Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Nu kan jag endast tala för mig själv, men min största oro innan jag skaffade ett 60% var att jag skulle sakna just piltangenterna. I själva verket visade det sig att jag inte alls saknade dem. Jag har dem på FN+IJKL och det räcker gott och väl till mig. Jag använder aldrig piltangenterna i spel heller, där är det WASD som gäller. Men som sagt, det kan ju skilja från person till person.

Jag har tänkt på detta då jag nyligen skaffade TKL, stör mig faktiskt mer än vad jag hade trott på att jag inte har en Enter-knapp längst ut på högersidan. Men skulle jag skaffa ett 60% så skulle jag nog sakna shift+delete.
Svåra val detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har tänkt på detta då jag nyligen skaffade TKL, stör mig faktiskt mer än vad jag hade trott på att jag inte har en Enter-knapp längst ut på högersidan. Men skulle jag skaffa ett 60% så skulle jag nog sakna shift+delete.
Svåra val detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inga problem med shift-delete. Jag kör en dedikerad delete-knapp på mitt 60%, det skulle jag inte klara mig utan. Men det är ju en av fördelarna med ett programmerbart tangentbord, man ställer in det som man själv vill ha det.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Jag har inga problem med shift-delete. Jag kör en dedikerad delete-knapp på mitt 60%, det skulle jag inte klara mig utan. Men det är ju en av fördelarna med ett programmerbart tangentbord, man ställer in det som man själv vill ha det.

Men vad för knapp har du offrat då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@StuntmanMike:

Jag kör FN på Caps Lock (Caps Lock på FN2+Caps Lock, om jag mot förmodan skulle behöva den) och Delete kör jag på den fysiska knappen som heter FN1. Jag experimenterar även lite med att ha Delete på FN+Space (alltså Caps Lock + Space), kanske blir det så att man kör shift-delete på FN+Space, vi får se.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

@Rutger Janåker: Jag rekommenderar dig att köpa ett Let's split! Billiga pcber och det går att få tag på allt som behövs relativt enkelt. Billigt om man inte har bråttom heller. Om det är intressant kan jag se efter vad jag har för länkar, annars borde du kunna hitta länkarna om du kollar in mina tidigare inlägg

Riktigt snyggt delat 40%! Vartifrån köpte du det och hur mycket kostade det? Har du möjlighet att länka till var man skaffar delar/ett set till detta tangentbord?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@Icte:
Använd sökfunktionen på forumet så tror jag att den, för en gångs skull, funkar ok! (mao det är redan nämnt tidigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Riktigt snyggt delat 40%! Vartifrån köpte du det och hur mycket kostade det? Har du möjlighet att länka till var man skaffar delar/ett set till detta tangentbord?

Tack så mycket!

Jag har letat runt lite och inte hittat riktigt var Let's Split säljs just nu. Men om du kollar på Reddit så borde du kunna hitta om det säljs någonstans just nu!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Tack, ska kika där!

@anon257891: Sökte på "Let's split" innan jag skrev kommentaren men hittade inga riktiga länkar till var man kan köpa dessa, därav frågan Men sökfunktionen visade mig vägen till Massdrop där de säljer Vortex Core just nu (21h kvar) med MX Silver och relativt billig frakt till Sverige så det kanske blir ett sånt istället!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: En liten varning för Vortex Core. De har tagit konceptet med en delad mellanslagstangent till en oväntad plats. Båda tangenterna är mellanslag . I och med att tangentbordet inte är fullt programmeringsbart (bara pseudoprogrammeringsbart likt Poker), finns heller inget du kan göra åt saken på standardlagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Icte: En liten varning för Vortex Core. De har tagit konceptet med en delad mellanslagstangent till en oväntad plats. Båda tangenterna är mellanslag . I och med att tangentbordet inte är fullt programmeringsbart (bara pseudoprogrammeringsbart likt Poker), finns heller inget du kan göra åt saken på standardlagret.

Jag läste det ja! Men känns ändå som ett prisvärt alternativ jämfört mot att bygga ett eget. Man får ju ändå CNC Alu Case, PBT keycaps, plate, switchar och pcb för en relativt billig peng jämfört mot DIY lösningar. Man kanske kan i värsta fall ta bort PCB:n helt och hållet och löda ihop switcharna manuellt till en t.ex. Teensy?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

@StuntmanMike:

Jag kör FN på Caps Lock (Caps Lock på FN2+Caps Lock, om jag mot förmodan skulle behöva den) och Delete kör jag på den fysiska knappen som heter FN1. Jag experimenterar även lite med att ha Delete på FN+Space (alltså Caps Lock + Space), kanske blir det så att man kör shift-delete på FN+Space, vi får se.

#@$! Nu kom beslutsångesten som på beställning!
Ett
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/vortex/pok3r-rgb-... är ju riktigt lockande och då jag fortfarande är innom ramen för att returnera mitt oanvända Masterkeys Pro S RGB MxBrown så blir det ju "bara" 400kr extra. Att jag dessutom ville ha svarta brytare ger mig ju bara en extra anledningen dessutom. =S

Hur är ljudnivån om man jämför med ett med "vanlig ram"?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

#@$! Nu kom beslutsångesten som på beställning!
Ett
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/vortex/pok3r-rgb-... är ju riktigt lockande och då jag fortfarande är innom ramen för att returnera mitt oanvända Masterkeys Pro S RGB MxBrown så blir det ju "bara" 400kr extra. Att jag dessutom ville ha svarta brytare ger mig ju bara en extra anledningen dessutom. =S

Hur är ljudnivån om man jämför med ett med "vanlig ram"?
Skickades från m.sweclockers.com

Med vanlig ram, syftar du då på att Pok3r har platta och case i aluminium, till skillnad mot plast?
För det första tycker jag att det gör att tangentbordet får en mycket bättre känsla av kvalité mot vad de i plast har. När det kommer till ljudnivån så är jag lite osäker på huruvida det påverkar ljudet, det är inget som jag har tänkt på faktiskt. Det är mycket som handlar om personlig smak när man kommer till tangentbord. Om du mot förmodan skulle hata det så kan du ju returnera det och köpa ett nytt Masterkeys Pro S.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Med vanlig ram, syftar du då på att Pok3r har platta och case i aluminium, till skillnad mot plast?
För det första tycker jag att det gör att tangentbordet får en mycket bättre känsla av kvalité mot vad de i plast har. När det kommer till ljudnivån så är jag lite osäker på huruvida det påverkar ljudet, det är inget som jag har tänkt på faktiskt. Det är mycket som handlar om personlig smak när man kommer till tangentbord. Om du mot förmodan skulle hata det så kan du ju returnera det och köpa ett nytt Masterkeys Pro S.

Jag tänker mer ramen/höljet(dock i plast på Masterkeys) som döljer botten delen av tangenterna, jag hade först ett ASUS Claymore Core som inte hade denna "ram" runt och tillsammans med röda brytare som bottnar lätt så kändes det väldigt högljutt jämfört med Masterkeys.

Jo jag kommer nog att beställa det inatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukar ni behöva tulla på massdrop köp? Även på mindre saker som keysets.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tänker mer ramen/höljet(dock i plast på Masterkeys) som döljer botten delen av tangenterna, jag hade först ett ASUS Claymore Core som inte hade denna "ram" runt och tillsammans med röda brytare som bottnar lätt så kändes det väldigt högljutt jämfört med Masterkeys.

Jo jag kommer nog att beställa det inatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, jag förstår. Jag törs inte svara på om det gör någon skillnad faktiskt. Man kan ju dämpa det en aning med o-ringar möjligen.

Permalänk

Är det någon som har införskaffat sig ett sådant här tangentbord? https://www.komplett.se/product/897883/gaming/gamingmoss-tang... , det verkar vara bra efter att man har kollat på reviews osv. Tänkte bara fråga om tangentbordet är värt att skaffa?

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

Är det någon som har införskaffat sig ett sådant här tangentbord? https://www.komplett.se/product/897883/gaming/gamingmoss-tang... , det verkar vara bra efter att man har kollat på reviews osv. Tänkte bara fråga om tangentbordet är värt att skaffa?

Jag har inte testat det, men tänkte bara påpeka att det är ett tangentbord med rubber domes, alltså inte ett tangentbord med mekaniska switchar.

Permalänk
Skrivet av Rutger Janåker:

Aha, jag förstår. Jag törs inte svara på om det gör någon skillnad faktiskt. Man kan ju dämpa det en aning med o-ringar möjligen.

Ok, Har ett sett med o-ringar på mitt gamla tangentbord så jag kommer att test med dom såklart. Bäst hade ju varit om Poker kom med Mx silent black men tillverkarna verkar inte ha anammat den än..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Ja, ber om ursäkt. Har inget tangentbord alls än men har lärt mig mycket av det du sagt så tackar för det.
Det skulle vara väldigt snällt, är inte i tankarna på att beställa än men jag tror jag kan lära mig mycket av att se hur din template ser ut.

Fixar det imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@anon281286 @Andreaz1 @seville57 *Inlägg flyttade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Brukar ni behöva tulla på massdrop köp? Även på mindre saker som keysets.

I allmänhet ja (på allt över ca 300 SEK)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

I allmänhet ja (på allt över ca 300 SEK)

Finns det inga GB som inte går via USA? Det ultimata hade ju varit en groupbuy som har dropshipping direkt från Kina, alternativt en baserad i ett Europeiskt land med låg tull/skatt som sedan skickar vidare till Sverige utan några extra kostnader. Det blir ju i stort sett aldrig någon tull/skatt (eller väldigt liten) på något man köper från Kina då de sällan skriver det verkliga värdet på paketen.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker: Det finns Kina-baserade GB som marknadsförs på GH (säkert på r/mk också), men även direkt på Taobao. Dessutom finns en hel del kit, som exempelvis RedScarf-tangentbord eller Maxkeys-hattar, att tillgå från handlare på Taobao och ibland även på Ali.

Permalänk
Skrivet av Khers:

@Rutger Janåker: Det finns Kina-baserade GB som marknadsförs på GH (säkert på r/mk också), men även direkt på Taobao. Dessutom finns en hel del kit, som exempelvis RedScarf-tangentbord eller Maxkeys-hattar, att tillgå från handlare på Taobao och ibland även på Ali.

Jasså, är det så? Jag har letat runt lite på Taobao men det känns ju lite halvsisådär när översättningarna blir som de blir. Av vissa kan man förstå att det är någon form av GB, andra känns mer osäkert. Man bör nog veta vad man letar efter känns det som. Det hade varit trevligt med en tråd om GBs, där vi som är lite mindre erfarna på den fronten kan få lite tips. Om det nu är någon som aktivt deltar i dessa GBs utanför t ex Massdrop och liknande.

Permalänk

@Rutger Janåker: Jo jag märkte detta när du väl skrev det. Det stod nämligen mellan Corsair K63 och det jag länkade och tog då Logitech då det finns den "plattan" där man lägger sina handleder på. Men eftersom det är rubber dome så får vi se om jag ångrar mig och tar något annat i den prisklassen. Något som rekommenderas?

Mvh

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk

@phoenix96:

Det betyder ju inte nödvändigtvis att du blir missnöjd med tangentbordet, smaken är som baken. När det kommer till att tipsa om tangentbord så är det inte alltid så lätt. Det bästa tips jag kan ge dig är att skriva ner vilken budget du har och vilka krav du har på ditt tangentbord, och sedan göra ett inlägg i den här tråden som är till för just frågor om vilket tangentbord man bör köpa.

Permalänk
Medlem

Hur är intresset för en 40%-layout som tar hänsyn till oss nordbor och tyskar?

Jag har länge drömt om en vettig 40%-bräda som faktiskt tar hänsyn till våra åäö (eller üäö om du är tysk). Jag satt igår och slösurfade lite på Massdrop och hittade en gammal omröstning med olika 40%-layouter. Ett av förslagen hette ISODE och såg ut som så:

Det vore riktigt kul om det gick att förverkliga, men vi behöver sannolikt att anstränga oss med samlad kraft om det ska vara möjligt.

Vad tror ni? Finns intresset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Hur är intresset för en 40%-layout som tar hänsyn till oss nordbor och tyskar?

Jag har länge drömt om en vettig 40%-bräda som faktiskt tar hänsyn till våra åäö (eller üäö om du är tysk). Jag satt igår och slösurfade lite på Massdrop och hittade en gammal omröstning med olika 40%-layouter. Ett av förslagen hette ISODE och såg ut som så:

https://i.imgur.com/zgDPgyW.jpg

Det vore riktigt kul om det gick att förverkliga, men vi behöver sannolikt att anstränga oss med samlad kraft om det ska vara möjligt.

Vad tror ni? Finns intresset?

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vara riktigt smutt med en liknande layout! Dock är det <>| tangenten jag saknar mest, helt omöjligt att programmera utan de operanderna...
Tror ärligt talat att när det kommer till ~40% är bästa, billigaste och enklaste lösningen att bygga ett eget! Då kompromissen det innebär är väldigt individuell, var man vill flytta vissa tangenter och hur man prioriterar dessa.

Tillverkade mitt 60% case(sandwich) med hjälp av:
http://www.keyboard-layout-editor.com/
http://builder.swillkb.com/

Kommer nog att försöka mig på ett ~40% i samma stil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Skulle vara riktigt smutt med en liknande layout! Dock är det <>| tangenten jag saknar mest, helt omöjligt att programmera utan de operanderna...
Tror ärligt talat att när det kommer till ~40% är bästa, billigaste och enklaste lösningen att bygga ett eget! Då kompromissen det innebär är väldigt individuell, var man vill flytta vissa tangenter och hur man prioriterar dessa.

Tillverkade mitt 60% case(sandwich) med hjälp av:
http://www.keyboard-layout-editor.com/
http://builder.swillkb.com/

Kommer nog att försöka mig på ett ~40% i samma stil!

Smidig tjänst! Mem problemet med PCB och firmware kvarstår dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Hur är intresset för en 40%-layout som tar hänsyn till oss nordbor och tyskar?

Jag har länge drömt om en vettig 40%-bräda som faktiskt tar hänsyn till våra åäö (eller üäö om du är tysk). Jag satt igår och slösurfade lite på Massdrop och hittade en gammal omröstning med olika 40%-layouter. Ett av förslagen hette ISODE och såg ut som så:

https://i.imgur.com/zgDPgyW.jpg

Det vore riktigt kul om det gick att förverkliga, men vi behöver sannolikt att anstränga oss med samlad kraft om det ska vara möjligt.

Vad tror ni? Finns intresset?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av easy_j:

Skulle vara riktigt smutt med en liknande layout! Dock är det <>| tangenten jag saknar mest, helt omöjligt att programmera utan de operanderna...
Tror ärligt talat att när det kommer till ~40% är bästa, billigaste och enklaste lösningen att bygga ett eget! Då kompromissen det innebär är väldigt individuell, var man vill flytta vissa tangenter och hur man prioriterar dessa.

Tillverkade mitt 60% case(sandwich) med hjälp av:
http://www.keyboard-layout-editor.com/
http://builder.swillkb.com/

Kommer nog att försöka mig på ett ~40% i samma stil!

Letade också länge efter en 40+% som tog hänsyn till åäö: slutade med att jag byggde ett eget: Likör 47 (se länk i signatur) (och "<>" tangenten ligger på "tap" på vänster-shift: "hold" är vanligt v-shift))

Så för att svara på frågan: för min del är/var det väldigt intressant med en 40% anpassad till åäö .