Varför använder man inte 100% av sin nätverksuppkoppling?

Permalänk

Varför använder man inte 100% av sin nätverksuppkoppling?

började grubbla nyss över varför man inte använder sig av hela nätverksuppkopplingen som man får till datorn. Ett exempel är att nu när jag laddar ner ett spel på steam så använder jag mig endast utav några få procent av nätverket. Detta ser jag i aktivitetshanteraren. rent logiskt tycker min skalle att en dator borde använda allt nätverk på ett program om det är det enda som kräver nätverksuppkoppling och är det ett till så delas den osv. är det någon som är en riktig fena på detta och kan förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

började grubbla nyss över varför man inte använder sig av hela nätverksuppkopplingen som man får till datorn. Ett exempel är att nu när jag laddar ner ett spel på steam så använder jag mig endast utav några få procent av nätverket. Detta ser jag i aktivitetshanteraren. rent logiskt tycker min skalle att en dator borde använda allt nätverk på ett program om det är det enda som kräver nätverksuppkoppling och är det ett till så delas den osv. är det någon som är en riktig fena på detta och kan förklara?

Har du ex 100mbit ner på internet och ditt nätverkskort klarar 1000mbit blir det ju bara några få %. Din dator vet ju inte vad du betalar för hastighet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Blir aldrig snabbare än den svagaste länken.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Som jOnÄTÄn säger, aktivitetshanteraren kommer nästan alltid visa 1000 mbit/s som högsta men detta kommer du aldrig uppnå om du inte betalar för gigabit uppkoppling. Det kommer därför bara att stå att du använder 10% av din uppkoppling om du använder 100 mbit/s.

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Skrivet av oliver_1998:

började grubbla nyss över varför man inte använder sig av hela nätverksuppkopplingen som man får till datorn. Ett exempel är att nu när jag laddar ner ett spel på steam så använder jag mig endast utav några få procent av nätverket. Detta ser jag i aktivitetshanteraren. rent logiskt tycker min skalle att en dator borde använda allt nätverk på ett program om det är det enda som kräver nätverksuppkoppling och är det ett till så delas den osv. är det någon som är en riktig fena på detta och kan förklara?

Vad står det för hastighet i steam samt vad har du för internetuppkoppling?

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Vad står det för hastighet i steam samt vad har du för internetuppkoppling?

i steam står det 1.4 MB/s har typ 13 mbit ner på bredbandskollen kör via telejacket. alltså nu när jag tänker efter så är det ganska logiskt då 1,4x8 = 11,2 om man ska omvandla MB/s till mbit. har jag rätt?

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du ex 100mbit ner på internet och ditt nätverkskort klarar 1000mbit blir det ju bara några få %. Din dator vet ju inte vad du betalar för hastighet.

Skrivet av Hjärnsläpp:

Som jOnÄTÄn säger, aktivitetshanteraren kommer nästan alltid visa 1000 mbit/s som högsta men detta kommer du aldrig uppnå om du inte betalar för gigabit uppkoppling. Det kommer därför bara att stå att du använder 10% av din uppkoppling om du använder 100 mbit/s.

Detta låter mer logiskt. isåfall förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

i steam står det 1.4 MB/s har typ 13 mbit ner på bredbandskollen kör via telejacket

1.4 Megabyte/s är ungefär lika med 13 Megabit/s...

Permalänk
Skrivet av Gaist:

1.4 Megabyte/s är ungefär lika med 13 Megabit/s...

japp redigerade mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

i steam står det 1.4 MB/s har typ 13 mbit ner på bredbandskollen kör via telejacket. alltså nu när jag tänker efter så är det ganska logiskt då 1,4x8 = 11,2 om man ska omvandla MB/s till mbit. har jag rätt?

Ja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju på vad du betalar för också men betalar du för 13Mbit ner så verkar du ju faktiskt utnyttja 100% av ditt nätverks kapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Det beror ju på vad du betalar för också men betalar du för 13Mbit ner så verkar du ju faktiskt utnyttja 100% av ditt nätverks kapacitet.

Skickades från m.sweclockers.com

betalar för 30 men går inte att få ut mer än såhär. betalade för mindre förut. 15 eller något sådant (fick då ut 8 ner tror jag. minns inte riktigt men av någon anledning så fick jag ut mer när jag betalar för 30 borde jag inte få ut lika mycket med båda alternativen om jag inte ens kan komma över dedär 15 när jag betalar för 30?

Permalänk

Man maxar aldrig själv bredbandet....

Man är ju även helt beroende av den andra datorn i andra änden och många laddar ju samtidigt från den datorn.

Säger det som ett exempel, vis snackar ju steam... många laddar saker därifrån så. och just där kan man anta att det går trögare vissa tider säg... Kl 18.00 en fredag när något stort spel just släpptes. Kolla in Youtube olika tider på dygnet och jämför lite. Hosta dig upp en tidig morgon och kolla hastigheten där. ytterst sällan fån man segt youtube tidigt på morgonen, men garanterat kl 17-21 med undantag när det är nått astråkigt på Svensk Tv som alla skall se som farmen, Melodifestival, fotboll eller något.

Tror själv att man maxat på Torent möjligtvis eller något sådant kl fyra på morgonen...

För säkerhets skull bör du köra något bredbandstest på nätet, kontrollera att du får det bredband som du skall ha..
https://www.bredbandskollen.se/

Där kan man ladda ner ett program som mäter då och då...

Sen kan du ju också leka med tracert i comadotolken Se hur svarstiden är mot olika servrar. Prova om det är trögt på nått ställe...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver_1998:

betalar för 30 men går inte att få ut mer än såhär. betalade för mindre förut. 15 eller något sådant (fick då ut 8 ner tror jag. minns inte riktigt men av någon anledning så fick jag ut mer när jag betalar för 30 borde jag inte få ut lika mycket med båda alternativen om jag inte ens kan komma över dedär 15 när jag betalar för 30?

Eventuellt kan ju en Router/modem bromsa hastigheten. Lär ju dock inte vara så i detta fall då det handlar om hastigheter kring ~15-30 Mbit.
Men kanske du/ni har mer datorer/mobiler/enheter uppkopplade på samma anslutning/abonnemang så kan det ju påverka.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Eventuellt kan ju en Router/modem bromsa hastigheten. Lär ju dock inte vara så i detta fall då det handlar om hastigheter kring ~15-30 Mbit.
Men kanske du/ni har mer datorer/mobiler/enheter uppkopplade på samma anslutning/abonnemang så kan det ju påverka.

har provat för skojs skull att koppla ifrån alla enheter blir ingen jättestor skillnad är inte riktigt missnöjd med hastigheten med tanke på möjligheterna där jag bor och på bredbandskollen får jag fram ett OK jämfört med vad jag betalar för.

Permalänk

PÅ Windowssymbolen nere till vänster kommer en sökruta upp.

Skriv "CMD" tryck enter. Då kommer en ruta upp med svart bakgrund, det är commandotolken.

Skriv tracert följt av en internetadress. Tryck enter.

Visa signatur

Kraschfield