Permalänk
Medlem

ISP kan se/läsa ut lösenord i router

Hade ett märkligt samtal med min ISP idag.

Ringde pga problem med digital-tv och personen jag pratade med på kundtjänst erbjöd sig att resetta min utrustning (kör för tillfället på deras router ej egen), var på jag svarade att jag helst inte ville det, för då skulle jag behöva sätta alla lösenord på nytt. Då fick jag det märkliga erbjudandet att "jag kan ta ut dom och spara i en textfil och sätta tillbaka dom sen när jag resettat". Jag svarade att jag helst inte vill att dom läser av mina lösenord för det är ju bara jävligt märkligt. Och han svarade att "ok, då kikar jag inte in där".

Blev lite paff, och sen när vi lagt på så slog det mig att mig först att det är väl mycket allvarligt om man kan läsa ut ett lösenord från routern utifrån. En grej att ens ISP kan resetta den, men läsa ut lösenordet? När vi pratade tolkade jag det som att han kunde ta ut det i klartext. Men så här efterråt kan han ha kanske menat att han kan läsa ut den som en "textfil" med diverse inställningar som han kan skjuta in i routern men aldrig själv läsa.

Det här kanske är ett helt normalt förfarande? Men tills vidare tänkte jag hålla lite på vilken ISP och router det rör sig om.

Permalänk
Medlem

Varit vanligt länge att ISPs har tillgång till din router utifrån för att kunna hjälpa med support. Det betyder så klart att de har full tillgång (ofta t.om mer än användaren).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varit vanligt länge att ISPs har tillgång till din router utifrån för att kunna hjälpa med support. Det betyder så klart att de har full tillgång (ofta t.om mer än användaren).

Kanske dum fråga men blev lite nyfiken, detta gäller väl enbart om man har leverantörens router?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Ja enbart leverantörens router och det är inte heller säkert att det fungerar utan ISP:s router. Brygga skiten och sätt en egen innanför.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Avstängd

Om det handlar om telia så kan dom logga in på routern remote och se alla inställningar som finns i routerna. Där står dina lösenord i klartext för ditt wifi.
Så, ja dom kan läsa lösenorden i klartext. (om det är telia eller eventuell annan operatör med thomson)

Skrivet av tzaa:

Hade ett märkligt samtal med min ISP idag.

Ringde pga problem med digital-tv och personen jag pratade med på kundtjänst erbjöd sig att resetta min utrustning (kör för tillfället på deras router ej egen), var på jag svarade att jag helst inte ville det, för då skulle jag behöva sätta alla lösenord på nytt. Då fick jag det märkliga erbjudandet att "jag kan ta ut dom och spara i en textfil och sätta tillbaka dom sen när jag resettat". Jag svarade att jag helst inte vill att dom läser av mina lösenord för det är ju bara jävligt märkligt. Och han svarade att "ok, då kikar jag inte in där".

Blev lite paff, och sen när vi lagt på så slog det mig att mig först att det är väl mycket allvarligt om man kan läsa ut ett lösenord från routern utifrån. En grej att ens ISP kan resetta den, men läsa ut lösenordet? När vi pratade tolkade jag det som att han kunde ta ut det i klartext. Men så här efterråt kan han ha kanske menat att han kan läsa ut den som en "textfil" med diverse inställningar som han kan skjuta in i routern men aldrig själv läsa.

Det här kanske är ett helt normalt förfarande? Men tills vidare tänkte jag hålla lite på vilken ISP och router det rör sig om.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tzaa:

Hade ett märkligt samtal med min ISP idag.

Ringde pga problem med digital-tv och personen jag pratade med på kundtjänst erbjöd sig att resetta min utrustning (kör för tillfället på deras router ej egen), var på jag svarade att jag helst inte ville det, för då skulle jag behöva sätta alla lösenord på nytt. Då fick jag det märkliga erbjudandet att "jag kan ta ut dom och spara i en textfil och sätta tillbaka dom sen när jag resettat". Jag svarade att jag helst inte vill att dom läser av mina lösenord för det är ju bara jävligt märkligt. Och han svarade att "ok, då kikar jag inte in där".

Blev lite paff, och sen när vi lagt på så slog det mig att mig först att det är väl mycket allvarligt om man kan läsa ut ett lösenord från routern utifrån. En grej att ens ISP kan resetta den, men läsa ut lösenordet? När vi pratade tolkade jag det som att han kunde ta ut det i klartext. Men så här efterråt kan han ha kanske menat att han kan läsa ut den som en "textfil" med diverse inställningar som han kan skjuta in i routern men aldrig själv läsa.

Det här kanske är ett helt normalt förfarande? Men tills vidare tänkte jag hålla lite på vilken ISP och router det rör sig om.

Vad menar du med "alla lösenord"? Lösenordet till i alla fall Telias RGW:er är ju det som står stämplat på etiketten på undersidan av burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tzaa:

Det här kanske är ett helt normalt förfarande? Men tills vidare tänkte jag hålla lite på vilken ISP och router det rör sig om.

Tänk på att det inte är din router även fast många av någon anledning tar den inställningen. I de flesta fall får du en hemskickad gratis när du tecknar en tjänst. Så alla ISP har nog någon typ av tillgång till den från sitt håll för att kunna felsöka problem.

Jag kan dock hålla med om att spara lösenord i klartext på routern kanske inte är det bästa alternativet om nu så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Kanske dum fråga men blev lite nyfiken, detta gäller väl enbart om man har leverantörens router?

Ja enbart med deras egna eftersom de (Telia, säker fler) lägger in egen firmware som de ger viss support på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad menar du med "alla lösenord"? Lösenordet till i alla fall Telias RGW:er är ju det som står stämplat på etiketten på undersidan av burken!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kundens lösenord till ett begränsat konto på routern som står där.
Telia har ett eget konto som är det "riktiga" admin kontot där man kan göra mycket mer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W