Philips BDM4037UW - ny kurvad 40 tums monitor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@David_87: Får man fråga vilken monitorarm du använder?

Kommer inte ihåg modellnamn, men det är typen med ett rör med klämfäste som armen kan höjas och sänkas på. Rätt grov sådan då skärmarna väger en del, var på gränsen med 4037UW då den var märkbart tyngre.

Permalänk

Har haft skärmen i snart en månad och är överlag nöjd. Betalade inte fullt pris och för priset som jag betalade är den suverän. Använder den till att programmera och UX/UI design.
Spelar inte så mycket men har testat spela Fallout 4 och Stardew Valley, la inte märke till några eftersläpningar som andra har skrivit om.
Bytte foten eftersom skärmen hamnade alldeles för högt upp. Köpte denna som klarar 15kg: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fas....
Skärmen ligger nu nästan på skrivbordet och känns mycket skönare än med medföljande foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDelaney:

Bytte foten eftersom skärmen hamnade alldeles för högt upp. Köpte denna som klarar 15kg:

Fungerar det verkligen att använda "Vertikalt bordsfäste för skärm 13-27" från Kjell & Co till en 40-tumsskärm, fästet är ju för max 27'' ?

Permalänk

@Balint: Har funkat jättebra, jag har min liggandes mot bordet för att få ner höjden men skulle kunna höja skärmen kanske 20cm uppåt om det skulle behövas. Så att justera höjden ska inte vara något problem. Kan dock inte garantera att den klarar vikten längre perioder eftersom jag inte testat det. Men står ju att den klarar 15kg och skärmen väger ca 11kg

Permalänk
Medlem

Posten har tappat bort min skärm, beställde skärmen den 7 februari. Det verkar enligt postnord som den hamnat i någon slags loop i hanteringssystemet i Härryda. Riktigt, riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Några har haft lite problem med eftersläpning (smearing) i vissa spel, medan andra inte haft problem, åtminstone inte när inställningarna varit korrekta.
Nu undrar jag om man alls behöver oroa sig för detta om man inte ska använda skärmen till spel.
Har någon haft eftersläpningsproblem även i andra sammanhang än spel, hur är det med högupplöst film?

Permalänk
Medlem

Eftersläpning har mer med att göra att alla är inte lika kräsna eller helt omedvetna vad det är och vet inget om det.
Panelen är seg, inget annat.

Permalänk
Medlem

Tjo, har köpt mig en sån här skärm och har upptäckt ett lite jobbigt problem. Jag kör en 144hz 24" som primär skärm och philipsen som sekundär. Om datorn går in i strömsparläge och sedan kommer ut ur strömsparläge flyttas alla rutor från den sekundära (philipsen) till den primära skärmen. Någon annan som upplever detta problem?

Permalänk

Hi, sorry for English: can you confirm that this display doesn't support ANY version of HDCP on its HDMI inputs? In the specs is nowhere to be found..

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tirpitz666: Unlike with DVI, HDCP is mandatory with the HDMI spec and license itself. The only time you see non-HDCP-capable HDMI-hardware is with unlicensed hardware, typically in your simple and cheap e-bay electronics. Not your mainstream Philips monitor.

However, HDCP comes in several versions. Also, unresolvable HDCP-conflicts is a pretty common thing. My guess is that the BDM4037UW does not support HDCP 2.2 required for UHD Blu-ray and most HDR and/or 4K commercial sources, but goes along with older HDCP 1.4.

I could check that when I review the monitor later on.

Permalänk

Many thanks for the prompt answer, I got the doubt since even Displayspecifications doesn't report a simple "HDCP" moniker in the specs (but probably they rely on the official specs, in which Philips didn't in fact report any HDCP support). If there is at least HDCP 1.4 that would be nice, as in principle it leaves at least the space to "sort it out" later with something like HD Fury Integral in case. Thanks for checking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tirpitz666: Unlike with DVI, HDCP is mandatory with the HDMI spec and license itself. The only time you see non-HDCP-capable HDMI-hardware is with unlicensed hardware, typically in your simple and cheap e-bay electronics. Not your mainstream Philips monitor.

However, HDCP comes in several versions. Also, unresolvable HDCP-conflicts is a pretty common thing. My guess is that the BDM4037UW does not support HDCP 2.2 required for UHD Blu-ray and most HDR and/or 4K commercial sources, but goes along with older HDCP 1.4.

I could check that when I review the monitor later on.

När kan man hoppas på en recension?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daddy:

När kan man hoppas på en recension?

Den finns på plats. Så fort jag betar igenom högen av skärmar som väntar på på test.

Permalänk

Does SmartControl works with this panel? Tried to install the II 1.4 version and with my AMD 260X all regulations controls when I launch the software are just greyed out..

Permalänk

Ok, with Smart Control Premium seems to work, although not all OSD controls are available (Gamma is notably missing, and is quite a nuisance since it resets to 2.2 every time the monitor is switched off).

Permalänk

Guess won't interest many in this forum, but here is my user report after three days of utilisation:

- Size: of course this thing is quite massive, especially coming from a 20", but the slight curve helps in not being too overwhelmed. Probably the provided stand is a tad too high and the optimal height can be found only by wall mounting it for maximum viewing comfort.
- BLB: unfortunately I hoped better in this regard, BLB is definitely evident in three corners of the screen, and there is some clouding near the center left. Nothing that is really bothersome in normal viewing conditions, but nonetheless I guess would be enough for a lot of people here to return it and hope for a better panel.
- Screen uniformity: seems pretty good to me for such a huge display, with no obvious color shifts whatsoever
- Color reproduction: spot on for me, and nothing that makes me miss my old (but quite good) IPS. After calibration with DisplayCAL I got an average Delta2000 of 0.24 (Delta76 at 0.43) which is pretty amazing (albeit with a tad cooler than ideal white point of 6700K, but it is really unnoticeable). sRBG coverage is bang-on 99.9%
- Black point and Contrast: here the panel delivers in spades, calibrated at 120nits I got a black level of 0.022 cd/sqm and a ridiculous measured contrast of 5315:1. It's quite above even the declared spec of 4000:1, so either my ColorMunki has gone nuts or it's really one of the greatest strenghts of the panel. Anyway I can see it's good with my eyes and definitely on another level vs my previous IPS monitor (which was super glossy so fared quite good in that regard, at least as perception goes)
- Contrast shift: as in any VA panel, it's definitely there, there is a lightening in shadows from the center to the borders of the screen, but it really becomes noticeable only in the last sixth part or so of the panel either side
- Gamma: I got almost perfect gamma tracking at 2.2, only the 90% brightness value seems a bit off (but I do not see anyone using it at such level anyway). Differently from PCM review, I got it with gamma left at default 2.2 rather than raising it to 2.4
- Gaming: of course as stated in all reviews of this display, it's definitely not for serious gaming. Ghosting and trailing are quite obvious and in the long run (but even short ) they can get quite bothering, especially in fast FPS. For light or "static" gaming everything seems fine enough
- Multimedia and general usage: the panel seems reactive enough for me for video and movies watching, I didn't notice any disturbing trailing or ghosting, at least in 24-30 fps clips (not sure if Youtube videos are really 60fps as declared). Just be sure to have vsynch on all the time, otherwise tearing becomes really very noticeable on such a huge panel. Some people reported that the panel is too slow even for dragging around windows on the desktop, personally I cannot confirm this finding, seems all pretty normal to me, coming from another 60Hz panel. Despite the less than optimal BLB, even movies watching with black bar is very enjoyable, with definitely a "plasma look" to the images thanks to the excellent black and contrast levels. Even text scrolling doesn't look abnormal to me (unless one wants to read even while fast scrolling text, guess anyone has her perversions )
- Productivity: for now only used in Photoshop as a single display, to enjoy the massive size of the images that this beastie can deliver. At 110ppi guess we are at the limit for not using scaling, the PS interface gets quite tiny but still useable for me, but your mileage may vary in this regard
- Retention/burn in: nothing abnormal to report so far
- Screen coating: it's semy-glossy, with a very light anti-reflection treatment. It's definitely reflective, so lights behind the screen user are a total no go. At least reflections are quite smoother than a total glossy panel like my previous NEC Clearview which had very sharp (and more bothering) reflections.

So overall, considering for what I bought this display for, I'd give it an 8, the only real flaw (apart for gaming ineptitude, but I knew it in advance) for me being the underwhelming BLB of the panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirpitz666:

Guess won't interest many in this forum, but here is my user report after three days of utilisation

Appreciated!
Thanks

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Thank you! Sorry for not posting in native language, but Swedish is still a bit out of reach for me

Permalänk
Medlem

Den går nu att köpa för 6190:- hos Dustin
https://www.dustinhome.se/product/5011003600/bdm4037uw?ssel=f...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ställt in mig på den här skärmen ett tag nu men är lite osäker. Finns det något liknande storleks- och upplösningsmässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt den här skärmen i en vecka. Man vänjer sig vid storleken och allt mindre än 34" 21:9 kommer kännas litet. Jag är sedan innan kräsen vad gäller skärmar. Jag blir olycklig när jag sitter vid en dålig skärm.

Bra färger, kontrast, svärta, uniformitet, ok latens, 3000R i kurvning är perfekt på en 40" 16:9 eller 34" 21:9. Skärmen ghostar väldigt mycket vid alla användningsområden. Ghostningen är väldigt påtaglig om man är lite känslig som jag är. Jag har använt bra *VA paneler innan som inte hade någon speciellt märkbar ghosting och är överlag var perfekta allroundskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Jag har använt den här skärmen i en vecka. Man vänjer sig vid storleken och allt mindre än 34" 21:9 kommer kännas litet. Jag är sedan innan kräsen vad gäller skärmar. Jag blir olycklig när jag sitter vid en dålig skärm.

Bra färger, kontrast, svärta, uniformitet, ok latens, 3000R i kurvning är perfekt på en 40" 16:9 eller 34" 21:9. Skärmen ghostar väldigt mycket vid alla användningsområden. Ghostningen är väldigt påtaglig om man är lite känslig som jag är. Jag har använt bra *VA paneler innan som inte hade någon speciellt märkbar ghosting och är överlag var perfekta allroundskärmar.

Ser du ghosting även vid vanligt användande, ex när du skrollar i webbläsaren eller flyttar fönster osv?

Jag precis som du är ganska känslig och har lätt att se sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Ser du ghosting även vid vanligt användande, ex när du skrollar i webbläsaren eller flyttar fönster osv?

Jag tar mig friheten att ge mina synpunkter. Jag är nog inte så känslig och märker det inte så mycket i vardagligt användande (även om det syns om man exempelvis snabbt flyttar ett filmklipp, med svarta över- och underkanter, fram och tillbaka.

När jag ser film tänker jag dock inte på det alls. I spel är det däremot märkbart ofta, lite beroende på vilket spel det gäller.

Som "arbetsskärm" skulle jag utan tvekan rekommendera den. För spel finns det säkerligen bättre alternativ.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Tack så mycket för svaret

Den här skärmen har legat på min lista länge men tror jag skippar den, kommer förmodligen störa mig på ghosting.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

@Shakermaker: Tack så mycket för svaret

Den här skärmen har legat på min lista länge men tror jag skippar den, kommer förmodligen störa mig på ghosting.

Eftersläpningen/ghostingen är märkbar i filmer. Det kommer diverse 34" framöver som kan vara bättre. Min förra *VA 24" Eizo var perfekt förutom att den började kännas liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Password: Ja jag kommer avvakta och se vad som kommer längre fram.
Den från Samsung är helt klart intressant, likaså den här (1440p 27") visserligen mindre och inte lika hög upplösning dock. Det händer att jag spelar ibland och då vill jag inte gärna skruva ner inställningarna för mycket.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Har redan besudlat den andra nyhetstråden innan jag upptäckte denna tråd. Ber om ursäkt för ev. dubbelpost. Ni som köpt/äger/ägde skärmen. Vad för exakt inställningar gällande färg och annat var Ni tvungna att göra?

Köpte min häromdagen från Inet. Men kan inte komma över faktumet att smearingen är sjukt jobbig. Spelar ingen roll om man kollar film, spelar lite spel eller annat. Smearing som tusan..
Sist jag såg sådan här smearing var på en 32" LCD-TV från Samsung från 2006-2007..
Och där gick det givetvis inte att göra något åt..

Responsiveness som man kan ställa i menyerna på skärmen på fast eller off gör ju mer skada än nytta. Tänkte om det finns något annat? Någon annan setting i dator/skärm man måste fixa till.

Tänkte om det är bara jag som upplever det så. Tar tacksamt emot lite tips. Annars blir det nog en retur... =(

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag utgick från inställningarna här:
https://pcmonitors.info/reviews/philips-bdm4037uw/

Smart response av och har inga märkbara problem vid filmtittande (även om jag sällan ser film på den). Den fungerar mer än kanon vid vardaglig användande. För spel kör jag min X34:a, då jag irriterade mig lite väl mycket på Phillipsens eftersläpningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Slog till på en...

Var förbi hos INet på Hötorget, jackade in medhavd bärbar via Displayport för 4K@60hz och drog runt fönster - utan särskilt mycket skuggning och eftersläp - lade sen order på inet.se - 5499 inkl. moms fraktfritt - hygglig uppgradering från Samsung 28" (4K) och rejält mycket större än 17,3" inbyggda 4K-skärmen - men genomgående 4K

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li