Permalänk
Medlem

Define R5, fläktkonfiguration

Hej!

Har sedan några veckor tillbaka byggt ihop en ny dator:

Chassi: Define R5
Processor: Intel 7600K (oklockad än sålänge)
Kylare: Be Quiet! Shadow rock 2
Moderkort: Gigabyte Z270P-D3
Ram: 16 GB 3000 MHz Corsair Vengeance LPX
GPU: MSI Radeon R9 390 (sedan tidigare)

I chassit har jag för tillfället tre stycken Fractal Design GP-14 fläktar som gör vad jag förväntar mig, två stycken fram (insug) och en där bak (utblås). Min fundering är dock att även montera en till chassifläkt i botten av chassit som insug, anledningen till detta är att majoriteten av ljudnivån under spel kommer nu från min gpu som är känd för att vara lite varmare. I BF1 t ex ligger den på 79 grader i kombo med 79% användning av fläkten (1440p ultra), så mitt mål är främst att få ner fläktanvändningen då denna hörs betydligt mer än befintliga chassifläktar.

Min fråga är då, blir det obalanserat med 3 insug (68.7 cfm) och ett utblås bak? Min tanke var att i sådana fall kanske montera en Noctua NF-A14 som flyttar lite mer luft än Fractalfläktarna för att balansera ut det hela. Tips och tankar?

Mvh David

Permalänk

Är målet att få ner ljudnivån mest så överväg att byta ut grafikkortskylaren istället

Permalänk
Medlem

@Googolplex: Sitter på MSI:s utgåva av 390:t, har funderat på att eventuellt byta kylpasta men inte längre än så då jag fortfarande har garanti.

Permalänk
Skrivet av deepah:

@Googolplex: Sitter på MSI:s utgåva av 390:t, har funderat på att eventuellt byta kylpasta men inte längre än så då jag fortfarande har garanti.

Isåfall så testa spela/belasta med öppen sidopanel, för att se om grafikkortet blir väsentligt tystare, så märker du om problemet är luftflödet i chassit eller om det helt enkelt är ett för varmt kort för att hållas tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Isåfall så testa spela/belasta med öppen sidopanel, för att se om grafikkortet blir väsentligt tystare, så märker du om problemet är luftflödet i chassit eller om det helt enkelt är ett för varmt kort för att hållas tyst.

Körde nu utan sidopanel en session, den jämnar ut sig på 74 grader och 59 % av fläktkurvan. Ska sägas att 59 % är betydligt tystare än 79 %. Tror du det är värt att experimentera med en till fläkt i t ex botten? Vill helst inte ta bort något av det ljuddämpande materialet.

Permalänk
Skrivet av deepah:

Körde nu utan sidopanel en session, den jämnar ut sig på 74 grader och 59 % av fläktkurvan. Ska sägas att 59 % är betydligt tystare än 79 %. Tror du det är värt att experimentera med en till fläkt i t ex botten? Vill helst inte ta bort något av det ljuddämpande materialet.

Låt det ljuddämpande vara kvar, det gör ingen skillnad. En fläkt i botten hade nog hjälpt! Vet inte om det blir obalanserat men tror inte det ska vara några större problem iom att chassit har många hål för detta

Permalänk
Medlem

Det blir inte obalans. Installera du en tredje fläkt för insug i botten.

Så har jag själv. Tre in, en ut. Kör med Noctua NF-A14 PWM.

Permalänk

Kör visserligen med ett fractal r4, men har en i fronten en där bak och en i botten. Grafikkortet överstiger aldrig 70c, kör på 5v så datorn är tyst imo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3