Hemmabiohögtalare med dator

Permalänk
Medlem

Hemmabiohögtalare med dator

Vet att rubriken är lite svag i vad jag vill, men...

Jag kör alla mina spel genom TV:n, min TV är alltså min huvudsakliga och enda skärm. Till TV:n har jag ett hemmabiosystem, 5.1, Yamaha-receiver etc. Innan jag uppgraderade dator och började spela i 4K, så hade jag datorn kopplad med HDMI till receivern som sedan skickade bild till TV:n, nu går dock detta inte då receivern inte har stöd för 4K.

Så jag undrar om det finns nån form av 5.1 receiver med stöd för aktiv subwoofer (är det så det heter?) som inte kräver att bildsignalen går igenom receivern för att återge ljud. Kopplar jag in datorn till receivern och sätter den som ljudkälla men har TV:n som skärm, får jag inget ljud alls. Så jag misstänker att jag kommer få köpa en ny receiver, vilket inte är hela världen. Eller om det finns ett annat lätt sätt att lösa problemet på?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Du kan väl köra HDMI till TVn, och sen plocka ut ljudet från TVn ner till receivern?
Skriv dock gärna vad för prylar du har.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan väl köra HDMI till TVn, och sen plocka ut ljudet från TVn ner till receivern?
Skriv dock gärna vad för prylar du har.

Tyvärr funkar inte de. TV:n har bara HDMI in.

Receiver: Yamaha RX-V477
TV: Samsung 48" LED-TV UE48JU7505

Vet inte vad mer jag ska skriva.
Har Dynavoice högtalare som använder vanliga kablar som är skalade i varje ända och en aktiv subwoofer som använder "sublink RCA" kabel.

Bygga en dator är lätt, men att fixa ljudet, det är ju en hel vetenskap...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Optisk kabel mellan dator och reciever för ljudet, kan det vara en lösning?

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Inte många moderkort som har optisk utgång väl? För 5.1 ljud är det nog en digital coaxial som gäller om man inte vill köra med hdmi. För stereo finns ju alltid analoga utgångar på datorn som man splittar till röd/vit rca in i recievern.
Min yamaha rx-v773 har 4k passthrough. Har du kollat din?

Permalänk
Medlem

Ja receivern verkar ju ha 4K passthrough i 60 FPS. Bara köra därigenom?

Din TV har för övrigt optisk ut också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

I princip alla moderkort som finns har spdif ju.

Förstår inte problemet, du kopplar in tvn via hdmi -> datorn?
Sen kör du spdif från förstärkare -> dator?

Eller missar jag något konstigt här, behöver ju inte köra hdmi via förstärkaren alls.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen jag kommer på förutom smidigheten med bara en kabel för bild & ljud och att bara behöva byta input på recievern vid byte av källa, är om TS vill köra material med bättre ljudspår än legacy DD och DTS. T.ex. film med DTS HD-MA.