Gaming och jobb. Budget 20-30k inkl. grym skärm.

Permalänk

Gaming och jobb. Budget 20-30k inkl. grym skärm.

Ska köpa en ny stationär som komplement till min bärbara. Jag sitter vid datorn säkert 10h om dagen och jobbar, och uppskattar lite gaming och skön grafik. Har tänkt lägga 20-30k, men då ska skärm ingå. Jag är kräsen gällande skärmen, det jag funderat på tidigare är IMAC med 5k retina skärmen, men för de pengarna känns det som man får rejält mkt bättre specs på en PC. Föredrar dock OSX som operativsystem.

Så kraven är:
Sjukt bra skärm (inom rimliga gränser prismässigt, men lägger jag 30k kanske skärmen får kosta 6-8k).
1080 kort

Vad är det bästa jag får för de pengarna?

Permalänk
Medlem

Lite bättre att förklara exakt vad du jobbar med så man kan ge de bästa delar? Är det Video/film, Streaming eller kanske bara vanligt Office användande.

Antar att du letar efter ett GTX 1080 kort (1080 kort kan tolkas som ett kort som klarar 1080p). Och så vid jag vet så har inte Mac support för Pascal. Så du får överväga antingen ett starkt grafikkort och Windows eller en all in one dator men där hårdvaran kanske begränsar (IMac).

Permalänk
Skrivet av Teicaus:

Lite bättre att förklara exakt vad du jobbar med så man kan ge de bästa delar? Är det Video/film, Streaming eller kanske bara vanligt Office användande.

Antar att du letar efter ett GTX 1080 kort (1080 kort kan tolkas som ett kort som klarar 1080p). Och så vid jag vet så har inte Mac support för Pascal. Så du får överväga antingen ett starkt grafikkort och Windows eller en all in one dator men där hårdvaran kanske begränsar (IMac).

Hej,

Okej. Jag jobbar med webbutveckling, och då ibland WebGL (3d grafik i browsern), vilket får min laptop att svettas rejält. Jag gillar även gaming och ska jag köpa en ny stationär ska den klara av alla nya spel på i princip högsta settings.

Permalänk
Medlem

@jahsoldier:

Lite snabbt, gaming och mac kommer inte hålla. Det håller några spel men inte på max, så macen är kanske att skriva av direkt.

Det jag rekommenderar att du kör på är

CPU: Ryzen 7 1800x (Bra för arbete och gaming, AMD just för att Intel ekvivalent kostar 12k vs 5k).
Grafikkort: 1080ti (partnerkort kommer om några veckor och 1080ti är klart det starkaste kortet idag).
Ram: 32 Gb 3200 Mhz eventuellt om du vill köra på max så kan du köpa 64 Gb.
Hårddisk: Valfritt till hur du behöver men rekommenderar en 250+ gb SSD till Windows och några spel/jobb program.
Moderkort: x370 high end AMD moderkort som också har stöd till SLI om du vill uppgradera.
Nätagg: 850+ watt, speciellt bra kvalitet EVGA G2/G3, Corsair AX etc.

Permalänk

Hackintosh?

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem

@Herp Derp: Hackintosh tror jag blir för mycket, många som inte vet hur det fungerar tror det är väldigt simpelt att köra det. Om OP nu verkligen ha Mac känslan så borde han läsa på extremt mycket för hur man sätter upp det och vilka risker man ger sig in på. Men jag tippar på att han nu vill ha en dator som ska vara "driftsäker" och då blir Windows mycket mer optimalt.

Permalänk
Medlem

Vad för gaming är det som gäller? FPS? i såna fall kan man gå lägre på upplösning för högre hz på skärmen.

En sådan dator kan jag tänka mig skall passa dina behov (Skärmen sitter som placeholder, beroende på vad du ska fokusera på så kan den ändras),

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10293475/

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Vad för gaming är det som gäller? FPS? i såna fall kan man gå lägre på upplösning för högre hz på skärmen.

En sådan dator kan jag tänka mig skall passa dina behov (Skärmen sitter som placeholder, beroende på vad du ska fokusera på så kan den ändras),

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10293475/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10293475/

Tack, ser riktigt vettigt ut.

Ang. skärm så är det absolut viktigaste bilden och pixel-densitet. Har suttit med retina i flera år nu så är ganska kräsen. Jag har även en 27" Dell ultra sharp som kostade 5000, och bilden på den är ju riktigt rutten jämfört med retinan.

Permalänk
Medlem

@jahsoldier: Vet inte exakt vilket skärm som skulle kunna slå eller vara likvärdig som Retina men du får besöka någon butik och själv gå och se efter, eller fråga personalen där om det finns någon lika. NewChamps lista verkar vettig, dock skulle jag gå med 32 gb ram istället för 16.

Permalänk
Skrivet av NewCamps:

Vad för gaming är det som gäller? FPS? i såna fall kan man gå lägre på upplösning för högre hz på skärmen.

En sådan dator kan jag tänka mig skall passa dina behov (Skärmen sitter som placeholder, beroende på vad du ska fokusera på så kan den ändras),

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10293475/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10293475/

Skrivet av Teicaus:

@jahsoldier: Vet inte exakt vilket skärm som skulle kunna slå eller vara likvärdig som Retina men du får besöka någon butik och själv gå och se efter, eller fråga personalen där om det finns någon lika. NewChamps lista verkar vettig, dock skulle jag gå med 32 gb ram istället för 16.

Update. Nu börjar det bli dags att beställa. Skärm har löst sig, eller jag har fixat en dell ultrasharp 2160p, bra för mitt jobb men hur är den för gaming? Får nog duga ett tag iaf.

Så budgeten ligger på 25k (kan gå upp emot 30k om det är värt det) och det som ska göras är:

En del 3d redigering för webben. Kommer ha många Adobe program igång samtidigt, 32gb ram skulle vara trevligt? Utöver jobbandet så är det gaming som gäller, och vill då kunna spela på på maxade inställningar med hög fps. Kan nog bli så att jag skaffar VR brillor framöver, p.g.a. VR för webben.
Trådlöst nätverkskort måste ingå.
500gb SSD är önskvärt. Mekanisk HD utöver det behövs inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jahsoldier:

Update. Nu börjar det bli dags att beställa. Skärm har löst sig, eller jag har fixat en dell ultrasharp 2160p, bra för mitt jobb men hur är den för gaming? Får nog duga ett tag iaf.

Så budgeten ligger på 25k (kan gå upp emot 30k om det är värt det) och det som ska göras är:

En del 3d redigering för webben. Kommer ha många Adobe program igång samtidigt, 32gb ram skulle vara trevligt? Utöver jobbandet så är det gaming som gäller, och vill då kunna spela på på maxade inställningar med hög fps. Kan nog bli så att jag skaffar VR brillor framöver, p.g.a. VR för webben.
Trådlöst nätverkskort måste ingå.
500gb SSD är önskvärt. Mekanisk HD utöver det behövs inte.

1. Skärmen duger väl för spelande, det är inget monster på något sätt utan troligen en 60Hz modell.
2. Kan du bygga själv, eller ska den vara färdigbyggd?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

1. Skärmen duger väl för spelande, det är inget monster på något sätt utan troligen en 60Hz modell.
2. Kan du bygga själv, eller ska den vara färdigbyggd?

1. Alright.
2. Ja, men kommer låta inet montera och testa (649kr tror jag det var).

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara värt med en fin m.2 SSD i bygget?

Permalänk
Skrivet av Simoneriksson:

Kan det inte vara värt med en fin m.2 SSD i bygget?

Det säger mig inte så mkt, men dra gärna ihop ett förslag åt mig=) En snabb SSD är viktigt om det är vad en m.2 är=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jahsoldier:

1. Alright.
2. Ja, men kommer låta inet montera och testa (649kr tror jag det var).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10338573/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Ser ju nice ut, men är det inte värt att slänga på en ryzen 7 istället för 5?

Permalänk

Högre hastighet gillas väl av Ryzen? 3200+ vad jag läst och sett i artiklar/recensioner.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fieskmask:

Högre hastighet gillas väl av Ryzen? 3200+ vad jag läst och sett i artiklar/recensioner.

Japp, skulle köra på 3200 Mhz minst, samt en 1700X för de extra trådarna vid arbete!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jahsoldier:

Ser ju nice ut, men är det inte värt att slänga på en ryzen 7 istället för 5?

Beställningsvara, enda som skiljer är antalet kärnor/trådar. Non-X modellerna går åt som smör i solsken p.g.a de kommer med en cpu-kylare.

Skrivet av fieskmask:

Högre hastighet gillas väl av Ryzen? 3200+ vad jag läst och sett i artiklar/recensioner.

Jo, det gör alla DDR4 plattformar. TS vill dock ha Inet´s monteringstjänst och då blir man restrikterad till de angivelserna som Inet har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Beställningsvara, enda som skiljer är antalet kärnor/trådar. Non-X modellerna går åt som smör i solsken p.g.a de kommer med en cpu-kylare.

Jo, det gör alla DDR4 plattformar. TS vill dock ha Inet´s monteringstjänst och då blir man restrikterad till de angivelserna som Inet har.

Okej, så det är onödigt slänga på en sån här + fläkt/kylare istället? https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jahsoldier:

Okej, så det är onödigt slänga på en sån här + fläkt/kylare istället? https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Verkligen inte, R5 har antingen åtta eller tolv trådar, R7 har sexton. Kommer definitivt göra skillnad vid arbete. Surt med minnet dock, för Ryzen gillar verkligen snabbt RAM. Borde inte Inet bara kunna köra 2666 Mhz då så kan du klocka upp det sen?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Verkligen inte, R5 har antingen åtta eller tolv trådar, R7 har sexton. Kommer definitivt göra skillnad vid arbete. Surt med minnet dock, för Ryzen gillar verkligen snabbt RAM. Borde inte Inet bara kunna köra 2666 Mhz då så kan du klocka upp det sen?

Alright. Men är Peppars bygge ovan, fast med en R7 istället för en R5 ett bra bygge? Isåfall tar jag nog och beställer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Borde inte Inet bara kunna köra 2666 Mhz då så kan du klocka upp det sen?

Nej, de har dessa begränsningar för att garantera minneskompatibilitet. Annars riskerar de att systemen blir instabila och de kunder som köpt monteringstjänsten lär skicka in sina datorer istället för att felsöka själva.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jahsoldier:

Okej, så det är onödigt slänga på en sån här + fläkt/kylare istället? https://www.inet.se/produkt/5300230/amd-ryzen-7-1800x-4-0-ghz...

Ja, AIO kylare är både dyra och för att inte tala om värdelösa. Sen är inte heller 1800x modellen direkt prisvärd, 1700x modellen ligger på 4000kr och det skiljer bara 200MHz i klockfrekvenser.

Du får göra som du själv behagar, jag skulle valt en Ryzen 5 oavsett. Det är som sagt antalet kärnor och trådar som skiljer dom åt, Ryzen överklockar som bevisat redan värdelöst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jahsoldier:

Alright. Men är Peppars bygge ovan, fast med en R7 istället för en R5 ett bra bygge? Isåfall tar jag nog och beställer.

Det är riktigt schysst, hugget som stucket mellan 1700X och 1800X dock.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10338963/123

Kör på 1700 då skillnaderna mellan 1800x och 1700x är extremt minimala för prisskillnaden.

Ram är upp till 3200 Mhz dock kommer inet inte att överklocka dessa utan du får göra det själv.

Behövs inte det allra bästa 1080ti, känns som om OP inte kommer sitta och överklocka och då går "budget" varianten av dom väldigt bra.

B350 räcker väl, x370 är för dom som ska köra SLI och med tanke på att det är 1080ti så skulle jag tro att OP inte kommer behöva SLI samt att köra 2 kort ger mer problem än vad det löser.

G2 750 Watt räcker bra och är kvalitets agg så det är inga problem.

Kör på vanlig SSD då M2 sata kostar drygt 700 kr mer, prestandaskillnad finns i princip inte då hårddisken bottleneckas. Om du dock ska köra redigering är det bra men det får du välja. Lägg till en 1TB WD om du vill ha det, kostar drygt 700 kr och är bättre att köra på den + en SSD än att köra på M2 sata bara.

Permalänk
Skrivet av Teicaus:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10338963/123

Kör på 1700 då skillnaderna mellan 1800x och 1700x är extremt minimala för prisskillnaden.

Ram är upp till 3200 Mhz dock kommer inet inte att överklocka dessa utan du får göra det själv.

Behövs inte det allra bästa 1080ti, känns som om OP inte kommer sitta och överklocka och då går "budget" varianten av dom väldigt bra.

B350 räcker väl, x370 är för dom som ska köra SLI och med tanke på att det är 1080ti så skulle jag tro att OP inte kommer behöva SLI samt att köra 2 kort ger mer problem än vad det löser.

G2 750 Watt räcker bra och är kvalitets agg så det är inga problem.

Kör på vanlig SSD då M2 sata kostar drygt 700 kr mer, prestandaskillnad finns i princip inte då hårddisken bottleneckas. Om du dock ska köra redigering är det bra men det får du välja. Lägg till en 1TB WD om du vill ha det, kostar drygt 700 kr och är bättre att köra på den + en SSD än att köra på M2 sata bara.

Tack!

Jag ser att alla som postar so far "endast" slänger i 16gb ram. Är 32gb overkill?

Permalänk
Medlem

@jahsoldier: Det beror på vad du ska göra. 8 är rekommenderat, 16 är optimalt och mer behövs om man själv vet om man behöver det.

Permalänk

På måndag får jag in pengar. Så då ska jag beställa. Hur står sig en https://www.inet.se/produkt/1512000/taurus-overkill-gtx-1080-... jämfört med de som plockats ihop i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jahsoldier:

På måndag får jag in pengar. Så då ska jag beställa. Hur står sig en https://www.inet.se/produkt/1512000/taurus-overkill-gtx-1080-... jämfört med de som plockats ihop i tråden?

Den du länkat är snabbare på spel och det mesta annat.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W