Problem med Net1-bredband: Ping:ar runt 900ms när jag spelar CS, streamar osv.

Permalänk

Problem med Net1-bredband: Ping:ar runt 900ms när jag spelar CS, streamar osv.

Tjenare.

Väcker liv i denna tråd och lånar en rad här.

Jag sitte på bredband från :Net1: ligger runt 11-12mbts ner och 6-7 upp. Det flyter på fint å så i vardagligt bruk. Men om jag sitter å spelar cs och någon sätter på youtube, smack och jag ping:ar 900. Vi kan dock streama yotube på två enheter och netflix pp två andra samtidigt utan problem. Någon som kan sitta på något avar på vrf just cs ballar ut så?

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Det är för att Netflix och youtube är inte beroende av din ping därför kan du ha 2videor igång samtidigt. Men om du spelar och drar igång ett youtube klipp så tar den all din bandbredd och din ping sticker iväg.

Prova med QoS om du har det i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Det är för att Netflix och youtube är inte beroende av din ping därför kan du ha 2videor igång samtidigt. Men om du spelar och drar igång ett youtube klipp så tar den all din bandbredd och din ping sticker iväg.

Prova med QoS om du har det i routern.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej.

Har tyvärr inte det, finns det något annat jag kan göra? Sjukt störande att aldrig kunna spela hemma då resterande familjemedlemmar är konstant på youtube i stort sett. :/

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OpWildChild:

Okej.

Har tyvärr inte det, finns det något annat jag kan göra? Sjukt störande att aldrig kunna spela hemma då resterande familjemedlemmar är konstant på youtube i stort sett. :/

Skaffa, bygg eller virtualisera en router med QoS stöd är i princip det enda du kan göra såvitt jag vet. Ok, skaffa snabbare internet går också men inte lika billigt/smidigt. Att förbjuda youtube är väl också ett alternativ men inte så realistiskt, alternativt strypa (deras anslutning då, inte din familj) alla andra användare. Ivf, det är just sådant här QoS är till för.

Grundproblemet ligger i att routern lägger dina kommunikationspaket från spelet i en kö med all annan trafik. Ska den prioritera dina paket så behövs QoS funktionalitet. Detta betyder att alternativet är i princip att antingen minska antalet andra paket så ditt kommer först snabbare, skaffa såpass snabb anslutning att kön aldrig fylls eller just QoS.

Hade det bara varit din egna dator som hade stått för lasten hade man kunnat köra QoS på bara din maskin men eftersom det inte är fallet så behöver du en router med QoS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem

@OpWildChild *Inlägg utbrutet till egen tråd*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av OpWildChild:

Okej.

Har tyvärr inte det, finns det något annat jag kan göra? Sjukt störande att aldrig kunna spela hemma då resterande familjemedlemmar är konstant på youtube i stort sett. :/

Om du inte har råd men vågar och får mecka med routern så kan du nog fixa QoS med dd-wrt. En open-source firmware för routrar som brukar ge ganska mycket extra funktionallitet
Länk: https://www.dd-wrt.com/site/

Edit: Ser att inlägget inte va splirrans... heheh