VBA eller Formel / Uträkningsproblem EXCEL

Permalänk
Medlem

VBA eller Formel / Uträkningsproblem EXCEL

Jag har 3 st celler/kolumer med 3 olika RTD länkar inklistrade och vill få ut ett resultat med häjlp av dem tre.

Jag har tagit cell A-C+A-B eller (A-C)+(A-B) för att få fram det jag vill NÄSTAN. Problemet är att när cell A bara ändras så blir utgående värde dubbelt så stort än vad värdet i cell A har ändrats.

Så jag tänkte om det finns någon formel/VBA som löser detta problem. Att när cell A ändras men cell B och C inte har uppdaterars så blir det minus lika mycket som cell A ändrades med i någon annan cell. Och på det viset kan man bara plussa på den cellen på resultatet.

Ska också flika in med att dem tre olika värderna som ändras blir bara högre och högra. DVS om det står 50 000 i Cell A exempel så kan det aldrig ändras till 45 000.

Länkar även en bild också.

www.pixeltopic.com/image/vgasdmhiejiy...

MVH S

§9
Permalänk
Medlem

Bilden finns inte.
Men lägg inte tid på att lägga upp en bild, lägg upp ett Excelark istället så vi slipper skriva av vad du gjort.

Visa med några exempel vad som händer när värdena ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Agonotheta: okej ska försöka fixa det senare. Är inte så duktigt på excel men ska testa. Här är bilden iaf fast det inte är så mycket till hjälp.

https://www.pixeltopic.com/image/vgasdmhiejiyavw

Permalänk
Medlem

Beskriv gärna exakt vad du vill beräkna.
Vill du ha snittet av ändringen på A-B och A-C?

Din formel (A-C)+(A-B) innehåller två A, så varje ändring på A ökar resultatet två gånger.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: Ja exakt det är de som är mitt problem. Och jag måste ta det två gånger för att kunna få ut det jag vill. För om jag inte tar det två gånger så blir det 0 ökning ist om både cell A och C ökar samtidigt.

Permalänk
Medlem

@simpenh:

Du vill alltså ha snittet av ändringen?
Då får du dividera med 2.

( (A-C)+(A-B) ) / 2

Förklara gärna, utan att blanda in excel, vad du vill komma fram till.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@glemmy: ne jag vill inte få fram snittet.

vi säger att det handlar om köp och sälj och köp och sälj inom företaget.

Det jag vill få fram är hur mycket av alla köp som är rena köp och inte inom företaget.

För varje köp jag gör plussas siffran A.

För varje sälj jag gör plussas siffran B.

Och varje köp jag gör inom företaget så plussas siffran A och C.

Och för varje sälj jag gör plussas siffran C.

Så jag vill få ut hur mycket av A är rent köp och eller hur mycket av A är köp inom företaget .

Det ända jag vet är belopp och antal gånger köp, sälj tillfällen och hur många gånger det har sket affär inom företaget.

MVH