Permalänk
Medlem

@Zerpej:
Ja, detta stämmer med äldre wn8, men med nya wn8 har alla tier 8 HTs samma förväntade världen. Just därför har jag högre wn8 med is3 än med tiger II eller kv4, vilket är helt befängt då det är svårare att prestera bra med tiger II och kv4 än is3. Den nya wn8 uppdateringen är ett skämt och ska inte längre tas hänsyn till av någon. Det är enklare att göra 2k skada med en is3 än med kv4 t.ex., och jag tror även man vinner mer med is3 samt får mer assistance damage och cap reset pga mobiliteten och andra grejer.

Permalänk
Medlem

vad är wn8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Zerpej:
Ja, detta stämmer med äldre wn8, men med nya wn8 har alla tier 8 HTs samma förväntade världen. Just därför har jag högre wn8 med is3 än med tiger II eller kv4, vilket är helt befängt då det är svårare att prestera bra med tiger II och kv4 än is3. Den nya wn8 uppdateringen är ett skämt och ska inte längre tas hänsyn till av någon. Det är enklare att göra 2k skada med en is3 än med kv4 t.ex., och jag tror även man vinner mer med is3 samt får mer assistance damage och cap reset pga mobiliteten och andra grejer.

Aah, ok. Har inte sett eller läst något om det. Min WN8 ser oförändrad ut vad jag kan se, när uppdaterade de?

Skrivet av Rasmus117:

vad är wn8?

Det är en formel som räknar ut på ett ungefär hur bra du spelar. Den tar hänsyn till damage, kills, defense points, spotting och win ratio och beräknar en siffra därefter.

Source: http://www.modxvm.com/en/faq/how-is-player-efficiency-rating-...

Permalänk
Medlem

WN8 uppdaterades den 7:e maj:
https://ritastatusreport.live/2017/05/08/wn8-value-changes/

Ju för sig så hade den äldre wn8 också brister eftersom det innebar att man kunde få hög wn8 enbart genom att spela lägre tiers och mediokra tanks och prestera särskillt bra. Å andra sidan känns det orättvist att ha gått från 3k wn8 på tiger II till 2750 medan wn8 på is3 har blivit oförändrad eller till och med högre.

Personligen är det helt sjukt att det ska vara samma krav på alla tanktyper och tier, ska en is4 t.ex. förväntas göra samma skada, assistance dmg, spots, etc. som en e5 eller amx 50 eller is7? Dessa tanks är ju inte ens designade på samma sätt har har olika förutsättningar i dagens meta. De som skapade wn8 har nu skjutit sig i foten och de kan lika väl lägga ner för gått.

Permalänk
Medlem

Någon här som är lika stor light tank-fantast som jag? Tycker att det är sjukt kul att köra light efter senaste patchen. Jag kan dock inte bestämma mig för vilken jag vill införskaffa härnäst.
Det står mellan:
T49
T 54 Lightweight
Bat-Chat 12 t

Bulldog har jag haft riktigt kul i, är T49 som en uppgraderad version av den i form av gameplay eller så? T54L har jag kört för länge sedan, har dock aldrig tyckt om ryssarnas brist på dumpning av kanonerna. Och jag har kört en del i AMX 13 75 de senaste dagarna och finner den helt OK.

Så mest sugen är jag nog på T49, men jag vet inte hur Sheridan på tier 10 står sig mot dom andra eller något sånt. Någon som har några synpunkter?

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

WN8 uppdaterades den 7:e maj:
https://ritastatusreport.live/2017/05/08/wn8-value-changes/

Ju för sig så hade den äldre wn8 också brister eftersom det innebar att man kunde få hög wn8 enbart genom att spela lägre tiers och mediokra tanks och prestera särskillt bra. Å andra sidan känns det orättvist att ha gått från 3k wn8 på tiger II till 2750 medan wn8 på is3 har blivit oförändrad eller till och med högre.

Personligen är det helt sjukt att det ska vara samma krav på alla tanktyper och tier, ska en is4 t.ex. förväntas göra samma skada, assistance dmg, spots, etc. som en e5 eller amx 50 eller is7? Dessa tanks är ju inte ens designade på samma sätt har har olika förutsättningar i dagens meta. De som skapade wn8 har nu skjutit sig i foten och de kan lika väl lägga ner för gått.

De som arbetar med wn8 är knappt aktiva längre, wn9 blev "klar" för mer än ett år sedan men alla utom en som arbetade med det hoppade av. Anledningen till gemensamma values är dels minskat intresse hos skaparna och att wg stuvat om så mycket i träden och buffat/nerfat så många tanks. Som han som initierat den här ändringen sagt på wotlabs forum så kan wn8 nu "segla iväg mot horisonten" och leva vidare då det nu inte är en massa extraarbete att lägga till nya tanks. Och som sagts av skaparna redan vid lansering var aldrig wn8 tänkt att vara ett absolut mått på skill, utan man ska kolla wr, wn7 personal rating, ja egentligen alla mått på både kontot och individuella tanks för att få en uppfattning om en spelares skicklighet.

Edit: Om du vill att wn8 ska leva vidare med individuella values kan du säkert anmäla dig som frivillig uppdaterare på wotlabs forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte längre om wn8, men det är aldrig kul att få låga siffror i en rating där ju högre desto bättre. Som sagt, allt handlar om en upplevelse.

Permalänk
Medlem

Snabb fråga gällande dom nya cooldownsen på consumables:
Betalar man för varje användning eller bara en gång per match?

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

En gång betalar man precis som innan.

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på att cappa? Tycker laget jämt klagar när man går för att cappa men tänker man på egna stats och att klättra i WN8 är det väl bättre än att försöka jaga runt några få tanks som gömmer sig. Speciellt om man spelar långsamma tanks

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Skrivet av GQruel:

Hur ser ni på att cappa? Tycker laget jämt klagar när man går för att cappa men tänker man på egna stats och att klättra i WN8 är det väl bättre än att försöka jaga runt några få tanks som gömmer sig. Speciellt om man spelar långsamma tanks

Det är rätt tråkigt när man redan håller på vinna, liksom att det roliga ska ta slut abrupt för att någon vill ha lite cap-poäng, speciellt om man spelat riktigt bra och nästan "bärt" hela laget till vinst, sen kommer nån liten noob som gömt sig vid röda linjen hela spelet och ställer sig i cap-zonen, får 100 cap-poäng och typ 150 skada gjord när det är 9 mot fyra vagnar och man helt klart håller på att vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GQruel:

Hur ser ni på att cappa? Tycker laget jämt klagar när man går för att cappa men tänker man på egna stats och att klättra i WN8 är det väl bättre än att försöka jaga runt några få tanks som gömmer sig. Speciellt om man spelar långsamma tanks

Att vinna är att vinna, spelar ingen roll hur och när det görs. Alla vill ju få ut något från matchen, så jag ställer mig gärna och cappar även om det bara är någon ensam stackare kvar hos fienden.

Det är public och jag vill ha mina poäng, sen kan resten av laget säga vad de vill.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Det är rätt tråkigt när man redan håller på vinna, liksom att det roliga ska ta slut abrupt för att någon vill ha lite cap-poäng, speciellt om man spelat riktigt bra och nästan "bärt" hela laget till vinst, sen kommer nån liten noob som gömt sig vid röda linjen hela spelet och ställer sig i cap-zonen, får 100 cap-poäng och typ 150 skada gjord när det är 9 mot fyra vagnar och man helt klart håller på att vinna.

Skrivet av scienta:

Att vinna är att vinna, spelar ingen roll hur och när det görs. Alla vill ju få ut något från matchen, så jag ställer mig gärna och cappar även om det bara är någon ensam stackare kvar hos fienden.

Det är public och jag vill ha mina poäng, sen kan resten av laget säga vad de vill.

Håller lite med @scienta där. Dock brukar jag beakta om någon håller på fixa Top Gun eller Pool, då cappar jag naturligtvis inte.
Sen kan jag hålla med om att det kan vara surt om någon inte dragit sitt strå till stacken så att säga och drar iväg till basen när vägen är fri från fiender, men har man bidragit till matchen och vinsten ser jag inget problem med att köra till basen o plocka lite extra xp.

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

@Zerpej:
Ja, detta stämmer med äldre wn8, men med nya wn8 har alla tier 8 HTs samma förväntade världen. Just därför har jag högre wn8 med is3 än med tiger II eller kv4, vilket är helt befängt då det är svårare att prestera bra med tiger II och kv4 än is3. Den nya wn8 uppdateringen är ett skämt och ska inte längre tas hänsyn till av någon. Det är enklare att göra 2k skada med en is3 än med kv4 t.ex., och jag tror även man vinner mer med is3 samt får mer assistance damage och cap reset pga mobiliteten och andra grejer.

Det är ju lite hela poängen med deras nya riktvärden. Att belysa precis hur obalanserade vagnar är och om folk bara spelar de "bästa" vagnarna för att padda wn8 och då fyller tiersen med bara vissa vagnar så är det en morot för att få WG att fixa balanserandet

Skrivet av scienta:

Att vinna är att vinna, spelar ingen roll hur och när det görs. Alla vill ju få ut något från matchen, så jag ställer mig gärna och cappar även om det bara är någon ensam stackare kvar hos fienden.

Det är public och jag vill ha mina poäng, sen kan resten av laget säga vad de vill.

Grejen är ju att även den som cappar för det mesta hade fått mer poäng om den hade låtit laget döda de sista vagnarna.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Grejen är ju att även den som cappar för det mesta hade fått mer poäng om den hade låtit laget döda de sista vagnarna.

Har du statistik på det? Låter fundamentalt fel, beroende på situation.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har du statistik på det? Låter fundamentalt fel, beroende på situation.

Den största delen av xp du får får du av all skada som görs av laget. Det är därför man får så lite xp när man cappar ut tidigt innan mycket skada hinner göras. Och i kombination med att man nästintill inte får något alls för capppoäng gör att det ofta är bättre att låta alla vagnarna dö än att cappa ut. Man låter laget få bättre resultat överlag och man själv likaså.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Skrivet av scienta:

Har du statistik på det? Låter fundamentalt fel, beroende på situation.

http://wiki.wargaming.net/en/Battle_Mechanics

Hela laget får en koefficient på exp baserat på hur mycket damage laget gör, och den utväger bonusen du får från capping, som är väldigt liten, enligt q&a på ftr-bloggen för längesedan, och så följande replay som exempel:

http://wotreplays.com/site/1417317#teams

Chaffee gör ingenting förutom 100 cap coints och hamnar precis framför SU-152 exp-mässigt, och SU-152 gjorde ingenting under hela matchen. Har du någon gång smiskat ut 3-4k damage (utan att få en Epic-medalj) medan resten av laget knappt snittat på 200 damage och undrat varför du bara fick 150 exp? Det är tack vara team performance factor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Den största delen av xp du får får du av all skada som görs av laget. Det är därför man får så lite xp när man cappar ut tidigt innan mycket skada hinner göras. Och i kombination med att man nästintill inte får något alls för capppoäng gör att det ofta är bättre att låta alla vagnarna dö än att cappa ut. Man låter laget få bättre resultat överlag och man själv likaså.

Är det tidigt i matchen och möjlighet till vinst på cap finns så tar jag absolut den möjligheten istället för att chansa på att det blir vinst. En match kan vända nog så fort och snopet.

Skrivet av SuperOlsson:

http://wiki.wargaming.net/en/Battle_Mechanics

Hela laget får en koefficient på exp baserat på hur mycket damage laget gör, och den utväger bonusen du får från capping, som är väldigt liten, enligt q&a på ftr-bloggen för längesedan, och så följande replay som exempel:

http://wotreplays.com/site/1417317#teams

Chaffee gör ingenting förutom 100 cap coints och hamnar precis framför SU-152 exp-mässigt, och SU-152 gjorde ingenting under hela matchen. Har du någon gång smiskat ut 3-4k damage (utan att få en Epic-medalj) medan resten av laget knappt snittat på 200 damage och undrat varför du bara fick 150 exp? Det är tack vara team performance factor.

Som sagt, det låter fundamentalt fel att ha ett sådant system till ett spelläge som capture the flag. Det uppmuntrar till ett spel där folk struntar helt i cap och därmed förlorar matcher p.g.a. att de helt enkelt viftar bort det som "onödigt". Jag har själv varit nog så förbannad på matcher där 90% av laget går till motsatt sida på kartan mot capen och hela matchen går förlorad p.g.a. det, antingen för att motståndarna cappar, eller helt enkelt får läge att omringa.

Jag förstår helt klart att ni hellre gör skada än cappar, men jag ser inget fel i att fullfölja meningen med spelläget.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag brukar cappa om jag är i närheten och bedömer att jag inte hinner jaga ifatt den sista fienden/fienderna. Det roligaste är när man cappar och folk skriker "stop cap pls noob", sedan kommer fienden inrusande för att resetta cap och man dödar den och får både cap points samt kill.

Permalänk
Medlem

Att cappa är ju i regel bra om man har känsla för när det är läge att göra så. Det är dock sjukt frustrerande när nybörjar-Löwen med sin IS-6 kompis kör dit det första hen gör när matchen börjar och vi vinner ett par minuter senare och går miste om en hel del potentiell damage/exp.

Detta händer såklart alltid när det är ett x5 event och man spelar en vagn som verkligen behöver den exp:en! ARGH!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av scienta:

Är det tidigt i matchen och möjlighet till vinst på cap finns så tar jag absolut den möjligheten istället för att chansa på att det blir vinst. En match kan vända nog så fort och snopet.

Som sagt, det låter fundamentalt fel att ha ett sådant system till ett spelläge som capture the flag. Det uppmuntrar till ett spel där folk struntar helt i cap och därmed förlorar matcher p.g.a. att de helt enkelt viftar bort det som "onödigt". Jag har själv varit nog så förbannad på matcher där 90% av laget går till motsatt sida på kartan mot capen och hela matchen går förlorad p.g.a. det, antingen för att motståndarna cappar, eller helt enkelt får läge att omringa.

Jag förstår helt klart att ni hellre gör skada än cappar, men jag ser inget fel i att fullfölja meningen med spelläget.

Jag tycker inte alls det låter som fundamentalt fel, det finns nämligen ingen korrelation mellan cap points/battle och winrate, enligt statistikstudie på math-forumet inför både wn7 och wn8 på wotlabs, det går inte att säga om cap pointsen är värdelösa (hämtade late-game när laget redan vunnit) eller om de är avgörande för att vinna striden utan att analysera replayen, det är därför (enligt q&a) cap points ger så lite reward. Och det är ett ändå ett shooting-spel med tanks och att dela ut eller hjälpa till att dela ut smisk är det som borde ge mest exp och credits tycker jag.

Permalänk
Medlem

Resetta cap ger mycket mer än att cappa verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Jag tycker inte alls det låter som fundamentalt fel, det finns nämligen ingen korrelation mellan cap points/battle och winrate, enligt statistikstudie på math-forumet inför både wn7 och wn8 på wotlabs, det går inte att säga om cap pointsen är värdelösa (hämtade late-game när laget redan vunnit) eller om de är avgörande för att vinna striden utan att analysera replayen, det är därför (enligt q&a) cap points ger så lite reward. Och det är ett ändå ett shooting-spel med tanks och att dela ut eller hjälpa till att dela ut smisk är det som borde ge mest exp och credits tycker jag.

Det är klart att inte cap points ger högre winrate, varför skulle det? Spelet är ju inte balanserat så, det har du ju själv lagt fram bevis för. Däremot borde cap ge högre utdelning och därmed öka dynamiken. Om fler kände att det faktiskt gav något att försöka ta flaggan så skulle även fler taktiker krävas för att uppnå en vinst i en och samma match. I längden tror inte jag det skulle påverka hur mycket skada som delas ut i genomsnitt, enbart vilka vägar och uppdelningar folk väljer att ta.

Annars kan man lika gärna ta bort elementet med flaggorna och enbart ha en form av team death match. Jag säger inte att det är fel i sig, jag menar bara att jag hellre ser mer dynamik i spelet. Det är egentligen samma sak som med premium-ammunition och balansering (utan att starta ytterligare en diskussion om premium-ammo(!)), jag tror att spelet skulle vara roligare om såna saker krävde mer utav spelarna.

Med det sagt så kommer jag fortsätta cappa. Om inte annat för att reta "proffsen".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

http://www.noobmeter.com/player/eu/trevlig/500044140/

Lägg gärna till om ni har lust att lira lite!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det är klart att inte cap points ger högre winrate, varför skulle det? Spelet är ju inte balanserat så, det har du ju själv lagt fram bevis för. Däremot borde cap ge högre utdelning och därmed öka dynamiken. Om fler kände att det faktiskt gav något att försöka ta flaggan så skulle även fler taktiker krävas för att uppnå en vinst i en och samma match. I längden tror inte jag det skulle påverka hur mycket skada som delas ut i genomsnitt, enbart vilka vägar och uppdelningar folk väljer att ta.

Annars kan man lika gärna ta bort elementet med flaggorna och enbart ha en form av team death match. Jag säger inte att det är fel i sig, jag menar bara att jag hellre ser mer dynamik i spelet. Det är egentligen samma sak som med premium-ammunition och balansering (utan att starta ytterligare en diskussion om premium-ammo(!)), jag tror att spelet skulle vara roligare om såna saker krävde mer utav spelarna.

Med det sagt så kommer jag fortsätta cappa. Om inte annat för att reta "proffsen".

Cap Points kan ju redan ge taktiska fördelar, om inte för att vinna så kan det locka fram motståndarna så man kan döda dem. Däremot tror jag att högre utdelning med exp/credits skulle ge ett sämre gameplay överlag, tack vare alla noobs som skulle hetsa in i capcirkeln för att få cappoäng och sina exp för att kunna avancera i tiers på sina vagnar. Är du en bra spelare kommer du få din utdelning av exp/credits ändå. Skulle folk kunna avancera tiers genom att cappa skulle det ge mindre incitament att lära sig spelets grunder.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Resetta cap ger mycket mer än att cappa verkar det som.

Japp! Och def points korrelerar till viss del med winrate, med en cutoff på ca 1.7 points/game om jag minns rätt, därför tycker jag att det är bättre att ge utdelning till def points än cap points.

Permalänk
Medlem

vilket tier 8/9 artilleri ska man satsa på nu tycker ni ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

vilket tier 8/9 artilleri ska man satsa på nu tycker ni ?

Som jag har förstått det så ligger mer fokus på stun, såklart. Ioma alla kanoner har bra splash och minsta stun fortfarande är ganska lång, så prioriterar man gärna hög RoF och pricksäkerhet framför dmg och täckt area.
BC 55, M55 med lilla kanonen, M43 med lilla kanonen, Lorr 51 med stora. Brittiska vet jag inte riktigt, men testa sig fram med mindre kanonerna och se hur man generellt presterar är väl enda tipset. BC 55 som jag spelar ganska intensivt just nu har verkligen fått en boost av nya mekaniken, rekar den hårt.

I stort sett så handlar det om RoF och accuracy mot skada och splash.

Sen är ju även frågan huruvida det är till för randoms eller mer lagbaserat. Vid lagbaserat kan man säkert hitta större nytta för de större kanonerna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Chrysler K - ännu en premium-vagn som är bättre än motsvarande icke-premium. Gamla T32:an ligger ju hopplöst efter allt. Mest komiskt är att Chrystler K har samma prem ammo som T32, men 260 pen istället för 245 som på T32. WG logic..

Patriot ska vi inte ens nämna, ännu mer OP än ChK.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

https://worldoftanks.eu/en/news/esports/gf17-in-goteborg/

Nån som har en aning om vad för give aways det brukar vara på sådana tillställningar?