Permalänk

Jag bytte mina euro mot kronor när sveriges valuta låg på botten. Jag köpte lägenhet utan att betala ett öre ifrån vad banken sedan värderade den till genom att ha tålamod i många budgivningar och räkna ut exakt vad varje lägenhet var värd. Genom att kolla upp bygg planer från kommunen direkt när de gjordes offentliga kunde jag undvika platser som skulle sjunka i värde (de sjönk snabbt i värde efteråt när ryktet spreds) och välja en som nu håller på att bilda en ny stads kärna med många restauranger runt hörnet. Nu kanske jag skulle bli skuld fri om jag byter ned mig.

Permalänk
Medlem

Började mitt aktiehandlande med att köpa Balder pref och b för några tusen sek för 2½ år sedan. B blev en framgångssaga och dubblades i värde på något år. Har sedan tänkt göra lite större investeringar men orkade inte sätta mig in i det för ens i höstas när några kollegor startade en liten tävling. Har successivt flyttat över mitt sparande från ett räntekonto som knappt gav något till mitt ISK. Har cirka 60% i fonder, resten aktier :

Avanza Zero (överlägset största och längsta innehavet)
AMF Balansfond
Länsförsäkringar Global Indexnära
Sensor Sverige Select
SPP Aktiefond Sverige

Volvo A/B
Fingerprint Cards B
Industrivärden
ABB Ltd
Footway Group Pref
Nordea Bank
XXL
Swedbank
VA Automotive Hässleholm
Investor
Balder B/pref

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Främst pizza och datorspel. Det har gett dålig avkastning hittills, men jag ser det som en investering i lycka.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Lego UCS

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av e1m1:

Började mitt aktiehandlande med att köpa Balder pref och b för några tusen sek för 2½ år sedan. B blev en framgångssaga och dubblades i värde på något år. Har sedan tänkt göra lite större investeringar men orkade inte sätta mig in i det för ens i höstas när några kollegor startade en liten tävling. Har successivt flyttat över mitt sparande från ett räntekonto som knappt gav något till mitt ISK. Har cirka 60% i fonder, resten aktier :

Avanza Zero (överlägset största och längsta innehavet)
AMF Balansfond
Länsförsäkringar Global Indexnära
Sensor Sverige Select
SPP Aktiefond Sverige

Volvo A/B
Fingerprint Cards B
Industrivärden
ABB Ltd
Footway Group Pref
Nordea Bank
XXL
Swedbank
VA Automotive Hässleholm
Investor
Balder B/pref

Vad menar du med det fetade, har du nu hela ditt "sparande" på börsen?
Även med indexnära fonder kan man bränna sig rejält när det går ner, jag skulle inte våga att vara så exponerad nu. Själv har jag ca 25% av mitt sparande på börsen, resten sitter bundet med, just nu, lägre avkastning men bättre säkerhet.

Permalänk
Medlem

@PuMaH:
Att ha alla pengar investerat skulle jag inte heller våga

Har i nuläget nästan lika mycket kvar på sparkontot, men efter ett hägrande bilköp tänker jag väl att jag håller 2-3 netto månadslöner som buffert.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@griid:

Kan även rekommendera deras investment global fond. globala investmentbolag, då får man även lite exponering globalt.

börjat månadsspara den nu. dock lite hög avgift 0,5%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@PuMaH:
Att ha alla pengar investerat skulle jag inte heller våga

Har i nuläget nästan lika mycket kvar på sparkontot, men efter ett hägrande bilköp tänker jag väl att jag håller 2-3 netto månadslöner som buffert.

Då får jag väl anses modig eller korkad då jag har ca 95% (När man räknar in att den är belånad) av mina pengar på börsen.
Men har inga planerade större inköp men samtidigt tillräckligt för att klara mig fram till jag skulle få a-kassa om jag blev utan jobb.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jag är lika dum jag, skulle nog kunna säga att jag har 100% på börsen just nu. 50/50 aktier/fonder, men så finns det så klart ett par aktiefonder där så .. ;). Håller dock koll några gånger om dagen, inte för att jag inbillar mig att jag kan förutspå ett ras, eller hinna sälja i tid men just nu känner jag mig tillräckligt trygg, och idag har det var kul att äga Investor B ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag är lika dum jag, skulle nog kunna säga att jag har 100% på börsen just nu. 50/50 aktier/fonder, men så finns det så klart ett par aktiefonder där så .. ;). Håller dock koll några gånger om dagen, inte för att jag inbillar mig att jag kan förutspå ett ras, eller hinna sälja i tid men just nu känner jag mig tillräckligt trygg, och idag har det var kul att äga Investor B ;).

Imorgon kommer utdelning på Investor också.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Imorgon kommer utdelning på Investor också.

Precis, nu är första miljonen nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Jag är lika dum jag, skulle nog kunna säga att jag har 100% på börsen just nu. 50/50 aktier/fonder, men så finns det så klart ett par aktiefonder där så .. ;). Håller dock koll några gånger om dagen, inte för att jag inbillar mig att jag kan förutspå ett ras, eller hinna sälja i tid men just nu känner jag mig tillräckligt trygg, och idag har det var kul att äga Investor B ;).

en drygt procent är väl inget att hurra över? (ja jag äger också investor som ett av mina största innehav) leovegas har gått upp 20% på en vecka..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Precis, nu är första miljonen nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Skryt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Precis, nu är första miljonen nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså, du är där nere fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@PuMaH:
Att ha alla pengar investerat skulle jag inte heller våga

Har i nuläget nästan lika mycket kvar på sparkontot, men efter ett hägrande bilköp tänker jag väl att jag håller 2-3 netto månadslöner som buffert.

Ligger själv med nästan 100% av mitt kapital på börsen. Med tanken på att jag har bostadslån så skulle man även kunna säga att detta är belånade pengar. Dock så har jag bara pengar på börsen som jag kan klara mig utan. Mitt liv skulle inte påverkas om allt försvann imorgon. Skulle jag samtidigt bli av med jobbet så skulle jag klara mig på akassa samt min inkomstförsäkring mot att enbart behöva månadsspara mindre.

Samtidigt så ser jag inga större köp komma då jag köpte precis en ny motorcykel så då får det fan räcka

Kommer även ta ett snack med banken vid nästa möte om att slippa amortera 1 400 i månaden så att jag kan öka på mitt månadssparande på börsen istället med samma summa.

Skrivet av Aldric T:

Precis, nu är första miljonen nära.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul! det är ett viktigt mål, det är ju den svåraste som alla säger.

Själv är jag halvvägs där i penningvärde men enligt prognosen så skall jag kunna nå den inom 3 år.

Farsan länkade dock en artikel idag som jag tyckte var lite förvånande, 1 av 10 svenskar är nu miljonärer – så ska du göra för att bli en av dem tycker 1 av 10 är lite lite, framför allt med 20-80 år spannet. Sen gillade jag att dom mäter pengar på sparkontot och inte ens totala förmögenhet för allt för många ser sig själva som miljonärer men allt ligger i bostaden och så länge de inte börjar hyra istället så kommer de aldrig märka av dom.

Skrivet av htbtoma:

en drygt procent är väl inget att hurra över? (ja jag äger också investor som ett av mina största innehav) leovegas har gått upp 20% på en vecka..

Investor känns stabilare än leovegas, sen är värdet av en procent en fråga om hur stort kapitalet är

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag väl utvalda fonder med gott betyg, vettig risk, jämn och "hög" avkastning över tid är en bra väg för de flesta. Det viktiga är att spara en vettig summa månadsvis och låta "snöbollen" växa. Har en del aktier med men man har insett ett och annat med tiden, de gäller att ha minst ok tajming annars kan det bli en jobbig resa upp, även om det på lång sikt ofta lönar sig. Jag satsar på en jätteladdning av bra fonder (över 50 st) och sprider kapitalet över dessa. Följer sedan upp, tar bort, ökar upp/ner, balanserar om osv. Är ute efter en stadig, jämn uppåt kurva och är man inte en riktig fondnisse är det inte helt lätt att åstadkomma med en handfull fonder, som många kör på. Det funkar det med, över tid, men ser inget problem i att lägga "min-fält". Fördelen med fonder som jag ser det är bland annat att den underliggande aktieavkastningen kommer som ett plus på avkastningen direkt i fonden.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Här är väl en vettig grundfördelning:
GLOBAL 35%
SVERIGE 25%
EUROPA 10%
TILLVÄXT 15%
USA 15% (helst ej mer i denna, globalfonder har ofta redan stor andel USA i sig)

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

börjat månadsspara den nu. dock lite hög avgift 0,5%

Ja det är ju högre än 0%, men det är rätt lågt om man jämför med andra fonder.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Slängde in 600 kr i Copperstone Resources efter att jag läst något tips. Gick trögt i början men efter 2-3 veckor var det +50%. Dock nere på +2% just nu (eller nåt sånt).

Man skulle ha gått in med lite mer stålar

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

en drygt procent är väl inget att hurra över? (ja jag äger också investor som ett av mina största innehav) leovegas har gått upp 20% på en vecka..

1,52 blev det väl, och jag tyckte det var värt att hurra över :).

Skrivet av j0mp3lit0:

Snarare hitte-på, min tolkning av "en miljon" får nog betraktas som ytterst frikostig i detta fallet

Skrivet av SUMITOMO:

Jaså, du är där nere fortfarande

Jo, men, du vet, jag ska bara..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

De senaste 2 åren har jag nästan bara handlat i certifikat i olja, utsläppsrätter och en del andra råvaror. Bull/bear alltså. Har gått rätt fint ändå

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

1,52 blev det väl, och jag tyckte det var värt att hurra över :).

det e klart, alla blåa siffror är bra men det lät på inlägget jag svarade på att jag skulle sen en 5-7% när jag öppnade avanza
fyllde på lite till nu imorse när utdelningen trillade in

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

det e klart, alla blåa siffror är bra men det lät på inlägget jag svarade på att jag skulle sen en 5-7% när jag öppnade avanza
fyllde på lite till nu imorse när utdelningen trillade in

Sorry, var inte meningen att vilseleda dig ;). Desto rödare idag när folk säljer av efter att ha fått utdelningen så det jämnar väl ut sig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Sorry, var inte meningen att vilseleda dig ;). Desto rödare idag när folk säljer av efter att ha fått utdelningen så det jämnar väl ut sig.

inte så farligt, 1,14%

latour delade ju också ut idag och dom ligger bara bara back 0,25%

tele 2 har det lite jobbigare idag.. där var det avstämning igår, får fylla på när pengarna rullar in i nästa vecka

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Här är väl en vettig grundfördelning:
GLOBAL 35%
SVERIGE 25%
EUROPA 10%
TILLVÄXT 15%
USA 15% (helst ej mer i denna, globalfonder har ofta redan stor andel USA i sig)

Dock ger detta nästan samma fördelning och man får en fond mindre.
GLOBAL 60%
SVERIGE 25%
EUROPA 5%
TILLVÄXT 10%

Personligen hade jag skitit i EU och tagit 65% global, 25% sverige, 10% tillväxt för att göra det ännu enklare.

Fast på dotterns fonder kör jag 50%/50% Global/Sve:

24,5% Spiltan Globalfond Investmentbolag
24,5% SPP Global Plus

17% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
17% AMF Aktiefond Småbolag
17% SPP Sverige Plus

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Jag lägger omkring 1/3 av min inkomst på aktier varje månad.
Placerar endast i Sverige och endast i aktier inom olika branscher!

Tanken med mitt sparande är att vara långsiktlig och pengarna jag spenderar är pengar som jag inte behöver till annat. Jag ska inte plocka ut pengar från detta sparande på väldigt lång tid.
Mitt mål är att min årliga utdelning ska täcka mina boendekostnader och andra kostnader (10-20.000/månad), och på så sätt vara ekonomisk oberoende. (OBS! Jag anser att det är o vara ekonomisk oberoende), och där med kunna leva riktigt gött i framtiden utan ekonomiska bekymmer

Är snart 25 år, så har lång tid av sparande framför mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Jag lägger omkring 1/3 av min inkomst på aktier varje månad.
Placerar endast i Sverige och endast i aktier inom olika branscher!

Tanken med mitt sparande är att vara långsiktlig och pengarna jag spenderar är pengar som jag inte behöver till annat. Jag ska inte plocka ut pengar från detta sparande på väldigt lång tid.
Mitt mål är att min årliga utdelning ska täcka mina boendekostnader och andra kostnader (10-20.000/månad), och på så sätt vara ekonomisk oberoende. (OBS! Jag anser att det är o vara ekonomisk oberoende), och där med kunna leva riktigt gött i framtiden utan ekonomiska bekymmer

Är snart 25 år, så har lång tid av sparande framför mig

Mycket sunt mål som även jag siktar mot. /r/financialindependence som har fått mig taggad på detta. Mycket av detta är dock från ett USA perspektiv så man kan inte ta allt rakt av utan får försöka relatera det till det svenska samhället.

Citat:

FI/RE is about:

  • Discovering and achieving life goals: “What would I do with my life if I didn't have to work for money?"

  • Simplifying and redesigning your lifestyle to reduce spending. Your wants and needs aren't written in stone, and less spending is powerful at any income level.

  • Working to increase your income and income streams with projects, side-gigs, and additional effort

  • Striving to save a large percentage (generally more than 50%) of your income to accelerate achieving FI

  • Investing to make your money work for you, and learning to manage/optimize those investments for the unique nature of FI/RE

  • Retiring Early

FI/RE is NOT about:

  • Gaining wealth for the purpose of excessive consumption

  • Taking the slow road, or the traditional road to retirement

De har även en intressant del om hur mycket pengar som behövs för att uppnå ovan

Citat:

How much do I need to save to retire?

The short answer: 25 times your annual spending (with caveats)

The long(ish) answer: In 1998, three professors at Trinity University released what became known as the Trinity Study. The study examined the U.S. stock and bond markets over every 15-30 year return period between 1925 and 1995 (the data was recently refreshed in 2009). They concluded that by starting with 4% of your portfolio, and withdrawing that amount (increasing yearly with inflation) every year, you would have a 96% chance to not run out of money during a 30 year period.

  • Assumes only a 30 year retirement period. Longer retirements likely need a lower withdrawal rate.

  • Assumes a mixture of stocks and bonds

  • Assumes $1 in the bank account is "success". So some 30 year periods had lower ending balances.

4% became known as the “Safe Withdrawal Rate” (SWR). The nature of the stock market (and historical returns) means that in most cases, the portfolio grew faster than the withdrawal rate. 4% of a portfolio is the amount you can withdraw, or reversing the math, 25x your withdrawal amount is equal to the amount you need to save.

Detta skulle medföra att jag behöver ungefär 6 miljoner (20 000 kr/mån * 12 * 25) i dagens penningvärde samt livssituation. Dock så kommer ens pension som man kan ta ut från 55 vara en del av den totala summan.

Mitt mål är att om jag vill så skall jag kunna sluta jobba när jag är 50.

Permalänk
Medlem

@Tino: Det är ju ett förbaskat bra mål att sätta sig. Lycka till

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

@Tino: Det är ju ett förbaskat bra mål att sätta sig. Lycka till

Tack. Har dock ingen aning om den kommer kunna uppnås eller inte. Känns som för mycket är oförutsett. Just nu är jag single och bor i en bostadsrätt. På 20 års tid så kan det ändra sig till att man är gift, har barn och har flyttat till en stor villa. Allt detta kommer självfallet inte gratis utan kommer ta på kapitalet och göra det svårare att uppnå den samma summa, sen är det också svårt att tro att summan skulle vara samma i en sådan situation utan troligare 50% eller 100% högre samt att ett större del av kapitalet är bundet i bostaden.

Men det är en bra motivering till varför jag sparar pengar samt att fortsätta spara.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning.

Jag har haft en del sparande i aktiefonder sedan några år tillbaka men har på senare tid (sedan mitten av mars) börjat intressera mig för aktiesparande och dunkade in en slant på Avanza mest för att leka lite. Har just nu 50% i rena aktier och 50% i fonder. Har haft en avkastning på 8.15% på två månader så det har ju gått bättre än att ha pengarna i spargrisen i alla fall.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕