Överdriver folk med hur starkt nätaggregat man behöver?

Permalänk
Medlem

Överdriver folk med hur starkt nätaggregat man behöver?

Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort. Har just nu GTX 960, spelar inte så värst mycket så det kortet har räckt gott och väl för mig fram tills nu. Till nätaggregat har jag ett Be quiet! 430W (länk).
För övrigt har jag i5 4460, 1 SSD + 1 vanlig hårddisk samt 2 skärmar (vet inte om en extra skärm drar mer?)

Och nu till frågan: Behöver jag köpa nytt nätaggregat till grafikkort som t.ex. GTX 970/1060 eller AMD RX 480? Har sett folk rekommendera 650W till GTX 970 så jag blev lite osäker. För om man slår in komponenterna i en PSU-calculator så får man fram ca 300-400W, och då bör mitt nätaggregat räcka. Eller tänker jag fel?

En annan fråga: Är det bra att ha "för starkt" nätaggregat? Säg att mitt system drar 400W och jag köper ett 1000W, tänker på om nätagg mår bäst av att belastas en viss %? Är inte så bra på elektronik så någon får gärna klargöra

Tl;dr: Varför rekommenderar folk 650W till 970/1060/RX480 och vilken belastning mår ett nätaggregat bäst av att ligga i load?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

430W räcker gott i ditt fall.

Anledningen till överrekommendationer brukar vara för att (budget)nätaggregat från mindre nogräknade tillverkare inte orkar leverera så mycket som de påstår, så det är säkrast att ha lite överskott.

Annars finns det några potentiella fördelar:

  • Nätagg brukar ha maximal effektivitet vid 50% last

  • Nätagg med hög effekt kan ha en bättre kylningslösning, och indirekt därmed mindre fläktoljud.

  • "Framtidssäkring", men det är ett vekt argument anser jag

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att överdriften precis som backfeed antyder kommer från en tid då många lågkvalitativa nätaggregat fanns på marknaden.

Idag håller de flesta större märken en högre kvalité än tidigare och levererar i linje med vad förpackningen säger. Det i sin tur gör att man inte behöver ta höjd för sämre effekt likt man gjort tidigare.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort. Har just nu GTX 960, spelar inte så värst mycket så det kortet har räckt gott och väl för mig fram tills nu. Till nätaggregat har jag ett Be quiet! 430W (länk).
För övrigt har jag i5 4460, 1 SSD + 1 vanlig hårddisk samt 2 skärmar (vet inte om en extra skärm drar mer?)

Och nu till frågan: Behöver jag köpa nytt nätaggregat till grafikkort som t.ex. GTX 970/1060 eller AMD RX 480? Har sett folk rekommendera 650W till GTX 970 så jag blev lite osäker. För om man slår in komponenterna i en PSU-calculator så får man fram ca 300-400W, och då bör mitt nätaggregat räcka. Eller tänker jag fel?

En annan fråga: Är det bra att ha "för starkt" nätaggregat? Säg att mitt system drar 400W och jag köper ett 1000W, tänker på om nätagg mår bäst av att belastas en viss %? Är inte så bra på elektronik så någon får gärna klargöra

Tl;dr: Varför rekommenderar folk 650W till 970/1060/RX480 och vilken belastning mår ett nätaggregat bäst av att ligga i load?

Tacksam för svar!

Din PSU bör räcka, men det känns verkligen som det ligger på gränsen. Du har inte mycket till tak för OC, och dessutom (som sagts tidigare) är det bra om du ligger på ca 50% effekt. Då presterar din PSU som bäst.

Det överdrivs ofta vilken watt man ska ligga på. Men till minst lika stor den så underdrivs det vad man ska lägga pengarna på. PSU'n är hjärtat i din rigg, snåla inte med den. Även om det är trista pengar att lägga ut. När det gäller effekttalen under 1000W så är PSU'erna ganska billiga kan jag tycka. Det är en liten peng att lägga ut och ganska dumsnålt att chansa på.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ja de flesta överdriver och ditt nätagg räcker. GTX 960 drar 120 W och datorn i övrigt kanske lika mycket till. Ett GTX 970 kan dra 220W. Så runt 350 W för hela datorn räcker även för ett GTX 970.

Bästa verkningsgraden brukar ligga runt 50% last och fläktar brukar varva upp i nätagget om man lägger sig för nära max. Men å andra sidan är det sällan man maxlastar datorn så 50% är där man vill ligga i genomsnitt. Jag tror ditt 430W blir ett bra val även om du uppgraderar grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Hej!

Jag funderar på att köpa ett nytt grafikkort. Har just nu GTX 960, spelar inte så värst mycket så det kortet har räckt gott och väl för mig fram tills nu. Till nätaggregat har jag ett Be quiet! 430W (länk).
För övrigt har jag i5 4460, 1 SSD + 1 vanlig hårddisk samt 2 skärmar (vet inte om en extra skärm drar mer?)

Och nu till frågan: Behöver jag köpa nytt nätaggregat till grafikkort som t.ex. GTX 970/1060 eller AMD RX 480? Har sett folk rekommendera 650W till GTX 970 så jag blev lite osäker. För om man slår in komponenterna i en PSU-calculator så får man fram ca 300-400W, och då bör mitt nätaggregat räcka. Eller tänker jag fel?

En annan fråga: Är det bra att ha "för starkt" nätaggregat? Säg att mitt system drar 400W och jag köper ett 1000W, tänker på om nätagg mår bäst av att belastas en viss %? Är inte så bra på elektronik så någon får gärna klargöra

Tl;dr: Varför rekommenderar folk 650W till 970/1060/RX480 och vilken belastning mår ett nätaggregat bäst av att ligga i load?

Tacksam för svar!

Jag kör med ett 450w Corsair SFX till mitt 1080 och överklockade 4690k, 3ssd, noctua nh d14 ledslinga och 16gb ddr i 2400mhz Rullar på som ett lok!

Permalänk

Ofta drar många på i onödan. Sen med semipassiva finns det en anledning till att överdriva så man slipper fläkten så mycket som möjligt.
Bara effekten är ju inte vad man ska kolla på heller utan vilken ampere varje kabel kan ge. Och se ifall det räcker. Det är jobbigare dock så då blir det lätt "äh slänger på extra 100w"

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Din PSU bör räcka, men det känns verkligen som det ligger på gränsen. Du har inte mycket till tak för OC, och dessutom (som sagts tidigare) är det bra om du ligger på ca 50% effekt. Då presterar din PSU som bäst.

Det överdrivs ofta vilken watt man ska ligga på. Men till minst lika stor den så underdrivs det vad man ska lägga pengarna på. PSU'n är hjärtat i din rigg, snåla inte med den. Även om det är trista pengar att lägga ut. När det gäller effekttalen under 1000W så är PSU'erna ganska billiga kan jag tycka. Det är en liten peng att lägga ut och ganska dumsnålt att chansa på.

Skräm inte killen med dina idéer om nätagg nu. Det finns inget modernt (single gpu) grafikkort som inte går att köra på TS systemet med nuvarande nätagg. Hade han haft ett budget agg på 430W hade jag köpt ditt argument men verkligen inte nu.
Sen, vad baserar du tanken på att man vill ligga runt 50% av max effekt på? Ett modernt, kvalitets agg presterar ungefär likvärdigt mellan 20-90% belastning (diffar 2-3% verkningsgrad) så det är ingen fara att belasta det, enda nackdelen skulle vara att de ofta blir mer högljudda om man belastar agget hårdare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också påstå att det är väldigt överdrivet i dagens läge. Nya arkitekturerna för CPU och GPU har blivit betydligt mer effektiva om man bara jämför någon generation tillbaka, tex GTX480 jämfört med GTX1080. Du borde i princip kunna köra vilken single-gpu som helst på ditt nätagg så länge du inte överklockar galet mycket. Kolla sweclockers tester där de mäter effekt på hela systemet, då kör de med mkt tyngre grejer än vad du gör:

Du kan lugnt köra ett 970 i din burk så länge du inte kör Furmark och IntelBurnTest dygnet runt.

Jämför med tex gamla 7970 så förstår du varför vi brukade rekomendera rejäla PSUer för något år sen

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Bara effekten är ju inte vad man ska kolla på heller utan vilken ampere varje kabel kan ge. Och se ifall det räcker. Det är jobbigare dock så då blir det lätt "äh slänger på extra 100w"

Efter ha "bränt" några nätdelar, inte för att de hade för liten total effekt, utan just för att de inte klarade av belastningen på en viss volt.
Lärde jag mig att mer noggrant kontrollera "specs" och välja mina nätdelar efter det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag kör 750w nätagg av anledningen till att fläkten på nätagget ska vara tyst. Den startar inte förrän 20-40% load och det är precis under där min dator ligger i idle. Plus att det är miljövänligare att köra vid 50% last då den är som effektivast där.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla bra svaren. Då har jag en fråga till:

Hur vet man om en serie är av "bra kvalité"? Vilka serier rekommenderar ni på ca 500W? (Det kommer ligga på ca 60% load med ett nätagg på 500W).

Skrivet av BrottOchStraff:

Jag skulle också påstå att det är väldigt överdrivet i dagens läge. Nya arkitekturerna för CPU och GPU har blivit betydligt mer effektiva om man bara jämför någon generation tillbaka, tex GTX480 jämfört med GTX1080. Du borde i princip kunna köra vilken single-gpu som helst på ditt nätagg så länge du inte överklockar galet mycket. Kolla sweclockers tester där de mäter effekt på hela systemet, då kör de med mkt tyngre grejer än vad du gör:

Du kan lugnt köra ett 970 i din burk så länge du inte kör Furmark och IntelBurnTest dygnet runt.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12746?key=ee4843905639d02d8e3c3c5333a01fce

Jämför med tex gamla 7970 så förstår du varför vi brukade rekomendera rejäla PSUer för något år sen
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/3007?key=472eb5a3c00ddfaddd538183060b5fa0

Jaha då förstår jag! Verkar vara lite äldre system som varit törstiga och folk har haft kvar samma tänk om att dagens system fortfarande är väldigt törstiga. Där har vi svaret svart på vitt, tack för bilderna!

Permalänk
Medlem

Skulle kunna köra mitt 1080TI på ett 430W nätagg. Så det är hur lugnt som helst.
Hela mitt system drar 405W från väggen. ~350W till själva datorn från nätagget

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Kör 750W för jag gillar att klocka med hög spänning varit uppe i 1,3v på grafikkortet, drog runt 600w vid väggen! Vill inte att PSUn åker för att man leker lite!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle kunna köra mitt 1080TI på ett 430W nätagg. Så det är hur lugnt som helst.
Hela mitt system drar 405W från väggen. ~350W till själva datorn från nätagget

Ja men då blir det verkligen på gränsen Kommer belasta nätagget till max vid spelande, vilket förmodligen kommer göra att dess livslängd förkortas och att fläktarna på nätagget kommer gå på högvarv. Men det kommer nog funka, ett tag Lite marginal vill man nog ha men man hehöver inte överdriva (som mitt nätagg i sign tex hehe)

För att svara på frågan hur man vet om det är bra kvalite så skulle jag först och främst säga att man ska kolla på vilken 80+ certifiering nätagget har, minst brons brukar jag utgå ifrån. Sen får man kolla reviews där de går igenom om det är bra komponenter osv. Men dagens 80+ certifierade nätagg har väldigt lite problem så man kan känna sig ganska trygg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hjälpsam

Det man bör ha koll på är hur många 12V linor nätaggregatet har. Även om 12V kan leverera tex 420W så kan det vara en lina på 35A eller 2 linor på 17,5A var. Om du har ett grafikort som drar 220+W så kommer mao ett nätaggregat med dubbla linor kunna vara ett problem men om det är en singelllina så är det OK.

I kort, föredra singel rail 12V nätagg för enkel planering/beräkning

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"Överdriver folk med hur starkt nätaggregat man behöver?"
Ja det gör dom.
Tabellen som BrottochStraff länkade är en bra utgångspunkt.

Själv bytte jag från 500W till 800W när jag skaffade ett 280X för att ha marginal, hade funderingar på Crossfire som jag släppte. Men jag är säker på att 650W hade räckt, nu pratar jag om nätagg med hygglig kvalité, ej avarter som Ace of Sweden och gamla Thermaltake.
Brukar sikta på att ligga på 70-80% av vad nätagget klarar som mest.

Verkningsgraden runt 50% last brukar var som bäst men är långt ifrån katastrofal 30% upp eller ner från det, så om man bortser från komforten som passiva eller semipassiva ger så är det inget problem alls att ligga högre, betydligt högre.

I mitt nuvarande system så kunde jag t.ex. med lätthet gått tillbaka till mitt gamla Seasonic M12, men det är sålt nu så... och är nöjd med Corsairen som sitter i burken nu.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alotiat:

Stort tack för alla bra svaren. Då har jag en fråga till:

Hur vet man om en serie är av "bra kvalité"? Vilka serier rekommenderar ni på ca 500W? (Det kommer ligga på ca 60% load med ett nätagg på 500W).

Jaha då förstår jag! Verkar vara lite äldre system som varit törstiga och folk har haft kvar samma tänk om att dagens system fortfarande är väldigt törstiga. Där har vi svaret svart på vitt, tack för bilderna!

Ja det överdrivs massor med nätagg och man behöver oftast inte i närheten av vad som ofta rekomenderas men nått som kan vara skönt med lite marginal är att nätagget hamnar i snällare fläktkurva och låter mindre vilket oftast inte är ett problem med mellan datorer och ett biligt agg

Kvalitet är det lite efterforskning som krävs och kolla tester man kan väll generellt säga guld agg brukar vara rätt bra ändå men är ingen garanti att det är super kvalitet och oftast har man minst 5-6år+ funktion med billiga bronz agg om det inte är måndags exemplar som man kan få av allt

bättre brukar ha bättre kylning och stabilitet på linorna och klarar mer belastning till bättre kondingar som gör att dom håller längre och man kan få 10 år + ur dom

Men det är mycket skitsnack om agg och hur mycket watt man behöver till kvalitet med en smula sanning för riktigt kina agg för 249kr på 500w elcheapo edition kan man inte räkna med är bra men 400-600kr kan man få ett hyfsat för som gör jobbet flera år och 1100-1500kr är oftast bra men aktar man sig för att dra 500w ur ett billigt 500w och har det till en 350w dator t.e.x lever det med länge och problemen billigare lider av är mest att dom överhettar med tung load kontinuerligt och är därför man kan rekommendera lite högre watt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sån bra deal på mitt XFX Pro 1000W så det gick inte att tacka nej.
Mitt Corsair 750 watt gav upp och sökte bland vänner efter ett nytt och det snabbt.
Som tur var hade en polare just köpt 2 st sådana och sålde ena till mig för 500kr ..tror han gav 2700kr st för dom..helt sprillans nytt var det med..

jag hade hjälpt han så mycket med andra saker sa han därav priset

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

För några år sedan så var det en riktig craze här på Swec där många rekommenderade riktigt starka nätagg. Jag och några andra försökte lugna folk men det krävdes att Swec gjorde en egen artikel där de faktiskt testade nätagg innan folk fattade.

Permalänk
Inaktiv

För klent nätagg kan ge uppskov till väldigt mystiska problem, en kraftig nätagg varar i väldigt många år. Sedan överdriver folk, men jag köper allt större än vad som behövs.

Skrivet av Christley:

Jag kör 750w nätagg av anledningen till att fläkten på nätagget ska vara tyst. Den startar inte förrän 20-40% load och det är precis under där min dator ligger i idle. Plus att det är miljövänligare att köra vid 50% last då den är som effektivast där.

En stor varning för detta, testar man det du rekommenderar en enda gång så har man svårt att gå tillbaka och köpa ett klenare nätagg igen. Känslan av en nästan knäpptyst dator vid enklare arbete är helt underbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beatnutz:

Din PSU bör räcka, men det känns verkligen som det ligger på gränsen. Du har inte mycket till tak för OC, och dessutom (som sagts tidigare) är det bra om du ligger på ca 50% effekt. Då presterar din PSU som bäst.

Det överdrivs ofta vilken watt man ska ligga på. Men till minst lika stor den så underdrivs det vad man ska lägga pengarna på. PSU'n är hjärtat i din rigg, snåla inte med den. Även om det är trista pengar att lägga ut. När det gäller effekttalen under 1000W så är PSU'erna ganska billiga kan jag tycka. Det är en liten peng att lägga ut och ganska dumsnålt att chansa på.

Skrivet av Christley:

Jag kör 750w nätagg av anledningen till att fläkten på nätagget ska vara tyst. Den startar inte förrän 20-40% load och det är precis under där min dator ligger i idle. Plus att det är miljövänligare att köra vid 50% last då den är som effektivast där.

Det finns inga belägg för att det på något vis skulle vara bättre att ligga på 50% load ur ett effektivitets eller miljöperspektiv. De flesta moderna nätaggregat har en väldigt platt effektivitetskurva mellan 20%-100% load av den enkla anledningen att 80+ märkningen har krav där. Under 20% är odefinierat, vilket iofs inte brukar vara någon katastrof, men om man dimensionerar sitt nätagg så att man alltid ligger under 20% så har man gjort helt fel.

Enligt tidigare länkade tabeller så ryms alla grafikkort som TS tittar på inom vad nuvarande nätagg klarar med 1/3 av effekten kvar, vilket gör att det även går att göra enklare överklockning utan att byta nätagg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Eventuellt är det mindre aktuellt idag, men att förr var det dels sämre kvalitet, något som diverse 80+-certifieringar hjälpt till att rensa ut som jag upplevt det subjektivt.

Sen vet jag inte hur aktuellt det är med dagens strömsnålare grafikkort, samt mindre halvledar-tekniken på CPU/processor och grafikkort, och jag kanske är lite för gammalmodig, att alltid räkna på 12V-banorna,vad de klarar av att leverera och så.

Då det var högst aktuellt förr vet jag, vid köp av ett system som ska vara lämpligt för överklockning, att räkna på 12V-banorna,samt vad de presterade, och då gick jag efter ett medel att allting på, eller över en total strömstyrka på över 60A på 12V var bra,då det var rekommenderat förr i samband med överklockning.

Dock var detta några år sedan nu, men är väl fortfarande aktuellt i viss mån vid överklockning, dock kanske inte lika höga siffror att tala om.

Men tycks som många numera slutat räknat strömstyrkan på 12V,och tycks gå mer med vad som funkar.

Själv köper jag kraftigt nätaggregat på många watt, dels, då man sällan behöver köpa ett, det hänger med i många uppgraderingar av resterande komponenter (inte mycket hundralappar om man slår ut de på de år man haft det).

samt så får komponenterna i nätaggregatet jobba mindre, då jag vill få det till att livslängden bibehålls, då jag inte vet hur watt räknas numera, om det är peak eller nominell effekt de kan leverera, varierar nog från tillverkare till tillverkare.

Men jag personligen vill gärna ha många mer watt än vad datorn egentligen förbrukar.

Hoppas det resonemanget gjorde dig lite klokare.

Dock hänger en hel del kring 12v kvar ifrån socket 775-tiden bl a, när man satt på Intels core 2 quad, och det var "shit of the shit", och var väl runt 2006, så VÄLDIGT mycket vatten har hunnit rinna under broarna sen dess

Hoppas inlägget gjorde dig lite klokare, är eventuellt fler som resonerar som en annan än, och gärna tar i när det kommer till nätaggregat, kan jag tänka mig åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns inga belägg för att det på något vis skulle vara bättre att ligga på 50% load ur ett effektivitets eller miljöperspektiv. De flesta moderna nätaggregat har en väldigt platt effektivitetskurva mellan 20%-100% load av den enkla anledningen att 80+ märkningen har krav där. Under 20% är odefinierat, vilket iofs inte brukar vara någon katastrof, men om man dimensionerar sitt nätagg så att man alltid ligger under 20% så har man gjort helt fel.

Enligt tidigare länkade tabeller så ryms alla grafikkort som TS tittar på inom vad nuvarande nätagg klarar med 1/3 av effekten kvar, vilket gör att det även går att göra enklare överklockning utan att byta nätagg.

Vadå inga belägg? Till och med sweclockers tester visar på det.
http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/4#conten...

Det är 2% bättre vid 50% load än 100% load. Hur är det inga belägg? Och över en dag gör det ingen skillnad, men över spannet av 5 år gör det definitivt skillnad.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Nätaggregat brukar vara allra mest effektiva vid ca 50% last. Det finns också många semipassiva nätaggregat som förblir passiva så länge man inte belastar mer än 50%. Så att lägga någon hundralapp extra på nätagget kan i sin tur spara några kronor på elräkningen samt ge dig en tystare dator. Jag tror även ett aggregat som endast belastas till hälften lever mycket längre än ett som ligger nära sin maxbelastning.

Har du pengarna så satsa på ett fint nätagg. Är budgeten tight så duger ett bronsagg med lite lägre effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Skräm inte killen med dina idéer om nätagg nu. Det finns inget modernt (single gpu) grafikkort som inte går att köra på TS systemet med nuvarande nätagg. Hade han haft ett budget agg på 430W hade jag köpt ditt argument men verkligen inte nu.
Sen, vad baserar du tanken på att man vill ligga runt 50% av max effekt på? Ett modernt, kvalitets agg presterar ungefär likvärdigt mellan 20-90% belastning (diffar 2-3% verkningsgrad) så det är ingen fara att belasta det, enda nackdelen skulle vara att de ofta blir mer högljudda om man belastar agget hårdare.

Fast jag sa ju att hans nätagg var OK? Jag gillar att räkna högt bara, därav mitt utlägg. Sen är det ju upp till var och en hur nära gränsen man vill ligga.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Christley:

Vadå inga belägg? Till och med sweclockers tester visar på det.

Det är 2% bättre vid 50% load än 100% load. Hur är det inga belägg? Och över en dag gör det ingen skillnad, men över spannet av 5 år gör det definitivt skillnad.

Som svar på din sista del, räknat på två exempel där båda har kompetenta system som drar ~70W idle och 400W i max load.
1) Har igång datorn 8 timmar om dagen, spelar 20h i veckan.
2) Har igång datorn 24/7, spelar 60h i veckan.

1) Verkningsgraden kommer inte påverkas förutom de spelade timarna som motsvarar 1120h/år eller 448 kWh förbrukning. 2% bättre verkningsgrad skulle alltså ge 9kWh lägre energiförbrukning under ett år, det tar alltså 10 år att spara in en hundralapp på elräkningen så det går aldrig ihop ekonomiskt.

2) Precis samma uträkning som ovan fast x3, alltså 27kWh per år. Det är återigen ingen ide att använda ekonomiska skäl som orsak till att välja ett starkare agg.

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus#Efficiency_level_certif...

I tabellen ser man att för alla 80-plus certifieringar som är lägre än 80+ Titanium så ställs inga krav alls för laster mindre än 20% av max. En dator kanske går på tomgång i 90% av tiden den är igång (om inte mera) så helst ska man lasta minst 20% vid tomgång för att ha någon nytta av 80+ ratingen.

De som då köper nätagg på 1000 Watt och deras dator kanske drar 80 Watt eller mindre till vardags när de kollar youtube eller surfar riskerar att ha ganska dålig total verkningsgrad på sitt nätagg (de ligger på 8% belastning av 1000W-nätagget för det mesta). Datorn som drar 80 Watt i vila skulle haft sin bästa verkningsgrad med ett 400 Watt nätagg eftersom man då vet att man aldrig hamnar under 20% av nätaggets maxlast. Samtidigt vill man naturligtvis att det ska orka med datorns maxlast och man vill kanske ha marginal för framtida uppgraderingar så det blir ju en kompromiss. Man kanske köper ett 500 W nätagg med 80+ Gold och hoppas på att den är någorlunda effektiv även om lasten går ner en bit under 20% när man surfar. Men kanske blir det bra när man spelar spel om den då ligger och drar runt 250 W.

Permalänk
Medlem

Jag kör 7700k och Titan X (pascal) på 450W. Inga problem. (Överklockar inte)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB