Internet på övervåningen utan att dra en kabel genom hela huset?:)

Permalänk

Internet på övervåningen utan att dra en kabel genom hela huset?:)

Tjena Tjena

Köpte nyligen en till dator och då jag och min bror har våra datorer på övervåningen så undrar jag vilka internetadaptrar ex tp-link saker som är bra och ger bra hastigheter i huset?

Skulle ju helst slippa dra en till nätverkskabel genom hela huset till övervåningen men om det inte finns något som ger hyffsad hastighet så får jag köra på det.

Spelar mycket csgo så stabil och snabb uppkoppling är ett måste, har för tillfället 100/10 fiber

Så kort och enkelt , vad rekommenderar ni för olika internetprylar som klarar att leverera stabil internetanslutning?
Har kollat lite på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744 men recensionerna är väldigt olika. Någon som använder dessa och kan berätta om de är bra ?

Tacksam för alla svar och tips:)

Permalänk
Medlem

Stabil och snabb uppkoppling betyder kabel

Jag har kört TP-Links powerline och de har funkat bra. Det kan bli dipp i hastighet och ping då och då, men det beror mycket på hur elsystemet ser ut hemma hos er.

Så mitt svar blir att powerline kan funka, men svårt att gissa, det är bara att testa. Om de inte funkar bra är det kabel som gäller.

Permalänk
Skrivet av AndersHu:

Stabil och snabb uppkoppling betyder kabel

Jag har kört TP-Links powerline och de har funkat bra. Det kan bli dipp i hastighet och ping då och då, men det beror mycket på hur elsystemet ser ut hemma hos er.

Så mitt svar blir att powerline kan funka, men svårt att gissa, det är bara att testa. Om de inte funkar bra är det kabel som gäller.

aao tänkte lite så men kör nog på kabel direkt isåfall blir ju mindre krångel tror jag förutom sladden såklart

Permalänk
Medlem

Om ni nu har en kabel genom hela huset till övervåningen? Kan du inte bara sätta en switch där och sedan dra varsin kabel till brorsan och din PC? Eller i värsta fall dra en kabel från brorsans rum till ditt, inte toklångt?
Eller i värsta fall sätta en switch i brorsans rum och koppla in en trådlös accesspunkt som du kan köra via. Det lär bli bättre än en powerline i alla fall.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

Om ni nu har en kabel genom hela huset till övervåningen? Kan du inte bara sätta en switch där och sedan dra varsin kabel till brorsan och din PC? Eller i värsta fall dra en kabel från brorsans rum till ditt, inte toklångt?
Eller i värsta fall sätta en switch i brorsans rum och koppla in en trådlös accesspunkt som du kan köra via. Det lär bli bättre än en powerline i alla fall.

TS skriver: "Skulle ju helst slippa dra en till nätverkskabel genom hela huset till övervåningen "

Permalänk
Medlem

beror ju lite på planlösning & material, men vet man vad man gör går det ju borra i taket på undervåningen & komma upp längs väggen i rummet ovanför

Är ditt & brorsans rum "vägg-i-vägg" är det snyggast att borra över bef golvlist & sen klämra/kabellist.

Kabel är överlägset allt annat i hastighet

Fråga farsan om lov & håll borret jäkligt rakt är mitt tips

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

TS skriver: "Skulle ju helst slippa dra en till nätverkskabel genom hela huset till övervåningen "

Därav använda en switch på ovanvåningen för att dela ut trafiken från den ena kabeln som redan är dragen upp dit?

Jag förstår inte problemet. Det är inte en till kabel till ovanvåningen av att använda en switch vid de två datorerna.
Det jag kan tänka mig bli problem är när det handlar om olika rum men så länge problemet enbart gick runt att dra en till kabel till ovanvåningen (Där det stod att båda datorer fanns) så borde en switch fungera utmärkt.

Kan förstås bara vara jag som inte förstår TS fråga fullt också.

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan: Du skulle ju kunna köra över elnätet, brukar funka ganska bra beroende olika störningar osv men man brukar kunna få över 100mb/s utan problem.

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

@kebabhazzan: Du skulle ju kunna köra över elnätet, brukar funka ganska bra beroende olika störningar osv men man brukar kunna få över 100mb/s utan problem.

Mvh PG

Kräver dock att allt är på samma "slinga" för bra stabilitet vilket inte är troligt vid olika våningsplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

TS skriver: "Skulle ju helst slippa dra en till nätverkskabel genom hela huset till övervåningen "

"dra en till" tolkar jag som det finns en kabel till övervåningen redan. Han kanske inte vet att det går att sätta en switch, vad vet vi?

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

"dra en till" tolkar jag som det finns en kabel till övervåningen redan. Han kanske inte vet att det går att sätta en switch, vad vet vi?

TS får komplettera med info.
Jag tolkade, utifrån rubriken, att det inte fanns någon kabel alls till övervåning.
Ser att man kan tolka det, utifrån texten, att det kan finnas en kabel redan.

Så svaret beror på hur det ser ut.

Permalänk
Skrivet av spawnstah:

Om ni nu har en kabel genom hela huset till övervåningen? Kan du inte bara sätta en switch där och sedan dra varsin kabel till brorsan och din PC? Eller i värsta fall dra en kabel från brorsans rum till ditt, inte toklångt?
Eller i värsta fall sätta en switch i brorsans rum och koppla in en trådlös accesspunkt som du kan köra via. Det lär bli bättre än en powerline i alla fall.

Skrivet av Ramsam:

beror ju lite på planlösning & material, men vet man vad man gör går det ju borra i taket på undervåningen & komma upp längs väggen i rummet ovanför

Är ditt & brorsans rum "vägg-i-vägg" är det snyggast att borra över bef golvlist & sen klämra/kabellist.

Kabel är överlägset allt annat i hastighet

Fråga farsan om lov & håll borret jäkligt rakt är mitt tips

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av spawnstah:

"dra en till" tolkar jag som det finns en kabel till övervåningen redan. Han kanske inte vet att det går att sätta en switch, vad vet vi?

Skrivet av AndersHu:

TS får komplettera med info.
Jag tolkade, utifrån rubriken, att det inte fanns någon kabel alls till övervåning.
Ser att man kan tolka det, utifrån texten, att det kan finnas en kabel redan.

Så svaret beror på hur det ser ut.

Har redan en kabel till övervåningen så en Switch kanske skulle funka bäst isf?
Vilka switchar är bra och kan leverera 100mbit ?

Borra och det skippar jag nog för det är lite för krångligt känns det som.

Permalänk

Läste lite mer om internet via elen men det verkar bero på hur man bor osv så .

Har även en gammal router liggandes kan den användas som en Switch om man kopplar den befintliga kabeln i routern( den som redan är dragen) och sen sätter i 2 nya internetkablar i routern till båda datorerna ?
Hoppas ni fattar vad jag skriver:)

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...

Billig och bra, klarar 1Gb med så det finns för framtiden.

Mvh Peder

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en switch som klarar 1000mbit (dvs 1Gigabit).
Och då kan du ta i stort sett vilken switch som helst, typ denna : https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/34190-...

Då sätter du den där kabeln "slutar" på övervåningen. Kopplar in en ny kabel från switch till brorsans datorn och slutligen en tillräckligt lång kabel för att det ska räcka till ditt rum och så kopplar du in datorn i den. Klart.
Antingen klamrar du kabeln längst väggarna, eller gömmer den lite "snyggt" under mattan
Tänk bara på att om du klamrar den, så ska du inte spika igenom kabeln...

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1503203,3124089,67134,3...

välj och vraka generellt brukar aldrig switchar vara något större problem och oavsett vilket man hugger dig brukar fungera i många år utan bekymmer.

själv har jag en noname kina 1000/100/10 switch jag använder från claes ohlsson köpt typ 2009-2010 nånting fungerar lika bra nu som när jag köpte den för typ 300:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var i liknande sits som dig TS, och körde trådlöst i över ett år.
Men usel hastighet gällande överföring av data inom lokalt nätverk samt en del dippar över det trådlösa gjorde att jag till slut "gav upp" och gick över till Ethernet - vilket jag inte ångrar!

Jag köpte en platt kabel som jag kunde dra snyggt längs taket och in till ett rum där jag har tre datorer. Slängde in en switch och nu är det bra mycket mer stabilt.

Skrivet av Peddan:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...

Billig och bra, klarar 1Gb med så det finns för framtiden.

Mvh Peder

Denna kör jag med och kan inget annat än instämma. Löjligt lågt pris på den också.

Edit: Nu när vi snart övertalat dig att dra nätverkskabel: Köp på nätet - aldrig hos "de stora drakarna" då de tar fantasifulla överpriser för sina kablar.
Exempel på billig butik: https://www.discatonce.se/se/.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Peddan:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/tp-link-tl-s...

Billig och bra, klarar 1Gb med så det finns för framtiden.

Mvh Peder

Skrivet av spawnstah:

Jag skulle rekommendera en switch som klarar 1000mbit (dvs 1Gigabit).
Och då kan du ta i stort sett vilken switch som helst, typ denna : https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/34190-...

Då sätter du den där kabeln "slutar" på övervåningen. Kopplar in en ny kabel från switch till brorsans datorn och slutligen en tillräckligt lång kabel för att det ska räcka till ditt rum och så kopplar du in datorn i den. Klart.
Antingen klamrar du kabeln längst väggarna, eller gömmer den lite "snyggt" under mattan
Tänk bara på att om du klamrar den, så ska du inte spika igenom kabeln...

Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1503203,3124089,67134,3...

välj och vraka generellt brukar aldrig switchar vara något större problem och oavsett vilket man hugger dig brukar fungera i många år utan bekymmer.

själv har jag en noname kina 1000/100/10 switch jag använder från claes ohlsson köpt typ 2009-2010 nånting fungerar lika bra nu som när jag köpte den för typ 300:-

Skrivet av Najk:

Jag var i liknande sits som dig TS, och körde trådlöst i över ett år.
Men usel hastighet gällande överföring av data inom lokalt nätverk samt en del dippar över det trådlösa gjorde att jag till slut "gav upp" och gick över till Ethernet - vilket jag inte ångrar!

Jag köpte en platt kabel som jag kunde dra snyggt längs taket och in till ett rum där jag har tre datorer. Slängde in en switch och nu är det bra mycket mer stabilt.

Denna kör jag med och kan inget annat än instämma. Löjligt lågt pris på den också.

Edit: Nu när vi snart övertalat dig att dra nätverkskabel: Köp på nätet - aldrig hos "de stora drakarna" då de tar fantasifulla överpriser för sina kablar.
Exempel på billig butik: https://www.discatonce.se/se/.

Tack för den snabba hjälpen ! Blir att köpa den på netonet imorgon

Permalänk
Skrivet av Najk:

Jag var i liknande sits som dig TS, och körde trådlöst i över ett år.
Men usel hastighet gällande överföring av data inom lokalt nätverk samt en del dippar över det trådlösa gjorde att jag till slut "gav upp" och gick över till Ethernet - vilket jag inte ångrar!

Jag köpte en platt kabel som jag kunde dra snyggt längs taket och in till ett rum där jag har tre datorer. Slängde in en switch och nu är det bra mycket mer stabilt.

Denna kör jag med och kan inget annat än instämma. Löjligt lågt pris på den också.

Edit: Nu när vi snart övertalat dig att dra nätverkskabel: Köp på nätet - aldrig hos "de stora drakarna" då de tar fantasifulla överpriser för sina kablar.
Exempel på billig butik: https://www.discatonce.se/se/.

Yes såg att det var väldigt stor skillnad på priserna på kablar hos olika butiker