Permalänk
Medlem

Låt oss snacka barnvagnar

Tjena Sweclockers,

Vad sägs om att dela lite erfarenheter och tips kring barnvagnar? Står själv i startgropen att inhandla men slogs genast av hur dyra vissa uppsättningar är. Gick till butik och förväntade mig att prislappen jag såg var den prislapp jag kunde räkna med, men med alla tillbehör så växte summan ruggigt snabbt. Svetten lackade när man gick ut ur butiken och kände hur nära det var att man inte stod emot "årets nya modell som kommer i höst"-erbjudandet..

Hur resonerar ni kring märken och modeller? Ni föräldrar som rullat mer än en vagn i era liv, var det verkligen någon skillnad? Punkteringsfria hjul eller gillar ni de mer dämpade luftdäcken?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Varför köpa en alldeles ny barnvagn för dyra pengar? Själva köpte vi en begagnad BRIO-vagn för 1200 kr som vi använde i ut och skur varje dag i ca. 1,5 år per barn, vi har två barn så sammanlagt tre år. Våra barn är fortfarande friska och välmående och har således inte tagit skada av att inte sitta i en ny vagn för 10-15 tusen eller vad de nu kan kosta. Luftdäck ska det vara för du ska kunna köra vagnen i snömodd och på skogsstigar, barnen ska ut i alla väder och uppleva naturen tidigt. Det finns en dyrare variant av slangar som är tjockare och som vi aldrig fick punka med, finns i en välsorterad cykelbutik om du frågar. Lycka till med livet som förälder!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Varför köpa en alldeles ny barnvagn för dyra pengar? Själva köpte vi en begagnad BRIO-vagn för 1200 kr som vi använde i ut och skur varje dag i ca. 1,5 år per barn, vi har två barn så sammanlagt tre år. Våra barn är fortfarande friska och välmående och har således inte tagit skada av att inte sitta i en ny vagn för 10-15 tusen eller vad de nu kan kosta. Luftdäck ska det vara för du ska kunna köra vagnen i snömodd och på skogsstigar, barnen ska ut i alla väder och uppleva naturen tidigt. Det finns en dyrare variant av slangar som är tjockare och som vi aldrig fick punka med, finns i en välsorterad cykelbutik om du frågar. Lycka till med livet som förälder!

Mycket bra inlägg! Jag har själv suttit i samma tankar med min sambo. Det är ingen dum idé att köpa begagnat! Intressant inlägg kring luftdäck, jag har hört att det ska vara punkteringsfritt om man bor i storstad? Men samtidigt blir det förmodligen en del turer ut i naturen, men tveksamt om det blir med barnvagn då? Den lämnas väl i bil på parkeringen eller?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

@xtQ:
Några Blocket-annonser så du ser vad jag menar:
https://www.blocket.se/goteborg/Brio_barnvagn_73268173.htm?ca...
https://www.blocket.se/stockholm/Brio_kombivagn__stol_pa_bord...
https://www.blocket.se/orebro/BRIO_Happy_kombivagn_72308431.h...

Exakt en sån vagn som i annonserna ovan var det vi hade till barnen. Brio Kombivagn. Den går utmärkt att köra med på skogsstigar och t.o.m. viss terräng tack vare stora lufthjul och hög frigång. Du kan alltså köpa typ fem till tio sådana vagnar för samma pris som en ny och dessutom slippa tänka på att den ska bli stulen, vilket tydligen händer då och då med dyra vagnar. (Helt logiskt egentligen, vad stjäl man helst: en ny Ferrari eller en gammal Volvo 740?)

En sådan kombivagn har både en liggdel (babylift) som man har tills barnet kan sitta, därefter fäller man upp ryggstödet så att barnet kan sitta upp. Barnet ska sitta vänd mot den som kör vagnen så att man ser hur det reagerar på saker och så att man kan kommunicera och så småningom prata med varandra på promenaderna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

Hehe, detta forum alltså <3
Själv gick vi(well min fru...) all-in och köpte allt nytt till första ungen.
Barnvagn(ligg/sittdel), Solparaply, liggpåse, "foot-sack", skötväska, konverterare så babyskyddet kunde monteras på vagnen, babyskydd m.m.
Var de mest väl spenderade ~15k I mitt liv iaf...
Paraplyet, liggpåsen, footsacken samt konverteraren är fortfarande I mint-condition d.v.s typ oanvänt så det var väl lite onödigt^^

Vagnen vi köpte iaf är en Emmaljunga av någon modell(2015). Ingen slang I däcken samt någon fantastisk gummiblanding som gör att sten etc.. inte sätter sig I däcken(fungerar faktiskt). Vridbara framhjul(samt låsbara) vilket rekommenderas starkt.
Är jäkligt nöjd med den kärran ändå(borde jag vara med tanke på priset....). Den är rejäl och stadig, mycket små fina finesse som typ solskydd, myggnät, ventiler m.m.
Skulle lätt köpa en till Emmaljunga om det begav sig....
Viiiiilket det har gjort så givetvis vart det samma resa igen men denna gång en syskonvagn.
Blev "bara" en vagn denna gång med 2 sittdelar och en liggdel(med "custom" suflett, måste ju vara lite rosa då det är en tjej -.-).
Men återigen, Emmaljunga levererar ingen skit. Rejäl kärra som man kan lita på.

Räknar väl med att ha syskonvagnen 1 år kanske så säljer vi det härket sen. Vagn nummer 1 får nog hålla en 3 år till så kan man försöka sälja den sen.

Beggat eller nytt då? Kan tyckas vara rena dårskapen att köpa nytt men om man ser I mitt fall så kommer vi kunna använda samma kärra till 2 ungar(ska inte ha mer) under en ~6 år. Slår man ut priset per år så blir det inte så farligt(har intalat mig att jag gjort en bra affär^^).
Syskonvagnen däremot är väl ett jävla snedsteg att köpa nytt men vad gör man inte för husfriden....

Passa dig däremot för all kringutrustning de vill kränga på dig, prova och köra utan först och se om behovet finns. Inte direckt så att grejjerna försvinner från sortimentet direct.

Ändå en kul period I livet som man ska gå igenom

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Har testat en del vagnar. Denna tycker vi är klart den bästa.

https://www.bugaboo.com/US/en_US/strollers/bugaboo-donkey

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Hej.

Har haft både Emmaljunga och Brio till våra barn, båda begagnade.
Tänk på att den ska få plats i bagaget på bilen också.

Vi hade vid första barnet en S40 2006 och i detta hanskfack till bagage var det minst sagt en utmaning att få ner Briovagnen, vi fick plocka isär i stort sett hela vagnen för att få den med oss.

Emmaljungan blev betydligt plattare i ihopfällt läge + att den är kortare, jag menar, hur många spädisar är 90cm egentligen?
Emmaljungan hade bättre och enklare höjdjustering av handtaget + bredare punkteringsfria däck.

Köp en begagnad vet ja, mer eller mindre alla på blocket är kompletta med all tänkbar utrustning, trist att lägga 10-15k och det första som sker är en läckande blöja och en kaskadspya i vagnen.
Det är lika illa som första repan i nya bilen

Punkteringsfria däck vet jag inte om det spelar så stor roll egentligen, kanske, det är ju just ingen tyngd i vagnarna med små barn i så trycket på eventuellt punkteringsmatreal är inte så stort att det trycker igenom däcken, men jag kan ha fel såklart.

Rent generellt kan jag slå ett slag för begagnatmarknaden gällande barngrejer, men kanske undantag för bilstolar, visst i alla annonser står det "inte krockad" men vad vet man om det egentligen?
Jag gjorde misstaget att köpa en begagnad bilstol, vet ej om den var krockad, men träffade säljaren utomhus och kollade stolen, såg OK ut och köpte den, (förvisso ganska billigt) men efter jag satt den i bilen och åkt hem märkte jag att den luktade gammal blöt hund.
tog ur den och försökte få av klädseln för tvätt och den var full i gegga, hundhår och annat äckel, inte roligt i en fabriksny V70 med allergisk fru.

Köp så mycket som möjligt begagnat, med undantag för bilstol så det är en säkerhetsgrej.
Syna sakerna ordentligt, se om ni kan ärva kläder, barnsäng, potta skötbord, blöjhink.
Det är så jäkla mycket grejer som behövs vid första barnet, köper ni allt nytt snackar vi 50k
Och de pengarna får du en värsting spelrigg för ju.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har kört minsta varianten av Emmaljunga med punkteringsfria däck och har vart väldigt nöjda med det! Ett tips är att skaffa en vagn med adaptrar för babyskyddet (bilstolen), då kan du koppla på den direkt på vagnen. Det är ovärderligt när ens lilla guldklimp somnat i bilen. Bara att lyfta ur och koppla på vagnen och köra iväg. Vi har kört samma vagn till båda våra barn, men den var nyköpt från början. Vagnen vi har är fortfarande i gott skick så jag tror att man kan gå på en begagnad och ändå få något som kommer hålla väldigt bra och kännas mer prisvärt än nytt!

@bardbard att grejerna försvinner ur sortimentet är precis det som hände oss. När det kommer en nyare modell är det inte 100 % säkert att denna och dess tillbehör är kompatibel med den äldre modellen.

Permalänk
Medlem

Hur jag resonerar: Den skall rulla och mina barn skall kunna sitta i den. Gärna begagnat.

Varför jag ändå har köpt två helt nya vagnar med sittdelar, liggdelar, bilstolar, regnskydd osv kan ni nog räkna ut själva

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Sambon överlät allt sånt åt mig när det var dags för oss. Hittade en Crescent Trike och måste säga att vi är väldigt nöjda med den. Tar sig fram överallt och har ordentliga lufthjul med fjädring så den kan vi varmt rekommendera till andra. Det var våra (läs mina) krav. Att den skulle hålla, rulla fram på alla sorters underlag och vara användarvänlig.
Vi har precis kompletterat med regnskydd och myggnät. En extra 500-hundring gjorde inte så mycket till en annars rätt så "billig" vagn. Vi gav nog 6000 för våran helt ny.

http://crescentbarnvagnar.se/ligg-och-kombivagnar/ligg-och-ko...

Lycka till!

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Jag och min sambo har kört minsta varianten av Emmaljunga med punkteringsfria däck och har vart väldigt nöjda med det! Ett tips är att skaffa en vagn med adaptrar för babyskyddet (bilstolen), då kan du koppla på den direkt på vagnen. Det är ovärderligt när ens lilla guldklimp somnat i bilen. Bara att lyfta ur och koppla på vagnen och köra iväg. Vi har kört samma vagn till båda våra barn, men den var nyköpt från början. Vagnen vi har är fortfarande i gott skick så jag tror att man kan gå på en begagnad och ändå få något som kommer hålla väldigt bra och kännas mer prisvärt än nytt!

@bardbard att grejerna försvinner ur sortimentet är precis det som hände oss. När det kommer en nyare modell är det inte 100 % säkert att denna och dess tillbehör är kompatibel med den äldre modellen.

Hmm det är väl iof sant, om man vet att det är ett generationsbyte på g så kanske man ska vara lite vaksam

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Vi valde att köpa nytt och beställde allt via Amazon. Vi gick och tittade på olika vagnar i butik först och på så vis kom fram till vad vi var ute efter i funktionalitet osv. Det som var viktigt för vår del var framhjul som inte sitter fast, detta gör stor skillnad i stadsmiljö att kunna svänga vagnen utan större kraftansträngning.

Begagnatmarknaden här Finland är lite si och så med, folk begär 50-80% av nypris för saker och ting som är fem år gamla och i mina ögon bedrövligt skick. Då vi valde att beställa från Tyskland landade vi på kring 700€ som totalkostnad för alla delar (sitt- och liggdel samt bilstol). Detta var ungefär 200€ mer än vad begagnat hade kostat men sprillans nytt.

Vagnen vi valde en Maxi Cosa Mura 4 men hade vi köpt den från butik i Finland hade kostnaden varit närmare det dubbla. Kan man bara tänka sig att beställa från utlandet finns det en del att spara.

När våra två barn (samt en släktings barn) väl använt dem lyckades vi sälja dem vidare för ca 250€. Vilket jag tycker är helt acceptabel kostnad för fem års användning.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon gick först och köpte någon random vagn för en billig peng då vi trodde det skulle vara bra. Men sen så insåg vi snabbt att det gick knappt o ha den i snön o slask då det var små hjul i fram som var av hårdplast.

Sen gick vi och köpte oss en Bugaboo Donkey och kan vara det bästa köp vi har gjort. Enkel, smidig, bra stora hjul av gummi och luft i dem som är vridbara och låsbara, enkel o fälla ihop, kan göras om till duo/twin vagn ifall man skaffar en till unge tätt och båda ska sitta i vagn. Mycket olika färger på suffletter osv så man kan göra den lite mer personlig.
Samt finns en hel del reservdelar som är enkla och få tag på.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera bugaboo donkey(duo). Har använt min till 1/2 barn. Den är väldigt lättstyrd, relativt liten och man har 3 års garanti. Nackdelen är väl att den tar ganska mycket plats om man ska fälla ihop och ha den i bilen.

Kostar mycket men andrahandsvärdet på dem gör att det är värt att köpa en ny som du sedan kan sälja.

Jag köpte min direkt ifrån Holland via babyplus, sparade 2-3k på detta. De har sjukt bra service, och Bugaboos garanti gör att det är safe att köpa därifrån. Fick reklamera ett hjul som började låta, fick 2st nya hjul skickade till mig inom kort.

Permalänk
Medlem

Efter en hel massa flängande kom vi fram till att en Bugaboo Buffalo var den som vi tyckte bäst om. Två år senare kan jag säga att jag är helnöjd med investeringen. Framförallt är de skumfyllda däcken guld värda. Att Buffalo är en av få vagnar jag kan åstadkomma en bekväm höjd på handtaget utan att jag går och sparkar i vagnunderredet hela tiden är ju inte helt fel det heller.

Permalänk

Vi köpte nytt första gången, Emmaljunga. Svindyrt
Sedan till de andra två har vi letat begagnat, 1-2 år gammal modell och betydligt bättre priser på dom

Har alltid haft emmaljunga och alltid varit nöjd med dom, rejäla kvalitets vagnar som funkar på fler ställen än asfalterade vägar

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Liggdel är så sjukt onödigt. Man använder den under så kort tid och det går alldeles utmärkt att vinkla ner ryggstödet i en vanlig sittdel att det går bra för barnet att ligga där (bädda om med filtar osv eller använd en fotsack istället). Samma sak med ett babyskydd som går att klicka fast, sjukt onödigt.

Det är sån hysteri när man blir förälder, det ska vara specialnappflaskor. Det ska vara bärremmar, det ska vara babyskydd. Sen visar det sig att man lagt ner hur mycket som helst på saker som inte behövs.

Mitt råd är att att tänka sig för, man behöver inte allt och man behöver inte det dyraste. Lägg pengarna som ni sparar på att inte köpa onödiga eller onödigt dyra saker på ett sparkonto åt barnet istället.

Permalänk
Medlem

Vi hade en Emmaljunga Nitro City som vi köpte begagnad till våra två barn och var var supernöjda med den.
Den har svängbara framhjul som gick att låsa om man ville och jag skulle ALDRIG köpa en vagn utan svängbara framhjul. Den hade solida hjul och det var ingen problem att gå med den i snömodd eller lera. Vi bor lite halvt lantligt med grusvägar.

Babyskydd hade vi ett Britax till första och en Maxi Cosi till andra. Mycket nöjdare med maxi cosin, lättare att bära och kändes som bättre kvalitét.
Gemensamt för båda var att vi skaffade adapter för att klicka fast i vagnen och på en bas i bilarna och det var kanon. Om vi skulle skaffa ett till barn skulle vi definitivt ha någon liknande lösning igen.

Permalänk
Medlem

Min sambo är barnvagnsfrälst och har haft flera stycken!

Köp begagnat. Nytt är inte värt det.
Emmaljunga blir sällan fel, bra kvalité i dem. Jag gillar Emmaljunga bättre än Brio och andra märken.
Liggdel används bara det första 6 månaderna, men jag tycker det är värt det. Den används 12 timmar om dagen liksom...
Svängbara hjul är en smaksak, men jag tycker om det. Speciellt när man handlar och går i affärer är det smidigt.

Jag/vi har en Emmaljunga Super Viking, mycket nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Köpte en barnvagn för 3000 på blocket som kostade 12000 ny i butik.
http://www.jollyroom.se/barnvagnar/duovagnar/inkl-liggdel/bab...

Så titta på blocket! Visst är det kul att äga nytt med sin lilla bebis men det är mycket annat som kostar.

Bilbarnstol (Kanske en ny bil?.. vi var tvungna att skaffa en knapp i bilen som stängde av airbag kostade 2500kr)
Spjälsäng
Kläder
Blöjor
Försäkringar
Ledigt från jobbet

Leksaker med mera antar jag att ni får från släkt och vänner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zletch:

Jag och sambon gick först och köpte någon random vagn för en billig peng då vi trodde det skulle vara bra. Men sen så insåg vi snabbt att det gick knappt o ha den i snön o slask då det var små hjul i fram som var av hårdplast.

Sen gick vi och köpte oss en Bugaboo Donkey och kan vara det bästa köp vi har gjort. Enkel, smidig, bra stora hjul av gummi och luft i dem som är vridbara och låsbara, enkel o fälla ihop, kan göras om till duo/twin vagn ifall man skaffar en till unge tätt och båda ska sitta i vagn. Mycket olika färger på suffletter osv så man kan göra den lite mer personlig.
Samt finns en hel del reservdelar som är enkla och få tag på.

För stads "trafik" är denna bäst. Kolla efter en beg.för de är tyvärr riktigt dyra. Vi har haft en donkey duo.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har inte jag köpt barnvagn, men det kommer väl.

Att köpa barnvagn är väl lite som att köpa bil - nybilsköp är väl lyxigt och nice, men har extrem värdeminskning och rätt... ovärt? Alla sambons polare har köpt begagnat för mindre än hälften av priset i bra skick och med massa tillbehör.

Blir helt klart att kolla på Blocket när det väl gäller!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Testpilot

Tänk igenom vad du har för behov innan du köper. Själv bodde vi i lägenhet utan hiss så vi kunde inte ta med vagnen upp i lägenheten utan var tvungen att parkera den i källaren, då är det perfekt med urtagbad liggdel, så kallad lift, somnar barnet ute kan man lätt bära med sig liften upp i lägenheten och låta barnet fortsätta sova. Bor man i hus eller markplan är kanske inte det ett behov eftersom man kanske kan köra in vagnen i hallen.

Samma sak med terrängdäck och svängbara hjul. Går man på asfalterade vägar den större delen behövs inte luftdäck eller stora hjul men vill man springa på typ elljusspår med barkunderlag måste man ha stora hjul, typ cykelhjul. Svängbara framhjul är väldigt smidigt att ha när man går på stan eller i affärer men de svängbara hjulen är också mindre än vanliga så de är inte lika terränggående.

Det är lätt att tänka att det är bra att ha en vagn man kan köra i skogen eftersom man kanske besöker skogen en gång men jag tycker det är bäst att köpa en vagn som är anpassad för där man använder den mest, besöker man mormor på landet ibland går det utmärkt att klara sig med en "stads"-vagn de gångerna, det är inte så att de slutar rulla bara för att man inte kör på asfalt

Och det här med tillbehör, lugna ner dig med det. Till våran Emmaljunga vi köpte begagnad följde det med ett standard regnskydd men man kan också köpa till ett lyx-regnskydd som man kan tro är ett måste men vi klarade oss utmärkt med standardskyddet. De flesta tillbehör går att köpa till efteråt, märker man att en mugghållare för kaffe latten skulle vara smidigt så köp den då istället för från början. Skötväskor är en annan sak som finns att köpa i matchande färger med vagnen och de kostar många hundralappar, vi köpte en axelväska för typ laptops på Ikea istället, visst har den inte specialfack för blöjpåsar eller inbyggd skötbädd men den funkar utmärkt för oss. Det beror på hur mycket och var man är ute och rör sig.

Skrivet av ClubT:

Jag och min sambo har kört minsta varianten av Emmaljunga med punkteringsfria däck och har vart väldigt nöjda med det! Ett tips är att skaffa en vagn med adaptrar för babyskyddet (bilstolen), då kan du koppla på den direkt på vagnen. Det är ovärderligt när ens lilla guldklimp somnat i bilen. Bara att lyfta ur och koppla på vagnen och köra iväg.

Skrivet av kokkelimokk:

Vi hade en Emmaljunga Nitro City som vi köpte begagnad till våra två barn och var var supernöjda med den.
Den har svängbara framhjul som gick att låsa om man ville och jag skulle ALDRIG köpa en vagn utan svängbara framhjul. Den hade solida hjul och det var ingen problem att gå med den i snömodd eller lera. Vi bor lite halvt lantligt med grusvägar.

Babyskydd hade vi ett Britax till första och en Maxi Cosi till andra. Mycket nöjdare med maxi cosin, lättare att bära och kändes som bättre kvalitét.
Gemensamt för båda var att vi skaffade adapter för att klicka fast i vagnen och på en bas i bilarna och det var kanon. Om vi skulle skaffa ett till barn skulle vi definitivt ha någon liknande lösning igen.

Köpte också en begagnad Nitro City, den är bra om man själv inte är så lång då den är ganska låg. Problemet tycker jag dock är att korgen under är ganska svåråtkomlig, sitter barnet med nerfällt fotstöd mot en är det nästan omöjligt att komma åt nått i korgen.

Det här med adapter för babyskydd (bilstol) till vagnen är också en personlig sak man kan fundera på om man behöver det eller ej. Kör man bil varje dag, kanske lämnar ett äldre syskon på förskolan, ja då kan det vara bra att ha eftersom man slipper flytta barnet fram och tillbaka mellan babyskyddet och vagnen men använder man babyskydd till vagnen så måste man lägga undan den vanliga vagninsatsen någonstans och ska man åka iväg över helgen exempelvis så måste man kanske ändå ha med liggdelen. Åker man och handlar på Ica går det utmärkt att ställa babyskyddet i kundvagnen och man slipper då ta med sig barnvagnen över huvud taget. Vi hade aldrig en adapter då vi inte kände att vi använde bilen på det sättet.

Bas/adapter för babyskyddet i bilen är dock smidigt, man slipper spänna fast babyskyddet varje gång. Om man åker bil sällan eller många olika bilar (använder kanske bilpool) kan det vara smidigt med ett babyskydd som inte går att använda med bas, de är då mindre/lättare så man kan bära med sig dem smidigare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Lego Master

Vi köpte begagnat till första grabben, en TAKO JumperX (nåt polskt märke tror jag?). Både liggdel och sittdel, vändbara både framåt och bakåt, terränghjul med fjädring och svängbara fram. Har fortfarande samma vagn till lilltösen och hon verkar inte lida av det. Tror vi gav 1500 spänn för den, och ser ingen anledning till att vi skulle gjort som syrran och köpt en splitter ny Emmaljunga Special Edition Deluxe of Doom för 25k.

Till det har vi en (nyköpt) stroller som är lite enklare och smidigare för när man bara ska ut på nåt snabbt, den har addons för att ta babyskyddet från bilen så man inte behöver ta ur tösen när hon sover. Grabben får klara sig utan vagn nu, han har för fan ben.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Efter en hel massa flängande kom vi fram till att en Bugaboo Buffalo var den som vi tyckte bäst om. Två år senare kan jag säga att jag är helnöjd med investeringen. Framförallt är de skumfyllda däcken guld värda. Att Buffalo är en av få vagnar jag kan åstadkomma en bekväm höjd på handtaget utan att jag går och sparkar i vagnunderredet hela tiden är ju inte helt fel det heller.

Även vi kör med Buffalon, köpte den till vårt första barn (2014) och nu använder vi den till vårt andra barn. Aldrig ångrat köpet. Kan ha den i stan, på landet, på stranden, går att göra liten så den inte tar upp så mycket plats i bilen och den rullar på lika fint överallt. Älskar den. Det enda tillbehöret vi köpte var mugghållare, jag såg framför mig att jag skulle bli en lattepappa men i ärlighetens namn har den mest fått husera vantar och nycklar. Nu har vi även köpt till en ståbräda till storebror, och den sitter på plats utan att man sparkar i den och stör sig på den.

Otroligt bra vagn helt enkelt. Vi gav ~12000kr för en all black.

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Hur resonerar ni kring märken och modeller? Ni föräldrar som rullat mer än en vagn i era liv, var det verkligen någon skillnad? Punkteringsfria hjul eller gillar ni de mer dämpade luftdäcken?

Har tre barn, 10, 6 och 1 år gamla. Vi kanske hade planerat att de skulle komma lite tätare men det blir inte alltid som man tänkt.

När den första väntades hade vi bestämt oss för en Bugaboo Cameleon utifrån att vi ville ha en smidig vagn för stadsmiljö och lätt vagn. Den har separat ligg- och sittdel och är väldigt smidig att köra. Läser man recensioner skriver en del att den är omöjlig att köra vintertid. Inget vi upplevt så länge gångvägarna är plogade.

Vagnen är ganska dyr, det tyckte iaf vi. Letade på Blocket och hittade en ny nästintill nyskick inkl. lite extra tillbehör för 5500 kr. Samma vagn används nu till nummer tre och vi är otroligt nöjda.

Men fundera på vad ni behöver, ska ni ex. gå på skogsstigar är vår vagn helt fel val.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

lite OT: För oss kändes det viktigare att köpa ett bra babyskydd till bilen. Tänk på att det är ganska kort bäst föredatum på dessa om man köper på blocket.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Begagnat är som vanligt mest prisvärt, men ibland kan butiker ha bra kampanjer på nya vagnar så det kan vara värt att hålla utkik efter.
Swivel-hjul är ett måste, helst luft men skumfyllda brukar vara ok. Skippa de tunna punkteringsfria, fastnar massor med skit plus att de slits fortare. Brukar dessutom inte vara lika sköna att köra med.
En extra lång solsufflett/solkeps är smidigt de där dagarna när solen står lågt.

Vi har "avverkat" tre vagnar:
Nr1: En Brio Go Next, numera Britax Go Next, var min favorit. Gör många saker rätt och är grymt skön att köra, chassit har riktigt bra gung. Med sittdel på kan man fälla ihop vagnen utan att ta av något. Blir kompakt hopfälld. Stor varukorg som rymmer en mindre veckohandling. Störta nackdel är de lite små framhjulen. Ganska dyr, eller var iaf när vi köpte.

Nr2: En Bugaboo Donkey Duo, bra i teorin men dålig i praktiken. Riktigt smidigt att kunna göra om till dubbelvagn och chassit blir ganska litet hopfällt. Ruskigt dyr och dålig kvalité. Vobblande framhjul och allmänt skranglig. Svindyra tillbehör som även de har tveksam kvalité. Skulle inte rekommendera Bugaboo överlag då detta är ett överprisat statusmärke, synd då de har många smarta lösningar. Såldes till förmån för nr3.

Nr3: En Emmaljunga Super Viking, riktigt prisvärd och kan göras om till dubbel. Bra kvalité, skön att köra och allmänt stabil konstruktion. Blir dock inte så kompakt hopfälld. Skaplig varukorg. Emmaljunga är väl inte i framkant när det gäller smarta lösningar.

Tror det sammanfattar mina erfarenheter ganska bra. Hoppas det kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Vi gick också all-in och köpte allt nytt till vår första unge.
Det blev en uppsättning Stokke Trailz i mörkgrått på både ligg- sittdel samt skötväska.
Allt som allt gick på cirkus 20 pops, men lätt värt.
Då jag är relativt lång (1.89cm) så är Trailz den klart bästa vagnen för mig.

Klart mest prisvärt med beggat men då vi hade ekonomin, så körde vi på nytt.

Permalänk
Skrivet av soujiro:

Har testat en del vagnar. Denna tycker vi är klart den bästa.

https://www.bugaboo.com/US/en_US/strollers/bugaboo-donkey

Håller med, har testat bl.a Brio, Emmaljunga osv. De må va dyra, men det är det värt plus att de har bra andrahandsvärde ifall du sköter om den.