Permalänk
Medlem

Varför/vad throttlar uTorrent?

Har varit nyfiken på det i ett bra tag nu. För att reda ut några saker i förväg:
Får ut över 100 megabyte per sekund på speedtest (ja, megabyte, dvs 800+ megabit)
Har testat med olika routrar
Har testat utan router direkt in i datorn
Har testat med olika datorer
Har testat olika hårddiskar och SSDer
Har testat att samtidigt seeda över LAN från en annan dator som redan har filerna (ja, den är med i klient-listan med sin lokala IP-adress)
Har även testat flera torrentar samtidigt, då brukar den totala nedladdningshastigheten snitta något lägre.

Resultatet blir alltid exakt detsamma, om det finns gott om seeds med snabbt internet så rusar nedladdningen först upp till ca 35-40 (absolut max 45) megabyte per sekund. Kort efter sjunker hastigheten ner och hamnar någonstans mellan 25 och 35 megabyte per sekund, oftast 25-30 och där ligger den tills det börjar närma sig slutet.

Någon som kanske har en förklaring på varför uTorrent vägrar gå snabbare? Har ju tillräckligt snabbt internet, och inte heller datorn som seedar lokalt gör att det går snabbare. Fattar inte :^)

Permalänk
Medlem

Det kan vara din internetleverantör som stryper hastigheten när den känner av bittorrent-trafik. Prova att koppla upp dig via en snabb VPN för att se om det gör skillnad.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@MarcusHuddinge:

Du har testat det mesta. Förutom att byta torrentprogram samt internetkabel. Jag utgår ifrån att dina datorer är fria från fulkod.

Permalänk
Medlem

Kan hårddisken vara begränsningen kanske? Om det är en 7200 så har den väl skrivning runt 40?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skippy_pewpew:

Kan hårddisken vara begränsningen kanske? Om det är en 7200 så har den väl skrivning runt 40?

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, vilket år lever du i, 2002?
En modern HDD fixar över 200 MB/s sekventiellt. En äldre fixar lätt 100. I skrivning, alltså.
Torrents är ju inte sekventiella, men även i IOMeter 2 MB Random får den ju över 100.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Någon som kanske har en förklaring på varför uTorrent vägrar gå snabbare?

Bara för att du kan ladda ner fort betyder inte att klienterna i torrent svärmen kan skicka så pass fort till dig. Du kommer behöva 100st personer med 100/10 uppkopplingar för att kunna fylla dina krav, sedan så är det inte ovanligt att dessa klienter kanske seedar flertalet olika torrents, vilket betyder att de inte ger dig all bandbredd.

Hastigheten är även en tids mätning, vilket betyder att du kommer få lägre hastighet från klienter som skickar till dig långt från Sverige.

Annars som någon skrev så kan det var hårddisk prestandan, särskilt om du använder 7200rpm diskar. Detta kan stämma, särskilt med torrent verifikation av det som överförs(hashing).

I överlag så är det väl inte så mycket att klaga på, du kommer ladda ned 2Gbyte per minut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hehe, vilket år lever du i, 2002?
En modern HDD fixar över 200 MB/s sekventiellt. En äldre fixar lätt 100. I skrivning, alltså.
Torrents är ju inte sekventiella, men även i IOMeter 2 MB Random får den ju över 100.

Ja tydligen. Såg att skrivning var närmare 120-200.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Kan ha fått ett virus som spökar. https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/6aqab6/psa_uto...

Har du kollat så du har en port öppen och att den fungerar? Borde finnas en grön prick på botten som säger om den är öppen.
Har du prövat en annan Torrent program (typ qTorrent) och se om det är någon inställning i uTorrent som spökar?

Permalänk

Jag bytte själv från Utorrent till qBitorrent för några veckor sedan och får nästan dubbla hastigheten ner med qBitorrent efter detta. Gjorde likadant på syrrans sons dator och samma fenomen där! Testa byta torrentprogram för efter minescandalen litar jag inte fem öre på Utorrent längre.MVH

Permalänk
Avstängd

Tixati, testa och bli nöjd. Utorrent belastar ditt nätverkskort mer än onödan om jag minns rätt, de använder din dator till egna tjänster..tror uTorrent var i blåsväder om detta för några år sedan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det kan vara din internetleverantör som stryper hastigheten när den känner av bittorrent-trafik. Prova att koppla upp dig via en snabb VPN för att se om det gör skillnad.

Har just nu Ownit. Hade tidigare Comhem, visserligen "bara" 250 megabit (fick ut exakt 256 megabit per sekund 9/10 gånger) vilket är 32 megabyte per sekund, på gränsen för att jämföra. Men beter sig likadant med samma hastigheter och tror därför inte det beror på ISP.
Har heller aldrig orkat lära mig använda VPN så meh

Skrivet av JonkenPonken:

Du har testat det mesta. Förutom att byta torrentprogram samt internetkabel. Jag utgår ifrån att dina datorer är fria från fulkod.

Är inte kablarna, funkar ju finfint med allt annat, och går snabbare. Kan definitivt vara uTorrents fel på något sätt, men i så fall kvarstår ändå frågan. Dvs varför händer det?
Min laptop har blivit fylld med skit på två olika OS över dom senaste 4 åren och hårddisken är nästan full. Min desktop är mycket nyare och har inte mycket skit alls på sig. Blir ändå likadant på båda.

Skrivet av skippy_pewpew:

Kan hårddisken vara begränsningen kanske? Om det är en 7200 så har den väl skrivning runt 40?

Som någon redan svarat på är det extremt osannolikt. Speciellt eftersom som jag skrev i första posten så har jag även testat med SSDer, till exempelvis Samsung EVO 850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Bara för att du kan ladda ner fort betyder inte att klienterna i torrent svärmen kan skicka så pass fort till dig. Du kommer behöva 100st personer med 100/10 uppkopplingar för att kunna fylla dina krav, sedan så är det inte ovanligt att dessa klienter kanske seedar flertalet olika torrents, vilket betyder att de inte ger dig all bandbredd.

Hastigheten är även en tids mätning, vilket betyder att du kommer få lägre hastighet från klienter som skickar till dig långt från Sverige.

Annars som någon skrev så kan det var hårddisk prestandan, särskilt om du använder 7200rpm diskar. Detta kan stämma, särskilt med torrent verifikation av det som överförs(hashing).

I överlag så är det väl inte så mycket att klaga på, du kommer ladda ned 2Gbyte per minut.

Jag vet hur det fungerar. Har testat flertalet torrentar där det garanterat finns mer bandbredd tillgängligt än vad jag får. Har som sagt även testat inkludera en dator på samma lokala nätverk som seed, spelar ingen roll, hastigheten beter sig likadant ändå. Först upp till runt 35 megabyte per sekund och kort efter hoppar den ner till 25-30 där den ligger stabilt.

Som sagt testat flera olika hårddiskar och SSDer, blir exakt likadant på alla, och tvivlar på att en Samsung EVO 850 skulle ha problem med hastigheter som dessa.

Inga klagomål här inte, och vad jag tycker om hastigheten är irrelevant, är nyfiken på varför detta händer.

Permalänk

Det är inte så att din klient försöker att skriva in hela torrentens mängd direkt? Min gör det och överbelastar disken så att min nerladdningshastighet går ner till 500kb/s (grymt mycket lägre än dina 25mb/s dock )
Sedan när den är klar med skrivningen så går hastigheten upp till det normala runt 10-20mb/s.
Är en inställning som går att stänga av, kommer däremot inte ihåg vart...

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Avstängd

Utorrent är lite cp så testa klicka i override automatic cache och kör den på 256 så blir det nog bra annars är qtorrent bättre än utorrent tycker jag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Jag vet hur det fungerar. Har testat flertalet torrentar där det garanterat finns mer bandbredd tillgängligt än vad jag får. Har som sagt även testat inkludera en dator på samma lokala nätverk som seed, spelar ingen roll, hastigheten beter sig likadant ändå. Först upp till runt 35 megabyte per sekund och kort efter hoppar den ner till 25-30 där den ligger stabilt.

Som sagt testat flera olika hårddiskar och SSDer, blir exakt likadant på alla, och tvivlar på att en Samsung EVO 850 skulle ha problem med hastigheter som dessa.

Inga klagomål här inte, och vad jag tycker om hastigheten är irrelevant, är nyfiken på varför detta händer.

Du borde verkligen köra ett annat program än uTorrent. Jag hade liknande hastighetsbegränsning med det programmet dock så dippade det betydligt mer, vi snackar starthastighet på 10-25MB som sen gick ner till 1-2 men återhämtade sig efter ett tag o kunde gå upp till 10-50MB/s.

Testade ett annat torrentprogram och hastigheten var betydligt stabilare.
Om byte av program inte hjälper dig så borde du verkligen testa en snabb VPN tjänst (tex PIA VPN som jag kör) så datan är krypterad vilket betyder att din ISP inte kan känna av vilken typ av trafik du skickar/tar emot, får du bättre hastighet med VPN så lär din ISP ha nån typ av spärr på torrenttrafik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tixati, testa och bli nöjd. Utorrent belastar ditt nätverkskort mer än onödan om jag minns rätt, de använder din dator till egna tjänster..tror uTorrent var i blåsväder om detta för några år sedan.

Att det på något sätt belastar nätverkskortet onödigt mycket känns som det enda svaret än så länge som potentiellt skulle kunna vara anledningen. Men även då undrar man ju hur flera olika nätverkskort reagerar exakt likadant på det. Känns ju som att olika nätverkskort skulle klara av att hantera det olika bra och därför leda till varierande resultat, men är fortfarande likadant på mins två olika datorer.

Och som flera sagt har jag inte testat att byta torrentclient. Har kört uTorrent i antagligen över 10 år nu och har aldrig känt behov av att byta. Kan testa andra program för att se om jag hittar något jag gillar. Men jag har egentligen inga problem med att ibland begränsas till kanske 25 megabyte per sekund, även relativt stora torrentar laddas fortfarande ner på under en kvart då. Detta handlar mest om att försöka hitta någon som faktiskt förstår sig på varför det är som det är så att man kan få en förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

http://content.screencast.com/users/SergSlim/folders/Jing/media/db904bb1-5b1c-4afd-a2b5-dc2650456325/2014-01-11_0038.png

Utorrent är lite cp så testa klicka i override automatic cache och kör den på 256 så blir det nog bra annars är qtorrent bättre än utorrent tycker jag

Detta hjälpte faktiskt. Testade först 256MB och började komma upp i över 40. Testade sen 512 och kommer nu upp i över 50 megabyte per sekund och det stannar stabilt där istället för att kort efter droppa ner.

Permalänk
Medlem

Och för att utesluta ISPn som vissa nämnt så

Rad 1 är wan
Rad 2 är min desktop som laddar ner en torrent
Rad 3 är min laptop som laddar ner en torrent
Det är 700 megabit (87 megabyte) per sekund av torrent-trafik

Permalänk
Medlem

Jag har läst nånstans att torrent-protokollet har svårt med så höga hastigheter.
Har bara 100/100 själv så forskade aldrig vidare på det, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Testa utorrent 2.2.1 (bästa versionen) och ställ upp cache sizen på typ 1500-1600mb. Jag har samma problem som dig om jag inte gör detta.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusHuddinge:

Detta hjälpte faktiskt. Testade först 256MB och började komma upp i över 40. Testade sen 512 och kommer nu upp i över 50 megabyte per sekund och det stannar stabilt där istället för att kort efter droppa ner.
http://i.imgur.com/O54nqRf.png

Kan ju testa att gå även högre och se om det hjälper men är ett vanligt problem för utorrent men testa annars qtorrent som är ganska lika med mindre bloat och är osäker hur den är i väldigt höga hastigheter men tycker annars den är mycket bättre än utorrent som var bra men började balla ur lite

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Kan ju testa att gå även högre och se om det hjälper men är ett vanligt problem för utorrent men testa annars qtorrent som är ganska lika med mindre bloat och är osäker hur den är i väldigt höga hastigheter men tycker annars den är mycket bättre än utorrent som var bra men började balla ur lite

Testat redan, gjorde ingen märkbar skillnad efter 512MB

Testade nyss qBittorrent cause why not. Första nedladdningen utan att ha kikat på några inställningar lyckades komma upp i 71.3 megabyte per sekund (68MiB) innan torrenten var färdig, och hastigheten höll fortfarande på att stiga.
Hade inga tankar på att byta, men funderar på det nu. En av sakerna jag gillar med uTorrent är att man bara behöver den lilla uTorrent.exe filen. Ska testa använda qBittorrent ett tag nu, men finns en inställning jag inte hittat som jag väldigt gärna vill ha, "finkorning filprioritering" som det heter i uTorrent. Hittar inte ens hur filprioriteringen fungerar över huvud taget för den delen. Har också problem just nu med att en magnet-länk vägrar fungera som fungerar i uTorrent. Får se hur det blir med att byta

Permalänk
Avstängd

@MarcusHuddinge: Hastigheten styrs av de som laddar upp, nackdelen med att tanka torrents de svärmar av free-lechare. Rekommenderar att du provar Transmission.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MarcusHuddinge: Hastigheten styrs av de som laddar upp

Seeds är inte den begränsande faktorn i detta fallet, nej.