Gamestop stänger 150 butiker till följd av sjunkande försäljning

Permalänk
Melding Plague

Gamestop stänger 150 butiker till följd av sjunkande försäljning

Återförsäljaren Gamestop meddelar nu att de ska stänga mellan 150 och 225 butiker. Anledningen är att försäljningen av spel och hårdvara minskat drastiskt det senaste året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande om jag ser till min egen besöksstatistik. Förr i tiden var jag alltid på Gamestop med jämna mellanrum, men nu kan jag inte ens minnas sist jag satte foten i en av deras butiker.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan hela företaget går i graven. Deras affärsmodell är utdaterad och irrelevant sedan länge med dagens e-handel, självklart är det otroligt tråkigt för alla anställda som nu måste söka nya jobb vilket inte är helt lätt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Lego Master

Snubblar väl in i deras lokala butik när man ändå går förbi, men kan inte minnas när jag köpte nåt där senast. Nåt enstaka begagnat 360-spel möjligen, eller t-shirt.

Eller jo, jag förhandsbokade faktiskt Just Cause 3 i deras butik! Woho! Jag är en del av statistiken!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Att köpa ett spel hos dom har alltid varit i det dyraste laget så det kanske inte är så konstigt

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Folk är prismedvetna. Kan man köpa samma spel för 50 kr billigare i en annan affär, så gör man det.

Nu är det bara att vänta in konkursrensningen och roffa åt sig nåt spel.

Permalänk
Medlem

De säljer spel för 599-699kr, medans andra säljer för 549kr.
Sen när man vill byta in spel, ger de typ 50kr för spelen som de sen säljer för 499kr.
Inte konstigt att folk inte köper där ifrån.
Synd för de anställda.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Har nog inte själv köpt något som kostat mer än kanske 30-40kr i en gamestopbutik under de senaste 5-6 åren, och jag blir väl inte direkt förvånad över att jag inte är själv om att inte handla där.

Dock är det jäkligt tråkigt för de som blir av med jobben. Känner några stycken gamestop-anställda och får väl hoppas på att de inte berörs av det hela..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de haft ett dåligt utbud av Pokemon relaterade prylar så de har nog hakat på den trenden för sent.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vem vill ens ha fysiska kopior av spel som ligger och tar upp plats nånstans? Framtiden är digital, när ska filmbolag och dylikt förstå det.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Mest trist för dem som blir av med jobbet, men tiderna har förändrats vad gäller spelkonsumtionen, det är de nog väldigt varse om också. Inte det enda exemplet som förändrats av det här skälet de senaste åren. Hemmakväll är ju bara godisbutiker idag, det som finns kvar av den kedjan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

De visste nog att det skulle hända sedan länge.
Det var en "long con" för en epic pun.
Annars hade de ju inte tagit det namnet

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Gamestop är ett skitföretag som mentalt misshandlar sina anställda, så det här är det bästa som kunde hända. Hoppas deras personal lyckas hitta mer humana jobb.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gamestop är ett skitföretag som mentalt misshandlar sina anställda, så det här är det bästa som kunde hända. Hoppas deras personal lyckas hitta mer humana jobb.

Jasså? Berätta gärna mer.

Permalänk
Inaktiv

Utvecklingen går emot nätet och att mänskliga mellanhänder kan minskas, det gäller både dator, spel och matbutiker. Där jag kör med självscanning i matbutikerna, om några år kanske netonnet får självscanning. Och cpus säljs väl med hektopris, det är bara att blanda fritt i påsen.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gamestop är ett skitföretag som mentalt misshandlar sina anställda, så det här är det bästa som kunde hända. Hoppas deras personal lyckas hitta mer humana jobb.

Vet ej hur de behandlar sina anställda här. Dock i USA finns det många hemska historier från F.d anställda. Värst är att utgående produkter slås sönder med bollträ bara för att de anställda inte ska få plocka hem gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Kanske är lika bra? Förhoppningsvis så ger detta plats för en eller flera aktörer som är lite mer seriös.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Vet ej hur de behandlar sina anställda här. Dock i USA finns det många hemska historier från F.d anställda. Värst är att utgående produkter slås sönder med bollträ bara för att de anställda inte ska få plocka hem gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar snarare om att man slår sönder saker innan man slänger dem i en container för att undvika dumpster diving. Företagen vill inte ha folk som går igenom deras sopor i jakt efter skatter.

För övrigt är detta en sund policy, på samma sätt som att folk på lager inte får ta hem saker om de "råkar" ha sönder en pall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

De säljer spel för 599-699kr, medans andra säljer för 549kr.
Sen när man vill byta in spel, ger de typ 50kr för spelen som de sen säljer för 499kr.
Inte konstigt att folk inte köper där ifrån.
Synd för de anställda.

Har sätt priser på 749 t.o.m och det är standard utgåva..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Handlar snarare om att man slår sönder saker innan man slänger dem i en container för att undvika dumpster diving. Företagen vill inte ha folk som går igenom deras sopor i jakt efter skatter.

För övrigt är detta en sund policy, på samma sätt som att folk på lager inte får ta hem saker om de "råkar" ha sönder en pall.

Är det sunt att förstöra fullt fungerande produkter, som kan göra någon annan tillfredsställd?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är det sunt att förstöra fullt fungerande produkter, som kan göra någon annan tillfredsställd?

Vilken av punkterna motsätter du dig i mitt inlägg?
-Att de inte vill att folk ska dyka i deras containrar
-Att folk i butiker inte ska förstöra varor med flit, för att de vet att de får ta hem dem.

Permalänk
Medlem

Bäst att vi skyller detta på piraterna... De har väl stulit alla spelen igen.
För oss övriga som länge handlat digitala programvaror ter sig detta bara naturligt.
För vem vill ha fysiska kopior idag?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att de håller på att dö ut, med tanke på att de under de senaste 10 åren har livnärt sig på att blåsa "okunniga föräldrar" som köper spel till sina barn för ockerpriser, är nog bara en tidsfråga innan hela företaget går i konkurs.

Permalänk
Medlem

har väl köpt något begagnat 360 spel där de senaste åren eftersom de faktiskt haft hyfsade priser på äldre titlar i backarna med begagnat

kommer dock inte sakna dem för alla mina konsoler är sålda utom mitt nintendo 64

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Jasså? Berätta gärna mer.

De har sina marginaler i begagnade spel som de köper in för enstaka kronor och säljer för i princip nypris. Om du som anställd säljer för många nyproducerade spel till kunder där marginaler är små riskerar du att få sparken. Det har lett till att anställda tvingas ljuga och säga att nyproducerade spel som efterfrågas inte finns i lager även fast det inte är sant, men att de finns i lager som begagnade. Det finns alltså exempel där anställda fått sparken för att de inte vill ljuga eller att de sålt "för många" spel som är nyproducerade.
När man börjat ta till "management by fear"-taktiker mot sina anställda kan man lika gärna lägga ner verksamheten, eller gå och skjuta sig själva enligt min mening.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcus84:

Vem vill ens ha fysiska kopior av spel som ligger och tar upp plats nånstans? Framtiden är digital, när ska filmbolag och dylikt förstå det.

Folk som gillar att ha en fysisk kopia. Vilket är ganska många.. däremot så vägrade Gamestop köra med konkurrenskraftiga priser och nu har de fått skörda som de sått.

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Handlar snarare om att man slår sönder saker innan man slänger dem i en container för att undvika dumpster diving. Företagen vill inte ha folk som går igenom deras sopor i jakt efter skatter.

För övrigt är detta en sund policy, på samma sätt som att folk på lager inte får ta hem saker om de "råkar" ha sönder en pall.

Är det inte enklare att inte kasta produkterna i en container som gås att nås av vanligt folk alt låsa dessa containrar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcus84:

Vem vill ens ha fysiska kopior av spel som ligger och tar upp plats nånstans? Framtiden är digital, när ska filmbolag och dylikt förstå det.

Jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av marcus84:

Vem vill ens ha fysiska kopior av spel som ligger och tar upp plats nånstans? Framtiden är digital, när ska filmbolag och dylikt förstå det.

Både ja och nej på denna frågan för min del.

När det kommer till PC är jag 100% digital idag, men när det kommer till mina konsoler föredrar jag att äga spelet fysiskt faktiskt.

Detta har mycket med o göra att jag faktiskt *ÄGER* spelet då på ett annat vis än via hyresmodellen alá digitalt. Skulle något hända Sony/Microsoft/Nintendo så kommer jag i alla fall åt mina gamla spel även i framtiden - Medan om tex. Steam skulle försvinna så finns alltid möjligheten till "privatkopiering" (wink wink) på PC-sidan, om det är någon titel jag önskar spela igen som jag hade på Steam.

Edit:
Även om man inte tänker som en dystopi där ett bolag försvinner helt, så finns det andra aspekter med den digitala biten som kan anses som nackdelar, 4st saker jag tänker på för mig själv:

  • Är online-tjänsten nere kan du inte ladda ner spelet eller i vissa fall ens starta det.

  • Priserna är oftast dyrare på deras egna butiker online än hos återförsäljare.

  • Du hyr endast spelet på obestämd tid - Om du på något vis skulle bryta deras EULA/TOS kan dem ta bort dina spel utan förvarning.

  • [Jag] som samlare av exklusiva titlar och JRPG's har mina spel på display i en glasmonter som prydnassaker.

Punkt 1: Detta är egentligen inte ett problem då samma sak gäller Steam, bara en generell sak med digitalt.
Punkt 2: För att jag ska börja köpa mina konsolspel digitalt är detta en prio av högsta grad att det ändras.
Punkt 3: Det krävs nya lagar för detta fenomen, dem ska inte ha behörighet att ta bort mitt konto/spel om jag inte direkt skadat dem finansiellt.
Punkt 4: Jag skulle med enkelhet kunna äga själva spelet digitalt även som samlare, men vill åtminstone ha fodralet att ställa i samlingen även om det bara ligger en aktiveringskod i det. Kan utan problem betala 30-50kr för detta, bara alternativet faktiskt finns.

Edit2:
Det jag menar med punkt 3 och direkt finanseill skada kan jag ta upp ett exempel kring.
Jag använder PIA VPN (Private Internet Access) på hela mitt nätverk hemma, detta fick både mitt Twitch konto samt Reddit konto bannat i en stor banwave från både dessa tjänster - pga. att jag hade delat IP med några som hade utfört saker så som DDOS attacker och andra styggheter.
Detta löste sig efter lite mailande fram och tillbaka, men jag vet av erfarenhet att när det kommer till tex. Microsoft/Sony kan det ta veckor att lösa ett problem med konto eller dylikt. Och därmed anser jag att det ska behövas otvivelaktiga bevis att just JAG som person har begått brottet som avses för att spärra mig från tjänsten - Vilket inte är det generella fallet idag.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Bäst att vi skyller detta på piraterna... De har väl stulit alla spelen igen.
För oss övriga som länge handlat digitala programvaror ter sig detta bara naturligt.
För vem vill ha fysiska kopior idag?

Jag köper helst fysiskt. Digitalt är för osäkert. Enda butiken jag köper digitalt hos är GOG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

DRM och känslan att man inte riktigt "äger" spelen är förstås negativt, men samtidigt har nedladdningstjänster så stora fördelar mot fysiska kopior att i alla fall jag alltid väljer det.

Istället för att fysiskt behöva ta sig till en butik och stå och trängas med folk, köa o.s.v klickar man bara på "Köp" och några minuter senare är spelet installerat och redo att spela. Sedan är det oftast billigare och utbudet är mycket större. Vill man installera ett gammalt spel igen behöver man inte gräva fram någon halvt mosad kartong från förrådet, det är bara att ladda ner och installera igen.

Även fysiska kopior har ju DRM och dag 0-patchar så det känns inte som man får något mer med en fysisk kopia. Ofta är ju den första patchen lika stor som spelet på skivan. Går företaget bakom det i graven lär det inte gå att spela med skivan heller. Intressant dock vad som skulle hända om Valve får problem. Det är så många olika utvecklare och distributörer som är beroende av Steam att den troligen inte skulle läggas ner utan bara byta ägarstruktur.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD