Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta:
Håller med, finns väldigt många olika syften med fotografering. Vet att en del bara gör det mest för själva upplevelsen.

Till exempel en makrofotograf jag kollade in på ytube. Han tog jättefina bilder av insekter osv. men förklarade att själva bilderna gjorde han inget med, det var själva upplevelsen av fotograferingen som meditation typ. Fånga skönheten i något. Han stannade bara och fotade sådant som han speciellt tyckte var vackert. Är nog inte så ovanligt. Tycker själv det är väldigt skönt att gå runt i skogen med kameran.

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Och lite här sätter du fingret på trådskaparens tankar, det är inte priset på kameran som avgör...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men på 6400 iso är 800krs kameran ANTAGLIGEN markant sämre än 20k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@Nisse-Tuta:
Håller med, finns väldigt många olika syften med fotografering. Vet att en del bara gör det mest för själva upplevelsen.

Till exempel en makrofotograf jag kollade in på ytube. Han tog jättefina bilder av insekter osv. men förklarade att själva bilderna gjorde han inget med, det var själva upplevelsen av fotograferingen som meditation typ. Fånga skönheten i något. Han stannade bara och fotade sådant som han speciellt tyckte var vackert. Är nog inte så ovanligt. Tycker själv det är väldigt skönt att gå runt i skogen med kameran.

Kan skriva under på det. Har alltid en kamera i fickan för att kunna fota det jag upplever. Inte alltid för att det ska bli fint eller för att visa någon. Utan för att på något sätt befästa känslan av tillfället och för att det känns härligt.

Denna bild tog jag när jag när jag promenerade i lätt regn med hunden.
Det var några veckor sedan så allt var nyutslaget och det doftade super nice. Allt var så lugnt och soft. Ett knippe kor kom fram och kollade på oss så jag tog bilden i lugn och ro. Tog tid på mig men knäppte bara ca tre bilder. Ingen stress, bara för skoj skull.
Efteråt har jag inte gjort något i Lightroom mer än att lägga till kontrast. För bilden är inte primärt för att visa andra hur korna ser ut. Utan för mig att komma ihåg hur soft den eftermiddagen var.

För övrigt tagen med den mellandyra kameran i testet. Sigma SD Quattro.

Skrivet av jappejopp:

Nej, men på 6400 iso är 800krs kameran ANTAGLIGEN markant sämre än 20k!

Antagligen
Men det kan man lösa med att använda blixt, ljus, längre slutare, större bländare, annat tillfälle, leva med/älska brus eller skita i det.

Beror ju som sagt på syftet med bilden och vad man ska ha den till

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta:
Kul bild
Alla ser olika ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unoengborg:

@Dockland:
Beror helt på vad du vill fotografera. APS-C har t.ex. klara fördelar när det gäller fågel och vilt, och även macro.

På vilket sätt? Om vi bortser från cropfaktorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Även vid gatufoto finns fördelar med APS-C.
Och nackdelar. På samma sätt som fullformat har sina baksidor.

Permalänk
Medlem

Har inte läst svaren alls här, men du har helt missat poängen med ett rättvist test.
Dynamiskt omfång, objektiv, bländare, skärpedjup, ISO-brus i dåligt ljus, autofokus mm.

Du har rätt. en systemkamera för 4000kr kan ta lika bra bilder som en systemkamera för 10 000kr. Men Den billiga kameran kommer falla kort när förhållanden i väder och vind ändras. Blir det för mörkt? mer brus i bilden. Något som rör sig väldigt fort? Fokusen hänger inte med.

Allt går att jämföra. Bildkvalitet kommer troligen inte skilja mycket mellan kameror, men det är inte där skillnaden ligger, precis som du säger.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kan skriva under på det. Har alltid en kamera i fickan för att kunna fota det jag upplever. Inte alltid för att det ska bli fint eller för att visa någon. Utan för att på något sätt befästa känslan av tillfället och för att det känns härligt.

Denna bild tog jag när jag när jag promenerade i lätt regn med hunden.
Det var några veckor sedan så allt var nyutslaget och det doftade super nice. Allt var så lugnt och soft. Ett knippe kor kom fram och kollade på oss så jag tog bilden i lugn och ro. Tog tid på mig men knäppte bara ca tre bilder. Ingen stress, bara för skoj skull.
Efteråt har jag inte gjort något i Lightroom mer än att lägga till kontrast. För bilden är inte primärt för att visa andra hur korna ser ut. Utan för mig att komma ihåg hur soft den eftermiddagen var.

https://c1.staticflickr.com/5/4269/34853861382_df18b60abe_z.jpg

För övrigt tagen med den mellandyra kameran i testet. Sigma SD Quattro.

Antagligen
Men det kan man lösa med att använda blixt, ljus, längre slutare, större bländare, annat tillfälle, leva med/älska brus eller skita i det.

Beror ju som sagt på syftet med bilden och vad man ska ha den till

Jo, det jag menar är att om man fotar i JPEG (speciellt) kan man verkligen se bruset!
Jag vet inte riktigt hur det ser ut med RAW än!
Blixt går att använda vid vissa tillfällen, inte alltid, och håller man i kameran eftersom man är ute och går, är det kanske inte alltid kul med längre slutare!
Men ja, bruset kanske går att se förbi i många fall!

Tack vare denna tråden kom jag på att jag måste skaffa större minneskort! (tänkte börja fota i RAW+JPEG), tack, nu sjönk mitt saldo igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Även vid gatufoto finns fördelar med APS-C.
Och nackdelar. På samma sätt som fullformat har sina baksidor.

Vilka fördelar och vilka baksidor med FF? Om vi bortser från cropfaktor vilket jag kan göra med FF, croppa en bild alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Har inte läst svaren alls här, men du har helt missat poängen med ett rättvist test.

Om du läst svaren så hade du förstått att jag i detta fallet skiter fullständigt i rättvisa test
Det här handlar om något bredare. Om att foto är mer än nån menlös megapixel hit eller dit.

Vill man se rättvisa test finns det gott om dem. Jag själv har gjort många bland mina +200 Youtube videos. Många tittar på dem. Men ärligt har jag själv svårt att se vad det ska leda till egentligen

(Sen behöver det inte alls bli mer brus och manuel fokus är för mig alltid snabbare. Inte ens dessa grejer går at generalisera. Det beror alltid på.)

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Vilka fördelar och vilka baksidor med FF? Om vi bortser från cropfaktor vilket jag kan göra med FF, croppa en bild alltså

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan du croppa fullformatsbilder, men då förlorar du upplösning. Croppar du t.ex. en 36Mpixel sensor till APS-C format kommer det att pixelmässigt och signal /brusförhållande mässigt att motsvara ungefär en 16Mpi sensor. För naturfotografen innebär även croppfaktorn att man kan använda kortare lättare telen som är lättare att transportera till avlägsna platser. Det är ganska stor skillnad på att bära på ett tele som kanske väger 3 kilo än ett som väger runt fyra om man ska bära på det ett par mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av unoengborg:

Visst kan du croppa fullformatsbilder, men då förlorar du upplösning. Croppar du t.ex. en 36Mpixel sensor till APS-C format kommer det att pixelmässigt och signal /brusförhållande mässigt att motsvara ungefär en 16Mpi sensor. För naturfotografen innebär även croppfaktorn att man kan använda kortare lättare telen som är lättare att transportera till avlägsna platser. Det är ganska stor skillnad på att bära på ett tele som kanske väger 3 kilo än ett som väger runt fyra om man ska bära på det ett par mil.

Okej, jag köper det. Hur många naturfotografer använder crop-kamera? Alltså i proffssammanhang?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av unoengborg:

För naturfotografen innebär även croppfaktorn att man kan använda kortare lättare telen.

Till kostnaden av jämförelsevis större brus såvida du inte utsätter cropsensorn för samma mängd ljus som FF-sensorn.

ex. en crop-sensor med crop-faktorn 1.6 (tex. Canon) får samma ljus vid f/1.8 som en FF vid f/2.8
formel: (f-värdet för FF)/crop faktorn=f-värdet för crop-sensorn

Permalänk
Medlem

Sen har min crop sensor både bättre iso med mindre brus och mycket högre upplösning än min fullformat. Så återigen. Inget är skrivet i sten och nästan inget går att generalisera.

Permalänk
Medlem

I n g e n av de fotografer jag träffat, hjälpt eller läst om använder annat än FF, jo några som kör mellanformat med Hasselblad och motsvarande.
Antagligen för att det inte finns någon anledning. Det är instegsgrejer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Låter mest som du har tvivel om din egen utrustning och försöker stöta bort det.
En snabb googling och du hittar tusen och åter tusen professionella fotografer och konstnärer som använder crop.
Plus de tusen och åter tusen journalister, kommunikatörer, reportrar och producenter som har fotografering i jobbet.
Lägg till dokumentation, överblick och lägesbild, etc.

Dessutom är Fullformat en Croppad liten sensor. Det heter ju som bekant småbild...

Tror inte du vill diskutera heller utan det låter mer som att du vill tjafsa. Så du får forsätta leva i ovisshet. Hade du verkligen velat ha svar på dina frågor om fördelar med crop så hade du ställt dem på ett odrygare sätt.

Och nej, jag kommer inte läsa ditt fyndiga/nedsättande svar utan det är bortslösad energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

I n g e n av de fotografer jag träffat, hjälpt eller läst om använder annat än FF, jo några som kör mellanformat med Hasselblad och motsvarande.
Antagligen för att det inte finns någon anledning. Det är instegsgrejer.

Jag använder crop-sensor och får betalt för mina arbeten. Givetvis hade en FF haft sina fördelar i olika scenarion, men har bara känt behovet av FF för landskapsbilder och i sämre ljus(typ under vigseln i kyrkan).
Mitt 300mm blir 480mm på crop-sensorn vilket ger enorma fördelar när jag fotar djur & natur, även en del porträtt har sina fördelar på crop. Alla har sina egna stilar och det finns inget rätt eller fel.

"Instegsgrejer" - Tydligt tecken på att du inte vet vad du pratar om.
Det är inte kameran som gör fotografen.

Bara att kolla på den populära serien från DigitalRev TV där professionella fotografer använder de billigaste skräpkamerorna och tillbehören som existerar för att ta grymma bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=uv0n52-ncmg&list=PL7ECB90D96D...

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag använder crop-sensor och får betalt för mina arbeten. Givetvis hade en FF haft sina fördelar i olika scenarion, men har bara känt behovet av FF för landskapsbilder och i sämre ljus(typ under vigseln i kyrkan).
Mitt 300mm blir 480mm på crop-sensorn vilket ger enorma fördelar när jag fotar djur & natur, även en del porträtt har sina fördelar på crop. Alla har sina egna stilar och det finns inget rätt eller fel.

"Instegsgrejer" - Tydligt tecken på att du inte vet vad du pratar om.
Det är inte kameran som gör fotografen.

Bara att kolla på den populära serien från DigitalRev TV där professionella fotografer använder de billigaste skräpkamerorna och tillbehören som existerar för att ta grymma bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=uv0n52-ncmg&list=PL7ECB90D96D...

Jag lägger ingen värdering i vad du tycker om att använda. Jag snackar för mig själv. Har ingen kamera själv längre, sålde av mina 5D mk II för några år sedan. De höll inte riktigt måttet. Tidigare har jag använt Canons 40D, 50D, 60D och 7D mk II. Dessa var leksaker, i mitt tycke rent skräp. Med riktigt glas blev det lite ordning på torpet, men så satt jag ju där utan bra vidvinkel.
Ständigt en kompromiss. Jag antar det finns en anledning de kamerorna och dess anpassade objektivflora är billigare än motsvarande fullformat och L-optik (finns det ens L-glugg med EF-s fattning?) Det fanns inte när jag höll på vill jag minnas. Sedan köpte jag både en och två 5D och 5D mk II och då började det hända grejer med lite olika premiumobjektiv. Men om och när det blir nästa gång är det mellanformat som gäller för egen del.
Jag håller med om att det finns miljoner bilder tagna med en kodak instamatic på 70-talet som vida överglänser bilder tagna med det senaste och dyraste. En bra fotograf är en bra fotograf.
Jag jag tänkte på var begränsningarna med billiga instegshus och dess objektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag lägger ingen värdering i vad du tycker om att använda. Jag snackar för mig själv. Har ingen kamera själv längre, sålde av mina 5D mk II för några år sedan. De höll inte riktigt måttet. Tidigare har jag använt Canons 40D, 50D, 60D och 7D mk II. Dessa var leksaker, i mitt tycke rent skräp. Med riktigt glas blev det lite ordning på torpet, men så satt jag ju där utan bra vidvinkel.
Ständigt en kompromiss. Jag antar det finns en anledning de kamerorna och dess anpassade objektivflora är billigare än motsvarande fullformat och L-optik (finns det ens L-glugg med EF-s fattning?) Det fanns inte när jag höll på vill jag minnas. Sedan köpte jag både en och två 5D och 5D mk II och då började det hända grejer med lite olika premiumobjektiv. Men om och när det blir nästa gång är det mellanformat som gäller för egen del.
Jag håller med om att det finns miljoner bilder tagna med en kodak instamatic på 70-talet som vida överglänser bilder tagna med det senaste och dyraste. En bra fotograf är en bra fotograf.
Jag jag tänkte på var begränsningarna med billiga instegshus och dess objektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det mer låter som att din kunskap om fotografi i helhet är rätt kass om du förlitar dig på det dyraste och bästa tekniken för att "lyfta upp" din bristande kunskap om hur man tar en bra bild. Du verkar bara bry dig mer om det tekniska istället för vad du förmedlar eller skapar med kameran. Känns rätt uppenbart om man läser det du skriver.

EDIT: Ja, alla EF gluggar passar på en APS-C vad jag vet, har inte haft några problem. Eller har L-gluggarna inte en vanlig EF fattning?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Tycker det mer låter som att din kunskap om fotografi i helhet är rätt kass om du förlitar dig på det dyraste och bästa tekniken för att "lyfta upp" din bristande kunskap om hur man tar en bra bild. Du verkar bara bry dig mer om det tekniska istället för vad du förmedlar eller skapar med kameran. Känns rätt uppenbart om man läser det du skriver.

EDIT: Ja, alla EF gluggar passar på en APS-C vad jag vet, har inte haft några problem. Eller har L-gluggarna inte en vanlig EF fattning?

OffTopic: Vad har jag, och min kunskap om fotografering med mitt inlägg att göra? Håll dig till sakfrågan. Jag klankar inte ned på någon person, eller dess kompetens, utan bara på dessa billiga instegskameror jag själv har använt. Kanske finns mer rafflande hårdvara idag på den sidan, men fram till 60D och 7D mk II var det inte något jag skulle hänga i julgranen, fast dessa kostar nästan inget förvisso.

För att återgå till topic, Japp, EF funkar fint på APS-C-kameror, men det blir ju knas i och med 1,6* (på Canon that is) och när jag önskar exempelvis 17mm så blir det förvisso 17mm med ett EF objektiv, men "croppat"
Det är en snikvariant av en kamera, då kan jag lika gärna använda en kompaktkamera, men då har jag förväntningarna därefter.
Men fotografera med APS-C om du så önskar. Jag kommer inte göra det.
Är det lika många som byter från FF till APS-C som från APS-C till FF, kan jag ju undra...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

OffTopic: Vad har jag, och min kunskap om fotografering med mitt inlägg att göra? Håll dig till sakfrågan. Jag klankar inte ned på någon person, eller dess kompetens, utan bara på dessa billiga instegskameror jag själv har använt. Kanske finns mer rafflande hårdvara idag på den sidan, men fram till 60D och 7D mk II var det inte något jag skulle hänga i julgranen, fast dessa kostar nästan inget förvisso.

För att återgå till topic, Japp, EF funkar fint på APS-C-kameror, men det blir ju knas i och med 1,6* (på Canon that is) och när jag önskar exempelvis 17mm så blir det förvisso 17mm med ett EF objektiv, men "croppat"
Det är en snikvariant av en kamera, då kan jag lika gärna använda en kompaktkamera, men då har jag förväntningarna därefter.
Men fotografera med APS-C om du så önskar. Jag kommer inte göra det.
Är det lika många som byter från FF till APS-C som från APS-C till FF, kan jag ju undra...

Jag ser bara att munnen går, att saker inte duger, men inget om vad som du anser vara dåligt med någon av dem.

Jag vet väldigt många proffsfotografer som alltid har en APS-C med sig och byter mellan på t.ex evenfoto eller bröllop. Det är så mycket antagande från din sida om vad är bra kamera är, man blir ju gråhårig. Du missar helt poängen med att ta en bild och vad det innebär.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag ser bara att munnen går, att saker inte duger, men inget om vad som du anser vara dåligt med någon av dem.

Jag vet väldigt många proffsfotografer som alltid har en APS-C med sig och byter mellan på t.ex evenfoto eller bröllop. Det är så mycket antagande från din sida om vad är bra kamera är, man blir ju gråhårig. Du missar helt poängen med att ta en bild och vad det innebär.

Ingen mening att diskutera med den herren.
Undra vad det är som gör att Canon Eos 7D Mark ll är en leksak, Vädertätad,Responstid, Sökartäckningen är 100 procent, snabb autofokus..osv

Låter mera som okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Florrpan:

Jag ser bara att munnen går, att saker inte duger, men inget om vad som du anser vara dåligt med någon av dem.

Jag vet väldigt många proffsfotografer som alltid har en APS-C med sig och byter mellan på t.ex evenfoto eller bröllop. Det är så mycket antagande från din sida om vad är bra kamera är, man blir ju gråhårig. Du missar helt poängen med att ta en bild och vad det innebär.

Vad som är dåligt med en APS-C-kamera är dess APS-C sensor, och därtill en flora mediokra plastobjektiv. Där fanns ett vet jag, tror det var 17-55 eller något sådant i Canonvärlden. Som gnisslade och var i plast! Det var billigt så jag hade inte så höga förväntningar heller.
Det jämfördes lite här och var med Canon L-optik, vilket bara någon som aldrig använt L-optik skulle kunna skriva. Hemsk CA out of the box (som reviewers slätar över med att "det är lätt fixat i Adobe Photoshop" eller liknande.
Jag säger då det. Men för nybörjaren, första objektivet, sure.
"Vädertätad"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad som är dåligt med en APS-C-kamera är dess mediokra plastobjektiv Men för nybörjaren, första objektivet, sure.
"Vädertätad"

Nu pratar du bara skit igen.
Har använt min kamera i både ökenstorm och riktiga regnoväder utan den tagit skada.
Och detta var ett av de första "mediokra" objektiv jag skaffade som nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Nu pratar du bara skit igen.
Har använt min kamera i både ökenstorm och riktiga regnoväder utan den tagit skada.
Och detta var ett av de första "mediokra" objektiv jag skaffade som nybörjare.
https://c1.staticflickr.com/5/4220/35268517486_97c8f138fa_c.jpg

Vad har detta objektivet med EF-s skräpet och APS-C sensorkameror att göra? Missförstod jag dig?

Den hyfsade utrustningen jag haft i objektivvärlden är
Canon
Primes
24 f/1.4 (köpt begagnat)
35 f/1.4
50 f/1.2
50 f/1.8 (ähum...)
85 f/1.2
85 f/1.8 (ähum...)
Zoomeri
16-35 f/2,8 (köpt begagnat)
24-70 f/2.8
135 f/1.8
200 f/2 (köpt begagnat)
70-200 f/2.8
70-200 f/2.8 IS (köpt begagnat)
70-200 f/2.8 II
70-200 f/2.8 II IS
300 f/2.8 IS

Alla utom plastgrejerna märke med ähum... var helt okej.
Mina favoriter var utan tvekan 50 f/1.2 och 85 f/1.2, men med något begränsat användningsområde.

Vad nu detta hade med saken att göra, öken och regn,till och med orkan har utvalda av dessa klarat galant. Samt kamerorna, med lite repor och så förvisso.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Vad som är dåligt med en APS-C-kamera är dess APS-C sensor, och därtill en flora mediokra plastobjektiv. Där fanns ett vet jag, tror det var 17-55 eller något sådant i Canonvärlden. Som gnisslade och var i plast! Det var billigt så jag hade inte så höga förväntningar heller.
Det jämfördes lite här och var med Canon L-optik, vilket bara någon som aldrig använt L-optik skulle kunna skriva. Hemsk CA out of the box (som reviewers slätar över med att "det är lätt fixat i Adobe Photoshop" eller liknande.
Jag säger då det. Men för nybörjaren, första objektivet, sure.
"Vädertätad"

Återigen en massa snack men ingen faktiskt vettig kommentar kring dem, inget riktig "Vad jag tyckte vad bra och dåligt"
Vad har APS-C sensorn med alla billiga objektiv att göra? De bestämmer man väl över själv?

Du snackar massa nonsens och gör jämförelser som är helt irrelevanta. Jag lägger nog också ner att försöka driva en vettig diskussion med dig. Det är roligt att du har asmycket pengar att lägga på dyra grejer, men fortfarande inte ett enda ord som säger att du faktiskt vet vad du pratar om när det kommer till fotografi.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Har arbetat som fotograf i många år nu, så länge att jag tappat räkningen...

Tycker diskussionen om APS-C och fullformat är på dagisnivå. Själv använder jag allt från GoPro, kompaktkameror, APS-C och fullformatare som Canons 1DX och har nytta av varenda kamera i olika situationer.

Med min 80D klarar jag av att göra vissa jobb säkert 5-6ggr snabbare, än om jag skulle använt 1DX:n, då den går att programmera och lämnar en klart godkänd kvalité för det jag fotar.
1DX:n är bra på andra grejer, där de andra inte har en suck.
Så rätt kamera till rätt tillfälle och man har ett vinnande koncept, om man vill jobba snabbt och göra kunderna nöjda.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken vilka de två andra kamerorna va, utöver sigman!😁

Permalänk
Medlem

Intressant o bra tråd, dock en liten sak jag störde mig på (vilket genererade oproportionerligt mycket text...)

Ett tips är att inte klistra in numrerade bilder i nedåtgående ordning, det är som gjort för att skapa missförstånd.

Då din tes (typ, vet att det mest var där för att illustrera) är att man inte kan se en uppenbar skillnad i så blir det lite missvisande om en del av de som ger sitt lösningsförslag swappar bild C3/C1 med 1/2, första/sista bilden osv. (De kanske laddade ner bilderna o utgick från att C1 var bild 1)

Oklara svar i tråden:
#16857324
#16857351
#16857677
#16857931
#16857940
#16857968
#16857991
#16858344