Kan ansluta till allt, UTOM en specifik vän!

Permalänk

Kan ansluta till allt, UTOM en specifik vän!

Hej!
Har stött på ett underligt problem med en vän som jag inte lyckas klura ut. Då felet är så underligt så har jag svårt att hitta information på google och liknande. Eftersom jag helt enkelt inte vet VAD jag ska söka efter....
(flera timmar på google resulterade i absolut 0 hjälp...)

Vi kan ansluta till allt vi vill, förutom till varandra. Exempelvis kan vi koppla upp oss till en tredje väns server för att spela tillsammans. Men om vi försöker koppla upp oss mot eller "pinga" varandra så funkar det inte. På senare tid har vi problem med Ubisoft eftersom vi inte kan ansluta ens till tredje vän. (Detta är än så länge begränsat till Ubisofts spel, kanske pga deras nya Peer-to-peer serversystem??)

Vi har försökt att stänga av alla brandväggar i datorerna
Vi har försökt med port forwarding osv.
Vi har till och med stängt av brandväggen i våra respektive routrar helt och hållet, inget resultat!
Vi försökte med en variant där "DMZ" var involverat.
Vi har försökt med Hamachii.... (detta hjälpte lika lite som annat)

Vi kör båda Com-Hem för tillfället.

Någon här som tror sig veta var felet kan ligga? Alla svar uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem

Tredje kompisen ligger bakom LSN?
Be honom kolla med http://www.whatsmyip.org/ och jämföra med routerns externa IP.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Hej! Tack för snabbt svar. Inte helt säker på att jag förstår vad du menar. (Är ganska okunnig när det kommer till IT, så ber om ursäkt för dumma frågor i förhand)

Bara för att förtydliga:
Vi har problem att ansluta mellan PC 1 på Nätverk 1 och PC 2 på nätverk 2. Mot PC 3 på nätverk 3 finns inga problem.

Menar du att det kan finnas en block mellan PC 1 och PC 2 i och med att någon eller båda av dessa inte ligger bakom LSN?

Permalänk
Avstängd

PC1 och/eller PC2 kan ligga bakom NAT medans PC3 ligger på öppna internet. Sitter du bakom en NAT kan ingen ansluta till dig (men du kan ansluta till andra). Har ni provat om PC3 kan ansluta till antingen PC1 eller PC2?

Permalänk

@Klubba: Tack för svar!
PC 3 har inga problem att ansluta till varken PC 1 eller PC 2.

Permalänk

Bortse från...

Hej!
Tack för er hjälp! Tack vare era kommentarer om NAT hittade vi en inställning i våra routrar för "NAT on". Stänga av detta och köra bridging istället löste problemet.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyboardakaHawk:

Hej!
Tack för er hjälp! Tack vare era kommentarer om NAT hittade vi en inställning i våra routrar för "NAT on". Stänga av detta och köra bridging istället löste problemet.

Tack för hjälpen!

Det låter som du inte vet vad du gör? Om du kör bridging så låter det som om du har satt dina datorer rakt ut på Internet!
Detta låter som en bra lösning, men det är det inte.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyboardakaHawk:

Hej!
Tack för er hjälp! Tack vare era kommentarer om NAT hittade vi en inställning i våra routrar för "NAT on". Stänga av detta och köra bridging istället löste problemet.

Tack för hjälpen!

OMG, slå på det där igen!
Du vill isf öppna specifika portar och NAT:a trafiken till datorerna bakom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyboardakaHawk:

Menar du att det kan finnas en block mellan PC 1 och PC 2 i och med att någon eller båda av dessa inte ligger bakom LSN?

Jag menar att det kan bli klurigt att se PC3:s externa IP då den isf sitter bakom NAT som en internetleverantör använder sig av. (Och att man kunde se det om man gjorde så som jag beskrev) - Nu verkar det som om ni bara har att slå på NAT och sedan peka ut det i brandväggen mot rätt PC.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hm!
Har slagit på NAT igen. Routern ger alternativen "NAT ON" eller "disable NAT (bridging)".

Har som sagt tidigare väldigt liten kunskap i ämnet! Om NAT inte bör slås av, kan man på något sätt öppna vägar för våra två maskiner att kommunicera?

Permalänk

@Gurk: Okej, vi pratar inte om vanlig Port Forwarding då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyboardakaHawk:

Hm!
Har slagit på NAT igen. Routern ger alternativen "NAT ON" eller "disable NAT (bridging)".

Har som sagt tidigare väldigt liten kunskap i ämnet! Om NAT inte bör slås av, kan man på något sätt öppna vägar för våra två maskiner att kommunicera?

Ja, korrekt utförd port mapping

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyboardakaHawk:

@Gurk: Okej, vi pratar inte om vanlig Port Forwarding då antar jag?

Står det så i routern? Det är iaf så du ska göra. Jag har mer hört orden "Port Mapping" eller "PAT", allt det där är över NAT.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk: Ja, i routern kallas det för "Port Forward", vi kommer prova detta vid tillfälle (input från annat håll pekar på att vi kanske har använt oss av felaktig eller otillräcklig port forward tidigare)! Jag tror att min initiala fråga är besvarad! Återkommer i tråden om det inte fungerar!

Tack för alla svar! Mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara Ghost Recon Wildlands ni spelar?
Jag och några vänner har nämligen haft stora problem med det, vi löste det lite fult igenom att jag helt enkelt kopplar över mig på en wifilänk till en av polarna för att kunna spela just det spelet. Ganska otroligt att i dagens läge fallera så totalt med nätkod, har ju inte några som helst problem med spel via Steam eller Origin tex.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Det råkar inte vara Ghost Recon Wildlands ni spelar?
Jag och några vänner har nämligen haft stora problem med det, vi löste det lite fult igenom att jag helt enkelt kopplar över mig på en wifilänk till en av polarna för att kunna spela just det spelet. Ganska otroligt att i dagens läge fallera så totalt med nätkod, har ju inte några som helst problem med spel via Steam eller Origin tex.

Är det enl. det som står här https://www.primagames.com/games/tom-clancys-ghost-recon-wild... som åtgärd så är det motsvarande i tråden ovan föreslagna lösningar med att öppna portar och hålla ordning på brandväggen/routern. Allt faller om man sitter bakom LSN, se första inlägg efter TS.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@sYph: Nja, vårt problem gäller för alla spel vi försökte med. Vi provade även att köra hamachi. Nada. Men problemet verkar vara löst nu! Hans router verkar ha varit problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Är det enl. det som står här https://www.primagames.com/games/tom-clancys-ghost-recon-wild... som åtgärd så är det motsvarande i tråden ovan föreslagna lösningar med att öppna portar och hålla ordning på brandväggen/routern. Allt faller om man sitter bakom LSN, se första inlägg efter TS.

Jag sitter inte bakom LSN/CGN, Jag har även spenderat åtskilliga timmar med portöppningar med alla möjliga port-spann.
Jag ramlade under mina efterforskningar in på en tråd skapad av en snubbe som arbetade som nätverksingenjör, han spelade Wildlands och hade precis som jag en pfSense-maskin som router/brandvägg.
Han hade även han spenderat timmar med portar, dels de som Ubisoft påstår ska öppnas, men även andra portar, han hade också sniffat sin trafik och kommit fram till att portrequest's skedde på portar som INTE var listade hos Ubisoft, samt att portnummer skiftade lite då och då.

Nu är jag inte nätverkskunnig på hans nivå, men vad jag kunde förstå så berodde problemen på att Ubisofts sätt att implemera p2p anslutningar fungerade för de flesta, men i vissa fall där slutanvändare föll in under vissa kriterier gick det inte alls.
Han spaltade upp en hel kvälls läsning om hur han löste det via konfigurering i pfSense, nånting om öppnade och låsta portar osv, som jag inte orkade läsa igenom helt.
Jag gav helt enkelt upp, dels pga org, dels pga att jag kunde lösa det ganska enkelt då jag hade en ej i drift, men fungerande wifi-länk, spelet kommer ju inte spelas för evigt resonerade jag.
Men min kommentar om "fallerande nätkod" står kvar, jag spelar flertalet spel från andra bolag via Steam/Origin/Blizzard, ALDRIG några problem.

Till trådskaparen: Kalas, game on.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sYph:

Jag sitter inte bakom LSN/CGN, Jag har även spenderat åtskilliga timmar med portöppningar med alla möjliga port-spann.
Jag ramlade under mina efterforskningar in på en tråd skapad av en snubbe som arbetade som nätverksingenjör, han spelade Wildlands och hade precis som jag en pfSense-maskin som router/brandvägg.
Han hade även han spenderat timmar med portar, dels de som Ubisoft påstår ska öppnas, men även andra portar, han hade också sniffat sin trafik och kommit fram till att portrequest's skedde på portar som INTE var listade hos Ubisoft, samt att portnummer skiftade lite då och då.

Nu är jag inte nätverkskunnig på hans nivå, men vad jag kunde förstå så berodde problemen på att Ubisofts sätt att implemera p2p anslutningar fungerade för de flesta, men i vissa fall där slutanvändare föll in under vissa kriterier gick det inte alls.
Han spaltade upp en hel kvälls läsning om hur han löste det via konfigurering i pfSense, nånting om öppnade och låsta portar osv, som jag inte orkade läsa igenom helt.
Jag gav helt enkelt upp, dels pga org, dels pga att jag kunde lösa det ganska enkelt då jag hade en ej i drift, men fungerande wifi-länk, spelet kommer ju inte spelas för evigt resonerade jag.
Men min kommentar om "fallerande nätkod" står kvar, jag spelar flertalet spel från andra bolag via Steam/Origin/Blizzard, ALDRIG några problem.

Till trådskaparen: Kalas, game on.

Det är ju isf helt (!) otroligt att man inte kan lita på uppgiven dokumentation från speltillverkaren/motsvarande gällande aktuell nätkonfig som behövs, har inte så ofta råkat ut för det men väldigt tråkigt när det händer. Motsvarande manöver du beskriver har jag själv ägnat timmar åt fast med mer företagslösningar (och då exchange och autentiseringsprotokoll). Inget konstigt om man är van vid lite felsökning men ghuuuudhhhhh så irriterande när man får vara detektiv.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T