Maxad dator, kan jag trycka köp? [1080ti, i7 7700k, 1Tb m.2, 64gb DDR4]

Permalänk

Skulle kört på en i7-6800K med detta system istället. Datorn du länkade hade en Asrock fatal1ty och en Ryzen r7 1700X för cirka 6900kr tillsammans. Här har du ett betydligt bättre och kraftfullare X99 system för cirka 500kr mer om du köper från inet och priset kan nog pressas ner om du handlar från prisjakt.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10455119/
Ryzen problem har 2 mer kärnor och 4 mer trådar men i7an har mycket bättre prestanda per kärna. Lycka till med bygget!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:
Skrivet av Dockland:

Just så där ser det ut ungefär. Tog inte kort när jag byggde, men det är trångt. Måste ta bort hela fläkten om jag skall sätta i mer minne

Men wow... Så jag ska välja icke LPX-Minnen? Pga detta?
Bör jag köpa LPX-Minnen? Hur ska jag göra med platsen? Varför finns det så mycket problem ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Men wow... Så jag ska välja icke LPX-Minnen? Pga detta?
Bör jag köpa LPX-Minnen? Hur ska jag göra med platsen? Varför finns det så mycket problem ...

Jag säger bara kolla upp så minnen passar. LPX passar troligtvis. Vanliga kan det vara lite lurigt med. Kolla upp!

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av thecokeman:

Skulle kört på en i7-6800K med detta system istället. Datorn du länkade hade en Asrock fatal1ty och en Ryzen r7 1700X för cirka 6900kr tillsammans. Här har du ett betydligt bättre och kraftfullare X99 system för cirka 500kr mer om du köper från inet och priset kan nog pressas ner om du handlar från prisjakt.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10455119/
Ryzen problem har 2 mer kärnor och 4 mer trådar men i7an har mycket bättre prestanda per kärna. Lycka till med bygget!

Hur tänker du nu? visst 6800k med bra singeltread prestanda är en fin hexacpu, men den är bergänsad i sina 28 pci-e lanes och har man ett 16x gfx samt 2x m.2 x4 diskar så har du få lanes kvar om man vill köra lite annat i burken mer.
X299 är väl det man ska kolla på men när dessa kommer är ju ovisst.
Bara en tanke

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Hur tänker du nu? visst 6800k med bra singeltread prestanda är en fin hexacpu, men den är bergänsad i sina 28 pci-e lanes och har man ett 16x gfx samt 2x m.2 x4 diskar så har du få lanes kvar om man vill köra lite annat i burken mer.
X299 är väl det man ska kolla på men när dessa kommer är ju ovisst.
Bara en tanke

Aha det visste jag inte!

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

När du kör raid0 så blir det totala utrymmet 1TB, men data fördelas jämnt på båda diskarna, vilket "teoretiskt" ger dig dubbel läshastighet.
Ska du arbeta med att editera video så är en nvme m.2 det bättre alternativet, och för spel behöver du definitivt inte raid0.

Jag hade kört en 500gb nvme m.2 för OS/program och ditt "för stunden" aktiva videoprojekt, och sen köra spel på en separat 500gb 850 evo.

Det är väl snarare Write som brukar påverkas mest positivt när man kör SSD i RAID 0 medan läshastigheterna påverkas mer marginellt. Det är även de erfarenheter jag själv har när jag testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är väl snarare Write som brukar påverkas mest positivt när man kör SSD i RAID 0 medan läshastigheterna påverkas mer marginellt. Det är även de erfarenheter jag själv har när jag testat det.

Om man bortser från lite raid overhead så får du samma procentuella prestandaökning på både läsning som skrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Om man bortser från lite raid overhead så får du samma procentuella prestandaökning på både läsning som skrivning.

Det skulle man kunna tro men inte enligt detta eller mina egna erfarenheter:

https://benchmarkreviews.com/35462/samsung-950-pro-ssd-raid0-...

"In reads, we see an average performance improvement of just over 25%, while in writes we see an average performance improvement of over 75% (Vantage score excluded)."

Var själv förvånad både när jag testade det och läste om det, överlag verkar inte RAID för snabba SSDer ger riktigt samma lyft som med hårddiskar. Vet inte om det är andra delar av systemet som begränsar så man inte får den öknin av read som man skulle kunna tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det skulle man kunna tro men inte enligt detta eller mina egna erfarenheter:

https://benchmarkreviews.com/35462/samsung-950-pro-ssd-raid0-...

"In reads, we see an average performance improvement of just over 25%, while in writes we see an average performance improvement of over 75% (Vantage score excluded)."

Var själv förvånad både när jag testade det och läste om det, överlag verkar inte RAID för snabba SSDer ger riktigt samma lyft som med hårddiskar. Vet inte om det är andra delar av systemet som begränsar så man inte får den öknin av read som man skulle kunna tro.

Ok, men det där testet kör ju nvme i raid0, att det skiljer sig från sata förvånar mig inte, men däremot lite förvånad över resultatet. Men om du kollar på raid0 för sata, som det diskuterades om i tråden, så ska det inte se ut så där. I praktiken ska du få ungefär samma procentuella ökning på både läs och skriv förutsatt att diskarna har samma specar.