Permalänk
Medlem

OLED monitors på g (igen)

LG vill tydligen äntligen ge oss OLED monitorer.
http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=14...
Som bekant så gör LG redan en hel massa LCD paneler som sitter i en stor del av skärmar på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag köper direkt, skiter i priset! ge mig ge mig!

Permalänk
Medlem

Inte en nyhet numera men:
http://www.techradar.com/us/reviews/pc-mac/monitors-and-proje...
Och enligt uppgifter så klarar den 120Hz
LCD har hängt med på tok för länge, dax för OLED !

Permalänk

Ja ja ja, ni har haft möjlighet att köpa OLED-skärmar till datorn sedan sommaren -10 eller -11 men ändå inte gjort det.
Har tagit upp detta i säkert flera inlägg varje år sedan Sony släppte sina skärmar.
Men alla backade visst när priset kom på tal, 50k för den billigaste 25-tummaren.
Intresset var trots allt inte så där jättestort hos de flesta när det kom till kritan, för det är trots allt ingen ouppnåelig summa för de flesta som arbetar.

Mycket snack och lite verkstad...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ja ja ja, ni har haft möjlighet att köpa OLED-skärmar till datorn sedan sommaren -10 eller -11 men ändå inte gjort det.
Har tagit upp detta i säkert flera inlägg varje år sedan Sony släppte sina skärmar.
Men alla backade visst när priset kom på tal, 50k för den billigaste 25-tummaren.
Intresset var trots allt inte så där jättestort hos de flesta när det kom till kritan, för det är trots allt ingen ouppnåelig summa för de flesta som arbetar.

Mycket snack och lite verkstad...

Förutom Sonys extremt dyra 11" ($2500 vid release) experiment, vilka skärmar menar du ?
OLED TV apparater finns det ju drösvis av, vill man ha en så köper man en.
Men datorskärmar är ju inte samma sak, det inser du väl ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ja ja ja, ni har haft möjlighet att köpa OLED-skärmar till datorn sedan sommaren -10 eller -11 men ändå inte gjort det.
Har tagit upp detta i säkert flera inlägg varje år sedan Sony släppte sina skärmar.
Men alla backade visst när priset kom på tal, 50k för den billigaste 25-tummaren.
Intresset var trots allt inte så där jättestort hos de flesta när det kom till kritan, för det är trots allt ingen ouppnåelig summa för de flesta som arbetar.

Mycket snack och lite verkstad...

Alla OLED skärmar på marknaden har väl problem med inbränning? Knappast något man vill lägga 50k på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Inte en nyhet numera men:
http://www.techradar.com/us/reviews/pc-mac/monitors-and-proje...
Och enligt uppgifter så klarar den 120Hz
LCD har hängt med på tok för länge, dax för OLED !

Vill ha, men priset sätter stop i hjulet.

Förhoppningsvis ser vi ett bättre konsumentpris om 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Alla OLED skärmar på marknaden har väl problem med inbränning? Knappast något man vill lägga 50k på.

De har ju även plasma tekniken, men det stoppade ju inte mängder av folk att köpa en då dom ju så uppenbart var helt överlägsna LCD för filmtittande.
Alla tekniker har ju nackdelar, LCD har ju taskig svärta, kass kontrast, backlight bleed och usel responstid.
OLED löser ju allt detta, men kommer ju med egna nackdelar, just nu priset och inbränning.

Och UP3017Q är ju knappast tänkt för SWC gamers, men det är ju extremt spännande att det finns en panel som faktiskt är exakt vad man vill ha.
Fattas bara att nån tillverkare smackar på g-sync på en och halverar priset så har vi en vinnare.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Förutom Sonys extremt dyra 11" ($2500 vid release) experiment, vilka skärmar menar du ?
OLED TV apparater finns det ju drösvis av, vill man ha en så köper man en.
Men datorskärmar är ju inte samma sak, det inser du väl ?

Menar de OLED-datorskärmar Sony lanserade i mitten av 2010 eller 2011.
Finns/fanns i sjutton och tjugofyra/tjugofem tums storlek.
Riktade mot videoredigering/TV-produktion.

OLED-TV-apparater kom först sommaren 2013*, eller först på hösten om man ska gå efter recensionerna på den här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=2185117

*Om man tittar på Sverige och bortser från experimentprodukter som den där 11-tummaren du tar upp.

Skrivet av BergEr:

Alla OLED skärmar på marknaden har väl problem med inbränning? Knappast något man vill lägga 50k på.

Verkar variera hur mycket av problem det där egentligen är, och jag förstår inte hur det kan vara ett så stort problem om man får en skärm som lätt bränner in?
Skärmsläckare har väl inte upphört att existera?
Startmenyer som går att flytta eller dölja?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Verkar variera hur mycket av problem det där egentligen är, och jag förstår inte hur det kan vara ett så stort problem om man får en skärm som lätt bränner in?
Skärmsläckare har väl inte upphört att existera?
Startmenyer som går att flytta eller dölja?

Klart fan det är problem med inbränning.
Det är nog med att jag ser diablo UIt när jag sover(drömmer), inte fan vill jag se det på skärmen när jag surfar också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Aw =(
http://techreport.com/news/31263/report-dell-up3017q-oled-mon...

Hoppas verkligen att det fortsätter att satsas på OLED monitors.

Permalänk
Bildexpert 📺

Intressant att se den förklaringen. Betraktningsvinkeln är antagligen sämre än en bättre IPS-panel och det håller antagligen inte måttet jämfört med Dells övriga skärmar i det segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intressant att se den förklaringen. Betraktningsvinkeln är antagligen sämre än en bättre IPS-panel och det håller antagligen inte måttet jämfört med Dells övriga skärmar i det segmentet.

"Color drift" borde ju vara att färgerna ändras olika efter betraktningsvinkeln.
Inte OK på en skärm med 2 användningsområden:
1. Super bling på chefens kontor
2. Kritiskt grafiskt arbete.

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det.
En riktig OLED datorskärm.
Såklart är det Dell det handlar om, specifikt modellen UP3017Q.
http://www.dell.com/en-us/shop/dell-30-ultrasharp-oled-monito...

Inte riktigt en budgetskärm, men det brukar ju finnas folk är på SWC med mer cash än förnuft !
Så här är en utmaning !:
1. Handla skärm.
2. Låna ut till SWC's skärmtomte Thomas Ytterberg, AKA Laxpudding, för ett test.
3. Gör alla andra gröna avadvunsjuka.