Kaspersky anmäler Microsoft för konkurrensbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säger konkurrenterna? Eller var saxar du ifrån?

Skrivet av Frejoh466:

Och en källa? Skulle vilja se att den är sämre än de andra. Bara ett uttalande från någon konkurrent som vill ha mer pengar är ett dåligt citat.

Att göra en lista på alla virus som finns och sedan ta bort dem är ingen bra idea, eftersom folk måste först ha blivit infekterande och sedan måste utvecklaren sätta in det i listan och uppdatera virusprogrammet. Så bara för att virusprogram tar bort kända virus är inte det bästa. Att den kan ta bort som ingen vet om är bättre.

Så svårt är det inte att googla.
http://uk.pcmag.com/windows-defender-beta-2/25697/review/micr...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

Vilka härliga lögner du sprider omkring dig. Har du någon koll på Antivirus marknaden över huvud taget? Microsoft Security Essentials är i stor sett likvärdigt eller bättre än många andra produkter på marknaden.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Microsoft har med något skydd. Det är så sjukt många användare som aldrig installerar eller bryr sig om antivirus. Det är bara löjligt att typ webläsare och antivirus inte ska ingå när man man köper dator. Som om man gick och köpte en mobil och inget fanns installerat på den, många som skulle bli lätt sura då...

Sen får de som är intresserad och kan byta ut om de önskar, det är ju knappast svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Att en webbläsare inte ska ingå i operativsystemet kanske man kan tycka är vettigt. Men att operativsystemet inte ska få ha ett inbyggt grundläggande skydd mot malware på grund av konkurrensregler känns inte lika självklart tycker jag. Sedan att operativsystemet har så dålig inbyggd säkerhet att det ska behövas antivirus är en annan fråga men nu är det ju som det är med windows. Men säg att man löste virusproblemen med säkerhetsuppdateringar av operativsystemet istället skulle antivirusföretagen kunna säga att detta är något Microsoft måste sluta med? Antivirusföretagen lever på att windows har dålig inbyggd säkerhet och när detta förbättras så är det dålig konkurrens? Finns väl företag som säljer brandväggar också. Ska de tvinga Microsoft att ta bort brandväggen i windows? De som säljer texteditorer ska se till att Anteckningar inte får finnas med? Listan kan ju göras lång på enklare program som medföljer som det finns konkurrenter till. Konkurrenterna får väl visa att deras produkter är så bra att de behövs.

Nu tror jag ju dock att du missade den viktiga anklagelsen: Att Microsoft med flit gör det svårare för tredjepartstillverkare att skapa den där "bättre" produkten som du snackar om.

Deras ord, inte mina, men om det är sant är det ju en god grund att göra en rättsprocess på. Att utnyttja sin makt för att sabotera för andra aktörer är ju så klart brottsligt. Men som sagt, återstår att se om det ligger någon sanning i det / hur det hela står sig i lagens ögon.

Hur som helst var det inte "Buuh-Huuh det finns redan ett antivirus i windows" som du verkar ha felläst det som.
Inte förrän Kaspersky har förlorat i domstol i alla fall.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det testet säger inget om säkerhetsriskerna med att ha de olika programmen installerade.

Vad menar du då?

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur Google & Apple kan skicka med webläsare m.m. utan att bli anmälda för konkurens?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Samma med att byta webbläsare i W10. Så fort en Windows-update kommer så återställs standardinställningarna. Det har även börjat hända på laptopen min i Windows 8.1 har jag märkt. En skrämmande väg att gå.. Och när man väl valt Firefox (i mitt fall) så ser jag att Microsoft Edge fortfarande är #1 ifall man skulle klicka på något som är en HTTPS-länk utanför en öppen webbläsare. Vidrig väg som Microsoft går vidare på.

Skrivet av Marquzz:

Tycker det är bra att Microsoft har med något skydd. Det är så sjukt många användare som aldrig installerar eller bryr sig om antivirus.

Second this. Det är skitbra med Defender för lata människor som jag.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är tragiskt är att win är så buggigt att det behövs särskilda program för att skydda det oavsett vem som gör skyddsprogrammet.
Om MS koncentrerade sig på att göra ett i grunden bra os så skulle inte någon form av extra skydd behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Vad menar du då?

Anti-virusprogrammen kompromissar säkerheten och öppnar nya attackytor. De är måhända bra på att identifiera nya virus men säkerheten är väl runt 10 år efter Microsoft.

Permalänk
Medlem

Tycker väl det ändå är rimligt att Microsoft får stå för att säkra sin egen produkt så mycket som möjligt. Var drar man gränsen annars? Är Windows Update dåligt för konkurrensen för att tredjepart också ska få samma chans att tillhandahålla säkerhetspatchar till OS:et?

Sedan kanske det är tänkbart att Antivirus stannar på Win32 och inte UWP då det rimligtvis behöver bättre tillgång till allt som händer i OS:et, och det är väl där skon egentligen klämmer, att inget MS gör framöver underlättar när man ska utveckla ett tredjeparts-antivirus.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Marquzz:

Tycker det är bra att Microsoft har med något skydd. Det är så sjukt många användare som aldrig installerar eller bryr sig om antivirus. Det är bara löjligt att typ webläsare och antivirus inte ska ingå när man man köper dator. Som om man gick och köpte en mobil och inget fanns installerat på den, många som skulle bli lätt sura då...

Sen får de som är intresserad och kan byta ut om de önskar, det är ju knappast svårt.

Om du hade läst artikeln så hade du sett att det är hur M$ beter sig som de vill skina ljus på, framförallt för "anti-competition authorities" (vad det nu är på svenska), till exempel att det inte överhuvudtaget går att stänga av för Windows 10 Home-användare.

https://blog.kaspersky.com/microsoft-european-trial/16976/

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DasIch:

Anti-virusprogrammen kompromissar säkerheten och öppnar nya attackytor. De är måhända bra på att identifiera nya virus men säkerheten är väl runt 10 år efter Microsoft.

Fast det gör ju Defender också... Eller du kanske missade spektaklet för någon månad sen?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan läsa mig till fungerar Windows Defender utmärkt för de med lite kunskap och med vettiga "surf-vanor". Dock finns det definitivt enklare/tydligare Antivirus på marknaden för teknikanalfabeterna. För de som surfar runt på de mörkare delarna av internet verka nästan inget idag tillgängligt antivirus hjälpa 100%...

Utvecklarna av antivirus har haft årtionden på sig att utveckla vettiga alternativ som inte är i vägen eller framkallar andra problem, konstigt att det är först nu de börjar bli vettiga...

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Säger konkurrenterna? Eller var saxar du ifrån?

Skrivet av Frejoh466:

Och en källa? Skulle vilja se att den är sämre än de andra. Bara ett uttalande från någon konkurrent som vill ha mer pengar är ett dåligt citat.

Att göra en lista på alla virus som finns och sedan ta bort dem är ingen bra idea, eftersom folk måste först ha blivit infekterande och sedan måste utvecklaren sätta in det i listan och uppdatera virusprogrammet. Så bara för att virusprogram tar bort kända virus är inte det bästa. Att den kan ta bort som ingen vet om är bättre.

Jag tycker mig hitta texten näst intill ordagrann här:
http://uk.pcmag.com/windows-defender-beta-2/25697/review/micr...

(Ingen egen åsikt, bara hjälpte till med något som liknar källa)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Alltså grundfrågan i detta är som jag ser om microsoft försvårar för andra anti-virus programvaror, inte om windows skall levereras med/utan windows defender.

Annars kan man alltid forsätta och hävda att windows skall leverars utan
* Filhanterare
* Text-redigerare
* Bildvisare
* Bildredigerare
* E-Post program
* Miniräknare
* Mediaspelare (Windows N-versionerna finns iofs för EU även om det är ingen som köper dessa)
...

Själv ser jag helst att operativsystemet levereras med alla dessa saker men att jag själv lätt kan anpassa vad som skall installeras.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Har alltid använt Antivirus i Windows, då speciellt Avast som jag betalt för i flera år.
Senaste tiden har dock Avast gått och blivit mer Virus än Antivirus.
Programmet ska ha ständig kontakt med flera IP-adresser och lever sitt eget liv. Utan att man som användare har någon kontroll över det... Nu kör jag virusfritt i Windowsdatorn (för viktigare saker som hemekonomi och bankärenden används Linux).

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Jag har hellre ett virusskydd på operativsystemsnivå än att installera ett tredje part som ligger ovanpå operativ systemet och ska analysera alla processer.

Inte kört 3e part sen Windows XP och har aldrig haft problem med virus. Som utvecklare så besöker man en del suspekta sidor och installerar rätt mycket skit. Har inte råkat ut för något allvarlig ännu.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som är tragiskt är att win är så buggigt att det behövs särskilda program för att skydda det oavsett vem som gör skyddsprogrammet.
Om MS koncentrerade sig på att göra ett i grunden bra os så skulle inte någon form av extra skydd behövas.

Microsoft ligger snarare i framkant här men lider av att det är så utsatt för angrepp.

Skrivet av Dunder:

Fast det gör ju Defender också... Eller du kanske missade spektaklet för någon månad sen?

Buggar kommer alltid dyka upp. Microsoft lyckades dock uppmärksamma denna direkt och fixa det.

Permalänk
Medlem

Windows Defender har utvecklats till ett riktigt kompetent verktyg som är mer än gott nog åt de flesta användare.

Om man dessutom vill göra det ännu bättre kan man följa den här guiden exempelvis och gå med i MAPS etc.

https://www.windowscentral.com/how-change-windows-defender-an...

Om man har Win 10 Creators update i alla fall.

Permalänk
Medlem

Liknelser med bilar är ju poppis...
Borde bilar säljas utan stereo, fälgar och däck så att de måste köpas på en enskilt?
Eller ska det vara tvång på att stereon ska ta en universalkontakt så att det är lätt att byta..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vilka härliga lögner du sprider omkring dig. Har du någon koll på Antivirus marknaden över huvud taget? Microsoft Security Essentials är i stor sett likvärdigt eller bättre än många andra produkter på marknaden.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/...

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Lögner? Ledsen, men det är snarare så att du är fast i en filterbubbla.

"This article reports only on free antivirus products that received at least a good rating in our reviews—three stars or better. Among those that didn't make the cut is Microsoft Windows Defender, with 2.5 stars. All of the independent labs I follow do include Microsoft in testing, but most use it as a baseline. If a product can't do better than the baseline, it's got real problems."

http://uk.pcmag.com/antivirus-reviews/142/guide/the-best-free...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DasIch:

Buggar kommer alltid dyka upp. Microsoft lyckades dock uppmärksamma denna direkt och fixa det.

Precis, så att anvädna det som en fördel för Defender funkar inte.

EDIT: Och nej, det var inte M$ som "lyckades uppmärksamma" problemet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Vad menar du då?

Senaste året har rätt många utvecklare och experter riktat rätt skarp kritik mot tredjeparts antivirus. Finns en del artiklar kring det om man googlar lite https://arstechnica.com/information-technology/2017/01/antivi...

Hela metodiken kring antivirus tester känns också rätt tveksam imo, är ju en rätt svår grej att testa samt att man får känslan lite av att det är antivirus företagen som sponsrar de sidor som gör detta i större utrsträckning. Inte för att jag tror att dom manipulerar resultat men känns som att utformningen av testerna gynnar kanske vissa mer än andra och inte reflekterar hoten mot användare.

Permalänk
Inaktiv

Lägger man in lämpliga dns:er i routern så slipper man mycket skit. Detta i kombination med sunt förnuft och Defender, så är man tillräckligt säker är min åsikt.

Här är 6 exempel på dns:er man kan lägga in:

http://www.computerworld.com/article/2872700/6-dns-services-p...

Har man övertro på diverse skydd, så ändrar man beteende därefter till det sämre. Om jag kör en Mc från 1970-talet utan Abs, visir och kåpor och med pissigt halvljus, så kör jag därefter. Sätter man sig på en 1000cc 200 hästars sporthoj från 2017 så ökar riskerna med beteendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Senaste året har rätt många utvecklare och experter riktat rätt skarp kritik mot tredjeparts antivirus. Finns en del artiklar kring det om man googlar lite https://arstechnica.com/information-technology/2017/01/antivi...

Hela metodiken kring antivirus tester känns också rätt tveksam också imo, är ju en rätt svår grej att testa samt att man får känslan lite av att det är antivirus företagen som sponsrar de sidor som gör detta i större utrsträckning.

Kan fylla på med denna: https://arstechnica.com/security/2015/09/security-wares-like-...

Råkar gälla just Kaspersky. Från 2015 men lika relevant idag.

EDIT: Egentligen är det inget konstigt. Ett antivirusprogram är inget magiskt, det har eskalerade rättigheter av förklarliga skäl och finns det då säkerhetshål i programmet (varför skulle antivirusprogram vara buggfria?) som tillåter exekvering av kod så kommer koden exekveras med de "högsta rättigheterna".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag kom precis på att W10S har krav på edge+Bing. Här finns möjligheten till alternativ men det finns inte där. Så när drar något Microsoft i rätta för det är frågan?

Men det är helt rätt. Jag blir galen på att om jag inte använder datorn på någon vecka så klagar windows på att mitt viruskydd inte är aktivt och kör Defender istället och stänger då av autostart för mitt vanliga antivirus och det gör att den inte kan få uppdateringen den skulle ha.
Desto mer sådanna skitsaker håller på desto mindre vill jag ha med dem att göra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Förstår inte riktigt hur Google & Apple kan skicka med webläsare m.m. utan att bli anmälda för konkurens?

Handlar väl om MS totala dominans på desktop-sidan. Google och Apple är ju ganska obetydliga I sammanhanget.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

En del av Kaspersky's kritik är helt klart befogad, dock har antivirus-företagen bundit ris åt sin egen rygg under många år.
Klumpiga, inkräktande gränssnitt, slappa och oflexibla skanningar, vilket gör jag förstår dem som tycker att Essentials/Defender är precis lagom mycket påträngande. (Dagens SSD-diskar grejar säkert det mesta utan att användaren ens märker av skanningen, men alla kör inte SSD ännu.)
-Så där tycker jag Microsoft har gjort rätt som till slut tagit saken i egna händer. Bättre något än inget. (även om Defender känns mer som en DRM-historia än ett traditionellt antivirus program.)

Klåparfasoner som bidragit till minskad popularitet hos AV-företag finns det en hel del exempel på ute hos organisationer som ex. Systembolaget. (det fallet tror jag var Symantec som hade en databas med false-positive som tog bort vitala Windows-systemfiler.)

Vikten av antivirus på privata persondatorer har minskat med åren. Antivirus hade sin storhetstid då datorerna bara vara uppkopplade sporadiskt och inte konstant -som idag.
För filservrar, absolut, -Använd AV-produkter.
För vanliga PC's, -Virus är inte det överhängande hotet i dagsläget. Defender + lite sunt förnuft bör räcka för de flesta, med det inte sagt att man inte kan komplettera med ett bättre skydd om man så vill. Sunt förnuft är däremot svårare att kompensera för.

Det bästa antivirus som Microsoft infört är enl. min åsikt Windows Store, använder man uteslutande den för programinstallationer löper man garanterat en markant lägre risk att drabbas av virus.
Inget skydd är 100% men det finns sätt att komma väldigt nära den siffran.
Så generellt skulle jag säga att AV-programvara idag är överskattat, det bästa "antivirus" du kan ha är att surfa restriktivt och tillämpa ett visst mått av förnuft.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma problematik som när de bundlade Internet explorer med sin webbläsare men blev tvingade att börja erbjuda alternativa webbläsare som ett val första gången man startade Internet efter datorinstallation av eu-domstolen. I detta fall tycker jag dock att bundlingen av windows defender är mer välmotiverad av säkerhetsskäl. Vi utför mer och mer kritiska funktioner med våra datorer och då är ett basskydd välmotiverat.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Köper man en Windows dator så ska ju den vara klar att användas, många användare är ju knappast intresserade eller har kunskapen att börja leta mjukvara för diverse ändamål.

Dessutom är Defender kompetent och resurssnålt, den som vill kan ju komplettera med annan mjukvara.