Teknikmagasinet sätts under rekonstruktion

Permalänk
Melding Plague

Teknikmagasinet sätts under rekonstruktion

Butikskedjan Teknikmagasinet försätts i rekonstruktionsläge. Enligt företagets VD är situationen besvärlig, men inte omöjlig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart kanske det blir ett mindre skitföretag på den svenska marknaden alltså

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Foxmaner:

Snart kanske det blir ett mindre skitföretag på den svenska marknaden alltså

Ja, och då är det bara de större skitföretagen kvar.

Permalänk
Medlem

Känns mest som konstgjord andning.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Vem vill driva elektronikhandel i detta land med våra skatter?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, och då är det bara de större skitföretagen kvar.

Och? Teknikmagasinet är dyrare än de större företagen och med sämre utbud. Jag kan inte tänka mig att de på något sätt är en konkurrent till större aktörer på marknaden.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Att detta sker känns inte direkt konstigt. Teknikmagasinets affärside känns som att den bygger på att ha många små billiga butiker runtom i landet där de säljer elektronikprodukter till väldigt höga priser. Kanske fungerade bra förut när den lokala handeln var det enda sättet att handla produkter på men känns förlegat idag då man kan köpa samma sak för halva priset på valfri internetbutik med fri frakt och leverans inom ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Och? Teknikmagasinet är dyrare än de större företagen och med sämre utbud. Jag kan inte tänka mig att de på något sätt är en konkurrent till större aktörer på marknaden.

Ändå klampade jag in hos dom i en fysisk butik förra våren och köpte mig en Xperia Z5 kontant för 6 lax.

Anledningen? Ingen av dom större butikerna hade den i lager xD

Köpte även en väckarklocka hos dom.

Kan säga att båda gångerna fick jag utmärkt service.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg hur man som ung ofta spenderade sin veckopeng och annat sparande på denna coola butik. Nu håller man sig bara så långt borta som man kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Med klaustrofobiska lokaler där man riskerar att välta omkull halva butiken bara av att gå in så kommer det ju verkligen som en chock att ingen handlar där.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Att detta sker känns inte direkt konstigt. Teknikmagasinets affärside känns som att den bygger på att ha många små billiga butiker runtom i landet där de säljer elektronikprodukter till väldigt höga priser. Kanske fungerade bra förut när den lokala handeln var det enda sättet att handla produkter på men känns förlegat idag då man kan köpa samma sak för halva priset på valfri internetbutik med fri frakt och leverans inom ett dygn.

Teknikmagasinet har som många handlare ökat antalet butiker de senaste åren, flera har öppnat bara de sista ~två åren. Deras relativt nya riskkapitalägare hade som mål att öppna ännu fler butiker. Överetablering av butikerna är det som dödar de flesta återförsäljarna. Vi har ännu inte tomma köpcentrum som i vissa andra länder, och köpcentrum byggs fortfarande ut här i landet, men alla klarar inte att hänga med, eller så tror de att de måste vara i varenda köpcentrum som finns och klarar sig inte därför. Känns inte som de kommer försvinna än hur som helst. Finns gott om grejer hos Teknikmagasinet som kostar precis lika mycket som hos de billigaste återförsäljarna på nätet, postorder är inget nytt fenomen och är inget som dödat fysiska detaljhandeln på samma sätt som i vissa andra länder.

Permalänk
Inaktiv

Vart tar pengarna vägen?

TeknikMagasinet Sweden Aktiebolag +9,8 miljoner . (lågt i förhållande till omsättning)
http://www.allabolag.se/5563813038/teknikmagasinet-sweden-akt...

Teknikmagasinet Nordic Group Holding AB. Back 25,4 miljoner
http://www.allabolag.se/5590117627/teknikmagasinet-nordic-gro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, och då är det bara de större skitföretagen kvar.

Jag har tyvärr svårt att hitta något större skitföretag. Men vi har alla olika erfarenheter av dom, tur det annars skulle dom gått i konkurs långt tidigare

Edit: Wohoo Inlägg nr:1000!

Permalänk
Medlem

Hade det lite på känn då de bommade igen butiken här (i Skövde) för runt ett halvår sen

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med klaustrofobiska lokaler där man riskerar att välta omkull halva butiken bara av att gå in så kommer det ju verkligen som en chock att ingen handlar där.

Du beskrev just mitt senaste besök på Teknikmagasinet, bokstavligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är synd Teknikmagasinet skulle försvinna. Det är en mainstreamnördbutik som har produkter som få andra svenska butiker har, visst Hobbex är en konkurrent, men för mig känns hobbex som en helt annan butik.

Jag tycker det är konstigt att mainstreamnördbutiker som Teknikmagasinet ej säljer mer. Men folk idag lägger nog de mesta pengar på datorer och mobiler etc.

Permalänk
Skrivet av sockfan:

Hade det lite på känn då de bommade igen butiken här (i Skövde) för runt ett halvår sen

Var har du fått den informationen ifrån? Butiken finns kvar.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Jag får väl gå lite mot strömmen här och säga att min åsikt är att jag kommer sakna dem om de försvinner. Jävla trevlig personal och många kul "småprodukter" som inte finns på andra ställen. Men jag kan tänka mig att t. ex coolstuff och sådanna butiker tagit över deras niche.

Deras katalog var ju typ bibeln när man var liten parvel. Ojojoj. Nostalgi alltså!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har handlat kringutrustning flera gånger där, deras garantiservice är jämförbar med inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Med klaustrofobiska lokaler där man riskerar att välta omkull halva butiken bara av att gå in så kommer det ju verkligen som en chock att ingen handlar där.

Var står det att ingen handlar där? Eller är det för att du inte gör det?
Jag skulle påstå att de har relativt mycket kunder, framför allt i butiker som ligger i köpcentrum.
Det jag fått höra så ska det väl snarare röra sig om likviditetsproblem sedan tidigare och räntekostnader på kvarvarande skulder än egentlig kundomsättning.
Nu jobbar jag inte inom företaget själv, men jag tycker ändå att den här diskussionstråden är väldigt skev.
Teknikmagasinet är väl nästan öppna med att de inte vänder sig till initierade eller hårdvarufrälsta som Sweclockers läsare. De siktar väl snarare på en Svensson, en barnfamilj eller en tonåring. Och där går de väl mer än okej. Marginalerna är nog fortfarande inte, med deras högre prispåslag, stora nog att äta upp existerande likviditetsproblem

Jag ser gärna att de fortsätter. Ju fler desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Autoincorrect
Permalänk
Medlem

@apelipell: What!? Ligger det kvar på andra våning vid rulltrappan? Har dem renoverat eller nåt då? För jag vill minnas att när jag gick förbi där senast, cirkus 6 månader sen så va skyltfönstren täckta med papp osv :S

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk

Min senaste interaktion med en teknikmagasinetbutik gick så här:
- Hej jag är på jakt efter en specifik kökstermometer, artikelnummer (x)
~ Är det den här?
- Nej, Kolla efter (x)
~ Vi kan inte söka på artikelnummer... det här är dom vi har (pekar)
- Ni ska ha dom på lager här... du kan inte kolla hyllnummer eller något då om ni har dom där bak eller nåt?
~ Nej vårat hyllsystem är så krångligt, det går inte, vi har inte några egentliga hyllnummer...
kom in senare i veckan och fråga igen
- kan jag lämna mitt telefonnummer och ni ringer upp när ni hittar den eller får en ny leverans?
~ ja okej, men troligen kommer ingen ringa, det är bättre att du kommer in senare....
- Mmm...

Högst anekdotiskt och knappast hur jag tror det funkar jämt där (då borde dom ha konkat för länge sen), tyckte mest det var roligt att ens stöta på detta hos en stor kedja.

Jag tror inte ens min egen instinktiva känsla att dom gått runt enbart på impulsköp av kul prylar och sista minuten/ploj presenter stämmer. Det bara känns så om fördomarna får härja fritt i hjärnan...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

TM har haft tuff konkurrens utan att ha slagit tillbaka. Kjell har vuxit kraftigt och Webhallen har utökat sitt sortiment som erbjuder allt nischigt som TM varit kända för. Båda företagen ger bättre priser och tillgång.

Denna rekonstruktion är ungefär 3 år för sen, TM behöver något som står ut från Kjell och Webhallen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är synd om de ska lägga ned! Inte så att jag handlar datorprodukter där direkt, men när man ska köpa småroliga teknikprylar till barnen så är de ju super. Speciellt om man bor på landsbygden och inte har tid att vänta på postiljonen.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Vem vill driva elektronikhandel i detta land med våra skatter?

Bra fråga. Den kommer bli ännu mer relevant efter månadsskiftet när kemikalieskatten börjar gälla :/

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Vem vill driva elektronikhandel i detta land med våra skatter?

Ska man satsa på Sverige ska man göra det inom mäklare eller hyresrättgrejs..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@sockfan: Japp, den finns kvar just där.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det jag fått höra så ska det väl snarare röra sig om likviditetsproblem sedan tidigare och räntekostnader på kvarvarande skulder än egentlig kundomsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Räntekostnader? Är det inte typ gratis att låna numera?

Permalänk
Avstängd

Det var många år sen man köpte något från dom.

Det det är synd om dom skulle försvinna det räcker med att Onoff försvann.

Om dom försvinner kommer jag ge dom ett par Rosor som ett bra minne även om dom hade höga priser.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får väl gå lite mot strömmen här och säga att min åsikt är att jag kommer sakna dem om de försvinner. Jävla trevlig personal och många kul "småprodukter" som inte finns på andra ställen. Men jag kan tänka mig att t. ex coolstuff och sådanna butiker tagit över deras niche.

Deras katalog var ju typ bibeln när man var liten parvel. Ojojoj. Nostalgi alltså!

Som liten letade man igenom hela katalogen efter årets bluffartikel.
Coolstuff kanske tagit lite av TM nischmarknad men problemet är nog snarare att TM inte anpassat sortimentet efter tiden.
Det är även en stor konkurrens på marknaden med kjell och clas ohlson i varje stad/köpcentrum där TM finns.
TM har inte agerat i tid och anpassat sitt koncept och sortiment och nu får de ta smällen av en bristande marknadsanalys på den nordiska marknaden.