Kaspersky anmäler Microsoft för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Kaspersky anmäler Microsoft för konkurrensbrott

I en ny anmälan till EU anklagas nu Microsoft för konkurrensbrott. Detta då de marknadsför sin egen antivirusmjukvara i Windows 10 och gör det svårare för användare att byta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows Defender och tidigare Windows Security Essentials suger rejält, så är väl detta endast någonting positivt.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på att Windows Defender och tidigare Windows Security Essentials suger rejält, så är väl detta endast någonting positivt.

Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

Defender fungerar sjukt bra för mig i alla fall. Kör Windows 10.
I tidigare Windows har det inte varit så värst bra dock typ 7 och tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på att Windows Defender och tidigare Windows Security Essentials suger rejält, så är väl detta endast någonting positivt.

Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

för en som aldrig använt antivirus: förklara på vilket sätt det suger? säger inte på något sätt att ni har fel, men vad grundar ni eran åsikt på?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Det enda Windows Defender fångar är väl AutoKMS och andra liknande verktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag hoppas det slutar med att Microsoft får plocka bort defender. Det är mycket dåligt och sämre än att inte ha något antivirusskydd alls, eftersom många invaggas i falsk trygghet och tror att de är säkra med defender, men det är ju skit. Så det vore bättre om det försvann.

Håller helt med dig här. Tyvärr lever många, en del här inne, i en drömvärld där det är det bästa och inte behöver ackompanjeras av något utan att det klarar sig självt.
Ren dynga är vad det är, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nöjd med defender! Glad så länge jag slipper installera massa annan junk bara!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Det enda Windows Defender fångar är väl AutoKMS och andra liknande verktyg?

Har hört det också...av en kompis

Permalänk
Inaktiv

Svaga argument imo. Klart att MS får bundla sitt OS med eget antivirus. Detta är liksom inte ens avlägset jämförbart med val av webläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Med tanke på att Windows Defender och tidigare Windows Security Essentials suger rejält, så är väl detta endast någonting positivt.

Ren lögn
Windows Security Essentials kunde ta bort saker som andra tredjeparter inte klarade att hantera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gremanz:

Svaga argument imo. Klart att MS får bundla sitt OS med eget antivirus. Detta är liksom inte ens avlägset jämförbart med val av webläsare.

Såklart det är jämförbart. I båda fallen är det dock rent och skärt trams.

Permalänk

Jag får känsla av att oavsett sambandet och sanningen, en del skulle säga ngt negativt om MS defender oavsett.
Själv så har snarare goda erfarenheter.
Den stör inte, den slukar inte resurser, den plågar mig inte att uppgradera till ytterligare ngt annat och den verkar hitta allt som kan vara ett problem, mendan andra som jag har testad snarare varnar i onödan.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Tycker att det är dåligt av Microsoft att bundla brandvägg! Tänk på alla tredjepartsutvecklare som har gått i graven bara på grund av att Microsoft väljer att bundla en sämre produkt!!!! </sarkasm>

Innan XP så kom faktiskt inte Windows med en inbyggd brandvägg.

Jag tycker att det är bra att Windows skickar med anti-virus. Litar på Microsofts anti-virus mer än på tredjepart. Detta eftersom anti-virus mer eller mindre måste haka sig fast inne i kärnan, vilket då ökar attackytan. När det kommer till OS-kärnan så litar jag ändå mer på den som utvecklar den.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Är knappast bättre om Microsoft tvingas ta bort defender från Windows för då kommer många sitta utan antivirus istället eller luras att betala dyrt för något som segar ner datorn och inte skyddar bättre. Det är knappast bättre att inte ha defender. Med defender har man ändå ett grundskydd.

Att en webbläsare inte ska ingå i operativsystemet kanske man kan tycka är vettigt. Men att operativsystemet inte ska få ha ett inbyggt grundläggande skydd mot malware på grund av konkurrensregler känns inte lika självklart tycker jag. Sedan att operativsystemet har så dålig inbyggd säkerhet att det ska behövas antivirus är en annan fråga men nu är det ju som det är med windows. Men säg att man löste virusproblemen med säkerhetsuppdateringar av operativsystemet istället skulle antivirusföretagen kunna säga att detta är något Microsoft måste sluta med? Antivirusföretagen lever på att windows har dålig inbyggd säkerhet och när detta förbättras så är det dålig konkurrens? Finns väl företag som säljer brandväggar också. Ska de tvinga Microsoft att ta bort brandväggen i windows? De som säljer texteditorer ska se till att Anteckningar inte får finnas med? Listan kan ju göras lång på enklare program som medföljer som det finns konkurrenter till. Konkurrenterna får väl visa att deras produkter är så bra att de behövs.

Om man är ett företag som marknadsför antivirusprogramvara så får man väl se till att göra en så pass bra produkt att folk tycker att det är värt att köpa den. Men om det inte tillför något så finns ju ingen anledning att köpa deras produkter. Så ska de väl inte tvinga Microsoft att försämra sin produkt så att de ska kunna fortsätta sälja sitt "förbättrande" tillägg.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows 10 blockerar/tar bort mjukvara som godtyckligt anses för gammalt eller inkompatibelt så ja, bra att det här börjar grävas i. Jag har inget att säga om Kaspersky i sig då jag aldrig använt det men tesen att Microsoft använder funktioner i windows för att fösa bort konkurrensen finns det meriter i.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tror att många blandar ihop Windows Defender med Microsoft Security Essentials.
Windows defender är någorlund ok, finnas dock absolut bättre alternativ.

Men att leverera operativsystem utan antivurs vore nog inget bra alternativ med tanke på hur många som går och köper sin dator och inte bryr sig om detta (eller har kunskapen).

Däremot gärna ett system där man får upp förslag om alternativa lösningar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Inte mycket fakta från förståsigpåarna? Själv kör jag Defender av två anledningar.
1. Den är gratis.
2. Den är snyggt integrerad i OS, stör inte genom att helt plötsligt hoppa igång och sänka datorn i en timma osv. Vilket andra Antivirus gör. (Egen erfarenhet.)

Om nu Defender är så dålig? Skulle jag gärna vilja få reda på mer än kommentarer som att "den suger". Huvudsyftet med programmet är ju ändå att jag vill vara skyddad. Lite fakta bakom "inte bra" kommentarerna hade varit trevligt.

Att en Antivirus-program-tillverkare nu klagar är väl självklart. Mera förvånande att det inte hänt tidigare. Det är ju deras "bröd på bordet" som MS rycker bort.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WarWolf.667:

Tror att många blandar ihop Windows Defender med Microsoft Security Essentials.
Windows defender är någorlund ok, finnas dock absolut bättre alternativ.

Men att leverera operativsystem utan antivurs vore nog inget bra alternativ med tanke på hur många som går och köper sin dator och inte bryr sig om detta (eller har kunskapen).

Däremot gärna ett system där man får upp förslag om alternativa lösningar.

Skriver under på det. Dessutom så har Windows 10 eller defender aldrig någonsin tjaffsat för mig när jag har försökt installera diverse antivirus för att hitta någon jag känner mig trygg med, eller vägrat låta mig göra det.

Permalänk

Windows Defender fungerar fint. Att säga att det är "inferior" är nog förtal om något. Och Kaspersky är ju inte gratis som Defender.

Folk klagar bara för att klaga, virusskyddet är inte sämre än de andra, har ju vissa nackdelar (som alla andra), fast den öppnar ju inte lika många attack vektorer som andra virusskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Windows Defender fungerar fint. Att säga att det är "inferior" är nog förtal om något. Och Kaspersky är ju inte gratis som Defender.

Folk klagar bara för att klaga, virusskyddet är inte sämre än de andra, har ju vissa nackdelar (som alla andra), fast den öppnar ju inte lika många attack vektorer som andra virusskydd.

"Windows Defender is better than nothing, but doesn't outshine the best free antivirus utilities, and it certainly doesn't come close to the level of protection provided by the top paid antivirus tools."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

"Windows Defender is better than nothing, but doesn't outshine the best free antivirus utilities, and it certainly doesn't come close to the level of protection provided by the top paid antivirus tools."

Säger konkurrenterna? Eller var saxar du ifrån?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av hyperbol:

"Windows Defender is better than nothing, but doesn't outshine the best free antivirus utilities, and it certainly doesn't come close to the level of protection provided by the top paid antivirus tools."

Och en källa? Skulle vilja se att den är sämre än de andra. Bara ett uttalande från någon konkurrent som vill ha mer pengar är ett dåligt citat.

Att göra en lista på alla virus som finns och sedan ta bort dem är ingen bra idea, eftersom folk måste först ha blivit infekterande och sedan måste utvecklaren sätta in det i listan och uppdatera virusprogrammet. Så bara för att virusprogram tar bort kända virus är inte det bästa. Att den kan ta bort som ingen vet om är bättre.

Permalänk
Avstängd

Kommer ihåg att man använda Panda Antivirus i ett par år vilket nu i efterhand var rätt klumpigt.
Gick över till Eset NOD32 och sen Eset Smart Security Suit.

När 10an väl släpptes så stannade jag med Windows Defender vilket jag tycker fungerar fint och det är skönt att inte behöva installera massa andra antivirusprogram.

Permalänk
Medlem

Har bara haft extremt dålig erfarenhet av tredjepartsantivirus, värre än att ha datorn fylld med diverse spyware och skit. Har inte haft problem med virus eller liknande i windows sen på 00-talet.. Kan vara pga surfvana men väljer att tro på MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Finns ju inget bättre gratis som inte stör med massa pop ups och skit.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Och en källa? Skulle vilja se att den är sämre än de andra. Bara ett uttalande från någon konkurrent som vill ha mer pengar är ett dåligt citat.

https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/windows-10/

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Den uppfattningen jag generellt får är att folk är nöjda med sina antivirusprogram för att dom aldrig hittar några virus. Detta hade snarare oroat mig.

Microsoft Defender brukar inte få särskilt bra betyg när det recenseras. Bitdefender och Kaspersky är väl dom som generellt toppar listorna.
Det är bara att googla efter recensioner. Det finns gott om dom.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

Deras antivirusprogram är inte så jätte bra om man jämföra den mot andra som är mycket bättre så jag bruka stänga av deras.

Tycker inte det är ett jätteskoj att göra program i Windows så fort man är klar med sitt program man försöker koda och sen så kommer det upp vill du starta detta program den är inte verifiera och sånt även om man skulle köpa sån verifiering så kostar det mycket pengar så man blir trött på allt det här.

Och det blir ännu värre på Windows 8/10.

Dom gör det inte lätt för oss som vill koda program.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det testet säger inget om säkerhetsriskerna med att ha de olika programmen installerade.