Kan min ISP lägga om trafiken mellan andra noder?

Permalänk

Kan min ISP lägga om trafiken mellan andra noder?

Kan min ISP lägga om trafiken mellan noderna

Jag spelar mycket BF 1 och Red Orchestra 2. Mitt nuvarande internet är 100/10 Mbit/s och tyvärr så finns det vissa tider som spelen funkar dåligt i multiplayer då jag ser på UOTrace och Pingplotter att trafiken inte är optimal. Vissa noder är kassa. Jag har påpekat vid ett tidigare tillfälle för min ISP om detta problemet och fick bara kort till svar att min mikrovågsugn kunde vara felet (eftersom jag har WiFi). Och nej, jag har inte mikrovågsugnen på i flera timmar utan det är enskilda noder mellan mig och servrarna jag spelar på. Tyvärr tvivlar jag på att min ISP har orken eller kunskapen om nyss nämnda svar är bästa ursäkten de kan komma med!

Min fråga är, kan jag be min ISP att lägga om trafiken till andra noder som förhoppningsvis är bättre än de som används, och är verkligen de nuvarande noderna de mest optimalt utvalda, d.v.s. är trafiken redan optimerad eller kan min ISP lägga om det. Jag kan inte mycket om teknik inom IT, så jag hoppas att jag har givit tillräckligt med info.

Pingplotter RO 2 server UK

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem

Nej, inget de kan göra för specifika kunder. Det du kan göra är att felanmäla och skicka med dina mätningar. Så om flera anmäler kanske de inser att det är ett problem.

Sedan på hop 12 så är det troligen en enhet som inte svarar på ping.

Men ta och införskaffa en nätverkskabel och provspela samt mät. Så att du kan utesluta ditt wifi.

Sedan om jag inte varit nöjd med kvalitén som leverantören har på sina förbindelser är att byta leverantör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Min fråga är, kan jag be min ISP att lägga om trafiken till andra noder som förhoppningsvis är bättre än de som används, och är verkligen de nuvarande noderna de mest optimalt utvalda, d.v.s. är trafiken redan optimerad eller kan min ISP lägga om det. Jag kan inte mycket om teknik inom IT, så jag hoppas att jag har givit tillräckligt med info.

Pingplotter RO 2 server UK

Be kan du alltid göra. Om din ISP hörsammar dina böner är en annan fråga. Möjligt har Safe Host eller vad dom vill kalla sig borta i England gjort ett fel när de dirigerar trafiken över Rumänien, vad vet jag? Här kan du nog felanmäla.
Din ISP kan enbart styra valet av noder genom att betala vad IP-Only vill ha för sin högprioriterad peering-trafik. Vägen är mest optimal ur ett ekonomiska perspektiv just nu och det riskerar att förbli så om du inte lyckas övertala din ISP att slanta vad det kostar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag har testat med kabel, och det gjorde bara en marginell skillnad. Om servern i fråga, en engelsk sådan, normalt sett har gett mig 60-80 i ping, så har jag med de nuvarande problemen ca 200 i ping, medan personer som bor i exempelvis Finland har 90. När jag testade med kabel så var pingen ca 170-180 vilket innebär att det ger bara en marginell skillnad. Jag har inte alltid haft 200 i ping med Wifi:n utan har vanligtvis haft runt 60-80, men de senaste två veckorna har det i princip bara varit 200+. Således, något har ändrats, men inte hos mig.

Summa summarum, problemet ligger inte hos mig, utan uppströms.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Hedersmedlem

Ser snarare ut som att det är mottagaren som har taskiga avtal i så fall. Det verkar ju vara de sista hoppen innan deras server som strular och det är knappast din ISP ansvarig för.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Men borde det inte vara lika för alla som spelar på den servern då? Spelare från exempelvis Finland har 80-90 i ping medan jag själv med ett 100/10 Mbit/s internet har 200+ i ping.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Gamingdeluxe eller deras leverantör har problem med trafiken till dig snarare än att det är något problem med noderna i sig eller trafiken mot dem. Skulle gissa på att trafik från dem tar en annan väg tillbaka, en mycket längre väg. Jag ha ca 40-45ms till alla noder i din traceroute, vilket är rimligt till England.
Enklaste lösningen för dig är nog att byta operatör då sådana här problem som involverar flera parter kan ta ett tag att lösa. Annars kan du kontakta Gamingdeluxe så de kan lösa sitt problem eller prata med sin opeatör.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gen.Lagus:

Men borde det inte vara lika för alla som spelar på den servern då? Spelare från exempelvis Finland har 80-90 i ping medan jag själv med ett 100/10 Mbit/s internet har 200+ i ping.

Det spelar ingen roll om du har 10mbit eller 100mbit, svarstiden kommer vara densamma ändå.

Det du får göra är att testa en annan leverantör.

Permalänk
Medlem

Hur paket går i nätet beror på vilka peering avtal en ISP har.
Då detta skiljer för olika ISP'er så kan paketen gå olika vägar även om spelarna befinner sig i samma land/stad/byggnad om de har olika ISP.
Har man otur så finns det inget bra avtal och då kan det bli konstiga vägar.
Har själv sett hur paket har gått över Amsterdam fastän både jag och servern var i Göteborg.

Vad kan man då göra?

  1. Klaga hos sin ISP och hoppas på att det skaffar bättre avtal

  2. Byta ISP

  3. Skaffa en VPN tunnel

1 tar ju lite tid och 2 är inte möjligt för alla och sedan kanske man har lite bindningstid.
När det gäller 3 så gjorde jag en liten test:
Har Telia Telia VDSL och har c:a 40 ms till 109.70.149.165
Med Mullvads tunnel till England har jag 41 ms.

Så en VPN tunnel kan kanske hjälpa dig.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Fick svar från min ISP, och de lägger ansvaret på sin "underleverantör" IP-only som figurerar i pingplottergrafen. Mycket riktigt i de pingplotters jag har gjort är det efter dem som det går söderut... Min ISP säger att bara att jag får påvisa att samma problem förekommer på flera servrar, vilket det faktiskt gör. Det spelar ingen roll om jag spelar BF 1, RO 2 eller Heroes and Generals. Latensen är skit oavsett spel och graferna ser snarliknande ut, nämligen att problemet uppstår direkt eller kort efter IP-only. Så, jag får skicka fler grafer på olika servrar, men risken är väl att min ISP tvår sina händer och säger att problemet ligger hos underleverantören.

Visa signatur

Intel i7-9700K 3,6 GHz , AMD Radeon VII, ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151, Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD, Samsung SSD 860 EVO 1TB,