Hur kan jag få ur all kraft ur en i5 4460?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag få ur all kraft ur en i5 4460?

Som rubriken säger så vill jag få ur allt som går ur min Cpu. Har inte budget till att uppgradera i nuläget och behöver lite extra kraft. Vad kan jag göra? Om det äns finns något att göra.

8gb ram
Asus h81m-e mb
1tb hdd 525 gb SSD
Msi gtx 1060 6gb Gaming X

Permalänk
Medlem

slå av intel speedstep och låt den gå full fräs hela tiden..Gör inte cpu snabbare men rappare

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

slå av intel speedstep och låt den gå full fräs hela tiden..Gör inte cpu snabbare men rappare

Och det finns i bios eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det tar några nanosekunder för CPU'n att gå från olika frekvenslägen, så det finns ingen vinst att göra i att stänga av Speedstep.

Vill du ha bättre prestanda, använd AI Suite, och överklocka CPU'n. Eftersom det inte är en K version så kommer du inte kunna dra i multipliern, utan vara begränsad till att peta på bas-frekvensen, men du bör kunna få ett par % i alla fall.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Och det finns i bios eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det tar några nanosekunder för CPU'n att gå från olika frekvenslägen, så det finns ingen vinst att göra i att stänga av Speedstep.

Vill du ha bättre prestanda, använd AI Suite, och överklocka CPU'n. Eftersom det inte är en K version så kommer du inte kunna dra i multipliern, utan vara begränsad till att peta på bas-frekvensen, men du bör kunna få ett par % i alla fall.

Nej men den kommer inte gå ner i hastighet utan ligga på max freq hela tiden..Att det går snabbt att hoppa upp i hastighet har inget med det jag skrev.utan man hindrar cpu att gå ner i hastighet på så sätt har man fullt ös i situationer där annars cpu går ner i klock och stannar där för att spara energi.

Själv undviker jag att be folk att överklocka då jag inte har en aning om vad för kylare han sitter med..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Den har en base clock på 3,2 GHz och en turbo boost på 3,4 GHz så slå av alla energisparfunktioner i BIOS och se till att turbo boost är enablat så bör du kunna få den att köra i 3,4 GHz hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Den har en base clock på 3,2 GHz och en turbo boost på 3,4 GHz så slå av alla energisparfunktioner i BIOS och se till att turbo boost är enablat så bör du kunna få den att köra i 3,4 GHz hela tiden.

Exakt vad jag menade med mitt tidigare inlägg

Tack

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Som ni skriver så ska jag fixa det där med att frekvensen ska stanna på max. Men ingen överklockning då det inte är en K modell och standard kylare. Och ai suite är buggigt och funkar inte för mig.
Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Använd inte AI Suite, ändra i BIOS endast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Nej men den kommer inte gå ner i hastighet utan ligga på max freq hela tiden..Att det går snabbt att hoppa upp i hastighet har inget med det jag skrev.utan man hindrar cpu att gå ner i hastighet på så sätt har man fullt ös i situationer där annars cpu går ner i klock och stannar där för att spara energi.

Problemet med din teori är att CPU'n ALDRIG stannar på låg frekvens, när det faktiskt finns arbete att utföra som överstiger kapaciteten vid just låg frekvens. Den ENDA skillnaden är "väntetiden" vid växling till hög frekvens. Och, om du stänger av speedsteep, får du normalt "bara" base clock, inte turbo boost, vilket ger lägre faktiskt prestanda.

Och original kylning är utan vidare kapabelt att kyla CPU'n med de 2-5% överklockning han kan få ut med grundfrekvens-överklockning.

Något som faktiskt skulle ge en prestandaökning, om än jävligt liten. Att stänga av speedstep gör bara två-tre saker. Genererar mer värme, högre elräkning, och möjligen högre ljudnivå.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet med din teori är att CPU'n ALDRIG stannar på låg frekvens, när det faktiskt finns arbete att utföra som överstiger kapaciteten vid just låg frekvens. Den ENDA skillnaden är "väntetiden" vid växling till hög frekvens. Och, om du stänger av speedsteep, får du normalt "bara" base clock, inte turbo boost, vilket ger lägre faktiskt prestanda.

Och original kylning är utan vidare kapabelt att kyla CPU'n med de 2-5% överklockning han kan få ut med grundfrekvens-överklockning.

Något som faktiskt skulle ge en prestandaökning, om än jävligt liten. Att stänga av speedstep gör bara två-tre saker. Genererar mer värme, högre elräkning, och möjligen högre ljudnivå.

Nej man slår bara av speedstep inte turboboost då komemr den ligga i turboboost hela tiden inte hoppa upp och ner..

Däremot att överklocka med orginalkylaren ger mer värme inte av att köra i normala hastigheter..Och ska man överklocka ska man stänga av turboboost så förmodligen vinner han noll av att överklocka någon %

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet med din teori är att CPU'n ALDRIG stannar på låg frekvens, när det faktiskt finns arbete att utföra som överstiger kapaciteten vid just låg frekvens. Den ENDA skillnaden är "väntetiden" vid växling till hög frekvens. Och, om du stänger av speedsteep, får du normalt "bara" base clock, inte turbo boost, vilket ger lägre faktiskt prestanda.

Och original kylning är utan vidare kapabelt att kyla CPU'n med de 2-5% överklockning han kan få ut med grundfrekvens-överklockning.

Något som faktiskt skulle ge en prestandaökning, om än jävligt liten. Att stänga av speedstep gör bara två-tre saker. Genererar mer värme, högre elräkning, och möjligen högre ljudnivå.

Mr. B här har helt rätt, ända gången jag någonsin skulle säga åt någon att slå av det är om man. Verkligen över allt annat behöver de där sista MHz, men av alla K cpuer jag överclockat har jag aldrig ansett att jag behövt de för sista % när man redan kommit upp i 4.6 - 5.1

ända sen haswell betalar man ett alldeles för högt pris i värmeutveckling, el konsumtion och även om till en lite mindre del beroende på hur mycket man pingst ut på en vettig kylare ljudnivån, sen får man tänka på värme pollutionen i sitt chassi, så man flyttar tillräckligt med luft då grafikkortet inte blir för varmt,

Min poäng är att du har inget realt att vinna på att låta cpun tugga i max när det inte behövs, inte äns i spel ligger belastningen på samma nivå jämt:),

Får jag fråga vad det är din CPU inte räcker till med? För jag är lite skeptiskt till om de få % du skulle få ut av en överclockning faktiskt skulle hjälp?:/

EDIT: JAG Skulle aldrig äns fundera på att slå av speedstep med original kylaren, det plus den lilla överclockning du kan få ur är som ett recept för överhettning, så gör dig själv en tjänst och investera i en hyper Evo 212, det är enligt mig en av de mest prisvärda och tysta kylaren man Får i den låga prisklassen:)

Så det är bara börja spara ihop till en ny/begagnad CPU, för du kommer inte få ut någon användbar överclockning​ som får cpun att klara det du vill eller så handlar det om att fler trådar behövs och du behöver byta upp dig Iaf:)

Skriver som en kratta på min mobil,
Permalänk
Medlem

-=Mr_B=- har rätt här. I stort sett bara nackdelar med att stänga av speedstep.
Vill du ha nån prestandavinst så ska du försöka överklocka. De få procenten man lyckas överklocka med basklocken ska nog originalkylaren klara av.

Skrivet av fermia:

Och ska man överklocka ska man stänga av turboboost så förmodligen vinner han noll av att överklocka någon %

Öhh, va? Varför skulle man göra det?

Skrivet av Sirme:

sen får man tänka på värme pollutionen i sitt chassi,

Ja, pollution i chassit låter verkligen inget vidare

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Mr. B här har helt rätt, ända gången jag någonsin skulle säga åt någon att slå av det är om man. Verkligen över allt annat behöver de där sista MHz, men av alla K cpuer jag överclockat har jag aldrig ansett att jag behövt de för sista % när man redan kommit upp i 4.6 - 5.1

ända sen haswell betalar man ett alldeles för högt pris i värmeutveckling, el konsumtion och även om till en lite mindre del beroende på hur mycket man pingst ut på en vettig kylare ljudnivån, sen får man tänka på värme pollutionen i sitt chassi, så man flyttar tillräckligt med luft då grafikkortet inte blir för varmt,

Min poäng är att du har inget realt att vinna på att låta cpun tugga i max när det inte behövs, inte äns i spel ligger belastningen på samma nivå jämt:),

Får jag fråga vad det är din CPU inte räcker till med? För jag är lite skeptiskt till om de få % du skulle få ut av en överclockning faktiskt skulle hjälp?:/

EDIT: JAG Skulle aldrig äns fundera på att slå av speedstep med original kylaren, det plus den lilla överclockning du kan få ur är som ett recept för överhettning, så gör dig själv en tjänst och investera i en hyper Evo 212, det är enligt mig en av de mest prisvärda och tysta kylaren man Får i den låga prisklassen:)

Så det är bara börja spara ihop till en ny/begagnad CPU, för du kommer inte få ut någon användbar överclockning​ som får cpun att klara det du vill eller så handlar det om att fler trådar behövs och du behöver byta upp dig Iaf:)

NU har TS inte en K cpu..Han frågade vad han skulle göra för att få ut mer kräm..Sen att få tipset att överklocka och dessutom använda AI Suite och inte veta vad för kylare TS har och vilka kunskaper han har inom området tycker jag bara är oansvarigt..Sen får ni tycka hur ni vill men hoppas TS inte följer dessa tips om överklockning och bränner hela cpu..Ja då sitter han istället helt utan med ännu värre situation..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av albeld:

Som rubriken säger så vill jag få ur allt som går ur min Cpu. Har inte budget till att uppgradera i nuläget och behöver lite extra kraft. Vad kan jag göra? Om det äns finns något att göra.

8gb ram
Asus h81m-e mb
1tb hdd 525 gb SSD
Msi gtx 1060 6gb Gaming X

Vad är det du behöver extra kraft till? Det finns ganska lite du kan göra som ger dig någon större skillnad om du tex komprimerar video. Däremot finns det ju en del du kan göra med ditt system för att få det allmänt rappare. Stänga av skit som ligger och snurrar i bakgrunden osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

NU har TS inte en K cpu..Han frågade vad han skulle göra för att få ut mer kräm..Sen att få tipset att överklocka och dessutom använda AI Suite och inte veta vad för kylare TS har och vilka kunskaper han har inom området tycker jag bara är oansvarigt..Sen får ni tycka hur ni vill men hoppas TS inte följer dessa tips om överklockning och bränner hela cpu..Ja då sitter han istället helt utan med ännu värre situation..

Jag sa aldrig att han skulle använda AI suite heller för den delen, Min poäng var att inte ändra med en K CPU är det värt att slå av speedstep,
Kan Man läsa mellan raderna så ser man ganska tydligt var har TS kunskap ligger, och core 2 var sista Intel cpuerna man kunde överclocka på allvar utanför multipeln,

jag skulle aldrig rekommendera någon att övercloka Utanför Bios, dessutom sade han att han hade en stock kylare, om poängen inte kom fram via mitt inlägg så var poängen att han inte har något annat val än att fysiskt uppgradera till ny cpu.

så jag har inte den blekaste varför du riktade det mot mig:),

Permalänk
Medlem

Okej, kan säga så att jag är inte helt okunnig så har inte tänkt på att överklocka och tänker inte göra det med de grejer jag har. Det jag behöver extra kraft till är i CPU krävande spel då jag vill ha lite extra flyt och fps och då är det CPU som inte riktigt orkar. Märkte att när speedstep var av så fick jag bara 3.2 ghz och inte konstant 3.4. Tror själv att jag inte kan gör så mycket med min cpu utan får spara till en K modell och en z moderkort. Kommer nog återställa inställningarna jag gjorde i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Okej, kan säga så att jag är inte helt okunnig så har inte tänkt på att överklocka och tänker inte göra det med de grejer jag har. Det jag behöver extra kraft till är i CPU krävande spel då jag vill ha lite extra flyt och fps och då är det CPU som inte riktigt orkar. Märkte att när speedstep var av så fick jag bara 3.2 ghz och inte konstant 3.4. Tror själv att jag inte kan gör så mycket med min cpu utan får spara till en K modell och en z moderkort. Kommer nog återställa inställningarna jag gjorde i BIOS.

Jag vet att det är surt att behöva köpa nytt, speciellt då K cpuerna blivit så dyra, Men å andra sidan står sig en I7a bra länge, så kom ihåg att kolla.upp en vettig kylare också när du väl köper nytt om du vill kunna överclocka, sen brukar det finnas rätt bra guider som kan kompletteras med att fråga på forum.

Det viktigaste att kolla upp är vad säkraste högsta Vcore ligger på för den generationen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag sa aldrig att han skulle använda AI suite heller för den delen, Min poäng var att inte ändra med en K CPU är det värt att slå av speedstep,
Kan Man läsa mellan raderna så ser man ganska tydligt var har TS kunskap ligger, och core 2 var sista Intel cpuerna man kunde överclocka på allvar utanför multipeln,

jag skulle aldrig rekommendera någon att övercloka Utanför Bios, dessutom sade han att han hade en stock kylare, om poängen inte kom fram via mitt inlägg så var poängen att han inte har något annat val än att fysiskt uppgradera till ny cpu.

så jag har inte den blekaste varför du riktade det mot mig:),

"-=Mr_B=- har rätt här. I stort sett bara nackdelar med att stänga av speedstep.
Vill du ha nån prestandavinst så ska du försöka överklocka. De få procenten man lyckas överklocka med basklocken ska nog originalkylaren klara av."

Varför skriva att han har rätt om du nu inte rekommenderar att överklocka med AI Suite som MR B skrev??Så hur ska ni ha det egentligen..Rätt eller fel eller hur är det..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Okej, kan säga så att jag är inte helt okunnig så har inte tänkt på att överklocka och tänker inte göra det med de grejer jag har. Det jag behöver extra kraft till är i CPU krävande spel då jag vill ha lite extra flyt och fps och då är det CPU som inte riktigt orkar. Märkte att när speedstep var av så fick jag bara 3.2 ghz och inte konstant 3.4. Tror själv att jag inte kan gör så mycket med min cpu utan får spara till en K modell och en z moderkort. Kommer nog återställa inställningarna jag gjorde i BIOS.

Stängde du av turboboost ?? Annars ska den ju inte gä lägre när du slår av speedstep

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Han frågade vad han skulle göra för att få ut mer kräm..

Och? Det är det enda tipset i den här tråden som faktiskt ger mer prestanda.

Skrivet av fermia:

Sen att få tipset att överklocka och dessutom använda AI Suite och inte veta vad för kylare TS har och vilka kunskaper han har inom området tycker jag bara är oansvarigt..

Vad då inte veta vilken kylare TS har? Han har en helt vanlig CPU, på ett "eftermarknadsmoderkort". Alltså har han inte en OEM kylare, utan standard, eller bättre. Med vilken det utan vidare går att överklocka vad systemet klarar utan att basfrekvensen gör hela systemet instabilt.

Skrivet av fermia:

Sen får ni tycka hur ni vill men hoppas TS inte följer dessa tips om överklockning och bränner hela cpu..

Då helt bortsett från att det är fullständigt omöjligt att "bränna" CPU'n av 2-5% överklockning via basfrekvens, något som inte behöver någon vCore höjning, och det enda som kan hända är att systemet inte är stabilt, och att man får klocka ned igen.

Skrivet av albeld:

Okej, kan säga så att jag är inte helt okunnig så har inte tänkt på att överklocka och tänker inte göra det med de grejer jag har.

Det är ett val du har rätt att göra.

Skrivet av albeld:

Märkte att när speedstep var av så fick jag bara 3.2 ghz och inte konstant 3.4.

4460 "boostar" till 3.4gHz, med en-två aktiva kärnor, 3.3gHz med 3, och 3.2gHz är allt du får med last på alla 4'a kärnorna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.