tyst nätagg är att det har tillräckligt mycket watt över så att fläkten inte ens behöver starta, dvs den ska vara i Passive Mode. Då krävs de nog minst 650w.
Själv har jag ett HX750i och den fläkten startar aldrig med mitt GTX 1080 + 7700k, båda överklockade.
Det är dock inte sfx. Ska du ha det tyst och effektivt så lär nog 1000-1500kr krävas

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Vad är det som skiljer tex Corsair mot billigare aggregat sol tex beQuiet?
Vad är det dom gör att det är värt nästan dubbla priset?

Tja:
Bättre byggkvalitet överlag
Högre effektivitet, nästan 80+ Platinum
Tystare drift/semi passiva, mindre värme att kyla bort tack vare bättre effektivitet och större fläkt gör mycket
Helmodulära med korta kablar, vilket är riktigt skönt i ett litet chassi
Nästan Mytisk prestanda enligt Jonny Guru

BeQuiets agg är bara budget nätaggregat, de från Corsair ligger i en helt annan liga.
Har själv ett Corsairs SF450 i min dator, och det är enligt mig värt vart enda krona.

Men och andra sidan, min åsikt är att man bör man spendera minst ca 1000:- på ett för att få ett nätaggregat som inte har fått kvaliteten tummad på för att komma ner i en viss prispunkt. Och av erfarenheter här på forumet så är det folk som har köpt budgetnätaggregat som efter något år kommer tillbaka med problem på grund av dem.
Risken är ju att när nätaggregatet rasar så kan ju andra komponenter skadas, vilket gör att det kan bli väldigt dyrt i längden att köpa billiga nätaggregat.

Det är helt enkelt dumt att vara dumsnål.

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Det viktiga för att få ett tyst nätagg är att det har tillräckligt mycket watt över så att fläkten inte ens behöver starta, dvs den ska vara i Passive Mode. Då krävs de nog minst 650w.
Själv har jag ett HX750i och den fläkten startar aldrig med mitt GTX 1080 + 7700k, båda överklockade.
Det är dock inte sfx. Ska du ha det tyst och effektivt så lär nog 1000-1500kr krävas

Då borde ett 600w räcka då den ej ska överklockas.
Lutar mest åt ett Corsair 600w då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tja:
Bättre byggkvalitet överlag
Högre effektivitet, nästan 80+ Platinum
Tystare drift/semi passiva, mindre värme att kyla bort tack vare bättre effektivitet och större fläkt gör mycket
Helmodulära med korta kablar, vilket är riktigt skönt i ett litet chassi
Nästan Mytisk prestanda enligt Jonny Guru

BeQuiets agg är bara budget nätaggregat, de från Corsair ligger i en helt annan liga.
Har själv ett Corsairs SF450 i min dator, och det är enligt mig värt vart enda krona.

Men och andra sidan, min åsikt är att man bör man spendera minst ca 1000:- för att få ett nätaggregat som inte har fått kvaliteten tummad på för att komma ner i en viss prispunkt. Och av erfarenheter här på forumet så är det folk som har köpt budgetnätaggregat som efter något år kommer tillbaka med problem på grund av dem. Risken är ju att när nätaggregatet rasar så kan ju andra komponenter skadas, vilket gör att det kan bli väldigt dyrt i längden att köpa billiga nätaggregat.

Det är helt enkelt dumt att vara dumsnål.

Tack, du gjorde det ganska tydligt för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör SF450 i Dan Case med burk i sign. Funkar bra, och fläkten går knappt igång vid vanligt skrivbordssurf etc. När den väl snurrar är det mycket tyst. Vid spelande och full load så vet jag inte, för grafikkortet överröstar allt annat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nästan Mytisk prestanda enligt Jonny Guru

Har själv ett Corsairs SF450 i min dator, och det är enligt mig värt vart enda krona.

Jonny tog dock inte upp fan speed eller noise i sina tester vilket är synd, så jag kollade toms hardware och de säger att SF600 var betydligt mer högljudd än SF450. Hur pålitlig deras reviews nu är.
Har läst för mycket tester nu så ni andra får kolla vidare men det är ju kanske en dealbreaker för TS om den låter så mycket mer

@tajtingen

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Jonny tog dock inte upp fan speed eller noise i sina tester vilket är synd, så jag kollade toms hardware och de säger att SF600 var betydligt mer högljudd än SF450. Hur pålitlig deras reviews nu är.
Har läst för mycket tester nu så ni andra får kolla vidare men det är ju kanske en dealbreaker för TS om den låter så mycket mer

@tajtingen

Läst något om att de verkar ha något problem med vissa SF600, att hastighetsregleringen är dålig och de låter mer än de skall (verkar vara så i Sweclockers test också). Skall gå att lösa med RMA dock.
Och andra sidan så är det ju dock rätt logiskt att de behöver mer kylning ju högre upp i effekten de går. Båda är ändå passiva upp till ca 200W så det är ju bara när man pressar datorn som fläkten går igång ändå.

Men väljer man ett SFX så är det ju mer kompromissat jämfört med ett ATX, den mindre storleken gör att det blir väldigt trångt och fläkten blir ju mindre, därav så kommer ett SFX aggregat att låta mer. Dock så hjälper högre effektivitet och så stor fläkt som möjligt mycket att få ner ljudnivån, och Corsair har lyckats bra med sin SF serie att hitta en sweetspot mellan pris, prestanda och ljudnivå.
I synnerhet med SF450, och frågan är ju om man verkligen behöver mer effekt än så med ett singelkort?