Permalänk
Medlem

usb portarna slutar fungera

Jag har ett irriterande problem är att mina faktiskt alla usb portar på min dator faller bort slutar fungera titt som tätt. Om jag startar om datorn då fungerar alla usb portar ett tag kanske några timmar eller halv dag eller så. Sen e det lika igen det låter ju pling när man stoppar in usb sticka eller disken så det hörs att den är isatt men det kommer inte upp nåt på den här datorn nån ny enhet. Bara o starta om datorn då så funkar dom alla en stund igen. Vad kan vara för fel det är ett Gigabyte moderkort? Har inte vart så här tidigare har blitt nu på sista tiden.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Drivrutinskrångel? Kolla loggboken efter fel.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

(Om du kör Windows)
* Stäng av valbar frånkoppling i energiinställningar
* Tanka USB drivers från tillverkaren, typ intel eller asmedia, de man får genom Windows Update fungerar inte alltid perfekt.
* Sänk överklockningen, om någon, alternativt punga på mer spänning

Permalänk
Medlem

Hade en mus som strulade ibland så att moderkortet stängde av hela den usbgruppen.
Kolla om det slutar ifall du slutar använda någon av usbenheterna

Permalänk

vad har du inkopplat?

kan vara så att något du har anslutet är trasigt och orsakar för hög strömförbrukning och där med klipper nån säkerhetsfunktion in och kopplar bort usb portarna för att inte skada moderkortet eller usb styrchippet.

kan även vara så om du har många grejjor inkopplade samtidigt med hög strömförbrukning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har också ett gigabyte-mobo.

Om du kollar i deras mjukvara, gigabyte app center eller vad det heter, funktionen på bilden, står det unblocked på allt?

edit: Rouge of Darkness skrev annars ett klokt svar, men jag hade nog kollat inställningarna i första hand. Lätt hänt att man råkar snurra till det.

Permalänk
Medlem

Har haft samma grejjer i flera år o det är inte föränns nu på senaste veckorna det har börjat krångla så här. Jag har bara musen och en usb hubb inkopplad alltjämt och på usbhubben är det bara skrivaren inkopplad och den e ju mest avstängd. Har aldrig haft detta problem tidigare. Skall jag testa och avinstallera drivrutinerna för usb och tanka hem nya från deras hemsida?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Har haft samma grejjer i flera år o det är inte föränns nu på senaste veckorna det har börjat krångla så här. Jag har bara musen och en usb hubb inkopplad alltjämt och på usbhubben är det bara skrivaren inkopplad och den e ju mest avstängd. Har aldrig haft detta problem tidigare. Skall jag testa och avinstallera drivrutinerna för usb och tanka hem nya från deras hemsida?

Du ska börja med att felsöka så gott det går innan du börjar göra åtgärder, inte gissa och chansa.
Drivrutinsfel låter i mina öron som det rimligaste felet, det kan även vara krånglande styrkort (då borde det inte drabba alla enheter samtidigt iof, då moderkortet har mer än en), det skulle även kunna vara överbelastning (men då borde det heller inte drabba alla samtidigt).

Loggboken skvallrar om felet och du är isf inte ensam om att ha fått felet och någon annan har korrekt lösning åt dig.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

I mitt fall var det ett åldrande nätagg som orsakade precis detta, inleddes med att USB-portarna började strula mer och mer, en tid därefter blev det svårare och svårare att starta datorn. Om inget av tipsen ovan hjälper, kolla detta.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Skrivet av Fear:

Har haft samma grejjer i flera år o det är inte föränns nu på senaste veckorna det har börjat krångla så här. Jag har bara musen och en usb hubb inkopplad alltjämt och på usbhubben är det bara skrivaren inkopplad och den e ju mest avstängd. Har aldrig haft detta problem tidigare. Skall jag testa och avinstallera drivrutinerna för usb och tanka hem nya från deras hemsida?

kan vara USBhubben som är boven.

om den är gammal kan den mycket möjligt börjat ge upp i elektroniken och orsaka spänningsöverslag då de oftast innehåller en del elektronik som kan bli risig med åren.

prova att köra ett tag utan usbhubben och se om det slutar om inte drivrutiner eller annan mjukvara hjälper.

slutar fenomentet uppstå när du inte har hubben ansluten så har du hittat boven i dramat och dax att pensionera den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Jag har ett irriterande problem är att mina faktiskt alla usb portar på min dator faller bort slutar fungera titt som tätt. Om jag startar om datorn då fungerar alla usb portar ett tag kanske några timmar eller halv dag eller så. Sen e det lika igen det låter ju pling när man stoppar in usb sticka eller disken så det hörs att den är isatt men det kommer inte upp nåt på den här datorn nån ny enhet. Bara o starta om datorn då så funkar dom alla en stund igen. Vad kan vara för fel det är ett Gigabyte moderkort? Har inte vart så här tidigare har blitt nu på sista tiden.

Har du testat att:

1. Stänga av datorn.
2. Rycka ur alla USB enheter.
3. Starta datorn.
4. Vänta tills Windows bootat helt och alla program laddats.
5. Koppla in EN enhet.
6. Vänta ca 30sek på datorn och enheten du kopplade i.
7. Upprepa 5 & 6 tills alla enheter är i kopplade.

MVH

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

aha får testa lite av varje då

Visa signatur

Fear