Delbetalning, vilken aktör erbjuder de mest förmånliga avtalen? (Datorköp)

Permalänk
Medlem

Delbetalning, vilken aktör erbjuder de mest förmånliga avtalen? (Datorköp)

Tjenare.
Ska plocka ihop en dator för ca 15k åt en polare och tydligen så vill han köra kalaset genom delbetalning.
Funderar på om ni har koll på vilken aktör som erbjuder de mest förmånliga avtalen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Thorvald: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med. Om han verkligen vill betala lite i taget och betala mer än han tänkt från början har väl de flesta (Inet, Webhallen, Dustin, m.fl. delbetalning). Problemet ligger i att hitta "den bästa bland de sämsta", men jag tror verkligen att all form av delbetalning är en dålig idé.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

@Thorvald *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Tobeyforce: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med.

Gör du så när du köper hus och bil också? Allt är relativt...

Permalänk
Medlem

du brukar kunna få 12månader räntefritt från dom flesta butikerna ska du upp till 24 månader brukar de tillkomma ränta

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Tobeyforce: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med. Om han verkligen vill betala lite i taget och betala mer än han tänkt från början har väl de flesta (Inet, Webhallen, Dustin, m.fl. delbetalning). Problemet ligger i att hitta "den bästa bland de sämsta", men jag tror verkligen att all form av delbetalning är en dålig idé.

...det var inte detta han frågade efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Tobeyforce: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med. Om han verkligen vill betala lite i taget och betala mer än han tänkt från början har väl de flesta (Inet, Webhallen, Dustin, m.fl. delbetalning). Problemet ligger i att hitta "den bästa bland de sämsta", men jag tror verkligen att all form av delbetalning är en dålig idé.

Instämmer att man bör under i princip alla förhållande undvika delbetalning för att slippa räntor, AVI-avgifter osv. Min fråga var alltså, precis som du påpekade, vilken den "minst dåliga" aktören att delbetala till kan tänkas vara. Är helt enkelt intresserad av att höra om någon har haft en bra/dålig erfarenhet med dom marknadsaktörer som finns, om det finns något självklart val, med mera.
Främsta argumentet till varför jag frågar om rådgivning här hör just till biten om enskilda upplevelser.

En liten sidnotis är att han tycks ha pengar, men föredrar att sprida ut betalningen, underförstått att räntekostnader med mera inte är helt vilda. Så fallet är alltså att han inte vill leva över sina tillgångar, om ni förstår vad jag menar.
Också värt att notera är att (trots att jag själv undviker det) delbetalning inte alltid är ett dåligt val. Om man tror att man kan förvalta X kapital på ett sätt som ger en högre avkastning än räntekostnaden så har man istället fått högre nytta av att delbetala än att ta det i en klumpsumma. Kanske inte att föredra om man ej är insatt eller är riskavert.

Permalänk
Medlem

@GLaDER: Finns flertalet aktörer som erbjuder 0% ränta, och i detta fallet så är ju detta den mest intelligenta lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajden85:

du brukar kunna få 12månader räntefritt från dom flesta butikerna ska du upp till 24 månader brukar de tillkomma ränta

Såpass? Ska kolla lite närmare på detta, tack!

Permalänk
Medlem

Även om det står ränta 0%, tar de oftast både uppläggningsavgift och aviavgifter (dvs effektiv ränta) som oftast blir mer än vad bara räntan skulle bli.

Skall man ta det på avbetalning, vänta i så fall på att att någon av aktörerna kör en helt avgiftsfri kampanj, dvs utan upplägg och avi-avgifter. Ex Elgiganten, CDON, mm, brukar köra sådana då och då. Då kan det till och med bli fördelaktigt att ta det på avbetalning.

CDON kör väl ex Green Friday nu till helgen (28:e)? Kan ju vara värt att vänta på.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Även om det står ränta 0%, tar de oftast både uppläggningsavgift och aviavgifter (dvs effektiv ränta) som oftast blir mer än vad bara räntan skulle bli.

Skall man ta det på avbetalning, vänta i så fall på att att någon av aktörerna kör en helt avgiftsfri kampanj, dvs utan upplägg och avi-avgifter. Ex Elgiganten, CDON, mm, brukar köra sådana då och då. Då kan det till och med bli fördelaktigt att ta det på avbetalning.

CDON kör väl ex Green Friday nu till helgen (28:e)? Kan ju vara värt att vänta på.

Tack för inputten, lätt att luras av den "räntefria" marknadsföringen.
Ska absolut ha koll på kommande kampanjer för att undvika detta! Han verkar inte ha superbråttom, så får hålla tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Gör du så när du köper hus och bil också? Allt är relativt...

Jäklar skillnad på hus och kapitalvaror som en dator.

Permalänk

Kul att alla är så emot delbetalning hela tiden. Samtidigt som det säljs mycket mer på avbetalning än kontant.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jäklar skillnad på hus och kapitalvaror som en dator.

Fortfarande samma princip!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fortfarande samma princip!

Nej, i ena fallet har man en säkerhet så jag anser inte att det är samma princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jäklar skillnad på hus och kapitalvaror som en dator.

Du kanske inte har varit i en sådan sits där man behöver delbetalning, om så är fallet så hoppas jag att du inte behöver det även om du med 99% sannolikhet kommer att hamna där, förr eller senare. Det finns allt från haverier av kritiska grejer i hemmet som som kylskåp, punka på bildäck, telefon eller sjukt husdjur, är dessa mer rimliga prisklasser tycker du? Om man nu klarar sig utan dessa så fine!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du kanske inte har varit i en sådan sits där man behöver delbetalning, om så är fallet så hoppas jag att du inte behöver det även om du med 99% sannolikhet kommer att hamna där, förr eller senare. Det finns allt från haverier av kritiska grejer i hemmet som som kylskåp, punka på bildäck, telefon eller sjukt husdjur, är dessa mer rimliga prisklasser tycker du? Om man nu klarar sig utan dessa så fine!

Förstår du inte skillnaden på att krita för ett sjukt djur och en dator blir jag mörkrädd.

Nej, jag behöver inte krita på de sakerna du räknar upp eftersom jag har en buffert för oförutsedda utgifter och ett sparande.
Att börja med att låna skapar inte dom förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Tobeyforce: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med. Om han verkligen vill betala lite i taget och betala mer än han tänkt från början har väl de flesta (Inet, Webhallen, Dustin, m.fl. delbetalning). Problemet ligger i att hitta "den bästa bland de sämsta", men jag tror verkligen att all form av delbetalning är en dålig idé.

Och vem är du att berätta för honom hur han ska sköta sin ekonomi? Att köpa en dator är inte som att bränna pengar på krogen eller på en middag. Det är en investering man förhoppningsvis kommer ha i 3-5 år.

Det är bättre att köpa den datorn man vill ha istället för att kompromissa. Genom att ta exv sämre grafikkort kan det bli en dyrare affär då man måste uppgradera längs med vägen.

Tycker det är fånigt när folk ska påpeka hur de bör sköta sin ekonomi utan att ha någon insikt. Glader, har du lån? Har du belånat bostaden? Bilen? Renovering? Jag hoppas du inte har det eftersom du förespråkar att man inte ska köpa saker man inte har råd med.

Permalänk
Medlem

TS, det enklaste (och billigate) vore att utöka lån på fastigheten om personen har ett boende. Med en ränta på 1,5-2% blir det inte speciellt dyrt.

Till er som är emot delbetalning, är ni emot expressfrakt också? I slutändan handlar det om att få varan nu. Kanske skulle TS:s kompis ha råd att köpa datorn han vill ha i september kontant, men det kan vara värt att betala några hundringar extra för att få datorn idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förstår du inte skillnaden på att krita för ett sjukt djur och en dator blir jag mörkrädd.

Nej, jag behöver inte krita på de sakerna du räknar upp eftersom jag har en buffert för oförutsedda utgifter och ett sparande.
Att börja med att låna skapar inte dom förutsättningarna.

Du är bara insnöad, alla har inte buffert som räcker till en kontantinköp. Vad som gör mej mörkrädd är att du inte verkar se samhället vi lever i. Vänta bara till du blir pensionär så får vi se hur stor buffert du har, eller bryter benet och blir sjukskriven en längre tid.

Permalänk
Medlem

I samhället vi lever i nu är det många som tar för givet att man skall kunna få allt man pekar på och så är det förhoppningsvis någon annan som betalar i slutändan. Att spara till saker är bara jobbigt när man kan låna istället.

Permalänk
Medlem

Om nu inte moraltanternas predikan har övertygat din kompis att vänta, så rekommenderar jag att köra delbetalningen via Inet eller Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I samhället vi lever i nu är det många som tar för givet att man skall kunna få allt man pekar på och så är det förhoppningsvis någon annan som betalar i slutändan. Att spara till saker är bara jobbigt när man kan låna istället.

Du låter som en bitter människa. Samhället vi har idag är det bästa någonsin.

Permalänk
Medlem

De flesta "stora" erbjuder ju Klarna eller Resurs delbetalningar "räntefritt" upp till 12 månader.

Så här står det på Netonnets hemsida

Kreditbelopp: 10 000:-
Delbetalningsperiod: 12 månader
Rörlig ränta: 0%
Admin.avg./mån: 29 kronor
Uppläggningsavgift: 295 kronor
Effektiv ränta: 11,53%
Kreditkostnad: 643 kronor
Ordinarie delbetalning per månad**: 862 kronor
Totalt belopp att betala: 10 643 kronor

NON

Eller som hos Inet

12 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 149 kr aviavgift 29 kr)

Inet

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Usch delbetalning är det drygaste som finns, jag hade väntat tills jag har haft råd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förstår du inte skillnaden på att krita för ett sjukt djur och en dator blir jag mörkrädd.

Nej, jag behöver inte krita på de sakerna du räknar upp eftersom jag har en buffert för oförutsedda utgifter och ett sparande.
Att börja med att låna skapar inte dom förutsättningarna.

Inte alltid bufferten räcker till om allt kommer på en gång. Tex: Restskatt kommer, Tv går sönder, Bilen behöver nya däck och så händer något ytterliggare och så får man ta ett privat lån för att lösa detta.

Eller att folk separerar och man ska lösa ut den andra parten och köpa massa nya möbler till sin nya bostad.

Är också en person som undviker lån så långt det bara går men ibland så händer oförutsedda utgifter så man inte har något val och detta förstår jag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Usch delbetalning är det drygaste som finns, jag hade väntat tills jag har haft råd.

Hur kan det vara det dyraste som finns när det finns alternativ som en användare ovan skrev blev totalt 400 spänn dyrare?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Inte alltid bufferten räcker till om allt kommer på en gång. Tex: Restskatt kommer, Tv går sönder, Bilen behöver nya däck och så händer något ytterliggare och så får man ta ett privat lån för att lösa detta.

Eller att folk separerar och man ska lösa ut den andra parten och köpa massa nya möbler till sin nya bostad.

Är också en person som undviker lån så långt det bara går men ibland så händer oförutsedda utgifter så man inte har något val och detta förstår jag.

Det kan ju naturligtvis hända att man kan hamna i trångmål när det gäller pengar.
Är det absolut nödvändiga utgifter är lån en nödlösning för att fixa situationen.

Men dator för 15k, iphones osv hör inte till den kategorin imo.

Permalänk
Rekordmedlem

Om man tex handlar på Inet med 0 % ränta via Klarna så blir effektiva räntan 9,44% enligt vad de själva skriver i upplysningarna >
Effektiv ränta vid köp om 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader är f.n. 9,44%.
Om man absolut tvunget ska ha avbetalning så är det ofta en vettig ide att kolla vad räntan blir på banklån för ett lån med ränta hos en seriös bank ger ofta en lägre effektiv ränta men folk luras av "räntefritt"
Att använda kredit på betalkortet ger just nu ca 9 % ränta enligt Swedbank och har man disciplin så kan man ju avsluta krediten när datorn är betald,
Och kan man få Medlenskredit (via facket) skulle det innebära >

Priser och fakta om kredit
Kreditränta: 7,00 %. Räntan är rörlig
Lånebelopp: 10 000 - 50 000 kr
Återbetalningstid: Kreditavtalet löper med årsvis förlängning
Uppläggningsavgift: 0 kr
Kreditavgift: 0 kr
Aviseringsavgift: 0 kr

Det mesta blir alltså billigare än räntefritt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Om nu inte moraltanternas predikan har övertygat din kompis att vänta, så rekommenderar jag att köra delbetalningen via Inet eller Komplett.

Antar du inte kollat vad det kostar på Komplett.

12 månader med 18 % ränta (uppläggningsavgift 250 kr)
Månadsavgift om 35 kr tillkommer

15000kr på 12mån=18370

Skrivet av Dalton Sleeper:

Du är bara insnöad, alla har inte buffert som räcker till en kontantinköp. Vad som gör mej mörkrädd är att du inte verkar se samhället vi lever i. Vänta bara till du blir pensionär så får vi se hur stor buffert du har, eller bryter benet och blir sjukskriven en längre tid.

Jag har bytt två höftleder, räcker det?

Klart som fasen man inte får en buffert om man inte sparar.
Vilket samhälle lever vi i där man måste ha en 15k dator som man inte har råd att köpa?